Vakantie naar Ierland?

10-08-2025 18:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik totaal niet thuis ben in het onderwerp 'reizen', heb ik jullie hulp nodig voor het volgende.

Ik overweeg een vakantie naar Ierland. Geen idee wanneer, geen idee hoe lang (in ieder geval niet langer dan zo'n 1,5 week). Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen idee wat de mogelijkheden zijn. Als ik google zie ik door de bomen het bos niet meer. Geen idee of ik een citytrip in Dublin wil doen van een aantal dagen of een wat langere vakantie 'rondreis' van bijv. 8 dagen. Ik reis alleen en ik zit niet vast aan een bepaalde periode (ik moet nog vrij vragen), budget heb ik nog niet in gedachten. Ik hou meer van rust, ruimte en natuur dan van een stad. Maar goed, ik wil niet gelijk bepaalde opties afschieten, wie weet zit er alsnog iets leuks tussen.

Wat raden jullie aan?

(En stiekem heb ik een trap onder mijn reet nodig, want ik vind het stiekem best wel eng om de stap 'alleen naar het buitenland' te zetten)
In this mad house we must all survive
Ring of Kerry combineren met Cork en omgeving. In de herfst vanwege prachtige kleuren.
Star⁴ schreef:
10-08-2025 18:43
Ring of Kerry combineren met Cork en omgeving. In de herfst vanwege prachtige kleuren.
Idem!

In Cork een bezoekje aan the English market en als je er van houdt de campus van UCC
Dank voor het meedenken.

Cork lijkt me ook heel mooi, heb al een beetje zitten rondneuzen. In het najaar gaan lijkt me echt prachtig.
In this mad house we must all survive
Dublin is ook leuk en Galway! Ik zou een paar dagen stad combineren met een tof hutje in de natuur met uitzicht op zee. Stormy weather is heel gaaf in Ierland in de herfst. Houtkachel aan, fles port en hapjes, boek… heerlijk!

Ze rijden daar wel links, ben je daar mee bekend? Als je daar een auto huurt, ben je zo gewend omdat het een andere auto is dan thuis. Anders wordt het wel iets lastiger om wat afgelegen in de natuur te zitten, lijkt mij.
Ik ontving net een email dat over 17 dagen en een paar uur en een paar minuten mijn rondreis door Noord Engeland en Ierland begint :)
Ik ga wel iets langer, een maand, en ik reis metr een camper. Het is een groepsreis waarbij de belangrijkste dingen (ferries, campings, excursies) allemaal al geregeld zijn voor je :)
Niet geschoten is altijd mis
Wat leuk @bitje, een groepsreis met camper. Welke organisatie, als ik vragen mag?
Galway is een leuk stadje met veel muziek in de pubs. Cliffs of Moher zijn waanzinnig mooi (westkust). Wandelen in Connemara (ruig, leeg, mooi) of op 1 van de schiereilanden, zoals Dingle. Ik vond zelf de oost- en noordkust van Noord-Ierland ook heel bijzonder. Zoveel mooie kliffen, woeste kust, telkens anders.
Ik vond Dublin niet zoveel aan maar de cliffs of moher absoluut! En boottrip naar de Skelligs, geweldig!
Mijn favorieten zijn zondermeer
— Galway en omgeving met uitstapje met de ferry naar de Aran Islands
— Dingle in combinatie met Ring of Kerry
— De Antrim Coast van Noord-Ierland (met de Carrick-a-Rede rope bridge en de Giant’s Causeway).
— Achill Island en Westport in Co. Mayo.

Vind je links rijden vervelend dan zou je bijvoorbeeld voor verblijf in bijvoorbeeld Cork of Galway kunnen kiezen (er zijn rechtstreekse vluchten van Schiphol naar Cork en er is een directe comfortabele tour bus van Dublin airport naar Galway). En vanaf daar zou je excursies kunnen boeken met bijvoorbeeld Paddywaggon, Galway Tour Company. Dat kan ook via getyourguide.

Scanbrit heeft trouwens fly drives naar Ierland die erg goed zijn. Van 8-15 dagen.
Cliffs of Moher (van de andere kant dan waar het bezoekerscentrum is, Dingle, Ring of Kerry. Dat waren voor mij de hoogtepunten.
Wij hebben een jaar of 5 geleden de boot naar NewCastle genomen dan naar Schotland voor de boot naar Belfast. Van Dundalk schuin (evt eerst naar Dublin) over gestoken naar Cliffs of Moher om hier rustig de tour grotendeels over de Wild Atlantic Way te beginnen. Als je iets meer tijd hebt kun je zelfs eerst Ring of Kerry erbij doen.

De Wild Atlantic Way volgen via Cliffs of Moher, Galway, Sky road viewing point bij Clifden), Connemara NP, Westport (Matt Molloys pub) Donegal, Slieve League, Malin Head pontje bij Greencastle naar Noord Ierland en dan de Causeway Coastal Route (Giant Causeway/Carreick a rede/Game of thrones spots/cliffpath the Gobbins) naar Larne /Belfast

Echt een prachtige reis ! Houd er wel rekening mee dat rijden stuk minder snel gaat dan hier. Geen snelwegen dus niet te grote afstanden inplannen.
Ik hou van Ierland!! Het is daar zo mooi. Wij zijn er meerdere keren geweest en hebben altijd huisjes geboekt via Airbnb. Dat vinden wij altijd zo'n leuke sfeer geven aan de reis en je komt daardoor net weer op plekken die anders zijn. Al snap ik dat je dat alleen niet zo snel zou doen.

Ik vond de Cliffs of Moher erg mooi, maar ook toeristisch. Ring of Dingle en Killarny zijn leuk. Ring of Kerry niet gedaan, maar zo te lezen ook een aanrader. Als naar de Wild Altlantic Way kijkt kun je sowieso een mooie route vinden. Vergeet de kroegen niet, maar daar kun je niet omheen ;) Dublin is groot, maar zeker een gave stad! Fijn sfeertje.

Ik zou absoluut gaan! Stoer dat je in je in je eentje gaat reizen 😀
Doen! Ik ben aan de noordkant geweest. De kust was fantastisch. Hou er wel rekening mee dat het er aardig kan spoken en stormen. Wij werden s morgens eens wakker dat alleen ons tentje er nog stond.
De recente geschiedenis van Noord-Ierland is goed voelbaar in Derry (Londonderry) en is daar helaas nog niet eens geschiedenis. Ik kreeg er kippenvel toen ik er liep. Het binnenland van Ierland is ook prachtig. Zo rustig, zo groen. En het zijn ongewoon vriendelijke mensen. Door toeristen nog niet ontdekt, dus je hangt in de pub met locals en niet met Peter en Marieke uit Zoetermeer.
Tvp.
Gryla schreef:
10-08-2025 20:47
Wat leuk @bitje, een groepsreis met camper. Welke organisatie, als ik vragen mag?
.
NKC

Ik heb begrepen dat de ANWB het niet meer doet.
Niet geschoten is altijd mis
Ring of Dingle en Ring of Beara vind ik mooier dan Ring of Kerry, voornamelijk vanwege de rust (veel minder toerisme).
Killarney National Park is ook echt prachtig.

Moet zeggen dat ik de rest van Ierland niet goed ken want ik ga altijd naar het zuid-westen ivm familie maar ik zou andere plekken ook nog wel eens willen zien.
Hoe kwam je bij Ierland? Als solo reiziger zal je linksom of rechtsom een fijne tijd hebben. Als je een beetje mensen durft aan te spreken om je heen, kom je er hoogstwaarschijnlijk niet meer weg.

Als je het leuk vindt om te wandelen maar nog niet veel ervaring hebt opgedaan, is Wicklow Way een aangename route. Je hoeft niet te kamperen, er zijn hostels en lodges onderweg.

Plekken als Annagassan en St. Stephens Green zijn voor mij heel speciaal, maar dat is zo persoonlijk. Als je gaat, zal je helemaal zelf dat soort plekken gaan vinden.

Dus ja, ga maar. Komt helemaal goed.
't Smoort, het smuikt, het smokkelwedert

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven