Verhuizen naar Berlijn
zondag 30 augustus 2009 om 13:24
Mijn vriend en ik hebben na lang praten, fantaseren en denken de knoop doorgehakt en we gaan in januari naar Berlijn verhuizen! Erg veel zin in, alleen waar begin je met regelen? Wat is verstandig? En is er iemand die ervaring heeft met wonen en werken in Berlijn? Ik vraag me ook af hoe je het beste aan een huis komt? Ik heb een tijdje in België gestudeerd via studie, maar dat was toch anders dan werken en zelf woonruimte zoeken.
Zoals je merkt, hebben we ons nog niet ingelezen en voorbereid, behalve dan dat we inmiddels gestart zijn met een cursus Duits, dus hier en daar vraag ik rond voor informatie en ervaringen. Zo ook dus op het forum Het gaat me vooral om de praktische kant, maar ervaringen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!
Ik kijk uit naar de reacties, bedankt alvast!
Zoals je merkt, hebben we ons nog niet ingelezen en voorbereid, behalve dan dat we inmiddels gestart zijn met een cursus Duits, dus hier en daar vraag ik rond voor informatie en ervaringen. Zo ook dus op het forum Het gaat me vooral om de praktische kant, maar ervaringen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!
Ik kijk uit naar de reacties, bedankt alvast!
zondag 30 augustus 2009 om 13:44
Leuk idee! Ik hoor veel goede verhalen over Berlijn.
Mijn man en ik zijn ruim anderhalf jaar geleden op zo'n manier naar Ierland verhuisd. We hadden een jaartje flink gespaard, zodat we het het eerste half jaar hier eventueel zonder werk zouden kunnen redden. Man had een jaar onbetaald verlof genomen in NL en met zijn leidinggevende afgesproken dat hij ieder moment weer terug kon keren in zijn baan in het geval het hier niet zou lukken. Inmiddels heeft mijn man een leuke baan, ik heb een bedrijfje opgezet en al een paar hele interessante opdrachten kunnen doen en vanaf 1 april volgend jaar kan ik bij de universiteit aan de slag als promovenda. Verder verwachten we één dezer dagen een kind. Kortom, ons hele leven is veranderd en we genieten enorm van het mooie landschap en het leven hier. Op deze manier emigreren heeft ons heel veel energie gegeven, omdat je alles eigenlijk 'reset' en in mijn geval (voor mijn man minder) ben ik ook heel bewust een nieuw carrierepad ingeslagen. Wij waren in NL trouwens ook heel gelukkig hoor... We zagen dit als een groot avontuur. Stabliteit is wel belangrijk, want niet alles loopt altijd van een leien dakje (zwak uitgedrukt) als je op deze manier emigreert.
Mbt huis: Wij hebben nog vanuit NL een advertentie geplaatst in een huis-aan-huis blad dat we een kamer zochten voor een maand. Daarop kregen we vrij veel reacties éénmaal hier zijn we verder gaan zoeken.
Mijn man en ik zijn ruim anderhalf jaar geleden op zo'n manier naar Ierland verhuisd. We hadden een jaartje flink gespaard, zodat we het het eerste half jaar hier eventueel zonder werk zouden kunnen redden. Man had een jaar onbetaald verlof genomen in NL en met zijn leidinggevende afgesproken dat hij ieder moment weer terug kon keren in zijn baan in het geval het hier niet zou lukken. Inmiddels heeft mijn man een leuke baan, ik heb een bedrijfje opgezet en al een paar hele interessante opdrachten kunnen doen en vanaf 1 april volgend jaar kan ik bij de universiteit aan de slag als promovenda. Verder verwachten we één dezer dagen een kind. Kortom, ons hele leven is veranderd en we genieten enorm van het mooie landschap en het leven hier. Op deze manier emigreren heeft ons heel veel energie gegeven, omdat je alles eigenlijk 'reset' en in mijn geval (voor mijn man minder) ben ik ook heel bewust een nieuw carrierepad ingeslagen. Wij waren in NL trouwens ook heel gelukkig hoor... We zagen dit als een groot avontuur. Stabliteit is wel belangrijk, want niet alles loopt altijd van een leien dakje (zwak uitgedrukt) als je op deze manier emigreert.
Mbt huis: Wij hebben nog vanuit NL een advertentie geplaatst in een huis-aan-huis blad dat we een kamer zochten voor een maand. Daarop kregen we vrij veel reacties éénmaal hier zijn we verder gaan zoeken.
zondag 30 augustus 2009 om 13:47
quote:Zwieber schreef op 30 August 2009 @ 13:30:
Wat ik me gelijk afvraag: hoe gaan jullie het financieel doen? Is het niet handig om nu als een gek te gaan solliciteren?Ik weet niet hoe het in Berlijn zit, maar hier heeft het iig weinig zin om vanuit het buitenland te solliciteren, tenzij het moeilijk is voor werkgevers om mensen te vinden. Ze nodigen je gewoon niet zo snel uit voor een gesprek als je hier (nog) niet woont. Voor ons was dat de reden om gewoon ter plekke te solliciteren.
Wat ik me gelijk afvraag: hoe gaan jullie het financieel doen? Is het niet handig om nu als een gek te gaan solliciteren?Ik weet niet hoe het in Berlijn zit, maar hier heeft het iig weinig zin om vanuit het buitenland te solliciteren, tenzij het moeilijk is voor werkgevers om mensen te vinden. Ze nodigen je gewoon niet zo snel uit voor een gesprek als je hier (nog) niet woont. Voor ons was dat de reden om gewoon ter plekke te solliciteren.
zondag 30 augustus 2009 om 14:05
Berlijn is inderdaad een prima stad denk ik Alleen is het daar niet zo goed gesteld met de werkgelegenheid, als ik het zo hoor vanuit de media en ervaringen van wat NL'se vrienden die ik daar ken. Maargoed, je kan het natuurlijk altijd proberen! Er zijn een aantal Duitse sites waar veel banen op worden aangeboden (zoals in NL ook) en allicht kan je daar eens op zoeken? Denk wel dat zeer goed Duits spreken een pré is, veel is daar toch (naar mijn ervaring in een stad vlakbij Berlijn) puur in het Duits. Maar in Berlijn kan het natuurlijk anders zijn.
Hetzelfde geldt voor woningen. Je kan je via internet al goed orienteren, woningen zijn niet zo duur daar - vooral niet in het 'oude' Oosten. Ligt natuurlijk ook aan je wensen, maar ik denk dat een betaalbare woning wel moet lukken.
Sowieso veel succes!
Hetzelfde geldt voor woningen. Je kan je via internet al goed orienteren, woningen zijn niet zo duur daar - vooral niet in het 'oude' Oosten. Ligt natuurlijk ook aan je wensen, maar ik denk dat een betaalbare woning wel moet lukken.
Sowieso veel succes!
zondag 30 augustus 2009 om 15:43
Ik ben jaloers! Ik zou wel willen, Berlijn is mijn favoriete stad.
Maar ik ben docente Duits hier in Nederland, een baan daar is -in ieder geval in het onderwijs- niet mogelijk. Als ik een baan zou kunnen vinden zou ik meteen dezelfde keuze maken als jullie. Maar die angst houdt me tegen. Dapper van jullie, respect!
Maar ik ben docente Duits hier in Nederland, een baan daar is -in ieder geval in het onderwijs- niet mogelijk. Als ik een baan zou kunnen vinden zou ik meteen dezelfde keuze maken als jullie. Maar die angst houdt me tegen. Dapper van jullie, respect!
zondag 30 augustus 2009 om 15:54
Ik heb drie jaar geleden vijf jaar in Berlijn gewoond. Het is een geweldige stad maar ik zou je niet aanraden er op de bonnefooi te gaan wonen. Mijn voordeel was dat mijn man uit Berlijn komt. Het probleem huis was daarmee voor ons niet aan de orde. Vergis je niet, je moet je echt ook voor een buurland wel degelijk goed voorbereiden. Heb je er bv bij nagedacht dat je direkt al ziektekosten verzekerd moet zijn? Dus ook zonder baan, en de premie is daardoor best pittig omdat normaal gesproken je werkgever ook de helft betaald. Ook wat betreft wonen, meestal moet je wel een arbeidscontract kunnen laten zien, en geen tijdelijk contract. Ik heb er na drie maanden wel werk gevonden, maar alleen parttime en het uurloon ligt ook een stuk lager. Daar staat tegenover dat de prijzen (boodschappen, uit eten etc) in Berlijn echt goed te doen zijn. En probeer de taal echt goed machtig te zijn, want een beetje accent is best charmant, maar in je werk moet je je echt goed verstaanbaar kunnen maken. Er zijn meerdere grote uitzendbureau's die wij uit Nederland kennen zoals Randstad, Creyfs etc. maar ook daar zijn grote verschillen. Belangrijk is dat als wij in Nederland ons inschrijven en we willen bv iets in de sector toerisme doen en je gaat een aantal maanden aan de slag, en het dienstverband wordt beeindigd, kan het uitzendbureau je ook ander werk aanbieden in een heel andere sector en dat moet je aanvaarden! Je hebt nl. een contract met het uitzendbureau. Let daarom goed op de voorwaarden. En ik had vantevoren met de Botschaft (consulaat) gebeld om na te gaan wat ik allemaal vantevoren moest regelen. Heel veel succes en veel plezier!! (mocht je nog meer willen weten dan vraag je maar hoor...)
zondag 30 augustus 2009 om 17:20
Stella - mbt die ziekenkosten, hangt dat er niet vanaf of je formeel ook al geemigreerd bent? Toen wij nog geen werk hadden stonden we gewoon nog ingeschreven in Nederland en waren we daar nog verzekerd (kon ook moeilijk anders, want het is in NL ook moeilijk om van de basisverzekering af te komen als je geen werk hebt in het buitenland). Je mag als EU-burger formeel een half jaar in een ander EU-land vestigen om naar een baan te zoeken. Die termijn is natuurlijk oncontroleerbaar, dus je zult niet snel in de problemen komen als het langer duurt voor je werk hebt.
TO, ken je deze site trouwens? http://www.vertreknaarhet ... heid.nl/Migreren/Migreren
Als je je situatie invult krijg je een overzicht van wat je allemaal moet regelen in NL. Ik had er bijvoorbeeld nooit aan gedacht dat ik mijn diploma's moest laten legaliseren bij de ib-groep en de rechtbank, omdat ze anders in het buitenland niet geldig zijn.
TO, ken je deze site trouwens? http://www.vertreknaarhet ... heid.nl/Migreren/Migreren
Als je je situatie invult krijg je een overzicht van wat je allemaal moet regelen in NL. Ik had er bijvoorbeeld nooit aan gedacht dat ik mijn diploma's moest laten legaliseren bij de ib-groep en de rechtbank, omdat ze anders in het buitenland niet geldig zijn.
zondag 30 augustus 2009 om 19:16
Bedankt voor de leuke reacties!
Wat betreft werk, ik geef Nederlands. Het is toch zo dat in Berlijn op de middelbare scholen ook Nederlands gegeven wordt? Dat zou mijn geluk kunnen zijn. Anders wilde ik proberen om Engels te geven (ik spreek vloeiend Engels en heb eens een cursus Engels in het buitenland gedaan).
Mijn vriend werkt nu vanuit huis en kan dat in het buitenland ook blijven doen. Hij is webdeveloper.
Zwieber, ik denk dat het nu nog weinig zin heeft om als een gek te gaan solliciteren. Het is pas in januari dat we gaan, en ik kan nu ook niet heen en weer naar Berlijn voor sollicitatiegesprekken.
Stella, goed dat je het zegt van die huizen. Ik had namelijk van een vriendin begrepen dat de huizen juist erg goedkoop zijn, zoals Berlin87 ook zegt, en wij hebben geen groot eisenpakket. Maar het is dus wel moeilijk om eraan te komen? En Botschaft, die naam ik ook onthouden
Wij willen voor die tijd een week gaan, om langs scholen te gaan en om alvast te oriënteren op huizen. Mocht dat niets opleveren, dan willen we de eerste tijd in een hostel verblijven, voordat we een appartement kunnen krijgen.. als ik jou zo hoor is dat ook wel een waarschijnlijke situatie, als je een arbeidscontract moet hebben.
Visotsky, bedankt voor de site, erg handig!! En wat leuk dat het bij jullie zo goed heeft uitgepakt. Een advertentie plaatsen voor een kamer, die tip zal ik zeker onthouden.
Wat betreft werk, ik geef Nederlands. Het is toch zo dat in Berlijn op de middelbare scholen ook Nederlands gegeven wordt? Dat zou mijn geluk kunnen zijn. Anders wilde ik proberen om Engels te geven (ik spreek vloeiend Engels en heb eens een cursus Engels in het buitenland gedaan).
Mijn vriend werkt nu vanuit huis en kan dat in het buitenland ook blijven doen. Hij is webdeveloper.
Zwieber, ik denk dat het nu nog weinig zin heeft om als een gek te gaan solliciteren. Het is pas in januari dat we gaan, en ik kan nu ook niet heen en weer naar Berlijn voor sollicitatiegesprekken.
Stella, goed dat je het zegt van die huizen. Ik had namelijk van een vriendin begrepen dat de huizen juist erg goedkoop zijn, zoals Berlin87 ook zegt, en wij hebben geen groot eisenpakket. Maar het is dus wel moeilijk om eraan te komen? En Botschaft, die naam ik ook onthouden
Wij willen voor die tijd een week gaan, om langs scholen te gaan en om alvast te oriënteren op huizen. Mocht dat niets opleveren, dan willen we de eerste tijd in een hostel verblijven, voordat we een appartement kunnen krijgen.. als ik jou zo hoor is dat ook wel een waarschijnlijke situatie, als je een arbeidscontract moet hebben.
Visotsky, bedankt voor de site, erg handig!! En wat leuk dat het bij jullie zo goed heeft uitgepakt. Een advertentie plaatsen voor een kamer, die tip zal ik zeker onthouden.
zondag 30 augustus 2009 om 19:52
JC_79_ ik zou even nakijken of er in Berlijn Nederlands gegeven wordt.. Ik heb hier namelijk vraagtekens bij! Ik heb er in ieder geval namelijk nooit van gehoord. Kijk anders eens op de site van een willekeurige school in Berlijn (Gymnasium / Oberschule) Misschien kan je anders een (particuliere) taalschool proberen? Dat is allicht ook een optie! Engels is er wel gok ik, als "Fremdsprache" - en ook hier misschien een taalinstituut proberen?
Ik dacht trouwens echt dat huizen niet zo duur waren en niet al te moeilijk te verkrijgen waren Ik heb zelf in Potsdam gewoond (bij Berlijn zeg maar, misschien ook leuk als optie om mee te nemen? Veel natuur bijv. en Park Sans Souci is echt een plaatje, evenals Park Babelsberg) en daar was het echt betaalbaar, ook gewone appartementen. Mijn studentenkamer was sowieso een koopje qua oppervlakte en prijsverhouding!
Kijk bijv. hier eens http://www.immowelt.de/ Ik heb voor de gein 'miete' en tot '400' aangevinkt en krijg dan best wat resultaat. Ik zou wel van te voren een beetje kijken welke wijken je wel en niet zo aanspreken, want dat vermakkelijkt het zoeken wel denk ik (Berlijn is gróót!). Wel letten op Kaltmiete/Heizkosten/Nebenkosten en Provision.. dat kan het weer duurder maken!
Ik dacht trouwens echt dat huizen niet zo duur waren en niet al te moeilijk te verkrijgen waren Ik heb zelf in Potsdam gewoond (bij Berlijn zeg maar, misschien ook leuk als optie om mee te nemen? Veel natuur bijv. en Park Sans Souci is echt een plaatje, evenals Park Babelsberg) en daar was het echt betaalbaar, ook gewone appartementen. Mijn studentenkamer was sowieso een koopje qua oppervlakte en prijsverhouding!
Kijk bijv. hier eens http://www.immowelt.de/ Ik heb voor de gein 'miete' en tot '400' aangevinkt en krijg dan best wat resultaat. Ik zou wel van te voren een beetje kijken welke wijken je wel en niet zo aanspreken, want dat vermakkelijkt het zoeken wel denk ik (Berlijn is gróót!). Wel letten op Kaltmiete/Heizkosten/Nebenkosten en Provision.. dat kan het weer duurder maken!
zondag 30 augustus 2009 om 20:20
Ik woon sinds 7 jaar in Berlijn.
Voor zover ik weet, wordt er geen Nederlands gegeven op Berlijnse scholen. Maar op de meeste talenscholen wordt idd Ned. gegeven. Op de Volkshochschule (open universiteit) ook. Of Engels dan een optie zou zijn weet ik niet, meestal worden alleen native speakers gevraagd.
Woningen zijn makkelijk te vinden, zeker als je niet veeleisend bent. Wat Stella zegt moet je wel kunnen bewijzen dat je een vast inkomen hebt. Maar misschien zijn particuliere verhuurders flexibeler als je op een andere manier kunt bewijzen dat je de huur kunt betalen.
Op de website van de nederlandse ambassade in Berlijn staat ook veel informatie. In het gastenboek staan ook vacatures, maar meestal is dat call centre werk. Een baan vinden lijkt me het moeilijkste hier.
Voor zover ik weet, wordt er geen Nederlands gegeven op Berlijnse scholen. Maar op de meeste talenscholen wordt idd Ned. gegeven. Op de Volkshochschule (open universiteit) ook. Of Engels dan een optie zou zijn weet ik niet, meestal worden alleen native speakers gevraagd.
Woningen zijn makkelijk te vinden, zeker als je niet veeleisend bent. Wat Stella zegt moet je wel kunnen bewijzen dat je een vast inkomen hebt. Maar misschien zijn particuliere verhuurders flexibeler als je op een andere manier kunt bewijzen dat je de huur kunt betalen.
Op de website van de nederlandse ambassade in Berlijn staat ook veel informatie. In het gastenboek staan ook vacatures, maar meestal is dat call centre werk. Een baan vinden lijkt me het moeilijkste hier.
zondag 30 augustus 2009 om 23:01
Mulle, wat leuk dat je zoveel jaar al in Berlijn woont. Denk je dat ik met mijn onderwijsbevoegdheid op zo'n talenschool zou kunnen werken? Dat lijkt me echt geweldig om te doen.
Fijn dat je zegt dat woningen makkelijk te vinden zijn. Weet je toevallig een paar sites van particuliere verhuurders of zou je als je mij was een advertentie plaatsen?
Berlin, bedankt voor de site! Ga zeker even kijken. Heb jij toevallig een paar namen van die talenscholen? Ik heb op Google gezocht, maar kon zo snel niets vinden. Ik dacht, misschien weet jij er eentje
Fijn dat je zegt dat woningen makkelijk te vinden zijn. Weet je toevallig een paar sites van particuliere verhuurders of zou je als je mij was een advertentie plaatsen?
Berlin, bedankt voor de site! Ga zeker even kijken. Heb jij toevallig een paar namen van die talenscholen? Ik heb op Google gezocht, maar kon zo snel niets vinden. Ik dacht, misschien weet jij er eentje
maandag 31 augustus 2009 om 19:18
Volgens mij zit er een talenschool in het bezirk Steglitz. Naam heb ik even niet paraat. Als ik er nog op kom zal ik het doorgeven. En wat betreft de huur van een woning, wie weet is het een idee om bv af te spreken dat je de huur voor een half jaar vooruit betaald? Wel goed vast laten leggen natuurlijk met contract. Dan heeft de verhuurder toch een soort garantie, en jullie tijd om te settelen. Ik heb ook niet gehoord dat er nederlands op scholen wordt gegeven, wie weet eerder in de grensgebieden? En wat betreft engels dat zou je kunnen proberen maar let erop dat er vaak gevraagd wordt naar staatliche anerkennung. Ik heb dat gehad met mijn (internationale erkende) diploma maatschappelijk werk. Niet onbelangrijk anders wordt je zo maar een paar schalen lager "eingestuft"! Wel leuk he dat toeleven naar het grote moment van verhuizen. Ik heb echt de eerste weken in de stad rondgelopen als een toerist en kon het niet bevatten dat ik er nu echt woonde. Ik ben om prive-omstandigheden terug in Nl maar ga zeker over een paar jaar met gezin weer in Duitsland wonen. Het was een heel positieve ervaring. Ik ben echt met open armen ontvangen. Wel veel grapjes over mijn Wohnmobile haha! (ik had nog nooit gekampeerd maar dat wilde niemand geloven)...
maandag 31 augustus 2009 om 19:28
Via Google kom ik o.a. hierop, weet niet of je er iets aan hebt.. maar het is het kijken waard
http://www.berlin.de/vhs/kurse/sprachen ... achen.html
http://www.vhsit.berlin.d ... nessPages/CourseList.aspx
http://www.prolog-berlin. ... endisch-lernen-berlin.htm
http://www.logosprachenschule.de/index.shtml
http://www.berlin.de/vhs/kurse/sprachen ... achen.html
http://www.vhsit.berlin.d ... nessPages/CourseList.aspx
http://www.prolog-berlin. ... endisch-lernen-berlin.htm
http://www.logosprachenschule.de/index.shtml
maandag 31 augustus 2009 om 20:26
JC_79_, www.berlin.de is ook een handige website. Daar staat de meest uiteenlopende info op, ook voor het zoeken van werk en woonruimte en alles wat je moet weten over inschrijven bij de gemeente en andere bureaucratische dingen zijn ook op die site te vinden.
Ik zou denk ik geen advertentie plaatsen voor het zoeken van woonruimte. Toen ik hier naartoe kwam, had ik wel al werk maar nog geen woning. Ik heb toen in een hostel gezeten en 3 weken later had ik de sleutel van mijn eerste berlijnse woning. De zaterdagkranten van de Berlijnse kranten (bv Tagesspiegel) hebben een groot woningaanbod en verder heb je bv Zweitehand, een krantje vergelijkbaar met ViaVia, waar ook door de weeks een grote woningbijlage inzit (dinsdag?).
Ik zou denk ik geen advertentie plaatsen voor het zoeken van woonruimte. Toen ik hier naartoe kwam, had ik wel al werk maar nog geen woning. Ik heb toen in een hostel gezeten en 3 weken later had ik de sleutel van mijn eerste berlijnse woning. De zaterdagkranten van de Berlijnse kranten (bv Tagesspiegel) hebben een groot woningaanbod en verder heb je bv Zweitehand, een krantje vergelijkbaar met ViaVia, waar ook door de weeks een grote woningbijlage inzit (dinsdag?).
maandag 31 augustus 2009 om 20:56
Berlin, bedankt voor de sites!!
Stella, ook bedankt voor de tip! Ja spannend is dat he, de voorpret van zo'n verhuizing. Fijn dat het zo goed is bevallen en dat je met open armen bent ontvangen daar.
Mulle, inderdaad een handige site die je hebt gegeven. Moest je voor het huren van die woning ook een vast inkomen hebben? Het is wel fijn om te horen dat de kranten er zo vol mee staan, maar het lijkt me dat de verhuurders niet bepaald happig zijn op buitenlanders.
Anders kan ik misschien iets regelen wat Stella zei... dat ik zoveel maanden huur vooruit betaal.
We gaan in december een week naar Berlijn om alvast te oriënteren op huizen en kijken welke wijken leuk zijn. Denken jullie dat dat zin heeft? Het liefst komen we dan natuurlijk ook meteen in contact met verhuurders of makelaars. We dachten er zelfs aan om vanuit Nederland misschien een huis te kopen daar, zouden jullie dat aanraden of toch niet?
Stella, ook bedankt voor de tip! Ja spannend is dat he, de voorpret van zo'n verhuizing. Fijn dat het zo goed is bevallen en dat je met open armen bent ontvangen daar.
Mulle, inderdaad een handige site die je hebt gegeven. Moest je voor het huren van die woning ook een vast inkomen hebben? Het is wel fijn om te horen dat de kranten er zo vol mee staan, maar het lijkt me dat de verhuurders niet bepaald happig zijn op buitenlanders.
Anders kan ik misschien iets regelen wat Stella zei... dat ik zoveel maanden huur vooruit betaal.
We gaan in december een week naar Berlijn om alvast te oriënteren op huizen en kijken welke wijken leuk zijn. Denken jullie dat dat zin heeft? Het liefst komen we dan natuurlijk ook meteen in contact met verhuurders of makelaars. We dachten er zelfs aan om vanuit Nederland misschien een huis te kopen daar, zouden jullie dat aanraden of toch niet?
maandag 31 augustus 2009 om 21:24
Kopen vanuit Nl lijkt me lastig i.v.m hypotheek. In Dui moet je bij het kopen van een huis nl. een bepaald percentage al zelf gespaard hebben. De koopprijzen zijn voor nederlanders echt een lachertje...voor ons niet echt tof nu we het huis verkocht hebben en in Nl weer een huis hebben gekocht. Wat ook echt een tip is, wij hebben in een klein dorp aan Berlijn vast gewoond. 3 km van de stadsgrens. Ideaal omdat je de rust hebben van een dorpje en als je wilt zoek je de drukte van Berlijn op. En de (huur)prijzen zijn ook lager. Ik zou zeker een keer heen gaan om te orienteren, dan kijk je toch anders naar de stad als dat je er loopt als toerist.
dinsdag 1 september 2009 om 15:10
Stella, we hebben 20 000 euro spaargeld, daarom dachten we inderdaad aan kopen Welk dorpje was dat waar je hebt gewoond of heb je dat op de vorige bladzijde al geschreven? Vind het wel iets om over na te denken namelijk, om in een randgemeente te gaan wonen.
Kopen weten we niet zeker hoor, alleen ik heb een vast contract en zoveel verdien ik niet als lerares.
Kopen weten we niet zeker hoor, alleen ik heb een vast contract en zoveel verdien ik niet als lerares.
dinsdag 1 september 2009 om 17:52
Kopen voordat je zeker bent, dat je daar een baan krijgt en gaat aarden lijkt mij niet verstandig.
Lesgeven op een gewone school is daar toch anders als hier. Voor het onderwijs heb je een universitaire graad nodig en je solliciteert ook niet zoals in Nederland. Je wordt daar ambtenaar, met alle voor- en nadelen. Echter, als je hier Nederlands geeft is dat wat als als in het buitenland Nederlands geven. Je kunt het meer vergelijken met NT2-onderwijs.
In de grensstreken wordt wel Nederlands op scholen gegeven (wij hadden een uitwisselingsproject met Moers), verder het land in niet.
Misschien (als je bevoegdheid het toelaat) is het wel een mogelijkheid op een universiteit les te geven?
Lesgeven op een gewone school is daar toch anders als hier. Voor het onderwijs heb je een universitaire graad nodig en je solliciteert ook niet zoals in Nederland. Je wordt daar ambtenaar, met alle voor- en nadelen. Echter, als je hier Nederlands geeft is dat wat als als in het buitenland Nederlands geven. Je kunt het meer vergelijken met NT2-onderwijs.
In de grensstreken wordt wel Nederlands op scholen gegeven (wij hadden een uitwisselingsproject met Moers), verder het land in niet.
Misschien (als je bevoegdheid het toelaat) is het wel een mogelijkheid op een universiteit les te geven?
donderdag 3 september 2009 om 09:00
Mijn broer en schoonzus wonen nu twe jar in berlijn. Mijn broer is free-lancer, schoonzus werkt niet. Zij hadden geen moeite om een huis te vinden. Wel hebben ze achteraf problemen gekregen met de eerst verhuurder. Let op kleine lettertjes in het contract. Zij huurden 'warm' (dus inclusief), maar kregen toen ze naar een andere woning verhuisden een flinke naheffing. Bij navraag bleek dat veel verhuurders het warmdeel vd huur expres laag houden zodat de huur laag lijkt. Maar dan krijg je later alsnog de rekening gepresenteerd. Mijn broer is toen ze wisten dat ze overgingen een week met een vriend die daar al woonde allerlei huizen afgegaan en dat ging vrij goed. Volgens mij zijn zij in eerste instantie vanuit nl verzekerd gebleven, ook omdat mijn broer met nl opdrachtgevers werkt. Hun tweede woning hebben ze via bemiddeling van een andere vriend gekregen.
Via de ambassade kan je inderdaad goed hulp krijgen. Verder is Berlijn een heerlijke stad om te wonen. Heel groen.
Via de ambassade kan je inderdaad goed hulp krijgen. Verder is Berlijn een heerlijke stad om te wonen. Heel groen.
donderdag 3 september 2009 om 19:34
quote:juf_deetje schreef op 01 september 2009 @ 17:52:
Voor het onderwijs heb je een universitaire graad nodig en je solliciteert ook niet zoals in Nederland. Je wordt daar ambtenaar, met alle voor- en nadelen. Echter, als je hier Nederlands geeft is dat wat als als in het buitenland Nederlands geven. Je kunt het meer vergelijken met NT2-onderwijs.
Dat is balen, ik heb geen universiteit. Ik heb alleen een tweedegraads bevoegdheid (hbo). Maar stel dat ik op een talenschool werk en dus iets van NT2 onderwijs ga doen, moet ik dan daarvoor ook universiteit hebben gedaan?
Supra, fijn om te horen dat zij goed een huis hebben kunnen vinden. En dat het een heerlijke stad is om te wonen! Moesten zij voor hun huis geen vast inkomen hebben?
Voor het onderwijs heb je een universitaire graad nodig en je solliciteert ook niet zoals in Nederland. Je wordt daar ambtenaar, met alle voor- en nadelen. Echter, als je hier Nederlands geeft is dat wat als als in het buitenland Nederlands geven. Je kunt het meer vergelijken met NT2-onderwijs.
Dat is balen, ik heb geen universiteit. Ik heb alleen een tweedegraads bevoegdheid (hbo). Maar stel dat ik op een talenschool werk en dus iets van NT2 onderwijs ga doen, moet ik dan daarvoor ook universiteit hebben gedaan?
Supra, fijn om te horen dat zij goed een huis hebben kunnen vinden. En dat het een heerlijke stad is om te wonen! Moesten zij voor hun huis geen vast inkomen hebben?
vrijdag 4 september 2009 om 16:02
JC ik woonde aan Spandau vast. Ideaal, je bent met de u-bahn en S-bahn in Berlijn echt overal snel. Ik heb vooral in het begin wel aan mijn man gevraagd: Zijn we nog steeds in Berlijn (provinciaaltje he?) Van vrienden uit Berlijn weet ik dat je inderdaad op de kleine lettertjes in een huurcontract moet letten. Maar ook dat er vaak (tegen kleine meerprijs soms) een mooie inbouwkeuken in de woning zit en grote slaapkamers. Ik zal wel eens navragen via welke woningbouw/makelaar zij hun huizen hebben gehuurd. Ben daar niet zo in thuis omdat wij een koophuis hadden.
Zelf vond ik Steglitz Zehlendorf een erg mooi bezirk en gezellig is Prenzlauer Berg. Lelijk is Marzahn, met van die lelijke plattenbau...waar sommige ossies met veel plezier wonen maar ik kan me er niets bij voorstellen.
Zelf vond ik Steglitz Zehlendorf een erg mooi bezirk en gezellig is Prenzlauer Berg. Lelijk is Marzahn, met van die lelijke plattenbau...waar sommige ossies met veel plezier wonen maar ik kan me er niets bij voorstellen.
zaterdag 5 september 2009 om 09:37
JC: er zit denk ik maar 1 ding op om te weten of jouw Nederlandse graad daar erkend wordt: informatie inwinnen bij scholen daar.
Ik zou dolgraag naar Berlijn verhuizen, maar durf die stap niet te nemen. Nu is mijn man gehandicapt en krijgt een WAO-uitkering. Ik ben degene, die voor het meeste inkomen zorgt. Mijn baan is dus erg belangrijk voor me. Zeker met (samen) 4 studerende kinderen.
Ik zou als ik jou was op internet gaan zoeken en talencentra en scholen mailen of bellen. Zij kunnen je het beste antwoord geven.
Ik zou dolgraag naar Berlijn verhuizen, maar durf die stap niet te nemen. Nu is mijn man gehandicapt en krijgt een WAO-uitkering. Ik ben degene, die voor het meeste inkomen zorgt. Mijn baan is dus erg belangrijk voor me. Zeker met (samen) 4 studerende kinderen.
Ik zou als ik jou was op internet gaan zoeken en talencentra en scholen mailen of bellen. Zij kunnen je het beste antwoord geven.
maandag 7 september 2009 om 09:58
JC, ik zal dat navragen voor je of ze daar geen problemen mee hebben gehad. Hij had een vaste baan toen ze gingen zoeken, maar die heeft hij opgezegd voor de verhuizing, wel had hij toezeggingen van opdrachtgevers. Maar ja freelance blijft natuurlijk onzeker.
Wat Stella ook schrijft huizen daar zijn ruim en kamers zijn groter dan in nl.
Prenzlauerberg is leuk. Let er wel op dat je een huis met gesloten portiek krijgt. Dat hadden zij in hun eerste huis niet en er zaten met grote regelmaat zwervers en alcoholisten voor hun huisdeur. Staat-alcoholisme is een groot probleem in Berlijn.
Wat Stella ook schrijft huizen daar zijn ruim en kamers zijn groter dan in nl.
Prenzlauerberg is leuk. Let er wel op dat je een huis met gesloten portiek krijgt. Dat hadden zij in hun eerste huis niet en er zaten met grote regelmaat zwervers en alcoholisten voor hun huisdeur. Staat-alcoholisme is een groot probleem in Berlijn.