Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pulcher schreef:
07-11-2018 03:35
De Britten maken er wel een potje van!
Nou ja, in dit geval ligt het vooral bij Apple. Ook de Nederlandse overheid krijgt niets bij ze voor elkaar: The Dutch government is also calling on Apple to unlock its chip reader to allow citizens to access its digital services.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
boebezoebe; hier in Zwitserland heeft iedere 4e persoon een dubbele nationaliteit....


En hier in Zwitserland word er vooral op dit moment gekeken naar de deals die die Britten maken met de EU.... Want Zwitserland wil helemaal niet bij de EU.......
Ik ben heel benieuwd hoe dat verder gaat....
Pulcher schreef:
07-11-2018 03:35
De Britten maken er wel een potje van!

Ik vind het wel erg jammer dat het zo moeilijk gemaakt wordt een tweede nationaliteit te hebben. In de huidige economie emigreren en remigreren veel mensen. Dat is toch juist hartstikke goed voor Nederland en de Nederlandse economie? Ik snap echt niet dat Den Haag dat niet begrijpt en de regels aanpast.

Ik kwam toevallig deze e-mail van Rutte tegen bij het Googlen over dit onderwerp:

Dit is zo omdat het bezit van de nationaliteit altijd verbonden is met het bestaan van een feitelijke en daadwerkelijke band met een bepaald land. Als op een gegeven moment geen sprake meer is van een band met Nederland of de band met een andere land is groter (geworden) dan de band met Nederland dan komt er ook een moment waarop de Nederlandse nationaliteit vervalt.

Stel dat je na Brexit gedwongen zou worden om een Brits paspoort aan te nemen. Dan zou ik mijn Nederlandse paspoort verliezen omdat het moet, niet omdat ik geen band meer met Nederland heb.

Ik was al geen fan van Rutte en deze e-mail bevestigt dat nog maar eens.
Nectarinepit schreef:
07-11-2018 13:37
Ik kwam toevallig deze e-mail van Rutte tegen bij het Googlen over dit onderwerp:

Dit is zo omdat het bezit van de nationaliteit altijd verbonden is met het bestaan van een feitelijke en daadwerkelijke band met een bepaald land. Als op een gegeven moment geen sprake meer is van een band met Nederland of de band met een andere land is groter (geworden) dan de band met Nederland dan komt er ook een moment waarop de Nederlandse nationaliteit vervalt.

Stel dat je na Brexit gedwongen zou worden om een Brits paspoort aan te nemen. Dan zou ik mijn Nederlandse paspoort verliezen omdat het moet, niet omdat ik geen band meer met Nederland heb.

Ik was al geen fan van Rutte en deze e-mail bevestigt dat nog maar eens.
Zo kortzichtig, dit standpunt van Rutte.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 21:42
27.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
In het regeerakkoord was iets opgenomen om voor de huidige EU-ers in de UK (dus niet degenen die ná 29 maart de UK inkomen) er een uitzondereing gemaakt gaat worden wbt dubbele paspoorten. Echter, dit is nog niet door de tweede kamer gegaan (en weet ook niet of het hoog op de agenda staat).

Streng zijn met twee nationaliteiten is toch om de mensen (i.e. kiezers) die zeuren over Marokanen met een dubbel paspoort hun zin te geven?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
GroteZakChips schreef:
07-11-2018 18:50
Zo kortzichtig, dit standpunt van Rutte. Nederlanders die in het buitenland wonen zijn belangrijk voor Nederland vanwege de uitwisseling van cultuur (je vertelt eens iets over Nederland aan je buitenlandse/lokale vrienden, je neemt eens iets Nederlands te eten mee, etcetera), maar ook vanwege de verspreiding van de Nederlandse normen en waarden (democratie als je bijvoorbeeld in een dictatuur woont) en natuurlijk vanwege de economie. Nederlanders in het buitenland vormen een netwerk met mensen in Nederland en dat zorgt weer voor allerlei kansen en mogelijkheden. Wat is überhaupt het nadeel voor Nederland als wij gewoon ons paspoort kunnen behouden? Waar is men (Rutte) bang voor?

Geen idee. Misschien ziet hij het als een vorm van landverraad? Als in; je bent uit Nederland weggegaan om elders een leven op te bouwen, dus kun je je Nederlandschap ook wel inleveren, want wat moet je er mee? Landverraad is niet echt het juiste woord, maar ik kan even niets anders bedenken.

Ach, ik weet het niet. Ik weet wel dat het achterhaald is en dat er een verandering nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit er even doorheen. Ik moet iets kleins/stoms regelen en dat lukt niet omdat ik de taal niet spreek, ik ben er verdorie net en de vrouw die ik aan de telefoon had stopte gewoon met praten tegen me omdat ik het in het Engels probeerde.

Ben nu gewoon enorm gefrustreerd.
Leighton schreef:
08-11-2018 11:26
Ik zit er even doorheen. Ik moet iets kleins/stoms regelen en dat lukt niet omdat ik de taal niet spreek, ik ben er verdorie net en de vrouw die ik aan de telefoon had stopte gewoon met praten tegen me omdat ik het in het Engels probeerde.

Ben nu gewoon enorm gefrustreerd.
Telefoongesprekken in een nieuwe taal kunnen erg moeilijk zijn.
Kun je het niet in persoon regelen bv aan een loket? Dan is de taal vaak minder een probleem.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
RoseHip schreef:
08-11-2018 12:16
Telefoongesprekken in een nieuwe taal kunnen erg moeilijk zijn.
Kun je het niet in persoon regelen bv aan een loket? Dan is de taal vaak minder een probleem.
Sterkte!
Ja kan ook maar dan ben ik een uur onderweg. Heb nu een email gestuurd dan kan ik in ieder geval hard nadenken over wat ik zeg dus ik wacht dat nog even af. Ik vond het gewoon zo onbeleefd en niet behulpzaam dat ze echt letterlijk stopte met praten. Niet eens in de eigen taal, ze negeerde me gewoon.

Als dit niet werkt ga ik inderdaad langs. :(
Leighton schreef:
08-11-2018 12:43
Ja kan ook maar dan ben ik een uur onderweg. Heb nu een email gestuurd dan kan ik in ieder geval hard nadenken over wat ik zeg dus ik wacht dat nog even af. Ik vond het gewoon zo onbeleefd en niet behulpzaam dat ze echt letterlijk stopte met praten. Niet eens in de eigen taal, ze negeerde me gewoon.

Als dit niet werkt ga ik inderdaad langs. :(
Een email is ook een goed idee!
En dat ze niet reageren op Engels is irritant, maar misschien had ze echt geen idee wat je zei? Zal ook aan het land liggen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
RoseHip schreef:
08-11-2018 12:47
Een email is ook een goed idee!
En dat ze niet reageren op Engels is irritant, maar misschien had ze echt geen idee wat je zei? Zal ook aan het land liggen denk ik.
Ze wist genoeg om te zeggen dat ze alleen -eigen taal- sprak. Maar goed, het is echt maar iets kleins, naam verkeerd gespeld op m'n brievenbus naamplaatje (op de envelop waar hij in kwam staat het wel goed :facepalm:) het is geen wereldprobleem maar het viel me opeens zo tegen dat ik dit soort dingen niet gewoon kan regelen. Heb ook al staan kloten bij het postkantoor om een brief te versturen. |-) voel me gewoon zo idioot omdat ik dat soort dingen gewoon niet makkelijk kan regelen zonder de taal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar Leighton. Ik wou van de week mij laten koppelen aan de bankrekening van man (want ik mag geen eigen rekening open ivm geen inkomen 🙄). Man had tijdens zijn eerdere afspraak gevraagd wat ik allemaal mee moest nemen en moest doen, dus ik met mijn pakketje een uur zitten wachten. Ben ik aan de beurt zegt de mevrouw: nee uw man moet er bij zijn om te tekenen. Oh en u moet bewijs van een woning hebben. Huurcontract staat op naam van man.

Dus... geen stap verder...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hastadepasta18 schreef:
08-11-2018 13:44
Herkenbaar Leighton. Ik wou van de week mij laten koppelen aan de bankrekening van man (want ik mag geen eigen rekening open ivm geen inkomen 🙄). Man had tijdens zijn eerdere afspraak gevraagd wat ik allemaal mee moest nemen en moest doen, dus ik met mijn pakketje een uur zitten wachten. Ben ik aan de beurt zegt de mevrouw: nee uw man moet er bij zijn om te tekenen. Oh en u moet bewijs van een woning hebben. Huurcontract staat op naam van man.

Dus... geen stap verder...
Oefff dat is ook irritant zeg! Zeker als je dan een uur zit te wachten, zit je daar voor niks. :( irritant al die formulieren hè. En dan denk je het goed te doen.. blijkt het toch van niet.

M'n email is goed aangekomen in m'n beste Google translate :thumbsup: en ze gaan een nieuwe maken en versturen. Hoe lang het duurt dat weet ik niet maar er zit in ieder geval vooruitgang in. :P
---
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 21:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Leighton, zie het maar als onkunde van die ander.

Ik heb vanaf het begin ook alles zelf geregeld. Dacht als een ander het kan, dan ik ook. Achteraf vind ik het soms verbazingwekkend dat het gelukt is gezien mijn toen minieme kennis vd taal.
Af en toe idd heel frustrerend, maar leerzaam.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het heel erg meevallen 9 jaar geleden, maar ik ging van eu naar eu met een contract van de universiteit. Makkelijker kan haast niet.
Wat ik wel heel erg vond, was dat ik nog net niet feestelijk onthaald werd bij de immigratiedienst en mensen van buiten de eu echt afgeblaft werden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren op het werk nog een collega, over Brexit:" Ja maar met jou komt het wel goed straks"
Ik:"Waar baseer je dat eigenlijk op? Ik heb nog steeds geen idee waar straks nou mijn rechten en plichten zijn"
Zij:"Nou, gewoon..."

Ik maak me niet zo druk om de goede bedoelingen van mensen. Mijn werkgever is enorm supportive. En ik ben ook geen kwetsbare groep (geen demente bejaarde zonder kinderen zeg maar). Maar tegelijk merk ik dat John met de pet hier soms ook geen benul heeft van hoe het voor 'ons' is.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 11-11-2018 09:32
0.20% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
JobEva schreef:
06-11-2018 09:24
Het is toch van de zotte dat een NLder geen 2 Nationaliteiten kan hebben terwijl het meerdendeel van de inwoners van NL een 2 de nationaliteit heeft.
Heu, dat 'merendeel' (1,3 miljoen in 2014) zijn toch ook gewoon Nederlanders? En het is juist vanwege die 'criminele' Turken en Marokkanen dat Nederland van een dubbele nationaliteit af wilde. Want je kiest maar gewoon 100% voor Nederland als je hier wilt wonen. Ik vind het een bekrompen gedachte, maar als jij niet wil dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders twee nationaliteiten hebben, dan andere Nederlanders ook niet hè?

Ik lees hier wel meer uitspraken die nogal krom zijn. Het zou goed zijn dat er Nederlanders in het buitenland wonen want 'zo verspreiden we de Nederlandse cultuur'. En andersom is het vreselijk als Marokkanen en Turken in Nederland onze cultuur 'aantasten'?

Helemaal als je zelf emigrant bent, hoe kun je dan zo met twee maten meten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen Jest als je goed leest , meet ik helemaal nooit met 2 maten.....

Maar ik hou mijn mond wel.... En denk........


Fijne dag nog!
Jest schreef:
11-11-2018 09:29
Heu, dat 'merendeel' (1,3 miljoen in 2014) zijn toch ook gewoon Nederlanders? En het is juist vanwege die 'criminele' Turken en Marokkanen dat Nederland van een dubbele nationaliteit af wilde. Want je kiest maar gewoon 100% voor Nederland als je hier wilt wonen. Ik vind het een bekrompen gedachte, maar als jij niet wil dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders twee nationaliteiten hebben, dan andere Nederlanders ook niet hè?

Ik lees hier wel meer uitspraken die nogal krom zijn. Het zou goed zijn dat er Nederlanders in het buitenland wonen want 'zo verspreiden we de Nederlandse cultuur'. En andersom is het vreselijk als Marokkanen en Turken in Nederland onze cultuur 'aantasten'?

Helemaal als je zelf emigrant bent, hoe kun je dan zo met twee maten meten?
Ik was degene die noemde dat het waardevol is voor Nederland om Nederlanders in het buitenland te hebben, vanwege culturele uitwisseling.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 21:41
31.55% gewijzigd
Mijn ouders wonen in het buitenland, land van herkomst. Ik merk dat ik het lastig vind nu ze ouder worden en hulp nodig hebben. Dat is in dat land de zorg van de kinderen, maar die wonen en werken dus in Nederland en Duitsland. Ze hierheen halen is lastig, want ze hebben niet meer de Nederlandse nationaliteit, maar ontvangen wel aow. >:-|
@GroteZakChips, je hebt gelijk dat ik jouw opmerkingen onterecht heb gekoppeld aan die van @JobEva. Ik ben altijd vóór culturele uitwisseling. En wat mij betreft mogen mensen ook gewoon een dubbele nationaliteit hebben.
O, en @JobEva, zoals je je uitdrukt, klinkt het alsof je vindt dat Nederlanders in het buitenland wel een dubbele nationaliteit zouden moeten mogen hebben, maar Marokkanen en Turken in Nederland niet. Maar misschien heb ik me vergist.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
11-11-2018 15:51
O, en @JobEva, zoals je je uitdrukt, klinkt het alsof je vindt dat Nederlanders in het buitenland wel een dubbele nationaliteit zouden moeten mogen hebben, maar Marokkanen en Turken in Nederland niet. Maar misschien heb ik me vergist.
Volgens mij zegt ze dat het oneerlijk is dat Marokkanen en Turken het wél mogen en andere Nederlanders niet.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
11-11-2018 15:55
Volgens mij zegt ze dat het oneerlijk is dat Marokkanen en Turken het wél mogen en andere Nederlanders niet.
Maar dat is niet zo. Alleen is het voor geboren Marokkanen onmogelijk om afstand te doen van hun Marokkaanse nationaliteit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven