Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
18-03-2019 22:09
Ik bedoel dat ik als Nederlander niet mag stemmen als er parlementsverkiezingen zijn in het land waar ik woon. Alleen voor de gemeenteraad en de Europese verkiezingen. Ik mag als Nederlander in het buitenland inderdaad wel stemmen bij de parlementsverkiezingen in Nederland, maar dat voelt toch een beetje gek.

En @mintienvoordezomer, met de EU-verkiezingen is het inderdaad wat raar geregeld. Ik mag voor die verkiezingen stemmen vanuit mijn nieuwe woonland, maar ik zou ook nog doodleuk in Nederland een tweede stembiljet voor de EU-verkiezingen kunnen aanvragen.
Dat is strafbaar naar mijn weten (fraude). Je kiest of voor het land waar je woont, of Nederland. Ik weet niet of het actief gecontroleerd wordt, wel dat je in overtreding bent (of wat de legale term ook is) als je het doet.

Er is alleen geen mechanisme om het te controleren (https://www.politico.eu/article/n-eu-dual-voting-cktv/)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Pas had ik een gesprek met iemand die het zo raar vond dat ik hier (UK) niet vor het parlement mag stemmen. Ik heb dat altijd geaccepteerd als consequentie van het kiezen voor Nederlander blijven. Ik vind het veel erger dat ik straks na Brexit (wanneer dat ook is) minder rechten heb en dat ik daar zelf helemaal geen zegje in gehad heb, al woon ik hier (bij elkaar opgeteld) al 10 jaar. Bij het laatste onafhankelijkheidsreferendum in Schotland hadden alle inwoners van Schotland (al woonder je er pas 3 maanden) recht om te stemmen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat stemmen is dus ook de reden voor mijn partner om Zwitser te worden. En ik moet eerlijk zeggen, de afgelopen 2 verkiezingen in Nederland heb ik niet gestemd.
Ik ben en te lang weg, en ik denk dat ik te Zwitsers denk, want die EU vind ik een waardeloze instantie.....

En over pensioen geld; we hebben vrienden die nu in Zwitserland wonen, en die hebben hun Nederlandse pensioen laten uitbetalen....
Wijzelf hebben nog nooit pensioen in Nederland betaald..
boebezoebe schreef:
19-03-2019 08:59
Dat is strafbaar naar mijn weten (fraude). Je kiest of voor het land waar je woont, of Nederland. Ik weet niet of het actief gecontroleerd wordt, wel dat je in overtreding bent (of wat de legale term ook is) als je het doet.

Er is alleen geen mechanisme om het te controleren (https://www.politico.eu/article/n-eu-dual-voting-cktv/)
Maar dat laatste is dus wat ik gek vind. Dat je er zeer waarschijnlijk gewoon mee weg komt.

Ik vind het jammer dat ik nooit zal mogen stemmen bij de parlementsverkiezingen in het land waar ik woon, maar niet jammer genoeg om daarvoor mijn Nederlanderschap op te willen geven. Het is slechts het enige nadeel dat ik kan bedenken en wie weet wil ik ooit nog eens terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel gezien dat de laatste paar jaar in de UK veel Europeanen het Brits staatsburgerschap hebben aangenomen (voorheen vonden ze dat ook niet belangrijk genoeg), om te voorkomen dat er nog zoiets als Brexit kan gebeuren zonder dat zij daar zeggenschap in hebben. De meesten hoeven daar hun eigen nationaliteit ook niet voor op te geven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
19-03-2019 20:19
Ik heb wel gezien dat de laatste paar jaar in de UK veel Europeanen het Brits staatsburgerschap hebben aangenomen (voorheen vonden ze dat ook niet belangrijk genoeg), om te voorkomen dat er nog zoiets als Brexit kan gebeuren zonder dat zij daar zeggenschap in hebben. De meesten hoeven daar hun eigen nationaliteit ook niet voor op te geven.
Ja, en Britten die proberen een Iers paspoort te krijgen via hun grootouders e.d.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Dat hele Brexit-gedoe is zo zonde... Kan me voorstellen dat het niet fijn is als je daar al jaren woont en nu het gevoel hebt dat het over jouw hoofd wordt uitgevochten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een half jaar geleden volgde ik het allemaal meer. Nu voel ik me een beetje murw van de discussie en dat er nog steeds niks duidelijk is. Ik zie wel ( een instelling die ik normaal niet heb)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ja, dat snap ik heel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
boebezoebe schreef:
20-03-2019 10:58
Een half jaar geleden volgde ik het allemaal meer. Nu voel ik me een beetje murw van de discussie en dat er nog steeds niks duidelijk is. Ik zie wel ( een instelling die ik normaal niet heb)
Ik heb precies hetzelfde.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Dit topic loopt al even, maar ik kom mij toch even voorstellen. Italiagirl, en sinds 2009 woonachtig in noord italie. Hier mijn italiaanse man leren kennen en samen hebben wij 2 kinderen.

Ik zou best terug willen naar Nederland en dan met name voor de arbeidsmarkt en de toekomst van de kinderen. Het italiaanse onderwijs vind ik ontzettend ouderwets, en er is hier gewoon geen fatsoenlijke parttime baan te vinden. Verder merk ik een enorme achteruitgang wat betreft onderhoud van openbare plekken, wegen (en bruggen die instorten), het is gewoon viezig aan het worden.

Maar man spreekt geen woord nederlands en ziet het niet zo zitten om naar Nederland te gaan, dus ik denk dat we hier blijven (in ieder geval in de nabije toekomst)
Welkom hier @italiagirl! Dat lijkt me lastig, dat jullie verschillende dingen willen. Spreken je kinderen wel Nederlands?
Jest, met name mijn dochter van bijna 4. Mijn zoon van 6 lijkt qua talen op zijn vader, die vindt dat heel lastig.

In 2010 stonden we op het punt om naar NL te gaan, man, toen nog vriend, was ook bezig met nederlandse les. Maar toen werd zijn zusje ernstig ziek en daardoor zijn we gebleven. Ik snap zijn redenering ook wel hoor, terug gaan betekent toch opnieuw beginnen, veel spaargeld erdoor jagen ivm verhuizing. Nieuwe school en vriendjes voor zoon (en die kan niet zo goed tegen veranderingen). Maar ik zie de laatste tijd steeds meer beren op de weg hier.

Alhoewel nederland natuurlijk ook niet meer het land is waar ik 10 jaar geleden weg ben gegaan.
Snap ik. LIjkt me ook ingewikkeld. En inderdaad is Nederland in de tussentijd ook aardig veranderd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Italiagirl..... Nederland is ook er veranderd, en met kinderen lijkt me het helemaal moeilijk....

Het ligt er denk ik ook aan wat jullie voor opleiding hebben... Want met deze jonge kinderen qua leeftijd lijkt het me iets makkelijker nu te gaan dan later....

In welke streek wonen jullie? Ik kom regelmatig in de Piemont....
Alle reacties Link kopieren Quote
Italiagirl, dat lijkt me niet fijn. Je kunt natuurlijk ook eerst op zoek naar een baan in NL en dan evt. gaan.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man sprak ook geen Nederlands toen hij hier kwam maar hij heeft het geluk dat hij een baan kon krijgen waarbij alleen Engels wordt gesproken. In het dagelijkse leven is het echter soms best moeizaam. Pas nu na 5 jaar spreekt hij goed genoeg Nederlands om een redelijk gesprek te voeren. Veel nuances ontgaan hem echter alsnog. Het is best lastig wat dat betreft voor hem. Hij heeft echter wel zijn ex pat vrienden om zich heen. En steeds meer krijgt hij ook Nederlandse kennissen. Het kost echter tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Jest:
Op mijn Zweedse formulier waarop ik aangeef hier voor de EU te willen stemmen, staat dat ze mijn keuze doorgeven aan het land waar ik staatsburger ben. Geen idee of en wat Nederland er dan mee doet, maar ze geven wel iets door.

@Italiagirl:
Leuk dat je erbij komt! En wat lastig, ja, die soort tweestrijd.

Mijn schoonouders zijn vanuit Nederland naar Frankrijk verhuisd rond 2008. Mijn schoonvader woont/werkt door omstandigheden al weer jaren in Nederland en is alleen in de vakanties in Frankrijk.

Mijn schoonmoeder heeft ook regelmatig fases waarin ze naar Nederland terugwil. Maar zij hebben nog een zoon die nu in het laatste jaar van de soort middelbare school zit. Hij was 6 toen ze uit Nederland weggingen, en rond zijn 10e zijn ze even terug geweest in Nederland. Maar die grote omslag wilden ze hem niet nog een keer aandoen.

En ook al gaat hij volgend jaar het huis uit, mijn schoonmoeder wil nu toch in Frankrijk blijven. Soms loopt alles even niet zo lekker, zitten er dingen tegen, kom je vervelende mensen tegen en dan denk je: Ik ga terug naar Nederland! Maar dan opeens lopen dingen weer beter, en verdwijnt dat gevoel weer.

Ik hoop dat dat voor jou ook geldt. Anders lijkt het me echt lastig op lange termijn.
@mintienvoordezomer, ah kijk. Kan me niet herinneren dat ik dat op het formulier hier heb gezien.

Ik denk trouwens dat het veel gebeurt als je emigreert: dat je met een been in je nieuwe land en met het andere been in je thuisland staat. En dan dus eigenlijk nergens meer echt bij past. Kan me voorstellen dat dit nog lastiger is als de cultuurverschillen groot zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
23-03-2019 17:13
@mintienvoordezomer, ah kijk. Kan me niet herinneren dat ik dat op het formulier hier heb gezien.

Ik denk trouwens dat het veel gebeurt als je emigreert: dat je met een been in je nieuwe land en met het andere been in je thuisland staat. En dan dus eigenlijk nergens meer echt bij past. Kan me voorstellen dat dit nog lastiger is als de cultuurverschillen groot zijn.
Ik voel dat juist niet als negatief. Ik heb ook 2 benen in elk een ander land, maar het voelt juist bevrijdend: ik heb 2 thuizen.
@Kangoeroe33, als het zo werkt is dat natuurlijk alleen maar mooi! Maar ik denk dat er veel emigranten zijn die in hun nieuwe land altijd een immigrant zullen blijven en in hun oude land ook lastig meer kunnen aarden.
boebezoebe schreef:
20-03-2019 10:58
Een half jaar geleden volgde ik het allemaal meer. Nu voel ik me een beetje murw van de discussie en dat er nog steeds niks duidelijk is. Ik zie wel ( een instelling die ik normaal niet heb)

Deze hele situatie is zo frusterend. Hoewel ik pro-EU en absoluut tegen Brexit ben, ben ik nu op een punt aanbeland dat ik het 'over and done' wil hebben. Ik heb behoefte aan duidelijkheid, en met mij vele anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me geen immigrant. Als ik niet zeg dat ik uit Nederland kom, heeft niemand het door. Ok, ik ben gierig, vier sinterklaas en ga graag naar de Hema. Verder leef ik precies als eeen Oostenrijker, ik eet 2 keer per dag warm, ik leef met de seizoenen, ik vast in de vastentijd, familie neemt een belangrijke plek in.
Maar de verschillen zijn sowieso klein natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nectarinepit schreef:
26-03-2019 12:51
Deze hele situatie is zo frusterend. Hoewel ik pro-EU en absoluut tegen Brexit ben, ben ik nu op een punt aanbeland dat ik het 'over and done' wil hebben. Ik heb behoefte aan duidelijkheid, en met mij vele anderen.
Ja, dat kan ik me voorstellen. Het lijkt me echt vreselijk en enorm vermoeiend en frustrerend om zo in onzekerheid te zitten. Ik hoop voor jullie dat er snel meer duidelijkheid komt. Dan kun je plannen gaan maken, indien nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
hoppala schreef:
26-03-2019 22:33
Ik voel me geen immigrant. Als ik niet zeg dat ik uit Nederland kom, heeft niemand het door. Ok, ik ben gierig, vier sinterklaas en ga graag naar de Hema. Verder leef ik precies als eeen Oostenrijker, ik eet 2 keer per dag warm, ik leef met de seizoenen, ik vast in de vastentijd, familie neemt een belangrijke plek in.
Maar de verschillen zijn sowieso klein natuurlijk.
Dat heb ik hier ook een beetje. Al voel ik me na zo'n korte tijd nog niet Zweeds, maar de cultuurverschillen zijn niet zo groot. En de uiterlijke verschillen ook niet. Men spreekt hier standaard Zweeds tegen mij, en soms gaat dat goed, maar soms kom ik er niet uit en 'val ik door de mand'. Maar, zeker in deze stad, spreekt men ook vaak Engels, omdat er veel verschillende culturen wonen. Kennelijk zie ik er wel Zweeds uit :D

Maar ik weet wel van mijn schoonmoeder dat ze zich inderdaad in beide landen niet meer echt thuis voelt. Ze spreekt goed Frans en is aardig ingeburgerd, maar ze woont op het platteland en daar is wel echt een andere cultuur. En -even onder ons- ze is ook een beetje 'anders', zeg maar. Ze is dol op astrologie en etherische dingen en zo. Niets mis mee, maar op het platteland hebben ze er toch minder mee :-P

Ik voel me hier in de stad in ieder geval wel thuis. En niet heel veel ontheemder dan wanneer ik in Nederland naar een andere stad zou zijn verhuisd. Maar hoe ik me op het platteland zou voelen weet ik niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven