Verhuizen naar Berlijn
zondag 30 augustus 2009 om 13:24
Mijn vriend en ik hebben na lang praten, fantaseren en denken de knoop doorgehakt en we gaan in januari naar Berlijn verhuizen! Erg veel zin in, alleen waar begin je met regelen? Wat is verstandig? En is er iemand die ervaring heeft met wonen en werken in Berlijn? Ik vraag me ook af hoe je het beste aan een huis komt? Ik heb een tijdje in België gestudeerd via studie, maar dat was toch anders dan werken en zelf woonruimte zoeken.
Zoals je merkt, hebben we ons nog niet ingelezen en voorbereid, behalve dan dat we inmiddels gestart zijn met een cursus Duits, dus hier en daar vraag ik rond voor informatie en ervaringen. Zo ook dus op het forum Het gaat me vooral om de praktische kant, maar ervaringen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!
Ik kijk uit naar de reacties, bedankt alvast!
Zoals je merkt, hebben we ons nog niet ingelezen en voorbereid, behalve dan dat we inmiddels gestart zijn met een cursus Duits, dus hier en daar vraag ik rond voor informatie en ervaringen. Zo ook dus op het forum Het gaat me vooral om de praktische kant, maar ervaringen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!
Ik kijk uit naar de reacties, bedankt alvast!
donderdag 24 september 2009 om 21:55
Hoi!
Mijn naam is Dascha, en ik ga in oktober ook naar Berlijn met mijn vriend. We hebben al een kamer. We willen er graag tot augustus 2010 wonen/ werken. We spreken redelijk duits en goed engels en nederlands.
Toen ik deze berichten las schrok ik wel een beetje, is het echt zo slecht gesteld met de werkgelegenheid?
We willen gewoon werken bij een hostel of een restaurant. Desnoods in een supermarkt , schoonmaak of mc donalds. Denken jullie dat dit gaat lukken? Als we gewoon naar arbeidsbureaus gaan en langs bedrijven gaan om te vragen of ze nog personeel zoeken, zou het ons dan niet lukken?
Ik hoop snel iets van jullie te horen...
Mijn naam is Dascha, en ik ga in oktober ook naar Berlijn met mijn vriend. We hebben al een kamer. We willen er graag tot augustus 2010 wonen/ werken. We spreken redelijk duits en goed engels en nederlands.
Toen ik deze berichten las schrok ik wel een beetje, is het echt zo slecht gesteld met de werkgelegenheid?
We willen gewoon werken bij een hostel of een restaurant. Desnoods in een supermarkt , schoonmaak of mc donalds. Denken jullie dat dit gaat lukken? Als we gewoon naar arbeidsbureaus gaan en langs bedrijven gaan om te vragen of ze nog personeel zoeken, zou het ons dan niet lukken?
Ik hoop snel iets van jullie te horen...
vrijdag 25 september 2009 om 18:46
Gisteren was nog op het nieuws hoe slecht er betaald wordt in Duitsland. Er bestaat geen minimumloon, dus in sommige beroepen (bv. horeca, supermarkt,kapsters) mag je blij zijn 900 euro per maand te verdienen.
Werkeloosheid is gewoon een stuk hoger als hier, maar waarom niet? Als je niets te verliezen hebt (geen kinderen, huis of andere verplichtingen) waarom niet? Zo'n levenservaring kun je alleen opdoen als je jong bent. Maar verwacht geen gouden bergen....
Werkeloosheid is gewoon een stuk hoger als hier, maar waarom niet? Als je niets te verliezen hebt (geen kinderen, huis of andere verplichtingen) waarom niet? Zo'n levenservaring kun je alleen opdoen als je jong bent. Maar verwacht geen gouden bergen....
zaterdag 26 september 2009 om 21:51
Ik wil het niemand afraden maar het is inderdaad best wel slecht met de werkgelegenheid gesteld in Berlin. Er leven veel mensen van Hartz 4, echt hard aan de armoedsgrens. En baantjes bij Mac donalds ik geloof dat je er netto 6 euro aan over kunt houden. Zorg in ieder geval dat je genoeg reserves hebt..de duitse staat zal je niet opvangen. Mijn man (toen nog mijn verloofde) moest borg voor mij staan en ik moest mijn ziekenfonds premie kunnen betalen...dit ook middels inkomsten kunnen aantonen. Er is mij letterlijk gezegd: Nicht das Sie den deutschen Staat auf die Tasche liegen!! Andersom moest mijn man in 1997 ook in Nederland binnen 3 maanden een baan hebben anders moest hij zuruck in die Heimat! (ook letterlijk tegen hem gezegd) Soms schrik ik wel van zoveel onredelijkheid. Ik vraag mij dan echt af hoe andere mensen het wel voor elkaar krijgen. Ik ben 2006 terug naar Nl gekomen met gezin. Op dat moment was iedere 5e inwoner werkloos, en denk nu met de recessie dat het nog erger is geworden. Als ik mijn familie in Berlin erover hoor is het triest. Mijn nichtjes worden eeuwige studenten omdat er toch geen werk is...
Ik heb ook werk gedaan ver beneden mijn niveau (HBO). Ik had een fulltime baan (met avond en weekeinddienst) en hield er 900,- euro aan over. Net wat juf Deetje zegt: het is wel een hele goede levenservaring en niet alleen negatief. Het is een bruisende stad!
Ik heb ook werk gedaan ver beneden mijn niveau (HBO). Ik had een fulltime baan (met avond en weekeinddienst) en hield er 900,- euro aan over. Net wat juf Deetje zegt: het is wel een hele goede levenservaring en niet alleen negatief. Het is een bruisende stad!
dinsdag 4 september 2012 om 16:44
quote:Holgadepolga schreef op 10 juli 2012 @ 13:29:
Up
Ik ben heel erg benieuwd of het ook echt doorgegaan is! Kan je hier wat meer over je ervaringen vertellen?Ik ook! mijn vriend en ik hebben de zelfde plannen maar op een zeer korte termijn. wij hebben geen eisen wat betreft werk en woning. de taal leren is voor ons het belangrijkste.
Up