Vakantie Egypte?

20-10-2018 19:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, wij willen in de kerstvakantie een weekje naar de zon. Egypte heb ik al jaren op mijn verlanglijstje staan, wij duiken graag, maar wegens de omstandigheden in het land hebben we het nooit serieus overwogen. In 2016 was het toerisme daar immers totaal ingestort: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste ... ats-nu-een Volgens de laatste berichten, van wat ik vind op het internet, is het toerisme weer flink aangetrokken. Dus nu ben ik aan het twijfelen, zijn er hier misschien mensen die onlangs naar Egypte zijn geweest? Is het een aanrader of toch niet? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wij gaan elk jaar. Met Kerst zou ik naar Marsa Alam gaan. Daar is het net wat warmer. Three Corners Equinox. Leuk hotel, super huisrif en erg goede duikschool.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Geef wat meer uit en ga naar Bonaire of naar Thailand. Egypte is zo niet tof..
Ik ben in Hurghada geweest. Ik heb er echt een cultuurschok beleefd (voornamelijk door naïviteit van mijzelf waarschijnlijk). Ik was er in 2015, dat was politiek gezien ook wel een spannende tijd. Daar kon je wel over praten met mensen. Ik wist niet dat het zo’n arm en gespannen land was. Vrouwen dicht ingewikkeld in zwarte doeken. Ik voelde me erg bekeken, overal die donkere volgende ogen. De tuinman, klusjesman, mensen op straat. Mogelijk is het nu weer wat gezelliger. Ik zou er nooit als ‘ontspanning vakantie’ meer naar toe willen. In het resort zelf was het prima en in in het kustmatige stadje ook wel. Maar dat neppe gevoel maakte het eigenlijk nog enger. Creepy land.
RogerPriddy schreef:
20-10-2018 22:53
Ik ben in Hurghada geweest. Ik heb er echt een cultuurschok beleefd (voornamelijk door naïviteit van mijzelf waarschijnlijk). Ik was er in 2015, dat was politiek gezien ook wel een spannende tijd. Daar kon je wel over praten met mensen. Ik wist niet dat het zo’n arm en gespannen land was. Vrouwen dicht ingewikkeld in zwarte doeken. Ik voelde me erg bekeken, overal die donkere volgende ogen. De tuinman, klusjesman, mensen op straat. Mogelijk is het nu weer wat gezelliger. Ik zou er nooit als ‘ontspanning vakantie’ meer naar toe willen. In het resort zelf was het prima en in in het kustmatige stadje ook wel. Maar dat neppe gevoel maakte het eigenlijk nog enger. Creepy land.
Voor die cultuurschok ben ik wel een beetje bang, wij zijn nog nooit in een niet westers land op vakantie geweest. Dat gevoel constant bekeken te worden lijkt me alles behalve prettig.
Dat gevoel hebben wij totaal niet gehad. Mensen zijn erg aardig en behulpzaam. In vooral Hurghada en Sharm el sheik in het centrum kunnen de verkopers een beetje opdringerig doen maar als je vriendelijk lacht en nee zegt is er niets aan de hand.

Iedereen is blij dat je er bent. Wij voelden ons heel erg welkom. Ik was met zus en ben totaal niet lastig gevallen en wij hebben juist leuke gesprekken gehad met verkopers en in het hotel.
Qua temperatuur is Marsa Alam denk ik inderdaad het warmst. Marsa Alam is niet echt een dorpje of stadje maar heel langerekt met veel hotels. De hotels kunnen ver van elkaar liggen. Er is 1 klein haventje met winkels en cafeetjes maar dat kan ver van je hotel zijn. Gek genoeg is de taxi in Marsa duur terwijl je in Sharm el Sheik voor 10 euro naar de stad gebracht wordt en daar op de tijd dat je wil weer opgehaald wordt. Je betaalt pas bij het ophalen.

In Marsa Alam heb ik al 25 euro voor enkele reis betaald voor een paar km.

Als je komt om te zonnen, te snorkelen en te duiken zit je daar heel goed. In Sharm en El Gouna is het gezelliger maar ook iets frisser. Naar Hurghada zou ik nooit gaan. Ik ben er 1 keer geweest en ik vond het er vreselijk. Zo druk en vies.

El Gouna is een beetje Europa in Egypte. Geen opdringerige verkopers, zeer schoon, mooi en gezellig bij het haventje en het centrum. Helaas kan je niet makkelijk voor de deur snorkelen wat wel in Marsa en Sharm kan.
Wij zijn vorig jaar in december naar Hurghada geweest en ik heb enorm genoten. Ook geen last gehad van vreemde blikken, maar vanwege de killere avonden was ik dan ook normaal bedekt met een trui en broek. Ik zou zo weer willen gaan. Aanslagen gebeuren tegenwoordig overal, ook in Parijs of Londen.
Aanslagen kunnen idd overal gebeuren, dat zou me niet tegenhouden.
Maar ik ben in geen enkel (moslim) land zo laagdunkend bekeken als in Egypte. Mannen deden wel oppervlakkig vriendelijk, maar ik voelde me tegelijkertijd totaal niet serieus genomen. Alsof ik geen echt mens was ofzo, zo werd er tegen me gedaan en gesproken. Van afstand werd ik juist stiekem begluurd. Creepy is idd het juiste woord. Dit was in Cairo op het vliegveld waar ik een (lange) overstap maakte. In winterkleding.
In de badplaatsen nooit geweest en dat ben ik ook niet van plan.
.
impala schreef:
20-10-2018 21:24
Ja, politieagenten in Egypte moet gewoon je op hun bruine ogen geloven. Ze controleren op autogordels. Dat houdt het land veilig.
:facepalm:
Haha, geen land ter wereld waar ik zó openlijk corrupte politieagenten heb gezien. Niet alleen politie, trouwens. Maar, als je naar Marsa Alam gaat, zal het wel meevallen.
impala schreef:
21-10-2018 00:21
Maar ik ben in geen enkel (moslim) land zo laagdunkend bekeken als in Egypte. Mannen deden wel oppervlakkig vriendelijk, maar ik voelde me tegelijkertijd totaal niet serieus genomen. Alsof ik geen echt mens was ofzo, zo werd er tegen me gedaan en gesproken. Van afstand werd ik juist stiekem begluurd. Creepy is idd het juiste woord. Dit was in Cairo op het vliegveld waar ik een (lange) overstap maakte. In winterkleding.
Wellicht sta ik er te naïef in, maar je zien alsof je geen echt mens bent? Was het niet meer een vorm van gepaste afstand wat ik vaker lees over moslimmannen mbt vrouwen?
De gepaste afstandhouding is eigenlijk de graadmeter met wie je te maken hebt. Net als in iedere cultuur heb je rangen en standen, sociale klasses, fatsoen en geen fatsoen. Het zijn voornamelijk mannen die er werken, en dat zijn mannen die uit noodzaak naar het rode zeegebied zijn gegaan. Omdat ze in eigen woonplaats geen passende baan kunnen hebben. Omdat ze de sociale controle ontvluchten. En waarom vinden ze geen werk in hun eigen woonplaats?
Geen opleiding, slechte reputatie, slechte afkomst, e.d. Nét als hier.
Je kunt als toerist niet inschatten dat de vriendelijke Mohamed die voor je staat, in feite de tokkie uit de vogelaarwijk is. Of de kamper.
eliney schreef:
21-10-2018 08:56
Wellicht sta ik er te naïef in, maar je zien alsof je geen echt mens bent? Was het niet meer een vorm van gepaste afstand wat ik vaker lees over moslimmannen mbt vrouwen?
Nee. Ik werd benaderd zoals veel mensen een kind benaderen. Je doet er aardig tegen (moest wel, zij waren de serviceverleners/winkeliers/horeca medewerkers) , maar neemt het niet echt serieus en je hoeft er ook geen respect voor te hebben.
Ik heb dat gevoel wel eens vaker gehad in moslimlanden, maar dan incidenteel. Hier was het structureel.
.
Ik vond het vreselijk.
Een keer zijn we in Egypte geweest en daarvoor in Tunesië.
Ik ga nooit meer naar een niet- westers land.
Het bekijken en je nastaren in Hurghada en in Tunesië het sissen. Verschrikkelijk was dat.
Ga al jaren naar Egypte en voel me daar op mijn gemak. Aanslagen gebeuren overal.
In december zou ik lekker naar Marsa Alam gaan. Mooi weer, lekkere water temperatuur! Voor 's avonds zou ik wel een lange broek en een vest meenemen, maar voor overdag gewoon je zomer kleding.
Ik ben al in heel veel niet-westerse landen geweest en ga ook elk jaar op vakantie in een land dat overwegend islamitisch is maar Egypte was inderdaad een geval apart; het enige land ter wereld waar ik me serieus niet echt veilig voelde als vrouw
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
22-10-2018 10:01
Ik ben al in heel veel niet-westerse landen geweest en ga ook elk jaar op vakantie in een land dat overwegend islamitisch is maar Egypte was inderdaad een geval apart; het enige land ter wereld waar ik me serieus niet echt veilig voelde als vrouw

Wat apart, ik voel me altijd heel veilig in Egypte als vrouw. Ja, ze kijken je aan met die donker bruine ogen en praten luid en met veel armgebaren, maar dat is cultuur. En in toeristengebieden zie je vaak wel het probleem dat ze niet weten hoe ze moeten communiceren met de buitenlanders. De eerste dag wordt er door de toeristen "grappig" gevraagd hoeveel kamelen hun vrouw/dochter waard is. Dus denken de Egyptenaren dat buitenlanders die een leuke vraag vinden. Ook zijn er genoeg vrouwen die het wel spannend vinden om een avontuurtje met duikinstructeur, entertainment meneer etc te hebben. Alleen vanuit hun cultuur kunnen zij de signalen heel slecht lezen, daarin hebben ze gewoon geen ervaring. Dit heeft trouwens niets met het geloof te maken, maar meer met de cultuur. 10% van de Egyptenaren zijn Koptisch (Christelijk) en die vertonen hetzelfde gedrag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ben 3 keer in Egypte geweest en ik vond het er geweldig. El Gouna vond ik het leukst. Hele lieve mensen en niet opdringerig of raar tegen vrouwen. In ons hotel werkten voornamelijk Christenen. Ik was er ook in december en alles was Kerst zowel in het hotel als in de stad.
Ik ben vorig jaar in het voorjaar naar Marsa Alam gaan. Three Corners Fayrouz, was een oké hotel met een eigen duikschool en huisrif. Wij zijn alleen het resort af geweest ivm het duiken, niet om te winkelen of op een terrasje te zitten. Puur omdat we na een dag duiken volledig gesloopt waren. ;-D
Op het resort of als we met het busje ergens heen gingen, heb ik mij geen moment onveilig gevoeld. In het vliegtuig wel, doordat er allerlei extra checks waren, ivm veiligheid de toiletten voor niet gebruikt mochten worden ed.

Je kunt vanuit Marsa Alam ook excursies doen. Een vriendin van mij werkt op een reisbureau en raadde dit af ivm de veiligheid. Nu hadden we sowieso geen zin om 4 (of 6 uur?) enkele reis naar Luxor te reizen. Van andere Nederlandse gasten heb ik begrepen dat het geen aanrader is. Ze zaten bij een niet Nederlandse groep, en bijna niets werd in het Engels toegelicht, ze hadden een slechte bus, onveilig gevoel, en veel zaken in Luxor moesten ze apart voor betalen.

Het duiken vond ik er echt wel mooi, maar ik zou er niet nog eens heen gaan. Dan ga ik liever weer naar Bonaire (mooi en toegankelijk) en over Thailand hoor ik ook veel goeds.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Afgelopen jaren ben ik meerdere keren naar Egypte geweest. In mei en oktober. Hurghada vond ik beide keren geen aanrader, vaak te maken met eb en vloed en dan lig je aan een droge zee. Mijn man is een duiker en moest met de boot om te gaan duiken. Meerdere maken mee gemaakt dat de boot niet voer omdat er zandstormen waren, alles werd ook donker alsof er heel zwaar weer kwam. Daarna zat alles onder het stof.

marsa alam was mooi maar hotel three corners fayrouz was echt oud en vervallen. Wel prima om te duiken.

Sharm el sheik vond ik het mooiste en dan vooral hotel sunrise reef oasis. Duiken vanaf de hotelpier. Alleen helaas wordt er ivm de dreiging regelmatig niet oo sharm gevlogen.

Ook ervaring met Bonaire: mooi eiland voor een week. All in bij van der valk is heel goed en ook het duiken daar. Je kunt op bonaire bijna overal duiken behalve aan de noordkant.
Het is er warm heel vochtig, maar bijna altijd bewolkt en er staat een harde wind. Behalve in het orkaanseizoen dan trekt deze de wind weg en is het er niet te harden door de hoge luchtvochtigheid
impala schreef:
21-10-2018 00:21
ik ben er vorig jaar geweest.. Hotel / resort was echt super (was op aanrader van Veensteker meen ik) maar erbuiten ? Nee dank je wel.. wat een onaardig volk bah.. Ik ga er niet weer heen iig.. Dan 100 x liever naar Turkije waar ik me stuk veiliger voel en waar ik niet zo achterlijk bekeken word
Ik ben er ook nog onlangs geweest, vond het een fantastisch land! Vriendelijke mensen, lekker warm, goed eten. Blijf alleen van de ijsklontjes en salades en zo af.

Als je toch niet zeker bent, kan je ook Israel overwegen. Tel Aviv en Eilat zijn gewoon westers qua sfeer en je kan er duiken en snorkelen.
Spreuken 18:2
Tante_Ans schreef:
20-10-2018 21:07
Nou we zijn daar uitgeweest, en hebben met politie daar zelf staan ouwe hoeren, en ze gaven dat zelf ook aan.
Maar jij, die daar vast iedere 2 week naar toe reist weet alles beter.
Natuurlijk liggen ze daar met de granaat op scherp om richting je te gooien. #not.
Egypte heeft het jaren economisch enorm zwaar gehad, en ze weten dat t toerisme weer een beetje geld in het laatje brengt.
Ze zullen er dus alles aan doen om het veilig te houden.
Het lukt alleen niet zo goed.
Het zal wel wat beter geregeld zijn in de toeristengebieden, maar het is niet bepaald gezellig in het land. Zeker niet gezien een paar kilometer landinwaarts (Sinaï) het wemelt van de boze mannetjes.

Although the Egyptian government’s counter-terrorism campaign has resulted in fewer terrorist attacks since 2015, terrorists continue to have the intent to carry out attacks. Recent attacks resulting and multiple deaths and injuries include:

- On 29 December 2017, a gunman opened fire at a Coptic church in the Helwan province, killing ten people and a police officer and injuring ten more.

- On 24 November 2017, a Sufi mosque in Bir al-Abed in North Sinai was attacked by militants and over 300 people were killed.

- On 20 October 2017, Egyptian security forces were ambushed by militants in the Western Desert. A number of security forces were killed in the attack.

- On 14 July 2017, two tourists were killed and four other foreigners wounded in a stabbing attack at a Red Sea beach resort in Hurghada.

- On 26 May 2017, gunmen attacked a bus carrying Coptic Christians in Minya, killing at least 28 people and injuring 25 others.

- On 9 April 2017, explosions occurred in St George’s (Mar Girgis) Church in Tanta and outside St Mark’s Church in Alexandria during Palm Sunday services, killing at least 45 people and injuring more than 100 others
als het puur om het duiken gaat: is een liveaboard in Egypte niet een optie?
Ik ben in 2015 geweest, de onder-water-wereld is er prachtig. En het is spotgoedkoop. Maar ik zou niet nog eens gaan. Veel mensen in Egypte staan vijandig tegenover westerse toeristen. Ik heb een ex met Afrikaanse roots en hij heeft me afgeraden om naar dat soort landen te gaan. Volgens hem haat de bevolking van dat soort landen witte mensen. Niet echt een gezellig sfeertje dus, het enige wat zij waardevol vinden aan westerse toeristen is hun geld.
De Egyptische mannen vonden mij trouwens wel helemaal “fantastisch”. Ik ben voller (zwaarder) dan mijn tweelingzus, verder lijken we enorm op elkaar, beide lang lichtblond haar en blauwe ogen. Maar specifiek ik was daar nogal een hit. Ik kreeg continu op een zeer extreme overdreven manier aandacht, halve huwelijksaanzoeken. Van vrijwel iedere Egyptische man. En ze zeiden steeds tegen mijn tweelingzus hoeveel geluk ze wel niet had met zo’n prachtige zus. :bonk: We hebben daar heel erg om gelachen omdat in NL haar super slanke figuur vaak juist meer gewaardeerd wordt. Maar daarnaast merkten we dat het héél vreemd gevonden werd dat wij als vrouwen alleen op reis waren. Dat is in hun cultuur absoluut niet gebruikelijk/toegestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven