Vakantie Kroatië

09-06-2020 18:20 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen dit jaar een dag of 10 naar Kroatië gaan. We houden van idyllisch, authentiek, slenterstraatjes met restaurantjes, leuke strandjes. Knus dus.
Heeft iemand een tip want wij kennen het land helemaal niet.
Trogir. Vanaf daar kan je met allerlei soorten bootjes en veerponten andere plaatsen bezoeken, bijvoorbeeld Split en Hvar.
Krk op het eiland krk is erg leuk
Trogir is inderdaad erg leuk. Dichtbij grotere steden en veel eilanden voor de deur.
Als je in de omgeving van Starigrad/Seline zit, zit je sowieso goed. Het nationale park Paklenica is erg mooi om te bewandelen, je hebt mooie strandjes en restaurantjes in het kustdorpje zelf, erg sfeervol. De stad Zadar is dichtbij en erg leuk en sfeervol om te verkennen en om te shoppen. Vanuit Zadar heb je ook mooie boot excursies. En als absolute klapper de Plitvice meren op ongeveer een uurtje rijden, enorm indrukwekkend.

Ik ben er 2x geweest in mijn leven maar ga er zeker nog weer naar terug!
Inderdaad Trogir of Zadar! Blijf uit de buurt van Istrie in ieder geval!
Hastadepasta18 schreef:
09-06-2020 19:30
Inderdaad Trogir of Zadar! Blijf uit de buurt van Istrie in ieder geval!
Ik vind Porec en Rovinj hartstikke leuk. Daar heb je ook leuke straatjes, restaurantjes en een mooie omgeving.
Ben afgelopen september op vakantie naar Kroatië geweest, 2 weken op roadtrip. Wij begonnen in Zadar en zijn helemaal naar beneden naar Dubrovnik gereden en weer terug.

De volgende stops hebben we gedaan:
- Zadar: leuk havenstadje maar niet superbijzonder, heb je in een dagje wel gezien. Wel de MOOISTE zonsondergang die ik ooit gezien heb (staat Zadar ook om bekend). Ga dus lekker iets eten aan het water tijdens zonsondergang.

- Paklenica National Park: dagje hiken in de natuur. Was mooi, maar er zijn nog veel meer mooie parken te vinden.

- Split: vond ik echt een hele leuke stad. Fijne restaurantjes en barretjes, leuk soort boulevard en je kan er zwemmen als je wat het centrum uitgaat.

- Hvar eiland: vanaf Split gaan er ferry's naar de eilanden, wij kozen voor Hvar. Vonden we ook fantastisch. Mooie natuur en voor ieder wat wils, kies voor Hvar town voor levendigheid, uitgaansleven, jetset. Er zijn andere dorpen waar het wat rustiger is mocht dit je niet trekken. Aanrader is om een bootje te huren, kan daar heel goedkoop in de haven en dan kan je een hele dag op pad.

- Dubrovnik: historisch maar ook erg toeristisch. Leuk om gezien te hebben maar is ook binnen een dag wel klaar. Je kunt boven naar het uitzichtpunt met een kabelbaan, dat vond ik wel de moeite waard.

- Krka watervallen: supermooi, niet overslaan. Leuke is dat je er kan zwemmen (weet niet of dat nu nog kan). Meestal is het wel kiezen tussen de Plitvice meren of deze watervallen. Ben bij beide geweest (niet in 1 vakantie), vond het allebei prachtig.

Weet eigenlijk niet of je voor een roadtrip wilde gaan, mocht je voor 1 bestemming willen kiezen dan zou ik voor Split gaan. Vanuit daar kan je uitstapjes maken naar de andere plekken.

Kroatië is wel heel erg druk in de zomermaanden, in september was het een stuk rustiger hoorde ik.

Alvast heel veel plezier :).
KamilleT schreef:
09-06-2020 22:22
Ik vind Porec en Rovinj hartstikke leuk. Daar heb je ook leuke straatjes, restaurantjes en een mooie omgeving.
.
+1!

En daar is volgens mij ook meer te doen dan in Trogir (daar ben ik ook een dagje geweest). Ik heb vanuit Poreč een boottrip gedaan om dolfijnen te zien en we zagen er wel een stuk of 30, urenlang.

Je kan ook nog een dagje naar de kloof in Pazin gaan, daar kan je overheen, hangend aan zo'n kabel (hoe heet dat ook alweer... ziplinen?). En daar komen minder toeristen dan in de bekendere plaatsjes.

Dit appartement in Poreč is geweldig! Met gratis sportieve fietsen erbij ook. En ik kreeg die boottrip voor de dolfijnen er ook gratis bij omdat haar man daar werkt. http://www.booking.com/Share-WeZlbX Het ligt vlak aan de boulevard en in het oude centrum, en ook pal naast die middeleeuwse toren met terras op het dak. Je krijgt er ook een gratis parkeerplaats bij op ongeveer 10 minuten loopafstand, ze begeleidt je daar naartoe.

Rovinj is inderdaad ook prachtig. Met veel fijne terrassen aan het water en een schattig haventje enzo, en straatjes die als doolhof op de heuvel gedrapeerd liggen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Hoe zit het daar met de Corona regels ? Mondkapjes ? Staat hier ook nog op het lijstje , Kroatië.
Hallo
En hoe zijn jullie gegaan?
Zadar en omgeving lijkt me wel echt te ver om met de auto te doen als je maar 14 dagen hebt .
Vliegen heb ik niet zo'n zin in nu.
Normaal zouden we met het vliegtuig naar Tenerife gaan maar kans is groot dat dit niet doorgaat.
Ben dus wat aan het kijken naar andere opties
Kans bestaat natuurlijk dat iedereen zo redeneert met nog meer file onderweg dan andere jaren en nog meer drukte.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
minionette schreef:
12-06-2020 15:43
Hallo
Zadar en omgeving lijkt me wel echt te ver om met de auto te doen als je maar 14 dagen hebt .
Normaal zouden we met het vliegtuig naar Tenerife gaan maar kans is groot dat dit niet doorgaat.
Kans bestaat natuurlijk dat iedereen zo redeneert met nog meer file onderweg dan andere jaren en nog meer drukte.
Wij zijn een aantal jaren geleden met de auto gegaan. Helemaal naar dubrovnik en vanaf daar langzaam naar boven. Ook in 2 weken.
We hebben de heenreis over 2 dagen verdeeld, terugreis niet omdat we al noordelijker waren toen.
Wow, en in welke maand was dat?
Ben wat bang voor veel drukte op de wegen. We hebben vanaf 3 juli vakantie.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
minionette schreef:
12-06-2020 17:30
Wow, en in welke maand was dat?
Ben wat bang voor veel drukte op de wegen. We hebben vanaf 3 juli vakantie.
In september, dat scheelt natuurlijk wel...
Het was een hele trip hoor, maar we waren met zn tweetjes en voor ons begint de vakantie altijd als we thuis weg rijden.
minionette schreef:
Hallo
Auto, paar dagen Slovenie (Ljubljana, leuk!) aan vastgeplakt.
Pvlice meren of hoe je dat schrijft. Was prachtig daar.
singstar schreef:
12-06-2020 18:00
Pvlice meren of hoe je dat schrijft. Was prachtig daar.
Plitvice is een schrijfwijze, je komt het ook tegen als Plitvicka geloof ik.
Wel stervensdruk als je niet goed plant. Op deze website lees je hoe je de drukste tijden en de drukste paden vermijdt. https://exploringkiwis.com/plitvice-lakes/ Echt van tevoren lezen en tickets kopen hoor! Ik was er niet eens in het hoogseizoen en de mensen duwden elkaar bijna van die smalle loopsteigers af, zo druk was het. Al zullen ze nu niet zoveel mensen tegelijk toelaten denk ik, maar dan is het extra belangrijk om op tijd tickets te scoren, als ze wel open zijn.
minionette schreef:
Hallo
Dat verwacht ik zeker, veel files in heel Europa deze zomer. En kijk dan ook van tevoren waar je een tolvignet nodig hebt enzo (Oostenrijk bijvoorbeeld).

Rovinj en Porec zijn net iets dichterbij dan Zadar en zoals ik hierboven al zei is daar volgens mij ook meer te doen. Ik ben een paar dagen in Zadar geweest, niet zo heel veel te doen behalve een mooi oud centrum, luisteren naar dat 'orgel' van de zee, en eventueel naar een eiland. Rovinj en Porec zijn erg gericht op toerisme dus je kan tennissen, fietsen, zeilen, dolfijnen kijken, beachvolleyballen, bakken op het strand, lekker vis eten, etc etc.

Misschien handig om te weten: er zijn veerboten tussen Porec en Venetië (ongeveer 4 uur varen geloof ik dat het was) en ook vanaf een andere plaats in Istrië zijn boten naar Italië. Voor zover ik weet zonder auto's aan boord. Veel mensen deden dat als daguitstapje naar Venetië maar het kan natuurlijk ook enkele reis.
Zagreb is trouwens ook een leuke kleinschalige stad. Met trams, veel oude gebouwen, uitzichtpunten, en vooral veel leuke gekke musea: het museum van verbroken relaties; het museum van illusies; een museum van "naïeve kunst" (mooie werken door mensen zonder kunstopleiding); en een indrukwekkend museum met foto's van de oorlog in voormalig Joegoslavië. Verder heb je er veel lekkere eettentjes, ook met sushi enzo, en leuke kroegen.
rascalles schreef:
12-06-2020 06:51
Hoe zit het daar met de Corona regels ? Mondkapjes ? Staat hier ook nog op het lijstje , Kroatië.
Zie alle blokjes en links op deze pagina: https://www.anwb.nl/vakantie/coronavirus
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... en-kroatie

Je kan je ook abonneren op nieuws over de coronamaatregelen in een specifiek land. https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/aanmelden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven