Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
30-10-2021 12:41
Waarom denk je dat dat zo is?
Ik bedoel alcohol en drugs problemen?
Is de geestelijke gezondheidszorg slecht daar?
Ja, wat ik hoor is dat het heel moeilijk is de hulp te krijgen die je nodig hebt. Daarnaast is het denk ik ook de cultuur om problemen weg te stoppen en er niet over te praten. Er is een grote kloof tussen arm en rijk. Maar ook onder “hogere” klassen is alcohol en drugs gebruik / misbruik veel meer genormaliseerd / voorkomend. Ze hebben hier in het verleden een tijdlang een “curfew” gezet op alcohol en dat heeft binge drinking in de hand geholpen.

Om je een idee te geven hoe arm er hier uitziet: modaal salaris is 55,000 per jaar. Na belasting 45,000. Gemiddeld huurhuis is 550 dollar per week = 28,000 per jaar. Simpel gezond eten voor een gezin kost 250 dollar per week = 13,000. Dan heb je 4,000 dollar over en dan heb je nog geen auto, kleding, telefoon, internet, verzekering, kerstcadeaus, GWL.....
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren Quote
waarompaktieniet schreef:
12-06-2018 14:42
@Zanahoria, ik doe hetzelfde werk als in Nederland (ziekenhuis) en ook al is de uitoefening overal ter wereld een tikkeltje anders, kan ik wel vrijwel overal aan het werk. De taal heb ik geleerd (creools), maar gezien de locals zelf meerdere talen spreken is het geen must. Ik merk dat het gewaardeerd wordt en mensen je vanzelfsprekend sneller accepteren en meer durven vertellen.
Wat een leuk topic!
Mag ik vragen wat voor werk je doet in een ziekenhuis?
Ik werk zelf als secretaresse in een groot ziekenhuis maar zou dolgraag eens willen werken in een ziekenhuis in een ander land, liefst waar het altijd een lekkere temperatuur is :-)
Ik heb geen man of kinderen of naaste familie dus ik zou makkelijk kunnen verhuizen/emigreren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oops, zie nu pas dat het een reactie is van 2018 :-) :facepalm:
Ik weet niet of deze forummer nog actief is, dan maar eerst es het hele topic doorspitten :ugeek:
Alle reacties Link kopieren Quote
HelloFromTheOtherSide schreef:
30-10-2021 23:12
Ja, wat ik hoor is dat het heel moeilijk is de hulp te krijgen die je nodig hebt. Daarnaast is het denk ik ook de cultuur om problemen weg te stoppen en er niet over te praten. Er is een grote kloof tussen arm en rijk. Maar ook onder “hogere” klassen is alcohol en drugs gebruik / misbruik veel meer genormaliseerd / voorkomend. Ze hebben hier in het verleden een tijdlang een “curfew” gezet op alcohol en dat heeft binge drinking in de hand geholpen.

Om je een idee te geven hoe arm er hier uitziet: modaal salaris is 55,000 per jaar. Na belasting 45,000. Gemiddeld huurhuis is 550 dollar per week = 28,000 per jaar. Simpel gezond eten voor een gezin kost 250 dollar per week = 13,000. Dan heb je 4,000 dollar over en dan heb je nog geen auto, kleding, telefoon, internet, verzekering, kerstcadeaus, GWL.....
De basiskosten zijn dus veel te hoog tov het inkomen.
Niet normaal, maar volgens mij een wereldwijde tendens.
Wat ik hier in Spanje vooral zie zijn lage salarissen en kosten die steeds meer stijgen.
Wat ik niet snap en toch veel zie hier, zijn de immigranten die hier niet genoeg verdienen om een normaal leuk leven te hebben. Ik vind het leuk wonen hier, maar als ik niet genoeg geld zou hebben, zou ik terug gaan naar NL of n ander land waar ik dat wel zou hebben.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn dat immigranten uit westerse landen of uit Afrika?

Hier zijn de kosten al heel lang te hoog, maar de afgelopen 18 maanden rijst t helemaal de pan uit.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren Quote
HelloFromTheOtherSide schreef:
31-10-2021 19:30
Zijn dat immigranten uit westerse landen of uit Afrika?

Hier zijn de kosten al heel lang te hoog, maar de afgelopen 18 maanden rijst t helemaal de pan uit.
Uit westerse landen, zoals NL e.d. Types à la “ik vertrek”, geen enkele voorbereiding, maar met de instelling dat het wel goed komt. Niet dus.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
01-11-2021 16:13
Uit westerse landen, zoals NL e.d. Types à la “ik vertrek”, geen enkele voorbereiding, maar met de instelling dat het wel goed komt. Niet dus.
Oh ja vreemd! Hier heb je veel mensen uit India etc die niet veel verdienen maar die zullen t thuis ook niet beter hebben.

(In t verleden kreeg iedereen met een diploma een visum maar dat betekent niet per se dat je hier ook een baan passende bij je diploma krijgt)

Aanvulling: veel westerse migranten vertrekken na een paar jaar weer omdat het financiële plaatje hier niet klopt en ze in de VS/UK/Duitsland etc beter af zijn.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stil hier!

Hier eindelijk uit lockdown. Vanaf woensdag wordt onze regio ook vrijgelaten en mogen we elders heen.

Op mijn werk moet je vanaf midden januari volledig gevaccineerd zijn, anders moet je verplicht thuiswerken en wordt je toegangspas gecanceled. Ik twijfel nog een klein beetje of ik mijn vaccinatie doorgeef, ook best lekker om altijd thuis te werken!

Het is zomer en onwijs warm dit jaar dus lekker veel buiten!
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed dat je "ons " naar voren gehaald hebt. Hallo. Wat heerlijk warmte etc. Ik was net in NL toen de Zwitserse regering de reisende uit het buitenland uit sloot. Ze waren panisch door het Omikron virus. Ben dus eerder terug gegaan, en moest 2 keer een PCR test doen, en in quarantaine. Gelukkig is dat nu weer veranderd , dat mijn quarantaine duurde 3 dagen.... Word er langzaam moe van.

Was in NL ; en waar dan 1,5 meter afstand houden?


Maar ben dus thuis, heb de booster gehad, werk weer , en er ligt erg veel sneeuw voor de tijd van het jaar. Ben druk met de kerst voorbereidingen, etc....


Hoe gaat het bij de rest von ons?
Alle reacties Link kopieren Quote
JobEva schreef:
10-12-2021 09:46
Wat goed dat je "ons " naar voren gehaald hebt. Hallo. Wat heerlijk warmte etc. Ik was net in NL toen de Zwitserse regering de reisende uit het buitenland uit sloot. Ze waren panisch door het Omikron virus. Ben dus eerder terug gegaan, en moest 2 keer een PCR test doen, en in quarantaine. Gelukkig is dat nu weer veranderd , dat mijn quarantaine duurde 3 dagen.... Word er langzaam moe van.

Was in NL ; en waar dan 1,5 meter afstand houden?


Maar ben dus thuis, heb de booster gehad, werk weer , en er ligt erg veel sneeuw voor de tijd van het jaar. Ben druk met de kerst voorbereidingen, etc....


Hoe gaat het bij de rest von ons?
Leuk om jou een beetje te “volgen”.
Heb de baan aangenomen en ga 10 januari beginnen in Zwitserland, Franstalige gedeelte.. Zin in! Maar ook benieuwd wat ik kan verwachten van de mensen, natuur etc. Hoe gaan onze schoolweken met de kids eruit zien? Kunnen ze makkelijk intergreren? Hoe zijn de weekenden? Zitten half uur van een ski gebiedje in de jura, wordt dat elk weekend skiën? Of straks vinden de kinderen er geen klap aan, en zitten we daar.. zo benieuwd naar!
Appletree86 schreef:
11-12-2021 06:34
Leuk om jou een beetje te “volgen”.
Heb de baan aangenomen en ga 10 januari beginnen in Zwitserland, Franstalige gedeelte.. Zin in! Maar ook benieuwd wat ik kan verwachten van de mensen, natuur etc. Hoe gaan onze schoolweken met de kids eruit zien? Kunnen ze makkelijk intergreren? Hoe zijn de weekenden? Zitten half uur van een ski gebiedje in de jura, wordt dat elk weekend skiën? Of straks vinden de kinderen er geen klap aan, en zitten we daar.. zo benieuwd naar!
Spannend en leuk dat je het gaat doen! Succes! En wat ik bij mezelf merk is dat ik vaak na 3 maanden een soort “dieptepunt” heb en daarna krijg ik het steeds meer naar m’n zin (ik verhuis om de 3 a 4 jaar naar een ander land). Jura gebied skiede we op een gegeven moment bijna elk weekend en heb ik leren skiën, leuk klein gebied.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach wat leuk Appletree..... Moedig met kinderen.....Maar ook heel leuk..... Weet je... aan mij heb je niets.... Ik heb nog nooit in NL gewerkt, woon hier al ruim 30 jaar.... Maar ik dacht opeens....ik stuur je een PB....
Alle reacties Link kopieren Quote
Appletree, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Je zult het wel heel druk hebben met de voorbereidingen, is al snel.
Lekker meeschrijven hier over hoe het allemaal gaat.

Hellofromtheotherside, kun je niet afspreken met je werk dat je beter thuis kunt werken, omdat je beter functioneert ofzo.

Jobeva, wat n gedoe dat je eerder terug moest. Gaan jullie ook skiën? Lijkt me zo heerlijk is winter bij jou.

Stippelbroek, ik heb t vast al gevraagd of je hebt t al gezegd, maar waar woon je nu?

Ik ben n paar weken geleden naar NL geweest. Ik vond t ok, maar mis eigenlijk niets.
Blij om weer hier te zijn. Lekker winterweer hier, id ochtend en avond fris en overdag zon.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, Noa, we hebben gisteren nog geskied, en mijn kinderen komen vanavond terug....Want skiën kunnen we gelukkig!

Hoe is het nu in andere Landen?
Alle reacties Link kopieren Quote
In Frankrijk gaat t leven gewoon door ondanks de besmettingen.
Een verplichte 3e dosis voor iedereen. Degene die niet gevaccineerd zijn moeten een test van - 24h hebben.

Met oud en nieuw zijn concerten, vuurwerkshows, grote groepsgrootte verboden.

Verder is alles open (behalve de discotheken)
noa schreef:
14-12-2021 08:55
Appletree, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Je zult het wel heel druk hebben met de voorbereidingen, is al snel.
Lekker meeschrijven hier over hoe het allemaal gaat.

Hellofromtheotherside, kun je niet afspreken met je werk dat je beter thuis kunt werken, omdat je beter functioneert ofzo.

Jobeva, wat n gedoe dat je eerder terug moest. Gaan jullie ook skiën? Lijkt me zo heerlijk is winter bij jou.

Stippelbroek, ik heb t vast al gevraagd of je hebt t al gezegd, maar waar woon je nu?

Ik ben n paar weken geleden naar NL geweest. Ik vond t ok, maar mis eigenlijk niets.
Blij om weer hier te zijn. Lekker winterweer hier, id ochtend en avond fris en overdag zon.
In Noord-Amerika. Sinds een tijdje. Waar wij wonen merk je Corona minder. Alles is open, alleen overal moet je mondkapjes op. Verder is voor veel mensen een vaccinatie verplicht door werk (als je bedrijf met de overheid samenwerkt moet je verplicht gevaccineerd zijn).
Alle reacties Link kopieren Quote
In Engeland wordt er nu druk gediscussieerd over nieuwe maatregelen; ik denk dat die ook wel nodig zullen zijn. Iedereen boven de 18 kan nu een booster krijgen en de tijd tussen twee en de booster is verkort van zes naar drie maanden. Wij zitten momenteel in Nederland, in lockdown. (Die ik overigens maar een beetje slap vind. Afgelopen donderdag wandelde ik door de stad en daar bleek gewoon markt te zijn en bij zo'n beetje alle winkels is gewoon click-and-collect.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
De lockdown in Nederland is gewoon een nep lockdown en ik vind dat ze niet zo moeten zeuren😉

Mensen zitten niet opgesloten thuis en kunnen gewoon de straat op en op reizen.
Genoeg nederlanders te spotten hier in Parijs en omgeving.

In Frankrijk (en Italie en Spanje) dat was pas een lockdown vorig jaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gaat t vooralsnog ok; al houd ik mijn hart vast voor de komende weken. Onze buur-eilanden lopen weer behoorlijk op, vaak hobbelen wij daar achteraan.
Hier is alles op, maar horeca om 12 uur dicht en alleen met vast zitplaatsen. Dansen mag niet.

Ik vind de lockdown in NL ook slappe hap. Snap ook niet dat iedereen daar zo moeilijk over doet.

@ stippelbroek; we hadden Chicago geboekt maar inmiddels alles geannuleerd… we zouden dit weekend vertrekken. Chicago heeft vanaf begin januari ook de vaccinatie plicht voor kinderen, dus dan schieten we er nog niks mee op. Zonde… had er zo naar uit gekeken, op reis gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
disney1 schreef:
26-12-2021 22:41
De lockdown in Nederland is gewoon een nep lockdown en ik vind dat ze niet zo moeten zeuren😉

Mensen zitten niet opgesloten thuis en kunnen gewoon de straat op en op reizen.
Genoeg nederlanders te spotten hier in Parijs en omgeving.

In Frankrijk (en Italie en Spanje) dat was pas een lockdown vorig jaar

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik zeg dat inmiddels maar niet meer tegen mensen in Nederland. Roept vaak wrevel op, alsof je hun lockdownleed niet serieus genoeg neemt. En feit is dat ik na die zware lockdown aan het begin hier (Spanje) bijna altijd meer bewegingsvrijheid heb gehad dan mensen in Nederland.

In Nederland kun je maatregelen nemen wat je wilt, het probleem is vooral het gedrag. Hier zijn de mensen veel gedisciplineerder (met mondkapjes bijvoorbeeld) en de vaccinatiegraad is hoger. De handhaving is ook een stuk serieuzer.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
31-10-2021 13:43
Wat ik hier in Spanje vooral zie zijn lage salarissen en kosten die steeds meer stijgen.
Wat ik niet snap en toch veel zie hier, zijn de immigranten die hier niet genoeg verdienen om een normaal leuk leven te hebben. Ik vind het leuk wonen hier, maar als ik niet genoeg geld zou hebben, zou ik terug gaan naar NL of n ander land waar ik dat wel zou hebben.

Ja, ik herken dat beeld. Lijkt ook een bepaalde romantiek. Mensen die afscheid nemen van de ratrace en dan op het platteland een simpel bestaan willen. En er dan dus eigenlijk zelf voor kiezen om te gaan sappelen. Van mij mag dat, maar waar ik wel moeite mee heb is dat deze mensen vaak bijna niets bijdragen, maar wel gebruik maken van voorzieningen als gezondheidszorg en wegen en zo.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar goed, het kan nog veel erger. In Azië heb je het fenomeen 'bagpacker'. Westerse 'wereldreizigers' die door hun geld heen raken en dan in Thailand op straat gaan zitten bedelen...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
14-01-2022 11:21
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik zeg dat inmiddels maar niet meer tegen mensen in Nederland. Roept vaak wrevel op, alsof je hun lockdownleed niet serieus genoeg neemt. En feit is dat ik na die zware lockdown aan het begin hier (Spanje) bijna altijd meer bewegingsvrijheid heb gehad dan mensen in Nederland.

In Nederland kun je maatregelen nemen wat je wilt, het probleem is vooral het gedrag. Hier zijn de mensen veel gedisciplineerder (met mondkapjes bijvoorbeeld) en de vaccinatiegraad is hoger. De handhaving is ook een stuk serieuzer.
Ik had een opmerking geplaatst in het lockdown topic paar dagen terug dat je de lockdown in NL geen lockdown kon noemen 😉
Ik had er gewoon een keer zin in om er iets van te zeggen 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
disney1 schreef:
14-01-2022 17:09
Ik had een opmerking geplaatst in het lockdown topic paar dagen terug dat je de lockdown in NL geen lockdown kon noemen 😉
Ik had er gewoon een keer zin in om er iets van te zeggen 😂
Haha ik blijf dat ook maar roepen. Het is ook echt geen lockdown. Wat een gezeur zeg.
Hier gaat het niet goed, flinke stijging in de cijfers. We lopen wat achter op de omringende eilanden en daar beginnen nu de ziekenhuisopnames te stijgen. Ik verwacht dus dat wij gaan volgen.
Ook nog eens net aangekondigd dat de inreisvoorwaarden versoepeld worden eind deze week; ik begrijp er niks van :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees al heel lang mee op het forum maar wil nu toch heel graag jullie hulp vragen in dit topic. Ik woon al meer dan 11 jaar in het buitenland, op een heerlijke plek en ver weg. En ik merk dat we verdrinken in het bezoek...... Als we in Nederland zijn, gaan we wel bij mensen op bezoek, hier een avondje, jaar een middag, weekendjes bij familie. Maar als iemand bij ons komt, zijn ze echt bij ons. En ik weet niet hoe ik netjes kan zeggen dat ze niet de enige zijn en dat het niet uitkomt. Niet nu en ook niet volgende maand. Misschien volgend jaar? Ik krijg het niet over mijn lippen. Want ik kan niet uitleggen waarom gezin 1 wel kan komen en gezin 2 niet. Ter illustratie: ik heb al 30 nachten logees gehad. In 2022. En er komen nog 30 nachten aan. (het feit dat ik het uitgeteld hebt zegt genoeg!)
Dat zijn de mensen die weten dat ze gaan komen. Er is nog een gezin en nog een stel die hebben gezegd dat ze ook graag willen komen. Voor een paar dagen, dus niet teveel. Naaste familie en hele lieve vrienden. Dus geen mensen die komen omdat het gratis is.

Sterker nog: als ik het zou zeggen, zouden ze vast een B&B willen boeken. Maar ze komen echt voor ons naar dit land. En het is ver. En we hebben echt meer dan genoeg ruimte, altijd een slaapkamer vrij. Maar je leeft wel samen. Ik heb maar 1 keuken. Dus je eet ook samen. En ondanks dat we gewoon doorgaan met ons leven, werk etc. en we mensen ook vragen eigen vervoer te regelen, en iedereen altijd bijdraagt met het eten etc, kost het toch veel tijd en aandacht.

In het begin vonden we het echt fijn en ik had verwacht dat het af zou zakken in de jaren. Maar het wordt alleen maar meer lijkt het. Ik voel me ook wel weer gezegend met zoveel fijne vriendschappen, dat wel. En ik wil mensen ook niet kwetsen en het gevoel geven dat ze teveel zijn in mijn leven....

Iemand een tip voor mij?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven