Vliegangst

31-08-2016 23:19 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens de statistieken heeft ongeveer de helft van de reizigers per vliegtuig min of meer last van vliegangst. Vliegangst is niet een eenduidige fobie zoals angst voor spinnen of slangen, het kan verschillende oorzaken hebben: de angst om controle over te geven, hoogtevrees, claustrofobie, de media-aandacht voor ongevallen...

Wat is jouw angst om te gaan vliegen? En misschien kan ik je wat vertellen over hoe er in de luchtvaart wordt omgegaan met de veiligheid...

(professional luchtvaart)
Fate is just the weight of circumstances
quote:jules schreef op 01 september 2016 @ 07:56:

[...]

Ik denk dat die ex ook geen piloot was, maar dat zijn baan werd weggekaapt door een piloot die dronken achter de knuppel was betrapt. Die piloot moest een aantal stappen terug doen en kreeg de beoogde baan van ex.Klopt, ik sliep al half, was niet een heel duidelijk verhaal. Was een desk-job. Ik gok dat de betreffende piloot niet werd ontslagen om een rechtszaak met publiciteit te voorkomen.
quote:swanlady schreef op 01 september 2016 @ 07:58:

Waar komt die angst vandaan van 'geen kant op kunnen' en welke 'kant' wil je dan op kunnen in welke eventuele situaties?De zogeheten vluchtrespons is een heel sterk evolutionair gevormd instinct. In een angstige situatie verhoogt ons stressniveau, kunnen we ons fysiek verwijderen van deze situatie dan daalt de stress weer. Hier leert het brein van dat als iets eng is, dat wegvluchten een uitstekende reactie is. Zo kan een enkele gedachte die door je hoofd schiet ("wat als een motor uitvalt?") voor een klein beetje angst zorgen en verwacht het brein dat je je gaat verwijderen van de situatie. Iemand met gezonde strategieën om hiermee om te gaan zal zichzelf gerust stellen met gedachten als "Maar dat gebeurt echt zo goed als NOOIT, waarom zou dat mij dat overkomen?" Dan daalt de stress ook, maar dan op een cognitieve manier. Iemand die deze strategieën niet heel goed beheerst blijft zitten met de angst en krijgt er misschien nog een extra klap bovenop door zich bewust te worden van het feit dat ze/hij geen kant op kan. Het zou kunnen dat er ook nog een feedbackloop is waarbij de angst steeds groter wordt als de stress niet snel daalt, om je verder te motiveren om keihard weg te rennen, maar dat weet ik niet zeker.
quote:cygnus schreef op 01 september 2016 @ 00:10:

Vlammetje: de kansen zijn eigenlijk nog gunstiger. 60% van de passagiers betrokken bij een ongeval overleeft het (bijvoorbeeld Emirates twee weken geleden, overleving 100%). En dan heb ik het nog alleen over de ongevallen. Er vallen wereldwijd per jaar minder doden bij luchtvaartongevallen dan in Nederland in het verkeer.

Maar ik begrijp jouw emotie wel: het is onnatuurlijk. Op 10km hoogte zitten in een aluminium buis die onder druk wordt gehouden door de motoren. Toch kan ik je dit zeggen: ik ben al 25 jaar vlieger, en de keren dat het echt interessant werd zijn op 1 hand te tellen, en ik vlieg elke week. Ik geef ook zelf instructie aan vliegers en de manier waarop dat gebeurt is echt heel grondig. We worden getraind voor de meest extreme gevallen. Elke berekening gaat uit van een storing op het meest ongunstige geval. Die manier van het zoveel mogelijk uitsluiten van de risico's is niet altijd zichtbaar voor de passagiers, afgezien van de flight safety demonstratie, maar achter de schermen wordt eigenlijk continu gewerkt met veiligheid. En dat gaat inmiddels best ver. Voor de start bijvoorbeeld moet ik als vlieger aangeven wat de grootste risico's zijn op dat moment, en wat ik er aan ga doen als dat gebeurt, zodat al vantevoren is besproken war we gaan doen als dat ook echt plaats vindt. Als zoiets één keer in de carrière als vlieger gebeurt, is dat al een unicum. Maar we bespreken het wel elke keer!

Serieus: de busrit van het parkeerterrein naar Schiphol-Centrum is gevaarlijker dan de vlucht die je daarna gaat maken.Bedankt! Ik moet het ook echt weer gaan doen. Maar ik heb inmiddels een dochtertje van 1 en dat maakt het weer een stuk moeilijker. Het idee dat ik met haar in een vliegtuig moet gaan, vreselijk, wil mijn angst ook niet doorgeven. En het idee dat ik zonder haar zou gaan vliegen of zij zonder mij is helemaal ondenkbaar.
quote:Vlammetje-1 schreef op 01 september 2016 @ 10:34:

[...]

Bedankt! Ik moet het ook echt weer gaan doen. Maar ik heb inmiddels een dochtertje van 1 en dat maakt het weer een stuk moeilijker. Het idee dat ik met haar in een vliegtuig moet gaan, vreselijk, wil mijn angst ook niet doorgeven. En het idee dat ik zonder haar zou gaan vliegen of zij zonder mij is helemaal ondenkbaar.Met mijn zoontje vliegen heeft mij juist geholpen, want dan moet je wel de sterkste zijn. Hij keek mij verschrikt aan toen we gingen versnellen bij het opstijgen, dat gaf veel lawaai doordat we vlakbij de vleugels zaten. Ik heb hem mijn grootste smile gegeven en gezegd: "wooow, spannend he?! Leuk!". Volgens mij is hij erin getrapt want op de terugweg sliep hij tijdens het opstijgen. Als jij je lichaamstaal zo aanpast dat je ontspanning en vrolijkheid uitstraalt, dan pikt niet alleen je kind maar ook je brein dat op. Zo kun je jezelf een enkele keer echt wel een beetje voor de gek houden. Door te lachen voel je je vrolijker, met een rechte rug en borst vooruit zelfverzekerder en ineengedoken terneergeslagen. Dat is gewoon wetenschap, geen viva-psychologie
Wat leuk dat je dit topic opent cygnus en vragen beantwoordt.

Ik wil (hoop) volgend jaar weer vliegen. Ik heb het bijna 20 jaar tegen weten te houden, maar nu vind ik dat het tijd word. Ik heb een keer of 6 gevlogen en werd steeds banger. Nu de laatste jaren ook een beetje last van claustrofobie, dus vind het super spannend.

Mijn angst is dus oa niet eruit kunnen stappen wanneer ik wil, het ongeloof dat zo'n bak de lucht in kan gaan en daar ook blijft "hangen". Verder vind ik het niet fijn om met z'n allen op een kluitje in een kleine ruimte te zitten en ben ik ook 'gewoon' bang voor de angst.

Ik heb heel wat te overwinnen dus
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 01 september 2016 @ 10:44:

[...]

Met mijn zoontje vliegen heeft mij juist geholpen, want dan moet je wel de sterkste zijn. Hij keek mij verschrikt aan toen we gingen versnellen bij het opstijgen, dat gaf veel lawaai doordat we vlakbij de vleugels zaten. Ik heb hem mijn grootste smile gegeven en gezegd: "wooow, spannend he?! Leuk!". Volgens mij is hij erin getrapt want op de terugweg sliep hij tijdens het opstijgen. Als jij je lichaamstaal zo aanpast dat je ontspanning en vrolijkheid uitstraalt, dan pikt niet alleen je kind maar ook je brein dat op. Zo kun je jezelf een enkele keer echt wel een beetje voor de gek houden. Door te lachen voel je je vrolijker, met een rechte rug en borst vooruit zelfverzekerder en ineengedoken terneergeslagen. Dat is gewoon wetenschap, geen viva-psychologie

Mijn twee oudste kinderen vinden vliegen inmiddels 'kinderspel' en net als hun moeder vreselijk vermoeiend en saai haha. Alhoewel, soms krijg je bij je kindermenu een chocolaatje of twee. Of een vliegtuig van Lego.

Mijn jongste zet het op een krijsen als ze verplicht de riem aanmoet
Nou, als ik zo naar Air Crash Investigation kijk dan is het toch een linke bedoening.

Dat zou ik dus niet doen en dat is ook mijn tip.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 01 september 2016 @ 18:38:

Nou, als ik zo naar Air Crash Investigation kijk dan is het toch een linke bedoening.

Dat zou ik dus niet doen en dat is ook mijn tip.Risicoperceptie is voor veel mensen een dingetje.
quote:Bugs_Bunny schreef op 01 september 2016 @ 18:40:

[...]

Risicoperceptie is voor veel mensen een dingetje.

Alles is perceptie volgens mij. Of je nu in je voordeel of nadeel denkt. Ik denk dat hoogtevrees bij vliegen een grote rol speelt, wat toch een oerangst is, en angst voor een botsing tegen rotsen die plotseling opdoemen, angst voor enorme vuren en angst voor een kaping.

Maar het probleem hierbij is dat je een vliegtuigongeluk alleen met grote zekerheid kan vermijden als je niet in dat vliegtuig gaat zitten. Hoewel je dan nog steeds een vliegtuig op je dak kan krijgen.

Dit zag ik trouwens vanmorgen: https://www.fit.nl/blog/vliegtuig-tips De meeste tips zijn open deuren maar misschien werken de rituelen kalmerend..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik kan mij niets voorstellen bij vliegangst. Ik vind opstijgen en landen heerlijk. Vliegen zelf vind ik wel leuk, maar op een bepaald moment een beetje saai (en koud!) worden. Maar ik krijg altijd zo'n heerlijk ''Ik kan de hele wereld aan''-gevoel in een vliegtuig.
quote:estrellas2 schreef op 01 september 2016 @ 00:09:

Ook heb ik angst voor de oorpijn die ik altijd heb.

Nog 83 dagen en dan "moet" ik 10 uur vliegen, brrr

Vlieg je toevallig met KLM, vraag dan om bekertjes voor je oren. Stewardess weet precies wat je bedoelt.

Is gewoon een plastic drinkbekertje gevuld met watten gedrenkt in warm/heet water. Tijdens stijgen en dalen op elk oor een bekertje. De stoom van het warme water houdt het trommelvlies soepel.

Heb het alleen bij KLM gezien, nooit bij een andere maatschappij, maar echt, het helpt.
@Retrostar: De perceptie van (on)veiligheid bij vliegen is echt een probleem. Qua vervoer is de lift het veiligst, daarna het vliegtuig. Fietsen en autorijden staan ergens onderaan. Toch ben je niet bang om in de auto te stappen, terwijl je dat volgens de statistieken wel zou moeten zijn. En dat je bij autorijden tenminste zelf de controle over jouw eigen risico's hebt is natuurlijk een grote misvatting.
quote:janneke44 schreef op 01 september 2016 @ 21:44:

[...]

Vlieg je toevallig met KLM, vraag dan om bekertjes voor je oren. Stewardess weet precies wat je bedoelt.

Is gewoon een plastic drinkbekertje gevuld met watten gedrenkt in warm/heet water. Tijdens stijgen en dalen op elk oor een bekertje. De stoom van het warme water houdt het trommelvlies soepel.

Heb het alleen bij KLM gezien, nooit bij een andere maatschappij, maar echt, het helpt.

janneke!

Ik heb die ook wel eens gehad bij transavia.

Wat mij de laatste keer ook wel geholpen heeft waren earplanes. Van die plugjes in mijn oren.

En veel neusspray en paracetamol.

Ik vlieg nu met tui, met de dreamliner.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
@Claudia: Dat zo'n grote bak de lucht in kan vind ik zelf ook nog steeds fascinerend hoor. Het gevoel dat je er niet uit kan, heb je dat niet in de auto? Want in feite geldt dat ook daarvoor: zolang de auto rijdt kan je er ook niet uit.

Maar ik ben het wel met je eens: vliegen is niet erg comfortabel. Op een kluitje, veel lawaai (airco), droge lucht, drukverschil, enz.

Als je nog iets wilt weten voordat je gaat vliegen, vraag maar raak. En als je echt van de vliegangst af wilt, kan je VALK proberen; duur maar met een hoog slagingspercentage.
quote:cygnus schreef op 02 september 2016 @ 09:52:

Het gevoel dat je er niet uit kan, heb je dat niet in de auto? Want in feite geldt dat ook daarvoor: zolang de auto rijdt kan je er ook niet uit.

En als er een keer een echte calamiteit is, is de kans heel erg groot dat je ook niet uit je auto kan. Bijvoorbeeld auto te water, plat gereden door een vrachtwagen, over de kop geslagen, dat soort dingen. En die gebeuren veel vaker dan vliegtuigongelukken.

Dat zou ik dus niet doen en dat is ook mijn tip.Bedankt voor de tip, helaas heb ik volgens mij alle afleveringen gezien, vind het dan ook weer zo interessant. Maar helpt idd niet, daardoor lijkt het echt alsof er steeds ongelukken met vliegtuigen gebeuren.
Ik heb nog nooit gevlogen, wil het ook echt gaan doen. dit jaar gaat hem niet meer worden maar ik wil kijken voor volgend jaar of het jaar erop. Ik moet zeggen dat de rampen met oa MH17 en German Wings wel ervoor hebben gezorgd dat ik nog steeds niet heb gevlogen. Ik ga sowieso niet in mijn eentje vliegen hoor, ik zit er steeds meer over te denken om met een groepsreis/single reis te gaan. Wil dan eerst een reis van 1 of 2 uur vliegen, kijken hoe dat gaat..

Maar ik lees hier graag mee..
Ik vind vliegen heerlijk. Thuis ga ik altijd al kijken wat voor films er aan boord zijn. Ik stop in mijn tas cremepjes, oordoppen etc en zodra ik ben ingestapt, ga ik me helemaal installeren met kussentje en dekentje. Ik trek comfortabele kleding aan in laagjes en gaan. Vorige week teruggekomen uit Zuid-Afrika en ik moet toegeven dat de heenreis altijd fijner is maar dat komt puur omdat op vakantie gaan natuurlijk leuker is dan om weer naar huis te gaan. Heerlijk films gekeken, beetje geslapen etc. Turbulentie vind ik minder, wie niet, maar ik geef me gewoon over en als we neerstorten dan zal het mijn tijd wel zijn.

Dat zou ik dus niet doen en dat is ook mijn tip.

Ik had zelf tot een paar jaar last van vliegangst maar door het kijken van Air Crash Investigation heb ik geleerd hoe een vliegtuig werkt en hoe klein de kans op ongelukken daadwerkelijk is.

Een motor die uitvalt gebeurt nagenoeg nooit. Een piloot die een fout maakt, gebeurt nagenoeg nooit, een ATC die een fout maakt, gebeurt bijna nooit. Zelfs al zou deze dingen tegelijk gebeuren, dan kan het vliegtuig gewoon blijven vliegen en kan veilig landen. Maar als het ook nog slecht weer is en er verdere technische mankementen zijn dan zou het eventueel in een noodsituatie kunnen komen.

De kans op dodelijke afloop is zo nihil dat ik gewoon volledig ontspannen vlieg. Ik vind het héérlijk. Hoe langer en vaker hoe beter.

Het gevaarlijkste aan vliegen is de reis naar de luchthaven, besef dat.

Je kan van vliegangst af komen, het is goed te behandelen.
quote:janneke44 schreef op 01 september 2016 @ 21:44:

[...]

Goed dat het bij jou werkt, maar dat komt door het placebo effect. Natuurlijk werken stewardessen hier graag aan mee want de meerderheid gelooft erin en heeft dan 'echt' minder oorpijn. Grappig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die er in geloven

Als je even goed nadenkt, kan het ook helemaal niet helpen natuurlijk. Bekertjes op je oor om de luchtdruk te verlagen? Maar goed, voor het placebo effect kan je het best gebruiken. Stewardessen moeten ook altijd erg lachen als er weer een aantal mensen zitten met bekertjes op de oren
2x geplaatst
quote:cygnus schreef op 02 september 2016 @ 09:52:

Vliegen is niet erg comfortabel. Op een kluitje, veel lawaai (airco), droge lucht, drukverschil, enz.

Ik vlieg vrij vaak en vliegangst heb ik nooit gehad, ik vind het fascinerend en geniet ervan. Wel reserveer ik tijdig een fijne plek in het vliegtuig met extra beenruimte, meestal niemand voor me etc. Vooral het vaart maken voor het opstijgen vind ik geweldig!

Piloten 'beoordeel' ik op de manier waarop ze landen. De ene keer gaat dat zo soepel dat je amper in de gaten hebt dat het vliegtuig de bodem al heeft geraakt. Dan weer is er een stuiterende landing, net alsof de landing te laat is ingezet. Of is de landingsbaan in zo'n geval relatief gezien vrij kort?

Waar ik wel last van heb, is de luchtdruk. Ik krijg het soms benauwd aan boord, alsof ik zuurstof tekort kom. Dat maakt het vliegen weleens vervelend maar ik zal het er niet voor laten.
Syenna: fijn dat je vliegen zo leuk vind (ik ook hoor!). De start is in feite de meest kritische vluchtfase: daarbij is er een beslissingsmoment om met een motorstoring door te gaan of nog te stoppen, allemaal afhankelijk van baanlengte, gewicht, wind, enz. Die beslissingssnelheid noemen we V1 ('v one'), en als vlieger haal je dan ook daadwerkelijk de hand van de gashendels (je gaat ze toch niet meer dichttrekken). Een beslissing die dus op een seconde genomen zou kunnen worden, waarbij altijd rekening wordt gehouden met een motorstoring op het meest ongunstige moment (V1).

Een landing kan je daarentegen altijd afbreken, vol gas en weer omhoog. Maar dat je piloten beoordeelt op hun landing is niet eerlijk. Een zachte landing is niet altijd goed: niet bij een kletsnatte of gladde baan, of een korte baan. Dan is gewoon staan veel beter. Bovendien heeft het remmen ook invloed op de beleving van de landing...

Dat je zuurstoftekort ervaart is niet zo gek, de luchtdruk is aan boord lager dan op de grond, vergelijk het met een verblijf in de bergen op ongeveer 2km hoog, En de lucht is ook nog eens gortdroog. Veel,water drinken is het enige wat helpt.
Voor wie overweegt om een dmv een cursus de angst aan te pakken: Onbezorgd Vliegen. Google daar maar eens op. Zij maken aan het eind van de cursus een speciale rondvlucht voor alleen de cursisten. De extra piloot die mee gaat vertelt vervolgens van begin tot eind wat er allemaal gebeurt, welke geluiden je hoort, wat je voelt, etc.

Zeker een aanrader!
Bedankt voor de uitleg, Cygnus. Ik dacht altijd dat de manier van landen iets over de vaardigheid van de piloot zegt. Dat heb je nu ontkracht. Gaaf topic trouwens en ik zal piloten niet meer beoordelen op de manier waarop er wordt geland.

Ik wens je nog veel goede en vooral veilige vluchten. Het lijkt me erg pittig om de verantwoordelijkheid te dragen voor zoveel passagiers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven