Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Hi allemaal! Ik ben nieuw op het forum en ben onlangs verhuisd naar Curacao (dus ik voldoe meteen aan de VIVA in het buitenland haha) ik vind het ontzettend leuk om via dit platform een beetje mee te lezen wat er allemaal aan de hand is in Nederland.

Curacao voelt altijd een beetje als emigreren voor dummy's, aangezien het toch een (grotendeels) nederlandstalig land is. Maar het blijft natuurlijk wel 9000 km bij alles en iedereen vandaan wat wij hebben achtergelaten! Wij wonen hier sinds 1 oktober dus we zijn echt nog heel vers, en missen NL dan ook nog niet echt. Wel merk ik dat nu de feestdagen er aan komen dat ik dat wel lastig vind. Ik ben wel eerder meerdere maanden in het buitenland geweest maar altijd met het idee om terug te komen, gek dan ook dat dat nu niet zo is. Deste lastiger voor mijn familie ook, denk ik. Tot nu toe bevalt het wel super! Mijn man was veel weg voor zijn werk en wij kunnen nu "eindelijk" samen zijn en hebben van onze passie ons werk gemaakt! Zijn er meer mensen die in Curacao wonen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Welkom hier! Hebben jullie voor Curacao gekozen vanwege werk, of kunnen jullie je werk locatie-onafhankelijk doen?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
09-12-2019 22:13
Welkom hier! Hebben jullie voor Curacao gekozen vanwege werk, of kunnen jullie je werk locatie-onafhankelijk doen?
Bedankt! Wij hadden allebei een vaste baan in NL, een huurhuis en eigenlijk alles op de rit maar wij waren toe aan avontuur! Dus.... alles opgezegd en in het vliegtuig gesprongen! We werken nu allebei in de duikwereld en dat is al jaren onze hobby... Dat we dus nu elke dag wakker mogen worden om dit de hele dag te doen in het heerlijke zonnetje is echt een dream come true.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt heel tof!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Tot nu toe wel, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
MH778 schreef:
09-12-2019 20:32
Hi allemaal! Ik ben nieuw op het forum en ben onlangs verhuisd naar Curacao (dus ik voldoe meteen aan de VIVA in het buitenland haha) ik vind het ontzettend leuk om via dit platform een beetje mee te lezen wat er allemaal aan de hand is in Nederland.

Curacao voelt altijd een beetje als emigreren voor dummy's, aangezien het toch een (grotendeels) nederlandstalig land is. Maar het blijft natuurlijk wel 9000 km bij alles en iedereen vandaan wat wij hebben achtergelaten! Wij wonen hier sinds 1 oktober dus we zijn echt nog heel vers, en missen NL dan ook nog niet echt. Wel merk ik dat nu de feestdagen er aan komen dat ik dat wel lastig vind. Ik ben wel eerder meerdere maanden in het buitenland geweest maar altijd met het idee om terug te komen, gek dan ook dat dat nu niet zo is. Deste lastiger voor mijn familie ook, denk ik. Tot nu toe bevalt het wel super! Mijn man was veel weg voor zijn werk en wij kunnen nu "eindelijk" samen zijn en hebben van onze passie ons werk gemaakt! Zijn er meer mensen die in Curacao wonen?
Welkom! En bon bini vanaf buur-eiland Bonaire!

Snap wat je zegt over emigreren voor dummies, dat voelt/voelde voor ons ook zo. Maar toch is er veel anders; op sommige vlakken denk ik dat je makkelijker naar een grote wereldstad in verhuizen dan hier naar toe. Daar is alles goed geregeld, hier niet altijd. En dan zit er natuurlijk nog een groot verschil tussen Curaçao en Bonaire (inwonersaantal, voorzieningen, dagelijkse benodigdheden etc.).

Ik merk dat ik af en toe van het eiland af wil (niet naar Nederland hoor, meestal “gewoon” Curaçao). Even een andere omgeving.
Nog een Bonairiaan hier! :hello: .
En tevens de eiland-bestie van hastadepasta. We hebben elkaar leren kennen via dit topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopibon85 schreef:
10-12-2019 02:26
Nog een Bonairiaan hier! :hello: .
En tevens de eiland-bestie van hastadepasta. We hebben elkaar leren kennen via dit topic.
😘
:couple:
Alle reacties Link kopieren Quote
MH778 schreef:
09-12-2019 22:17
Bedankt! Wij hadden allebei een vaste baan in NL, een huurhuis en eigenlijk alles op de rit maar wij waren toe aan avontuur! Dus.... alles opgezegd en in het vliegtuig gesprongen! We werken nu allebei in de duikwereld en dat is al jaren onze hobby... Dat we dus nu elke dag wakker mogen worden om dit de hele dag te doen in het heerlijke zonnetje is echt een dream come true.
Oh geweldig. Ik heb ooit m’n divemaster gedaan en toen af en toe voor de duikschool gewerkt, vond t heerlijk.

Ik woon niet op Curacao, maar ben er n aantal keren geweest.
Ik heb altijd het idee dat het best duur wonen is en redelijk crimineel, maar buiten dat lijkt het me n fijn eiland om te wonen en mss zit ik er wel helemaal naast met mijn ideeen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopibon85 schreef:
10-12-2019 02:26
Nog een Bonairiaan hier! :hello: .
En tevens de eiland-bestie van hastadepasta. We hebben elkaar leren kennen via dit topic.
Ha, wat leuk!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
noa schreef:
10-12-2019 09:01
Oh geweldig. Ik heb ooit m’n divemaster gedaan en toen af en toe voor de duikschool gewerkt, vond t heerlijk.

Ik woon niet op Curacao, maar ben er n aantal keren geweest.
Ik heb altijd het idee dat het best duur wonen is en redelijk crimineel, maar buiten dat lijkt het me n fijn eiland om te wonen en mss zit ik er wel helemaal naast met mijn ideeen.
Het valt hier gelukkig erg mee met het criminele! De bijlmer is natuurlijk ook niet altijd even lekker... hetzelfde met sommige buurten hier.

Wat leuk al die buren van Bonaire! Ik zal even zwaaien haha :hello:
Iemand tips hoe je een beetje door de kerstdip heen kan komen? Merk dat ik richting de feestdagen Nederland wel een beetje begin te missen hoor, zeker als ik al die foto's zie van thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry, geen tips... Ik vind het juist relaxed dat ik sinds ik in het buitenland woon alle kerstverplichtingen mis...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij vonden het ook jaren prettig om de kerst verplichtingen te 'ontlopen' maar nu we terug gaan kijk ik wel weer erg uit naar kerst in NL vooral omdat kerst hier in Japan zo anders is.
Maar we gaan ons eigen weg en zullen het vieren zoals we al jaren doen sinds we in het buitenland wonen ml gewoon waar wij zin in hebben als gezin :D
Oud&nieuw zal vooral een shock zijn voor de kinderen met al dat vuurwerk :O
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook geen tips MH, ik vind het heerlijk om geen verplichtingen te hebben. Kerst gevoel ontbreekt ook een beetje omdat het raar blijft om warm weer te hebben met kerst. Wel leuk alle lampjes overal maar het is toch anders.
Ook hier geen tips. Wij hebben niks met het hele kerstgebeuren dus we missen niks.
Het was gisteren zo warm dat we buiten geluncht hebben en daarna de bergen zijn ingegaan voor een uitdagende wandeling.
MH778 schreef:
13-12-2019 18:18
Het valt hier gelukkig erg mee met het criminele! De bijlmer is natuurlijk ook niet altijd even lekker... hetzelfde met sommige buurten hier.

Wat leuk al die buren van Bonaire! Ik zal even zwaaien haha :hello:
Iemand tips hoe je een beetje door de kerstdip heen kan komen? Merk dat ik richting de feestdagen Nederland wel een beetje begin te missen hoor, zeker als ik al die foto's zie van thuis.
Helaas geen tips. Waar ik woon staat alles al vanaf eind november in het teken van kerst. Er is nu ook een flink pak sneeuw gevallen en dat sterkt het kerstgevoel nog meer aan :$

Veel sterkte dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik pas een week op een huis op t platteland hier - t is hier vol zomer - en het ie hier tot in detail kerst! Zelfs op de theezakjes zitten kleine knijpertjes, en er ligt een kersthagedis op de bank...
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren Quote
@MH778 hier een mede eilander! Dit wordt onze derde kerst hier. Alhoewel we nu vrij spontaan tickets naar NYC geboekt hebben.

Ons eerste jaar (we zaten er net zo lang als jullie) zijn we een avond gaan eten bij toen nog niet zulke bekenden die nu hele goede vrienden zijn geworden. En heel eerlijk vonden we het ook prima om niet de kerstverplichtingen te hebben en even uit konden blazen met wat vrije dagen na een hectische periode.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben dinsdag terug gekomen uit Canada om hier kerst te vieren en reis de 28e weer terug.

Op 5 december kreeg ik het mooiste Sintkado ooit: mijn Permanent Residency! Ik had een week ervoor nog contact met immigrations en het leek allemaal niet zo te vlotten, dus ik ging er absoluut niet van uit dat ik het voor 2020 zou krijgen. Maar blijkbaar is het daarna toch snel gegaan, want totaal onverwachts kreeg ik dus m'n gouden e-mail!

Als de benodigde documentatie op tijd verstuurd wordt naar NL, kan ik de 28e meteen landen als immigrant en begint mijn leven daar echt.

Ik ben sinds begin oktober huizen- en kattenoppas in een heerlijk huis in Victoria op Vancouver Island. Ik ben echt wel verliefd op het eiland en ben daar in Victoria ook wel al mijn netwerk aan het opbouwen.

Maar toen kwam er ineens een droombaan voorbij in Yukon, 2500 km noordelijker...Gesolliciteerd, uitgenodigd voor een interview, maar toen mocht ik helaas toch niet door omdat mijn PR niet rond was. Er werd wel meteen bij gezegd dat ze de baan in januari weer gaan posten en drongen erop aan, als ik dan mijn PR zou hebben, om echt weer te solliciteren. Uit alles blijkt hun interesse (en dat ik waarschijnlijk de enige kandidaat ben, want het is een vrij specifiek functieprofiel én niet veel mensen kiezen ervoor om die kant op te verhuizen voor werk), dus nu mijn PR rond is, lijkt het qua werk ook meteen de goede kant op te gaan :mrgreen:

Het is wel heel gek dat ik nu twee 'thuisfronten' heb; Nederland voelt alleen nog maar als thuis omdat hier mijn familie en vrienden wonen en Canada voelt inmiddels ook echt als mijn thuis. Het zijn ook best emotionele dagen nu; weten dat ik de 28e terug reis en dan écht voorlopig even niet terug kom, dat dit iets anders is dan de vele verre reizen (lang of kort) waarbij er altijd een einddatum was. M'n ouders zijn heel blij voor mij, maar het valt voor hun niet altijd mee. Ik ben hun enige dochter, heb altijd op 10 minuten lopen gewoond en mijn broertje die net 3 maanden terug is uit Australië na 2 jaar, is nu ook weer bezig om zo snel mogelijk voorgoed terug die kant op de te gaan. En zelfde voor vriendinnen; die beseffen nu ook dat ik echt aan een ander leven ga beginnen, dat het niet meer 'gewoon een lange reis' is...

Extra genieten dus van deze dagen :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in Turkije, een land waar geen kerst wordt gevierd. Je ziet hier af en toe wel een kerstboom, maar de meeste mensen zien het als versiering voor de nieuwjaarsviering en velen hebben geen flauw idee wat kerst eigenlijk is, net zoals veel mensen in Nederland niet weten wat het suikerfeest of offerfeest precies inhoudt.
Mijn man wil geen kerstboom in huis. Hij is best streng gelovig en een kerstboom ziet ie als iets dat in strijd is met zijn geloof. Ik ben zelf geen Christen en kerst betekent in die zin niet echt iets voor me, maar de kneuterige gezelligheid en al die lichtjes enzo vind ik altijd wel heel gezellig in huis. Natuurlijk heb ik niet persé een kerstboom nodig om het gezellig te maken, maar het is wel even een omschakeling (hoe stom het misschien ook klinkt). Ook moet ik wel toegeven dat ik mijn familie en vrienden nu echt mis. Het doet me nu meer dan ik dacht, heb even een dipje. Wat dat betreft zal ik blij zijn als de feestdagen weer voorbij zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yasmin, wat ga jij een bijzonder avontuur tegemoet! Ik wens je het allerbeste en heel veel succes!
Gefeliciteerd met je residency Fromfebruary! Hopelijk komt het ook goed met die baan in het nieuwe jaar.

Zilli: kerstlampjes zonder boom (in een grote glazen vaas bv) geen optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
@Rosalind: heb ik nu niet, maar we zijn sowieso nog bezig de woonkamer verder te stylen na een verbouwing. Maar inderdaad, dat soort dingen zijn denk ik een prima alternatief. Misschien dat ik toch nog zoiets hier neerzet, en anders volgend jaar ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja, @fromfebruary: gefeliciteerd met je PR!
Sinds ik in Argentinië woon (alweer bijna 14 jaar) heb ik totaal geen kerstgevoel meer. God zij dank :-D Kerst in de zomer klopt gewoon niet voor mijn gevoel kennelijk. Natuurlijk staat er wel een (plastic, duh) boom en hangen er lampjes, maar het gevoel zoals ik dat in NL had mis ik hier totaal. Sowieso werken mijn vrouw en ik allebei al jarenlang in het toerisme en dan moet je vaak werken met de feestdagen.

Wel zijn we een paar jaar geleden naar Nederland gegaan met de feestdagen. Dat was voor mijn vrouw een openbaring. Het had nog gesneeuwd ook en er was in de stad waar mijn ouders woonden een schaatsbaan opgezet. Mijn vrouw heeft die hele vakantie met een glimlach rondgelopen, ze vond het net alsof ze in een filmdecor rondliep zei ze tegen me :hihi:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven