Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
06-01-2019 23:22
Wow, dat is veel bezoek zeg! Dat is bij elkaar dus ruim 10 weken lang bezoek in huis. Fijn dat het tot nu toe zo goed bevallen is! En over bevallen gesproken, wanneer verwachten jullie de kleine?
Ja, dat was inderdaad ruim 10 weken mensen in huis. En het is ook echt een vakantiebestemming, dus ik heb ook veel losse dagjes/momenten met mensen gehad die hier zelf al op vakantie gingen. Wel handig dat ze dan wat voor ons mee kunnen nemen uit NL ;-)
Er wordt gezegd dat het leven hier goedkoper is, maar ik vraag mij dan af of ze ooit boodschappen hebben gedaan.

Ik ben over minder dan 4 weken uitgerekend. Mijn ouders komen sowieso en verder hebben we nog niets gepland maar alles afgehouden (als ze bij ons in huis zouden willen). We willen eerst even zien hoe het gaat.

Wij hebben nooit brutale verzoeken gehad overigens. En tot nu toe is het nooit tegengevallen qua bezoek. Meestal komen we er financieel ook wel uit. Men betaalt dan wel alleen mee aan eten/drinken en soms trakteren ze ons dan op een lunch of diner.
De extra water/electra kosten zijn voor ons (en dat is helaas ook niet goedkoop, maar we kunnen het missen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, wow, dat is inderdaad best nogal een vraag. En 3 weken is ook echt wel heel lang.

Ik probeer het ook een beetje op z'n beloop te laten. Sommige vrienden, die nu ook heel betrokken zijn bij het proces, nodig ik graag een weekend uit. Daar heb ik zelfs heel veel zin in, zeker als we er een beetje gesetteld zijn.

Maar er zijn ook vrienden die ik zelden zie, en waar ik ook weinig van hoor, maar die nu dan wel denken: oh, Zweden? Leuk!


Wat ik nu overigens ook irritant vind, zijn de bepaalde verwachtingen die mensen nu van ons lijken te hebben. Diverse mensen (van buren tot die verre vrienden) hebben gezegd: jullie geven toch zeker nog wel een afscheidsfeestje, hé??

Maar, ten eerste; we weten dit alles zelf nog maar 3 weken (mijn man heeft een nieuwe baan, en dat is heel snel gegaan opeens), en we moeten nu in heel korte tijd alles regelen. Ik heb helemaal geen tijd (laat staan zin) om een feestje te organiseren. Maar als ik dat zeg, kijken ze me raar aan, en dan zeggen ze er nog bij: Nou, maar een thee-avondje of iets moet toch wel kunnen, er zijn vast meer mensen die jullie gedag willen zeggen..?

Maar mijn man en ik houden allebei helemáál niet van feestjes, en al helemaal niet dit soort dingen. Dus we organiseren helemaal niks. We hebben een aantal weekenden vrijgehouden om met fijne mensen af te spreken die we graag nog willen zien voor vertrek, en dan is het voor ons helemaal prima.

Hoe was dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
yogayup schreef:
07-01-2019 12:24
Wij hebben nooit brutale verzoeken gehad overigens. En tot nu toe is het nooit tegengevallen qua bezoek. Meestal komen we er financieel ook wel uit. Men betaalt dan wel alleen mee aan eten/drinken en soms trakteren ze ons dan op een lunch of diner.
De extra water/electra kosten zijn voor ons (en dat is helaas ook niet goedkoop, maar we kunnen het missen).
Ik ben wel benieuwd waar jullie wonen! (sowieso van de anderen ook, en het staat vast ergens in het topic, dus ik ga af en toe even teruglezen :) )

Over kosten heb ik nog niet eens nagedacht. Nou is het voor een weekendje ook geen punt, maar wel als het vele weekendjes worden. Goed om in de gaten te houden...
Alle reacties Link kopieren Quote
@mintien wij hebben wel een afscheidsfeestje gegeven in het laatste weekend voordat het verhuisbedrijf zou komen. Dit was een eet- en drink de kast leeg feestje, aangezien we niks mee konden nemen in de container. Plus we hadden een tafel gemaakt met allemaal spullen die we over hadden en mensen konden dan meenemen wat ze wilden. Voor ons een mooie manier om nog van de laatste dingen af te komen.

Zelf hebben we voor de laatste maand een grote aftelkalender gemaakt die we op de muur hebben gehangen. Een flipover vel met daar in blokken alle dagen/weken met datum. In die blokken schreven we dan dingen die ingepland stonden, zoals laatste borrel club x, vrienden y, verhuizers, laatste werkdag etc. Op die manier hadden wij een heel fijn overzicht van de laatste drukke maand.
Ik ben nogal visueel ingesteld en dit hielp enorm om structuur te ervaren in de chaos. Plus je kon gelijk zien wanneer je nog ruimte had voor jezelf, want een beetje lucht is wel fijn.

Wij wonen op Curacao trouwens. Emigreren voor dummies noem ik dat ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hebwr een afscheidsfeestje gehouden, gewoon bij mijn ouders thuis.
Ik heb ooj weleens bezoek gehad dat geen fuck deed en een maand later weet wilde komen, nou dikke doei, dat ging niet door.
Nu is het sowieso geen probleem meet, want er kan niemand bij ons slapen. Dus iedereen mag zovaak komen als ze willen, want ik hoef toch niks te regelen. Meeeten kan hier altijd wel.
Wij hebben een feest gegeven. Een paar dagen voor ons vertrek. We houden wel van feestjes en voor ons was het de ideale manier.
Bezoek verwachten we niet heel veel. We wonen op Bonaire, dat is 9,5 uur vliegen. De tickets zijn prijzig en we hebben geen logeerkamer oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yogayup:
Wat een ontzettend leuk idee, om het zo visueel te maken! Dat ga ik ook doen! :D

Ik heb inmiddels ook al een hoop spullen weggeven en weggedaan. Het is zo leuk om te zien dat anderen nog zo blij worden van jouw ‘meuk’.

@Hoppala: haha, lekker brutaal om een maand later weer te willen komen :’-D

Wij hebben straks wel een grote werk/logeerkamer waar zelfs al een logeerbed staat (want die laten ze waarschijnlijk staan, als wij dat willen). Dat excuus gaat bij ons dus niet op, haha.

Mijn schoonouders zijn een jaar of 12 geleden naar Frankrijk verhuisd, wel in de middle of nowhere, en heel moeilijk bereikbaar met het OV. Maar tegen hen zeiden ook veel mensen: “Leuk, we komen je opzoeken!” Maar vrijwel niemand kwam. Dus mijn man zegt ook: “We moeten nog maar zien wie er echt gaan komen…”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben inmiddels halverwege het teruglezen van dit topic. Leuk om alle ervaringen en verhalen te lezen, zeg! Ik voelde me niet zo lekker vandaag, dus dit is heerlijke tijdbesteding :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
@mintien: Mijn zoon was niet lang voordat we vertrokken jarig, dus toen hadden we al een feestje. We hebben iedereen uitgenodigd die we nog wilden zien en een tuinfeest gegeven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik ben een week of 3 na mijn verjaardag verhuisd, dus mijn verjaardagsfeest werd ook meteen een afscheidsfeest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was nog student toen ik verhuisde uit Nederland en het was nooit echt de bedoeling om lang weg te blijven dus een echt afscheid heb ik niet gegeven. Wel een laatste avond uit met vrienden.
Later ben ik meerdere malen verhuisd naar andere landen en ik heb toen wel elke keer een afscheidsfeest gegeven. Ik zou zelf liever als een dief in de nacht wegslippen. Ik hou niet van afscheid nemen. Maar als achterblijver weet ik dat het ritueel van afscheid nemen en van een gezamenlijke bijeenkomst wel belangrijk is. De meeste mensen stellen er zeker prijs op. En uiteindelijk levert het ook voor mij mooie herinneringen op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring is overigens ook dat meer mensen zeggen dat ze langs zullen komen dan uiteindelijk langskomen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je woont en hoe je woont. Toen we nog in Londen woonden hadden we vaker bezoek voor een paar dagen dan nu we een uur buiten Londen op het platteland wonen. Overigens vind ik bezoek eigenlijk altijd gezellig, alleen sommige kennissen/vrienden van mijn man vind ik wat te veel aanwezig. Als het elke week zou zijn dan zou ik het vast ook te veel vinden maar als het niet te vaak is vind ik het wel gezellig. Plus dat ik mijn eigen vrienden ook gewoon leuke mensen vind dus die zijn zeker welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw, tien keer een week visite, dat is echt gigantisch veel. Zou ik spontaan van gaan overwerken denk ik, man en kind vinden dat wel leuk ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nemirel schreef:
07-01-2019 18:19
Ik was nog student toen ik verhuisde uit Nederland en het was nooit echt de bedoeling om lang weg te blijven dus een echt afscheid heb ik niet gegeven. Wel een laatste avond uit met vrienden.
Later ben ik meerdere malen verhuisd naar andere landen en ik heb toen wel elke keer een afscheidsfeest gegeven. Ik zou zelf liever als een dief in de nacht wegslippen. Ik hou niet van afscheid nemen. Maar als achterblijver weet ik dat het ritueel van afscheid nemen en van een gezamenlijke bijeenkomst wel belangrijk is. De meeste mensen stellen er zeker prijs op. En uiteindelijk levert het ook voor mij mooie herinneringen op.
Herkenbaar. Op een gegeven moment wilde ik gewoon gáán, niet nog tien keer een kopje koffie of drankje doen, naast het afscheidsfeestje.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, het voordeel van een feestje is dat je alles in een keer gehad hebt. Ik snap het wel.
Maar wij houden er allebei totaal niet van. We hebben samen gekeken naar welke mensen we nog graag willen zien voor vertrek, en daar een datum mee geprikt. Dan hebben we nog even quality time zoals normaal.

Het zijn een beetje rommelige en intense tijden geweest het afgelopen halfjaar. En sommige mensen zijn erg betrokken geweest, anderen totaal niet. Dus ik wil vooral op de paar fijne mensen focussen. Daar worden we een stuk vrolijker van :)

Ik vind het idee wel heel onwerkelijk. Over zes weken zit ik gewoon nooit meer op deze bank, op deze plek in dit huis. Het is een heel lief, oud jaren '20 huis in een fijne straat. We zijn echt van dit huurhuis gaan houden, maar het is ook tijd om te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
O ja, wat ik me afvraag: hoe hebben jullie het aangepakt met nieuwe sociale contacten?

Toen ik hier in de stad kwam wonen, duurde het echt wel een paar jaar voor ik mensen leerde kennen. Pas toen ik een cursus ging doen hield ik daar wat leuke contacten aan over.

Ik zit nu op meet-up, een site waar allerlei activiteiten worden aangeboden overal ter wereld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook niet zo van de afscheidsfeestjes. Toen ik wegging uit NL wel gedaan. Inmiddels ook weer een paar keer van land verwisseld en toen waren het borrels.

Mijn vrienden wonen ondertussen verspreid over de hele wereld. Toen ik op toeristische plekken woonde, kwamen er wel af en toe vrienden langs, maar nu ik op een wat minder begeerde plek woon, is dat minder. Tot nu toe zijn uit NL eigenlijk alleen mijn ouders nog langsgekomen hier, terwijl ik er toch al meer dan 3 jaar woon.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren Quote
@Daffidil: hoe vind je dat? Vind je het jammer dat er nu niemand echt langskomt, of juist wel lekker? En ga je zelf nog regelmatig terug naar Nederland?
Alle reacties Link kopieren Quote
Meetup heb ik ook wel gedaan, en language exchanges (niet Nederlands, maar Spaans wat ik ook redelijk spreek). Vond het leuk.

Nu ben in meer gesetteld en er blij mee, deed na mijn promotie een tijd lang 2-3 jarige contracten in verschillende landen, maar ben blij nu wat in 1 plaats op te bouwen. Doe vrijwilligers werk en heb daar veel lol in, merk ook dat ik daardoor me meer onderdeel van de lokale community voel.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
@Boebezoebe: waar woon je nu? (kan het even niet zo snel terugvinden, of misschien heb je het niet genoemd?)

Ik snap wel dat je door vrijwilligerswerk je meer verbonden voelt met de community.

Ik wil zelf al een tijdje op yoga, dus dat wil ik straks in onze nieuwe woonplaats zo snel mogelijk gaan oppakken. Dan zit ik ook meteen in een groepje. En zo wil ik nog wel wat dingen oppakken/uitzoeken om te gaan doen. Misschien een creatieve cursus of zo.

Op meetup staan ook leuke activiteiten bij international-groups en ook language exchanges, maar dan om in het Zweeds te converseren op verschillende niveaus. Dat lijkt me ook leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mintien, Ik woon in Noord Engeland en partner is ook Brits.

Ben voor werk ook vaak in Zweden geweest (zowel in het zuiden als het noorden), lijkt me een heerlijk land om te wonen maar het is er nooit van gekomen :) (Lekker kaneel en kardemom broddjes bij de koffie, haha)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Sociale contacten opdoen vaak via werk. Ik werk aan de universiteit dus veel mensen die oorspronkelijk uit een ander land komen en hier vaak nog niet lang zijn (of maar tijdelijk). De vrienden met wie ik het meest hecht ben zijn mensen die ik ken via werk, vooral uit mijn promotietijd maar ook daarna.
Meet Up is ook een goede. Vooral in Londen gebeurd er zoveel via Meet Up en daar heb ik toen ook veel sociale contacten aan overgehouden, zowel oppervlakkig als goede vrienden. Maar waar ik nu woon op het platteland speelt Meet Up nauwelijks een rol en is er heel weinig op te beleven.
Hier heb ik weer mensen ontmoet via mijn hobbies, vrijwilligerswerk en gewoon uit de kroeg. Voordeel van in een kleine gemeenschap wonen is dat je al vlug dezelfde mensen tegenkomt in het café.
Gemiddeld vind ik het wel een stuk makkelijker om contact te leggen met andere buitenlanders dan met lokale mensen, hoewel ik nu na 10 jaar Engeland ook wel lokale vrienden heb, maar dat heeft echt meer moeite gekost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het tijdens mijn post-doc jaren zelf ook moeilijk me te binden aan anderen, ik wist dat ik toch weer vertrok. Paste meer bij me toen ik eind-twintig was dan nu (moet nu niet meer denken aan zo'n 'transient' bestaan. Ik deed ook veel veldwerk, dus terwijl ik naar een ander land verhuisde was ik daar ook weer een deel van mijn tijd weg).

Wat ik soms wél mis is het internationale aspect, dat vond ik erg waardevol, maar merk dat je dat - mits je in een plaats woont die groot genoeg is - dat ook op andere manieren in je leven kan invullen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
mintienvoordezomer schreef:
07-01-2019 21:47
@Daffidil: hoe vind je dat? Vind je het jammer dat er nu niemand echt langskomt, of juist wel lekker? En ga je zelf nog regelmatig terug naar Nederland?
Tja, ik ben inmiddels ruim 10 jaar weg uit NL. Soms, als ik in NL ben, zie ik nog wel eens vriendinnen van de middelbare school of van de universiteit, maar mijn hechtste vriendschappen heb ik ook weer in het buitenland opgedaan, toen ik promoveerde. Hoewel we inmiddels allemaal ergens anders wonen (dat krijg je dus met mensen die ergens heen verhuizen en daarna weer verder verhuizen voor een postdoc of vaste baan) en de meesten inmiddels kinderen hebben, zie ik ze toch nog wel een paar keer per jaar. Vinden we allemaal prima en is ook helemaal wederkerig.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren Quote
boebezoebe schreef:
07-01-2019 22:28
Ik vond het tijdens mijn post-doc jaren zelf ook moeilijk me te binden aan anderen, ik wist dat ik toch weer vertrok. [...]
Dat ja. Maar ook dat je tijdens je PhD (hier althans) tegelijk met een groep anderen begint en dat bijna iedereen daarvoor naar die stad verhuisde. Maakte het gelijk een stuk gemakkelijker om samen (nieuwe) dingen te ondernemen en af te spreken.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven