Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
En dan iets positiefs: dingen regelen in Nederland is zo makkelijk en snel. Veel kan vanuit je luie stoel en alles gaat zo snel.

In het ziekenhuis ben je ook gewoon op de tijd van je afspraak aan de beurt, in plaats van 3 uur wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alecta schreef:
12-03-2019 20:57
Wat mijn familie uit Canada opviel: dat je hier gewoon op straat een heel gesprek aanknoopt met wildvreemde mensen. Dat kende hij totaal niet uit Canada.
Dat vind ik nou juist meer in Noord-UK en Ierland dan in Nederland. Praatje bij de bushalte Of gewoon in de kroeg zonder dat er meteen bijbedoelingen (versieren) achter gezocht worden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis soms wel de taal erg. Ik kan best van een verhaal in het Engels genieten, maar als ik Nederlandse literatur, of juist iets grappigs lees dan raakt het me veel meer.

Ook vind ik de kleinere kloof tussen klasses veel beter in Nederland. Er zit zoveel verschil tussen de armsten en de rijksten hier dat vind ik erg jammer.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis soms de directheid , veel Zwitsers zijn erg gesloten. Maar gelukkig werk ik in een team waar we zonder ruzie heel direct kunnen zijn.


Wat ik hier goed vind is het met U aangesproken worden.....Ik vind het vreselijk , om door een onbekende met je aangesproken te worden....
JobEva schreef:
13-03-2019 11:08
Ik mis soms de directheid , veel Zwitsers zijn erg gesloten. Maar gelukkig werk ik in een team waar we zonder ruzie heel direct kunnen zijn.


Wat ik hier goed vind is het met U aangesproken worden.....Ik vind het vreselijk , om door een onbekende met je aangesproken te worden....
Oja, dat ook. Ik moest in Nederland weer helemaal aan je en jij wennen. Het Siezen zat er aardig ingeslepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat grappig, hier hebben ze de u-vorm al lang geleden afgeschaft en doen ze het zoals in het Engels. Alles is 'you'. Ik vind het wel jammer. De u-vorm is soms ook gewoon heel mooi.

@boebezoebe
Ik denk dat dat logisch is; dat Nederlandse literatuur je soms meer raakt. Althans, ik ga er vanuit dat Nederlands je moedertaal is? Iedere kleine nuance, elk taalgrapje, je begrijpt het letterlijk allemaal. In een tweede of derde taal zal dat altijd minder zijn, denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
boebezoebe schreef:
12-03-2019 21:17
Dat vind ik nou juist meer in Noord-UK en Ierland dan in Nederland. Praatje bij de bushalte Of gewoon in de kroeg zonder dat er meteen bijbedoelingen (versieren) achter gezocht worden.
Haha, hier wordt er niet zozeer iets negatiefs achter gezocht, maar ze zijn waarschijnlijk wel compleet in de war. Waarom praat je in hemelsnaam tegen een onbekende? Kennen we elkaar, zonder dat ik dat nu doorheb? Verwacht je nu iets van mij? Uh, help....? Zoiets :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat hier overigens precies hetzelfde, zo niet nog erger is als in Nederland: de bureaucratie :O

Het is continu een kip-ei-verhaal;
- je moet een persoonsnummer aanvragen, daarvoor moet je een Zweeds adres hebben
- om een huis te kunnen huren heb je een persoonsnummer nodig (of het geluk dat mensen al met je in zee willen gaan, zoals bij ons)

- als je dan een persoonsnummer hebt, móet je een id-kaart aanvragen (is niet hetzelfde als de nationaliteit overnemen, is puur een formaliteitspasje)
- om zo'n kaart aan te vragen, moet je 45 euro per persoon betalen
- in principe moet dat via een Zweedse bankrekening, maar die krijg je dan weer niet zónder id-kaart. Of ze maken een beperkte bankrekening voor je aan (als ze mee willen werken, wat meestal niet zo is hier in de stad) en dan moet je later weer terug om het om te zetten in een volledige rekening (vraag me niet wat 't verschil is)

En iedere stap duurt minstens 2-4 weken...


O ja, en ze zijn hier ook dol op parkeerboetes, net zoals in Nederland. Klaarblijkelijk mag je hier niet binnen 10 meter van een zebrapad parkeren. Niemand houdt zich er aan, en wij wisten het niet en doen maar een beetje zoals de andere auto's, maar een buitenlands kenteken is altijd interessant om te bekeuren zo te zien. Want de rest had geen bekeuring... @(

Niet alles is beter in 't buitenland haha ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederland is veel beter georganiseerd dan Engeland. De gezondheidszorg is beter, de wachtlijsten zijn korter. Het onderwijs is toegankelijker en minder competitief. Er is minder verschil tussen hele goede en hele slechte scholen. De wegen zijn beter onderhouden, de straatverlichting wordt beter onderhouden. De bureaucratie is duidelijker.

Voordelen hier: geen vermogensbelasting, sowieso lagere belastingen (maar ja, dat leidt dus weer tot de bovenstaande nadelen) en leukere cafes. Verder is de arbeidsmarkt hier toegankelijker voor buitenstaanders dan die in veel andere landen. Het is makkelijker om hier als buitenstaander er tussen te komen in mijn sector dan in veel andere landen.

De aard van de mensen is wat meer terughoudend en indirect. Wat ik zelf erg prettig vindt. Ik ben ook vrij conflict vermijdend en ontwijkend. En ik word steeds beter in het herkennen van de subtiele signalen. Hoewel er in Nederland natuurlijk ook wel verschillen bestaan tussen de steden en het platteland. Ik kom zelf uit het noorden en daar zijn de mensen ook minder direct en uitgesproken dan in de randstad. En hier op het platteland zijn mensen ook rustiger dan in Londen bijvoorbeeld.

En verder is het hier natuurlijk politiek een enorme puinhoop op dit moment en weet niemand wat er nu moet/zal/kan gebeuren. Dus wie weet hoe het in de toekomst gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er in ieder Europees land grote Bureaucratie is.... Had ooit een vriendinnetje die met haar gezin terug gingen naar Nl, en die kinderen hadden geen persoonsnummer, en konden dus geen zorgverzekering aanvragen....Heeft lang geduurd voordat ze die kregen....



En hetzelfde met een paspoort aanvragen bij de ambassade. Altijd onvriendelijk, heel veel papierwerk en achterlijk duur! Dus..... niet te vroeg klagen mintienvoorde zomer! Vergelijk: Paspoort en ID in Zwitserland 60 Zwitserse franken. Zit alles bij in. Nederlandse Pas, alles bij elkaar met uittreksels en foto's 235 Zwitserse franken. Onze kinderen laten hun Nederlandse pas verlopen....

Nemirel; die politieke onzekerheid lijkt me op dit moment lastig!
JobEva schreef:
14-03-2019 12:56
Nederlandse Pas, alles bij elkaar met uittreksels en foto's 235 Zwitserse franken. Onze kinderen laten hun Nederlandse pas verlopen....

Oprechte vraag en niet naar bedoeld, maar: waarom? Ik snap dat het best wat geld kost, maar het lijkt mij handig om een EU-paspoort te hebben.

Nemirel, ik weet niet hoe het met jou zit maar ik kan het woord Brexit niet meer horen. De politiek in dit land is een ongelooflijke zooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
@JobEva: Hebben je kinderen een dubbele nationaliteit? Weet je dat je dan je Nederlanderschap kwijt kunt raken door je paspoort niet op tijd te verlengen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Nemirel schreef:
14-03-2019 12:46
Nederland is veel beter georganiseerd dan Engeland. De gezondheidszorg is beter, de wachtlijsten zijn korter. Het onderwijs is toegankelijker en minder competitief. Er is minder verschil tussen hele goede en hele slechte scholen. De wegen zijn beter onderhouden, de straatverlichting wordt beter onderhouden. De bureaucratie is duidelijker.
Ik begrijp dat je dat zegt, en in het algemeen is dat ook zo, maar voor mijn dochter is het Engelse systeem juist weer veel toegankelijker. Zij heeft autisme en heeft daar teveel last van om in Nederland mee te kunnen in het reguliere onderwijssysteem. Hier in Engeland krijgt ze juist ontzettend goede begeleiding op een reguliere school waardoor ze niet naar het speciaal onderwijs hoeft. Voor ons de belangrijkste reden om hier te blijven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat weten ze......Maar ze zijn Zwitser! En voelen zich geen Nederlander! En moeten als ze Zwitser willen blijven sowieso hun Nederlanderschap opgeven....
Alle reacties Link kopieren Quote
JobEva schreef:
14-03-2019 13:52
Ja dat weten ze......Maar ze zijn Zwitser! En voelen zich geen Nederlander! En moeten als ze Zwitser willen blijven sowieso hun Nederlanderschap opgeven....
Ah ja, dan snap ik het wel. Maar ik merk dat ik nu ik omgeven ben door mensen die een spreekwoordelijke moord zouden begaan voor een Europees paspoort, verbaasde het me wel.

(Ik kwam er net trouwens achter dat het paspoort van een van mijn kinderen in oktober verloopt en omdat het bij een harde Brexit - sorry mensen!!! - minstens zes maanden geldig moet zijn om tussen het VK en de EU te reizen ik dus een afspraak op het consulaat moet gaan maken om in de paasvakantie of met half term weg te kunnen.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Nectarinepit; onze kinderen moeten voor de Nederlandse wet sowieso 1 paspoort afstaan.... Ze zijn samen met hun toen Nederlandse vader Zwitser geworden. Omdat dat voor hun veel makkelijker was en is. De Zwitser accepteren een dubbele Nationaliteit. De Nederlanders niet.......(behalve voor Turken en Marokkanen). Dus die EU pas kan de pot op....
Alle reacties Link kopieren Quote
JobEva schreef:
14-03-2019 14:00
Nectarinepit; onze kinderen moeten voor de Nederlandse wet sowieso 1 paspoort afstaan.... Ze zijn samen met hun toen Nederlandse vader Zwitser geworden. Omdat dat voor hun veel makkelijker was en is. De Zwitser accepteren een dubbele Nationaliteit. De Nederlanders niet.......(behalve voor Turken en Marokkanen). Dus die EU pas kan de pot op....
Hoe oud zijn jouw kinderen? Als jij nog steeds de Nederlandse nationaliteit hebt en je man heeft een Zwitser paspoort dan kunnen jij en jouw kinderen duel hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oja, Brexit. Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Er zijn hier Britten die hier al jaren wonen wn in dat geval hoor js resident te zijn. Hebben dat nooit geregeld en nu is het paniek.
Cum non tum age
JobEva schreef:
14-03-2019 14:00
Nectarinepit; onze kinderen moeten voor de Nederlandse wet sowieso 1 paspoort afstaan.... Ze zijn samen met hun toen Nederlandse vader Zwitser geworden. Omdat dat voor hun veel makkelijker was en is. De Zwitser accepteren een dubbele Nationaliteit. De Nederlanders niet.......(behalve voor Turken en Marokkanen). Dus die EU pas kan de pot op....

Ah, dus je kinderen hebben pas later een Zwitsers paspoort gekregen en niet bij de geboorte?

Maar als jij een Nederlands paspoort hebt, hebben ze gewoon recht op een Nederlands paspoort. Als je het te duur vindt en je kinderen zich niet Nederlands voelen, kan ik wel begrijpen dat ze ervoor kiezen om hun Nederlanderschap te laten vervallen. Al vind ik het eerlijk gezegd niet handig, maar dat is mijn bescheiden mening. Het schijnt trouwens best moeilijk en langdradig te zijn om Nederlanderschap opnieuw aan te vragen als je het eerder in je leven kwijtgeraakt bent.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 15:50
10.96% gewijzigd
noa schreef:
14-03-2019 14:40
Oja, Brexit. Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Er zijn hier Britten die hier al jaren wonen wn in dat geval hoor js resident te zijn. Hebben dat nooit geregeld en nu is het paniek.

Waar is 'hier'? Ik weet niet of er daar speciale regels zijn en of je je moet registreren als "resident"? Als het eerder niet nodig was om je te registeren en nu ineens wel, dan snap ik die paniek wel. Als het eerder wel nodig was en ze hebben het gewoon niet gedaan, dan hadden ze het eerder kunnen (en moeten) regelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga over een paar jaar ook paspoort aanvragen en dan ben ik geen Nederlander meer.

Ik vind het vooral achterlijk dat andere Europeanen die in dezelfde situatie zitten wel hun paspoort houden en in Nederland mogen wonen en werken en ik, daar geboren en getogen, niet.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hetzelfde Hello, en vooral ook m.b.t de internationale Handel.....
In ieder geval gaan mijn Zonen hier in Militaire Dienst, en stemmen ze af in het Land waar ze belasting betalen. Mijn man werkt in de gezondheidszorg, en hij is veel voor Zwitserse Organisatie' s in het buiten Land. Daarbij wonen WE länger in der Schweiz, als dat WE ooit en Nederland gewoont hebben .....Dus zo dom in het niet om het Nederlander zijn af te geven.

En nee, onze kinderen kunnen niet beides hebben.... Zegt de Nederlandse Wet.... Omdat hun Vader het Nederlander zijn heeft aufgegeben....Je kan beides hebben als Ik ooit in het begin moet een zwitser getrouwd was.....


Sorry voor de Fouten, ik schrijf op mijn duitstalige I Pad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nectarinepit schreef:
14-03-2019 14:58
Waar is 'hier'? Ik weet niet of er daar speciale regels zijn en of je je moet registreren als "resident"? Als het eerder niet nodig was om je te registeren en nu ineens wel, dan snap ik die paniek wel. Als het eerder wel nodig was en ze hebben het gewoon niet gedaan, dan hadden ze het eerder kunnen (en moeten) regelen.
Ja dat horen ze te doen. Hier is Spanje trouwens.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg Brexit de laatste maanden niet meer zo, had al mijn emotie en energie er aan vergeven. Het is zo frustrerend te kijken naar wat er gebeurd zonder er invloed te hebben.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
14-03-2019 13:26
Ik begrijp dat je dat zegt, en in het algemeen is dat ook zo, maar voor mijn dochter is het Engelse systeem juist weer veel toegankelijker. Zij heeft autisme en heeft daar teveel last van om in Nederland mee te kunnen in het reguliere onderwijssysteem. Hier in Engeland krijgt ze juist ontzettend goede begeleiding op een reguliere school waardoor ze niet naar het speciaal onderwijs hoeft. Voor ons de belangrijkste reden om hier te blijven.
Dat is inderdaad heel fijn. Dat hoor je soms (helaas) ook wel anders. Ouders die 2 jaar wachten op een diagnose en in die tijd geen enkele extra hulp kunnen krijgen voor hun kind bijvoorbeeld. Maar persoonlijk heb ik ook niks te klagen. In mijn dorp zijn er 2 basisschool die allebei van hele goede kwaliteit zijn, waar wij wonen kan je vrij kiezen uit beiden en geen van beiden hebben te weinig plaatsen. Het maakt ook niet zo veel uit welke je kiest. Wat dat betreft zitten we in een hele luxe positie. Voor mij was dit ook wel een van de redenen om uit Londen weg te gaan. Ik heb daar te veel dramatische verhalen gehoord van vriendinnen/collega's die bijvoorbeeld een goede school 100 meter verderop hebben, net buiten de catchment area zitten en dan opeens 45 minuten moeten reizen naar een school met een twijfelachtige reputatie aan de andere kant van de wijk. Heel stressvol allemaal.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven