Veluwe, heide en herten

11-09-2020 20:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
We willen dit of volgend weekend naar de Veluwe met de kids. Graag hopen we wat wild te zien zoals een hert, maar ik wil ook graag de heidevelden bewonderen.
We komen met de auto, die willen we ergens kunnen parkeren. De kinderen zijn geen enorme lopers, dus het liefst een redelijk compacte route.
We komen vanuit het westen als het wat uitmaakt.
Wie heeft er tips voor ons?
Als je een hert wilt zien moet je vroeg (Zonsopgang) er zijn, zeker volgende week als het warm is.
En de kans dat je geen wild ziet is erg groot,
De hertenbronst begint weer :D Einde van de middag heb je de grootste kans op het spotten van herten. Alleen zijn sommige gebieden verboden voor mensen vanaf 16u, vanwege die hertenbronst.
Je moet vrij stil zijn, dan zie je ze sneller. Dus niet snel die route lopen, maar heel rustig, en vooral stil.
Ja de bronstige herten lijken mij zo gaaf. We zijn niet zo van het vroege op, we wilden liever aan het einde van de middag. Maar dan moet het wel open zijn.
Als je perse herten wilt zien, kun je beter naar de Amsterdamse waterleiding duinen. Daar word je doodgegooid met herten ;-D.
je kunt ook met een boswachter mee. Geen idee of Corona het toelaat, en je zult moeten reserveren
Wel erg leuk! Vooral in het donker
Ik ben opgegroeid op de Veluwe, en 1 x in m’n leven een hert gezien.

Voor kinderen zijn De Amsterdamse Waterleidingduinen (bij Zandvoort) inderdaad leuker met gegarandeerd herten!
En Google even op wildobservatieplekken

De Veluwe is erg druk op het moment, kan zijn dat het wild ver weg zit
Heide is al uitgebloeid.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Supergrappig, de gedachte dat je 'de Veluwe' komt bekijken. Je parkeert je auto en neemt een lijstje mee om het geziene wild af te strepen.
Het klinkt een beetje als een pretpark. Nu wil ik ook!

De hei is zo goed als uitgebloeid.
Schaapskooi Epe-Heerde is wel een mooi heigebied met parkeerruimte, wandelroute en schaapskudde.

Voor meer over wild enz.
https://hetaardhuis.nl
Hips, hopsakee en pierlala.
Voor bloeiende heide moet je dit weekend nog snel gaan, het is bijna gedaan voor dit jaar.

Herten zou ik niet teveel op hopen, maar wilde zwijnen laten zich makkelijker zien en zijn er in overvloed. Ik weet niet of dat genoeg wildbeleving geeft?

Qua locatie: ik vind de Ermelose heide altijd mooi. Je kunt er goed parkeren en aan het eind van de middag komen de schapen terug uit het veld naar de schaapskooi. Is voor de kinderen vast ook leuk om te zien.
Hou er vooral rekening mee dat je niet de enige zult zijn dit weekend.
Het Aardhuis op de Veluwe is erg mooi. Daar staat n soort van chalet.waar je iets kunt eten en.drinken.toen wij er zaten liepen de+herten daar langs ons heen.
Ook kun je daar onder begeleiding van n gids.n wandeling maken.

Of de Posbank ook nog de Veluwe .prachtige natuur en heide velden. Weet alleen niet of je daar ook herten kunt bewonderen..
Wel vreselijk mooi daar.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ik kom heel vaak op de Veluwezoom en vooral in het bos bij de broodbult bij parkeerplaats bloemers kom ik altijd wild tegen tegen zonsondergang. Het stikt daar van de zwijnen en reetjes. Herten wat minder maar die zie ik daar ook geregeld. Denk 8 van de 10 keer dat ik daar ben dat ik wel iets zie.
Ga naar Otterlo naar thee schenkerij de mossel ( niet op navigatie rijden dan kom je niet aan) en dan een wandeling op de hei met in de vallende avond de uitkijk toren gegarandeerd reeën en zwijnen en bij de thee schenkerij is een speeltuin voor de kids
where ever you go, go with your heart
Ik heb de burlende herten 1x gezien, redelijk dichtbij. We reden rond de schemering over de Veluwe. Waren onderweg naar huis, gewandeld enzo dus klaar. Toen stond er een kluit auto's en mensen met camara's in de berm. Ook maar even gestopt :proud: Mooi hoor. Tijdje gekeken, verder gereden. Weer en kluit auto's en cameramensen :D. Was vrij makkelijk. Spot de rij geparkeerde auto's.
Ik ging vandaag naar de Heide maar was te laat, deze is al uitgebloeid.
Niet geschoten is altijd mis
Hertenbronst hebben wij inderdaad in de Amsterdamse Waterleidingduinen wel eens onverwacht middenin gegaan. Ingang de Zilk heeft veel herten. Je mag daar struinen, dus van de paden af. Gaharandeerd dat je veel herten tegenkomt.
Kroller Muller, fietsen lenen, lekker fietsen, museum bekijken en tegen de schemering bij een rij fotografen gaan staan voor de herten en wilde zwijnen. En NIET voeren!!! Elk dier dat gevoerd wordt, moet worden afgemaakt.
Hoe oud zijn je kinderen en kunnen ze een beetje hun mond houden? Ben ooit eens op excursie geweest met in de groep een familie met nogal drukke kinderen. We hebben weinig dieren gezien die excursie.. :facepalm: Dus als je kinderen zich enigszins gedeisd kunnen houden is de kans een stuk groter dat je wat ziet. ;)

De posbank is qua heide prachtig maar wel polonaise wandelen in deze tijd van het jaar. Als je vanuit het westen iets minder ver wilt rijden dan kan je op de Utrechtse Heuvelrug ook wat leuke heidegebieden vinden.
:'( ik heb wel eens een hert van dichtbij gezien.

@TO: rijdt vanaf jouw woonplaats met de kinderen over de A50 naar een hertenkamp of dierentuin ergens. Klaar!
feow wijzigde dit bericht op 11-09-2020 23:02
0.93% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Haha, het is wel duidelijk dat je uit het westen komt als je verwacht herten te kunnen zien waar je niet te ver voor hoeft te lopen en ook niet te vroeg op hoeft.
feow schreef:
11-09-2020 22:37
:'( ik heb wel eens een hert van dichtbij gezien.

@TO rijd vanaf jouw woonplaats met de kinderen over de A50 naar een hertenkamp of dierentuin ergens. Klaar!
Lag op je motorkap?
Tijgerprintje2 schreef:
11-09-2020 22:37
Haha, het is wel duidelijk dat je uit het westen komt als je verwacht herten te kunnen zien waar je niet te ver voor hoeft te lopen en ook niet te vroeg op hoeft.
Herten lopen er ook in de avondschemering hoor.
stippensokken schreef:
11-09-2020 21:47
Voor bloeiende heide moet je dit weekend nog snel gaan, het is bijna gedaan voor dit jaar.

Herten zou ik niet teveel op hopen, maar wilde zwijnen laten zich makkelijker zien en zijn er in overvloed. Ik weet niet of dat genoeg wildbeleving geeft?

Qua locatie: ik vind de Ermelose heide altijd mooi. Je kunt er goed parkeren en aan het eind van de middag komen de schapen terug uit het veld naar de schaapskooi. Is voor de kinderen vast ook leuk om te zien.
Hou er vooral rekening mee dat je niet de enige zult zijn dit weekend.
Grappig, ik zou het omgekeerd zeggen; herten genoeg in de bossen op de Veluwe maar wilde zwijnen heb ik (helaas) nog nooit gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven