Vliegangst

31-08-2016 23:19 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens de statistieken heeft ongeveer de helft van de reizigers per vliegtuig min of meer last van vliegangst. Vliegangst is niet een eenduidige fobie zoals angst voor spinnen of slangen, het kan verschillende oorzaken hebben: de angst om controle over te geven, hoogtevrees, claustrofobie, de media-aandacht voor ongevallen...

Wat is jouw angst om te gaan vliegen? En misschien kan ik je wat vertellen over hoe er in de luchtvaart wordt omgegaan met de veiligheid...

(professional luchtvaart)
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 02 september 2016 @ 14:45:

[...]





Een motor die uitvalt gebeurt nagenoeg nooit. Een piloot die een fout maakt, gebeurt nagenoeg nooit, een ATC die een fout maakt, gebeurt bijna nooit. .vorige week nog..

http://m.metronieuws.nl/x ... iest-motor-tijdens-vlucht
quote:Tjuptjup schreef op 01 september 2016 @ 00:23:

Bij mij is het niet zozeer de angst om neer te storten, maar wel de angst dat je "opgesloten" zit en niet weg kan.

Een auto kan je bv op de vluchtstrook zetten, en in een trein heb je relatief vaak stations. In een vliegtuig kan je geen kant op. Daarbij ben je volledig afhankelijk van de (On)kunde van de piloot.

Daarbij helpt het ook niet dat ik de afgelopen weken al meerdere berichten in de media heb gelezen over piloten die dronken aan boord wilden stappen Ik heb dus precies dezelfde beleving!
Alle reacties Link kopieren
Nog heel even over de landing... Het is gewoon een truukje wat je aanleert. Je moet alleen flink wat variabelen er in meenemen, maar het is in principe niet anders dan inparkeren: soms lukt het, soms kost het wat moeite.

Het vliegen van zo'n groot apparaat is in het begin van de carrière heel erg spannend en lijkt heel erg moeilijk. Als je wat langer vliegt wordt dat wat makkelijker. En als je gezagvoerder wordt, is dat vliegen eigenlijk niet eens meer de grootste uitdaging, al lijkt dat voor de leek wel zo. Dan is het echt net als autorijden, maar nu letterlijk op de automatische piloot.

Wat je echt een goede vlieger maakt is communicatie, leiderschap, coaching van collega's, kortom, alles wat je in de rest van het bedrijfsleven ook ziet. Alleen hier met de focus op veiligheid, dat is het doel.
Fate is just the weight of circumstances
Wat een leuke vraag cygnus! Vroeger had ik vliegangst, zag al van te voren op tegen de reis en ging niet zonder beta blocker het vliegtuig in. Inmiddels heb ik zo vaak gevlogen, ik vind reizen te leuk om niet te gaan, dat het vanzelf over is gegaan. Net als Treurniet12 krijg ik ook altijd een gevoel van 'ik kan de hele wereld aan'. De dynamiek van het opstijgen en het dalen vind ik heerlijk. De vliegtijd zelf pure ontspanning en ik hou van het bruisende van luchthavens overal ter wereld. De energie die zo'n vliegreis me geeft neem ik dan weer mee in mijn dagelijks leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als baby gevlogen en de 26 jaar erna niet. Afgelopen juli 'voor het eerst' gevlogen.



Vanaf het moment dat er geboekt was erg zenuwachtig geweest en heb geprobeerd me er zo min mogelijk mee bezig te houden.



Ik was samen met mijn beste vriendin en die heeft zo weinig mogelijk tegen me gesproken. Dat had ik nodig en ik hoefde er niet eens om te vragen dus ze heeft me enorm geholpen.



Rustgevende Enya muziek op tijdens het opstijgen, en het viel me toch wel enorm mee. Alleen met het hoogte maken werd ik even wee in m'n maag en hoofd met het naar buiten kijken. Was wel zo over.



Had last van m'n oren maar dat viel mee op de heenweg. Niet met de landing op de terugweg. Ik heb met tranen in m'n ogen een half uur zitten pijn lijden. Heb nog steeds last van geborrel, steken en geklik in m'n oren zo nu en dan.



Helpt het echt die speciale dopjes in je oren? Als dit niet minder wordt overweeg ik serieus niet meer te vliegen pfff.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens leuk vond en door alle zenuwen niet verwacht had was het contact van de piloot met de passagiers. Niet alleen een welkom enzo, maar ook vertellen waar we vlogen (boven Parijs), op wat voor hoogte enz.



Zal wel normaal zijn, maar de vrolijke en aardige stem met de informatie gaf mij echt een ontspannen gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Wat meer dan 20 jaar geleden is mijn nichtje van 21 (toen mijn oudere nicht, en favoriete nicht van allemaal) omgekomen bij een vliegramp. Ze zat net op het punt waar het toestel brak en in brand vloog. De landing was mis gegaan, na al meerdere pogingen en weer opstijgen, probeerde de piloot toch te landen, toen crashte het toestel. Door heftig weer. Een deel van de passagiers heeft het wel overleefd.



Sindsdien heb ik wel wat zenuwen bij elke landing. Zweethandjes, en tijdens die paar minuten voor en tijdens de landing hoeft niemand een gezellig gesprek van me te verwachten. Terwijl het opstijgen gevaarlijker schijnt te zijn.

Turbulentie vind ik ook echt niet tof.

Maar de zenuwen worden wel met de jaren wel minder.



Vooral vind ik gewoon de stoelen veel te krap en de lucht in een vliegtuig vies en droog. En zoveel gedoe met alle controles. Wat dat betreft kies ik liever de trein als het effe kan (bv. naar Berlijn).



Bij autorijden (en meerijden) heb ik wel veel meer het besef hoe gevaarlijk het is, en zie ik ook vaak mensen de gekste en gevaarlijkste toeren uithalen om me heen. Maar ook daarvoor heb ik geen fobie.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:cygnus schreef op 01 september 2016 @ 00:16:

En niet elke zachte landing is een goede trouwens, op een gladde baan kan je hem beter wat steviger neerzetten, dus niet elke 'harde' landing is een slechte...Goh, goed om te weten! Na een harde of stuiterende of zwalkende landing heb ik altijd het gevoel dat het maar net goed ging. Waarom zegt een piloot dat niet gewoon over de intercom? Voor of na de landing? "Dames en heren het was een beetje harde landing maar bij deze weersomstandigheden is dat veiliger dan een zachte landing."
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg niet. Vind het echt te eng. De controle verliezen en er niet even uit kunnen zijn de hoofdredenen. (Overigens heb ik dat in mindere mate ook bij treinen en boten, maar treinen stoppen regelmatiger en bij boten kan je rondlopen/luchtje scheppen.)



Mijn schoonzus is stewardess bij de Koninklijke LM. Heeft het ap vaak geprobeerd maar nee: mij niet gezien.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 01 september 2016 @ 19:06:

[...]





Dit zag ik trouwens vanmorgen: https://www.fit.nl/blog/vliegtuig-tips De meeste tips zijn open deuren maar misschien werken de rituelen kalmerend..Zo lang mensen maar niet echt de deur openen midden tijdens een vlucht, vind ik alles best
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:cygnus schreef op 04 september 2016 @ 00:12:

Nog heel even over de landing... Het is gewoon een truukje wat je aanleert. Je moet alleen flink wat variabelen er in meenemen, maar het is in principe niet anders dan inparkeren: soms lukt het, soms kost het wat moeite.

Het vliegen van zo'n groot apparaat is in het begin van de carrière heel erg spannend en lijkt heel erg moeilijk. Als je wat langer vliegt wordt dat wat makkelijker. En als je gezagvoerder wordt, is dat vliegen eigenlijk niet eens meer de grootste uitdaging, al lijkt dat voor de leek wel zo. Dan is het echt net als autorijden, maar nu letterlijk op de automatische piloot.

Wat je echt een goede vlieger maakt is communicatie, leiderschap, coaching van collega's, kortom, alles wat je in de rest van het bedrijfsleven ook ziet. Alleen hier met de focus op veiligheid, dat is het doel.



Interessant allemaal! Leuk topic.



Ik had het topic nog niet eerder geopend omdat ik door de titel dacht dat het een vraag was van iemand die zelf vliegangst heeft en of ze dan wel of niet moest gaan vliegen. En daar heb ik geen tips voor want ik heb zelf die fobie niet. En ik weet dat proberen te overtuigen met feiten toch niet helpt.



Overigens heb ik wel een fobie in diep water, als ik tijdens snorkelen de bodem zie verdwijnen in zwarte diepte, kan ik echt een beetje in paniek raken. Angst voor draaikolken / stromingen die me die diepte in zuigen, haaien die opeens uit die donkerte opdoemen, andere bijtende beesten... En ook met mijn hoofd boven water zwemmen in zo'n stuk diepe zee ver van een strand, vind ik doodeng. Oók in gebieden waar helemaal geen haaien enzo voorkomen, tja dat heb je met fobieën. :-) Maar vooral het idee dat ik zelf op de een of andere manier die diepte in gezogen kan worden door stromingen ofzo, huuuu.

Vanuit mijn fobie snap ik wel dat andere mensen hoogtevrees hebben. Maar vliegangst niet helemaal, ondanks dat ik dus zelf iemand verloren ben aan een vliegramp.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 04 september 2016 @ 11:49:

Ik vlieg niet. Vind het echt te eng. De controle verliezen en er niet even uit kunnen zijn de hoofdredenen. (Overigens heb ik dat in mindere mate ook bij treinen en boten, maar treinen stoppen regelmatiger en bij boten kan je rondlopen/luchtje scheppen.)



Mijn schoonzus is stewardess bij de Koninklijke LM. Heeft het ap vaak geprobeerd maar nee: mij niet gezien.Dan ben jij vast een nog grotere fan van www.seat61.com dan ik! Alles over treinen en veerboten. "Flying has lost its glamour. Many of us want a more rewarding, low-stress alternative to flying, which brings us closer to the world we live in and reduces our contribution to climate change. It's time to rediscover the pleasures, romance and adventure of real travel by train or ship. This site explains how to travel comfortably & affordably by train or ferry where you might think that air was now the only option. For help with train travel, ask the Man in Seat 61!"
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel vliegangst, maar laat me er niet "echt" door tegenhouden. Daar bedoel ik mee: ik ga wel op reis met het vliegtuig, want wil naar een leuke/verre/mooie plek", maar dat vliegen is altijd net de domper op de feestvreugde. Vind alles aan het gebeuren stressvol (heb ik de tickets, heb ik mijn ID, heb ik alles mee, al de controles, zijn er geen rare mensen mee die slechte plannen hebben etc etc), maar dan vooral het vliegen zelf. Ik haat het idee dat een vliegtuig kan neerstorten en doe er dan ook alles aan om daar niet aan te denken. 't Is niet zozeer de controle, gewoon bang om pijnlijk dood te gaan haha! Ik neem dan ook altijd een slaappil in, zo ben ik er al een stukje van af. Tijdens turbulentie ga ik een beetje dood vanbinnen. En zodra we geland zijn kan mijn vakantie pas beginnen :D.

Trouwens nog nooit gemerkt dat één van de stewardessen of zo door had dat ik me zo voelde hoor, denk dat ik het goed kan verbergen. Maar vanbinnen vind ik het vreselijk..
Niks moet... niksen mag
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 04 september 2016 @ 12:26:

[...]





Dan ben jij vast een nog grotere fan van www.seat61.com dan ik! Alles over treinen en veerboten. "Flying has lost its glamour. Many of us want a more rewarding, low-stress alternative to flying, which brings us closer to the world we live in and reduces our contribution to climate change. It's time to rediscover the pleasures, romance and adventure of real travel by train or ship. This site explains how to travel comfortably & affordably by train or ferry where you might think that air was now the only option. For help with train travel, ask the Man in Seat 61!"Ik kende dit niet. Grappig!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vliegangst omdat ik hoogtevrees heb. De beste remedie voor mij bleken mijn kinderen: we gingen vliegen en zij wisten niet van mijn angst. Ik wilde het niet op hen overbrengen en heb me zodanig groot weten te houden dat mijn angst sindsdien echt minder is geworden. Ik was panisch, nu is het wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, 4 jaar geleden mocht ik bij KLM in de cockpit kijken toen de piloot hoorde dat ik zo angstig was. Ik mocht alles vragen, dat was ook heel prettig!!
Alle reacties Link kopieren
@Patsy: Dat herken ik ook. Ik heb een tandartsfobie (en gevoelige tanden volgens mijn tandarts), dus ik herken het fenomeen van de fobie wel. Daarom ook dit topic geopend. Mijn tandartsfobie is tamelijk simpel, vliegangst kan wat complexer zijn. Maar vaak is gebrek aan kennis over wat er gebeurt een grote trigger voor de fobie. Had sinds mijn 5e watervrees, totdat ik een keer (net begonnen met werken) met iemand mee moest om te gaan scubaduiken. Sindsdien is het een hobby van me... En misschien als ik wat vertel over het vliegen, dat er wel iemand is die met een geruster hart aan boord stapt...



@Sofief: Dat is nu precies wat we als vliegers zo missen. Vroeger konden we nog laten zien wat we doen in dat kleine hokje, na 11sep2001 kan dat helaas niet meer. Zo jammer...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
quote:cygnus schreef op 04 september 2016 @ 22:52:

Had sinds mijn 5e watervrees, totdat ik een keer (net begonnen met werken) met iemand mee moest om te gaan scubaduiken...Moest je mee van de baas?
Alle reacties Link kopieren
Cygnus dat is zo jammer ja! Maar begrijpelijk.



Mijn man en ik houden van reizen en onze kinderen lijken die passie te delen! Dus we zullen binnenkort wel veel vaker gaan vliegen. En dat werkt het állerbeste tegen die angst.
quote:Sofief schreef op 05 september 2016 @ 06:52:

Cygnus dat is zo jammer ja! Maar begrijpelijk.



Mijn man en ik houden van reizen en onze kinderen lijken die passie te delen! Dus we zullen binnenkort wel veel vaker gaan vliegen. En dat werkt het állerbeste tegen die angst.Ik vlieg heel vaak maar ik vind het nog steeds helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
@Mayou: van de boordwerktuigkundige (toen we die nog hadden), en ik kwam er echt niet onderuit...
Fate is just the weight of circumstances
quote:Sofief schreef op 05 september 2016 @ 06:52:

Cygnus dat is zo jammer ja! Maar begrijpelijk.



Mijn man en ik houden van reizen en onze kinderen lijken die passie te delen! Dus we zullen binnenkort wel veel vaker gaan vliegen. En dat werkt het állerbeste tegen die angst.Mijn kinderen reizen inmiddels met veel plezier de hele wereld over en ik blijf bang. In ieder geval heb ik het niet overgedragen aan ze.
Alle reacties Link kopieren
quote:cygnus schreef op 05 september 2016 @ 08:26:

@Mayou: van de boordwerktuigkundige (toen we die nog hadden), en ik kwam er echt niet onderuit...Goh da's lang geleden!
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 02 september 2016 @ 17:20:

[...]





Goed dat het bij jou werkt, maar dat komt door het placebo effect. Natuurlijk werken stewardessen hier graag aan mee want de meerderheid gelooft erin en heeft dan 'echt' minder oorpijn. Grappig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die er in geloven



Als je even goed nadenkt, kan het ook helemaal niet helpen natuurlijk. Bekertjes op je oor om de luchtdruk te verlagen? Maar goed, voor het placebo effect kan je het best gebruiken. Stewardessen moeten ook altijd erg lachen als er weer een aantal mensen zitten met bekertjes op de oren



Hier moet ik toch een kanttekening bij plaatsen. De hete lucht uit de bekertjes (zo heet mogelijk) zorgt ervoor dat de druk in je oor toeneemt (warme lucht zet immers uit), hierdoor vermindert de druk op je oor van buitenaf dus neemt de pijn in principe ook af. Dan moeten de bekertjes wel helemaal over je oor zitten voor het maximale stoomeffect.



En stewardessen lachen echt niet om mensen met bekertjes op hun oren. Ze vinden het eerder erg zielig omdat ze weten hoe pijnlijk het is om niet te kunnen klaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 04 september 2016 @ 11:49:

Ik vlieg niet. Vind het echt te eng. De controle verliezen en er niet even uit kunnen zijn de hoofdredenen. (Overigens heb ik dat ook bij treinen en boten, maar treinen stoppen regelmatiger en bij boten kan je rondlopen/luchtje scheppen.)



Dit!



En ja ik weet dat vliegen veiliger is, maar als dat ding neerstort kan je er bijna 100% zeker van zijn dat je het niet overleeft en ik de auto is de kans op overleven een stuk groter.



Nu moet ik zeggen dat ik nog wel vloog (met medicatie om rustig te worden) ondanks mijn enorme angst, maar sinds dat een piloot zelfmoord heeft gepleegd en daarbij alle passagiers heeft meegenomen de dood in vlieg ik dus echt nooit meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven