Vakantie Zwitserland/Liechtenstein/Zuid-Duitsland

27-01-2011 17:49 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit jaar wilden we eens wat dichter bij huis blijven met de vakantie (mede vanwege ons dochtertje dat nu 9 weken is). We denken aan een combinatie van Zwitserland (vierwoudstedenmeer/walenmeer), Liechtenstein en Zuid-Duitsland. De periode kan van mei tot en met september zijn, we zitten (nog) nergens aan vast. We hebben ongeveer 3 weken de tijd.

Wie heeft er tips, wat mogen we in dit gebied absoluut niet missen? Wie weet er nog leuke overnachtingsplaatsen, uit eigen ervaring (google is mijn beste vriend, maar sommige dingen hoor ik liever uit de eerste hand )? We hadden bedacht twee of drie plaatsen uit te kiezen en daar een huisje of appartementje te huren en dan van daaruit dingen te gaan ondernemen (of niet, als dat zo uitkomt).

Alle tips welkom!
Zoek even in de topics hier. Van de week ook eenzelfde soort vraag.
Over Zwitserland heb ik gezien, nu de rest nog. Zie daar trouwens overwegend andere delen van Zwitserland voorbijkomen, wij zoeken omgeving Walensee/Vierwoudstedenmeer.
Haal in de bieb (of koop) een lonely planet of een ander boekje!
Persoonlijk is mijn favoriete Duitse streek de Allgau, helemaal in het zuiden tegen Oostenrijk aan. Heuvelachtig, aan de voet van de bergen met zelfs in de zomer hier en daar nog besneeuwde toppen. Mooie meren, vaak heerlijk weer, leuke stadjes en kastelen (Neuschwanstein!). En gezellig toeristisch, niet superdruk, maar wel levendig. Ik heb geen appartementen voor je, want wij kamperen altijd, maar er is vast wel veel te vinden.
..
De Walensee is prachtig. Ten noorden ervan heb je Toggenburg, een dal dat erg schilderachtig is, groene hellingen, schattige huisjes etc. Vanuit het Toggenburg kijk je tegen de Churfisten aan, die je allemaal kunt beklimmen (wandelpaden). Sommige zijn dan wel weer erg steil. Als jullie niet willen wandelen kun je ook met de gondelbaan naar de Hinderrug/Chäserrug. Je hebt dan een prachitig uitzicht op de Walensee diep onder je. Ook in de buurt is de Säntis, daar kun je ook per kabelbaan boven komen. Leuk is dat dit gebied niet heel druk bezocht wordt door (buitenlandse) toeristen.

Met accomodatie kan ik je niet helpen. Tip voor periode: ga in september, dan is het weer stabieler en de lucht helderder. Kun je lekker ver kijken. Zomers wil het nog wel eens onweren.

Liechtenstein? Hebben jullie een reden om daar naartoe te willen? Volgens mij is er zo goed als niks te doen.
reizigster en snorhaar, bedankt voor jullie reactie, klinkt erg goed ook! Walensee is n goede keuze dus.

De tip voor de Allgau neem ik mee, ik ben ooit al eens in die regio geweest, ik herinner me Neuschwannstein en ...ehm hoe heette het ook weer, iets met Schwangau, maar ik denk dat ik toen een jaar of 8 was. Dat kan dus prima nog een keer!

Ik las dat Vaduz, in Liechtenstein, erg mooi moet zijn. Maar volgens mij moet dat vanaf de Walensee ook te bezoeken zijn.
Pin je niet vast op het vierwoudestedenmeer; er is zoveel moois in Zwitserland! Liechtenstein is misschien leuk voor een dagje aan de hoofdstad Vaduz (maar liefst 5.000 inwoners) maar meer ook niet.

Bezoek het sprookjeskasteel Neuschwannstein in Zuid-Duitsland, bezoek Bern en neem een duik in de Aare. Ga wandelen in Kandersteg, ga naar Zermatt met het adembenemende uitzicht op de Matterhorn, doe een ritje in één van de oude treinroutes door de Zwitserse bergen, bezoek het meer van Genève, ga naar het Lago Maggiore en het Comomeer.

Het is het mooiste stukje op aarde.
quote:Tegucigalpa schreef op 27 januari 2011 @ 19:47:

Haal in de bieb (of koop) een lonely planet of een ander boekje!

Tsja, je kunt natuurlijk ook gewoon niet reageren....

Ik vraag volgens mij helder genoeg om ervaringen, uit de eerste hand. Bovendien is mijn ervaring met reisgidsen dat ze nogal eens de mooiste plekjes missen. Een paar jaar geleden in Italie waren we bijvoorbeeld op zoek naar een plaatsje uit de reisgids wat prachtig zou moeten zijn, wij vonden het maar zo-zo. Wel struikelden we zelf over een plaatsje dicht in de buurt wat werkelijk geweldig was, supermooi, maar dat was in geen enkele reisgids te vinden... Dus vandaar: ervaringen, uit de eerste hand.
Ehm, in de lonely planet van Zwitserland staan veel leuke aparte plekjes hoor. Ook qua accommodatie en eetgelegenheden.

Ook is er een hoofdstuk over Liechtenstein.

Misschien had ik het anders moeten brengen, maar ik heb veel plezier gehad van mijn Lonely Planet in Zwitserland. Vooral omdat ik geen waarde hecht aan wat anderen interessant vinden, want wat anderen juist aanraden, vind ik vaak tegenvallen door hun 'enthousiaste' verhalen.
Met die toelichting wordt je reactie al een stuk logischer inderdaad We gaan ook zeker nog wel boekjes halen uit de bieb, maar ik ben juist altijd wel benieuwd naar de ervaringen van anderen. Zeker omdat wijzelf nog nooit eerder in Zwitserland zijn geweest (ja, doorheen gereden op weg naar Italie, that's it), dan wil ik alles weten wat ik te weten kan komen, haha.
Ben in mijn jeugd (ca. 15 jaar lang) iedere zomer met mijn familie in de buurt van de Walensee op vakantie geweest. Ook de laatste jaren ben ik er nog regelmatig geweest. Vroeger waren we altijd op de Pizol (berg) bij Sargans, vlakbij Liechtenstein, en later vaak op de Flumserberg, iets dichter bij de Walensee. We zijn altijd gaan zwemmen, varen en zonnen bij de Walensee, bij Walenstadt. De Walensee is omringd door prachtig woeste bergtoppen en een bezoek aan het dorpje Quinten, alleen bereikbaar met de boot of te voet, is zeker de moeite waard. De stad Chur met een prachtig oud centrum is ook leuk om te bezoeken en verder zijn er natuurlijk mooie bergtochten met de trein of auto te maken.

Op de Flumserberg zijn genoeg vakantiehuisjes en appartementen te huur. Ik mag hier geen reclame maken, maar als je mij het laat weten, kan ik je het e-mailadres geven van een Zwitsers echtpaar daar uit de buurt, inmiddels goede vrienden van mijn pa (die er ilk jaar nog 2x komt), dat een paar accomodaties op de Flumserberg verhuurt.

Kortom, ideaal vakantiegebied en je kunt er alle kanten op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven