Vaccineren egypte

31-08-2026 09:02 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen wel eens naar Egypte.

Nu lees ik dat het advies is om je te laten vaccineren.
Is dit perse nodig?
Ik lees nl ook dat het niet nodig is.
Maar ik twijfel.
Het is een advies, dus niet perse nodig, maar kans op voedsel gedoe etc.

2jaar geleden zijn we naar Tunesie geweest en er totaal niet bij stilgestaan dat vaccinatie het advies was.
Gelukkig zijn we niet ziek geworden.
Het punt is dat ik altijd problemen heb met medicatie etc betreft heftige allergische reacties.
Vorig jaar heb ik mij moeten laten vaccineren voor hepatitis B ivm werk.
Ik ben daar goed naar van geweest.
Joyce48 schreef:
31-08-2026 13:37
Ik begrijp oprecht niet waarom zoveel mensen twijfelen over reisvaccinaties. Je gaat vrijwillig op vakantie en slaat dan de reisadviezen van de GGD in de wind omdat het 'maar' een advies is? Er hoeft maar een kok zijn handen niet gewassen te hebben na toiletgebruik ....
Ik snap dat ook niet, juist op zulke reizen wil ik gewoon goed gevaccineerd zijn en goede voorlichting hebben gehad. Ziekenhuis zorg, hygiene en dergelijke zijn toch anders dan je gewend bent. Je kunt het vaak niet helemaal uitsluiten maar een milder verloop van een ernstige ziekte omdat je gevaccineerd bent is ook al heel fijn.
Ik snap niet goed wat je hieruit wilt halen. De GGD adviseert het, dat advies mag je uiteraard in de wind slaan, ook zonder toestemming van het forum. Of het verstandig is, is een ander verhaal.
Frizz schreef:
31-08-2026 11:00
Wegens de betrouwbaarheid van het weer, de relatief lage prijs, de goede service, de behoefte geen klap uit te voeren, het lekkere eten, mooi kunnen snorkelen en duiken etc.
Ja dit, en vooral man had hier de voorkeur voor.
We zijn veelal in griekenland, en hij wilde eens wat anders..tja..
Zuzzette schreef:
31-08-2026 09:23
We willen feitelijk niets doen.
We verblijven in Marsa Alam en zullen misschien het stadje El Quseir bezoeken.
Misschien een keer snorkelen.
Geen excursies oid, even geen behoefte om iets te ondernemen.
Sowieso zullen wij buiten het hotel niets eten/drinken.
Ik zie al drie risico's. Waarom zou je voor 150 euro pp risico's gaan lopen?
Appletje schreef:
31-08-2026 20:32
Ik zie al drie risico's. Waarom zou je voor 150 euro pp risico's gaan lopen?
Lees de OP.

Maar nog steeds: hep A is niet om mee te spotten.
Het is heel besmettelijk en kan chronisch worden en je lever totaal slopen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Wat kosten de vaccinaties? Is die 150 euro realistisch?
Ja natuurlijk is dat nodig, anders zouden ze het niet adviseren.
smorre schreef:
31-08-2026 22:03
Het gaat TO niet om de kosten maar om de allergische reactie op de vaccinatie.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Met je aanvullende zorgverzekering kun je iets van 80-100 euro per kalenderjaar voor reisvaccinaties declareren.
Sfinx schreef:
31-08-2026 22:23
Het gaat TO niet om de kosten maar om de allergische reactie op de vaccinatie.
Gewoon ruimschoots van te voren halen dan. Moet ook 4-6 weken voor de reis om werkzaam te zijn.
smorre schreef:
Als je aanvullend bent verzekerd krijg je alle reisvaccinaties behalve rabiës vergoed.
Ik zou toch echt met een GGDarts overleggen over de allergische reactie die je had op het hep.B vaccin. Er zijn meerdere varianten van het hep.A vaccin beschikbaar, misschien is er een variant die bij jou wel kan.
Pelle schreef:
31-08-2026 09:59
Volgens de GGD https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/egypte

Aanbevolen:
DTP (Difterie, Tetanus en Polio)
Hepatitis A (besmettelijke geelzucht)

Persoonsgebonden:
Gele koorts
Hepatitis B
Rabiës
Schistosomiasis
Muggen
Hoogteziekte
Dit betreft niet allemaal vaccinaties. Rabies vaccin is duur en was destijds ook moeilijk leverbaar, die heb ik niet.
Dtp, hep A en B en gele koorts wel. Malariapillen als nodig.

Mbt allergische reactie die he gehad hebt, overleg met je arts of ggd. Reactie kan per vaccin verschillen. Vriend had reactie op 2 verschillende covid vaccinaties, maar niet op de reizigersvaccinaties.
Heb m maar gehaald, alleen de hepatitis A.
We zien wel hoe het gaat.
Ga ervan uit dat het goed gaat.
De DTP heb ik gelaten voor wat het is.

Maar dank voor jullie bijdrage :)
Wij gaan elk jaar naar Egypte, ik heb er nog nooit over nagedacht of ik me zou laten vaccineren, lees er eerlijk gezegd nu in dit topic voor het eerst over.
Mugske schreef:
31-08-2026 22:50
Dit betreft niet allemaal vaccinaties. Rabies vaccin is duur en was destijds ook moeilijk leverbaar, die heb ik niet.

Mbt allergische reactie die he gehad hebt, overleg met je arts of ggd. Reactie kan per vaccin verschillen. Vriend had reactie op 2 verschillende covid vaccinaties, maar niet op de reizigersvaccinaties.
Ik zou ze ook niet allemaal doen. Maar wel de 2 die worden aanbevolen. Over de andere zou ik in overleg met de GGD beslissen, hangt ook af wat je er gaat doen.
PoesMinoes schreef:
31-08-2026 22:35
Als je aanvullend bent verzekerd krijg je alle reisvaccinaties behalve rabiës vergoed.
Mijn man heeft onlangs twee vaccinaties tegen rabiës gekregen en dit werd volledig vergoed. 220 euro.
HepA heb ik, DTP en gele koorts. Van de DTP had ik het meest last. Mijn arm was echt een paar dagen pijnlijk en opgezwollen. Eigenlijk heel sneu als je bedenkt dat baby’s die zo vaak krijgen.
Malaria doe ik nooit. Wel eens gedaan, beviel niet, en ik heb geen mug gezien dus ik geloof het wel. Die pillen kun je ook gaan slikken als je het daadwerkelijk krijgt.
smorre schreef:
Het is echt verschillend. Laatst alleen DTP laten doen want die was net verlopen. Was iets van 50 euro. Hepatitis A is duurder en heb je 2 prikken van nodig en je bent langer beschermd. Als TO al een vaccinatie ervan heeft gehad en nu nog een vaccinatie erbij laat prikken is ze minimaal 30 jaar beschermd en wellicht levenslang.

Maar voor de kosten hoef je het niet te laten, ik heb ze altijd volledig vergoed gekregen.
Mugske schreef:
31-08-2026 22:50

Hangt dat niet puur af van het gebied waar je heen gaat? Ook daarom is het slim om gewoon bij de GGD een afspraak te maken. Die kunnen alles nakijken en gericht advies en voorlichting geven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven