Vliegangst

31-08-2016 23:19 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens de statistieken heeft ongeveer de helft van de reizigers per vliegtuig min of meer last van vliegangst. Vliegangst is niet een eenduidige fobie zoals angst voor spinnen of slangen, het kan verschillende oorzaken hebben: de angst om controle over te geven, hoogtevrees, claustrofobie, de media-aandacht voor ongevallen...

Wat is jouw angst om te gaan vliegen? En misschien kan ik je wat vertellen over hoe er in de luchtvaart wordt omgegaan met de veiligheid...

(professional luchtvaart)
Fate is just the weight of circumstances
Enorme vliegangst helaas. Ik vind het vreselijk dat ik niet weg kan en het voelt heel tegennatuurlijk dat ik hoog in de lucht in een soort blik hang. Voor mij voelt de kans op overleven wanneer ik in een vliegtuig stap ongeveer 50/50. Terwijl ik weet dat de kans groter is dat ik de loterij win dan dat ik om het leven kom door een vliegtuigongeluk.

Aan de andere kant vind ik vliegtuigen heel interessant, kijk er graag naar, ook in musea en zou zo een vliegtuigspotter kunnen zijn, zolang ik er maar niet in hoef te zitten. Heb er eigenlijk ontzag voor.
quote:Vlammetje-1 schreef op 31 augustus 2016 @ 23:26:

Enorme vliegangst helaas. Ik vind het vreselijk dat ik niet weg kan en het voelt heel tegennatuurlijk dat ik hoog in de lucht in een soort blik hang. Voor mij voelt de kans op overleven wanneer ik in een vliegtuig stap ongeveer 50/50. Terwijl ik weet dat de kans groter is dat ik de loterij win dan dat ik om het leven kom door een vliegtuigongeluk.

Aan de andere kant vind ik vliegtuigen heel interessant, kijk er graag naar, ook in musea en zou zo een vliegtuigspotter kunnen zijn, zolang ik er maar niet in hoef te zitten. Heb er eigenlijk ontzag voor.Exact dit. Bedankt voor het verwoorden
Ik heb geen vliegangst, ik vind vliegen juist hartstikke gaaf! En het is 1 van de veiligste manieren om je te vervoeren.
Hier een beetje dubbel.

Het idee dat je uren opgesloten zit in zo'n vliegtuig en geen kant op kan "vliegt" me nog wel eens aan.

Als ik weer eens in het nieuws langs zie komen dat er iets mis is gegaan met een vliegtuig, kan ik daar misselijk van worden.

Ook heb ik angst voor de oorpijn die ik altijd heb. En het idee dat ik de controle volledig uit handen moet geven. Ik ben bijvoorbeeld ook altijd degene die auto rijdt.

Maar aan de andere kant vind ik het hele vliegen ook onwijs boeiend.

Wat vlammetje ook zegt.

Ik kijk regelmatig filmpjes op youtube over moeilijke landingen, vind het leuk om over de A5 langs schiphol te rijden en wil ook nog wel eens vliegtuigspotten.

Nog 83 dagen en dan "moet" ik 10 uur vliegen, brrr
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Vlammetje: de kansen zijn eigenlijk nog gunstiger. 60% van de passagiers betrokken bij een ongeval overleeft het (bijvoorbeeld Emirates twee weken geleden, overleving 100%). En dan heb ik het nog alleen over de ongevallen. Er vallen wereldwijd per jaar minder doden bij luchtvaartongevallen dan in Nederland in het verkeer.

Maar ik begrijp jouw emotie wel: het is onnatuurlijk. Op 10km hoogte zitten in een aluminium buis die onder druk wordt gehouden door de motoren. Toch kan ik je dit zeggen: ik ben al 25 jaar vlieger, en de keren dat het echt interessant werd zijn op 1 hand te tellen, en ik vlieg elke week. Ik geef ook zelf instructie aan vliegers en de manier waarop dat gebeurt is echt heel grondig. We worden getraind voor de meest extreme gevallen. Elke berekening gaat uit van een storing op het meest ongunstige geval. Die manier van het zoveel mogelijk uitsluiten van de risico's is niet altijd zichtbaar voor de passagiers, afgezien van de flight safety demonstratie, maar achter de schermen wordt eigenlijk continu gewerkt met veiligheid. En dat gaat inmiddels best ver. Voor de start bijvoorbeeld moet ik als vlieger aangeven wat de grootste risico's zijn op dat moment, en wat ik er aan ga doen als dat gebeurt, zodat al vantevoren is besproken war we gaan doen als dat ook echt plaats vindt. Als zoiets één keer in de carrière als vlieger gebeurt, is dat al een unicum. Maar we bespreken het wel elke keer!

Serieus: de busrit van het parkeerterrein naar Schiphol-Centrum is gevaarlijker dan de vlucht die je daarna gaat maken.
Ik heb enorme last van claustrofobie. Tijdens een terugvlucht uit Johannesburg helemaal in paniek geraakt. Er was geen afleiding, iedereen, behalve ik, sliep en het duurde eindeloos.

Ben toch weer aan het proberen: ik heb inmiddels korte vluchten naar Malaga en Lissabon gemaakt en dat ging vrij goed. Volgend jaar wil ik toch weer een langere vlucht proberen, ik wil zo graag kunnen reizen.
Ik heb angst voor krappe beenruimte, langdurige verveling, achterover zetten van de leuning voor me, extreem obese medepassagiers, krankzinnige wachttijden en missende aansluitingen.
Estralles: grappig, ik vind zelf de moeilijke landingen juist het leukst: daar kun je nog wat van maken. Uiteraard altijd veilig, maar in turbulent weer een mooie landing maken is wel de kroon op het werk hoor. En niet elke zachte landing is een goede trouwens, op een gladde baan kan je hem beter wat steviger neerzetten, dus niet elke 'harde' landing is een slechte...
Bij mij is het niet zozeer de angst om neer te storten, maar wel de angst dat je "opgesloten" zit en niet weg kan.

Een auto kan je bv op de vluchtstrook zetten, en in een trein heb je relatief vaak stations. In een vliegtuig kan je geen kant op. Daarbij ben je volledig afhankelijk van de (On)kunde van de piloot.

Daarbij helpt het ook niet dat ik de afgelopen weken al meerdere berichten in de media heb gelezen over piloten die dronken aan boord wilden stappen
Meerdere berichten Tjuptjup, volgens mij was het er maar één. Maar laat ik je dit vertellen: als er iemand in mijn bemanning twijfels heeft over mijn functioneren of dat van mijn collega's, denk je dan dat er nog gevlogen wordt? Ik denk het niet. De sociale controle is - terecht - best wel streng inmiddels...
Ik heb er binnen een week 2 berichten gelezen... 1x was het iemand van de marechaussee die alcohol rook bij een piloot. De andere keer was het niet duidelijk in het bericht hoe ze erachter kwamen, maar zijn beide piloten van boord gehaald ivm alcohol. Dat waren 2 berichten in 1 week... Waarbij ik absoluut niet insinueer dat jij drinkt voor een vlucht
quote:Tjuptjup schreef op 01 september 2016 @ 00:42:

Ik heb er binnen een week 2 berichten gelezen... 1x was het iemand van de marechaussee die alcohol rook bij een piloot. De andere keer was het niet duidelijk in het bericht hoe ze erachter kwamen, maar zijn beide piloten van boord gehaald ivm alcohol. Dat waren 2 berichten in 1 week... Waarbij ik absoluut niet insinueer dat jij drinkt voor een vlucht Ja ik schrok ook van beide berichten. Je zou haast moeten invoeren dat piloten een blaastest ondergaan voordat ze het vliegtuig instappen.
quote:Tjuptjup schreef op 01 september 2016 @ 00:42:

Ik heb er binnen een week 2 berichten gelezen... 1x was het iemand van de marechaussee die alcohol rook bij een piloot. De andere keer was het niet duidelijk in het bericht hoe ze erachter kwamen, maar zijn beide piloten van boord gehaald ivm alcohol. Dat waren 2 berichten in 1 week... Waarbij ik absoluut niet insinueer dat jij drinkt voor een vlucht

Mijn ex kreeg op het laatste moment een baan bij die grote blauwe niet omdat een piloot met behoud van salaris een flink aantal verantwoordelijkheden was teruggezet. Inderdaad ivm alcohol op achter de knuppel. Dit wist hij omdat een familielid die baan voor hem had geregeld.

Het heeft mij niet geholpen bij mijn vliegangst. Hoewel ik het meest bang ben voor mechanisch falen. Onderdelen die eraf vallen of in brand vliegen, brrr. Wel eens in een Vietnamees vliegtuig met een moertje minder in de vleugel gezeten en zeven kleuren gescheten.
Ik moet vliegen omdat ik in het buitenland woon dus voor vakanties of familiebezoek maar ik vind het strontvervelend en ik kom ook altijd met buikpijn het vliegtuig uit. Van de luchtdruk. Wachten op het vliegveld, overstappen, visa, vingerafdrukken nemen bij aankomst, te gore en te kleine wc's, standaard smerige maaltijden, beetje angst etc.

Ik vind het niks.

En nee je hoeft me niet te proberen overtuigen want mijn broer is piloot bij Kaa El Em en mijn schoonzus werkt er ook en die hebben dat al honderden keren geprobeerd
angst .. nee ben niet doodsbang, maar het idee dat je geen kant op kunt als ie eenmaal in de lucht zit.. brr
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 01 september 2016 @ 01:33:

[...]

Mijn ex kreeg op het laatste moment een baan bij die grote blauwe niet omdat een piloot met behoud van salaris een flink aantal verantwoordelijkheden was teruggezet. Inderdaad ivm alcohol op achter de knuppel. Dit wist hij omdat een familielid die baan voor hem had geregeld.

Het heeft mij niet geholpen bij mijn vliegangst. Hoewel ik het meest bang ben voor mechanisch falen. Onderdelen die eraf vallen of in brand vliegen, brrr. Wel eens in een Vietnamees vliegtuig met een moertje minder in de vleugel gezeten en zeven kleuren gescheten.

Huh, een familielid had dat geregeld? Een piloot moet toch eerst door een strenge screening en dan bij het gesprek nog met nog strengere mensen? Hoe kan iemand dat dan zomaar even 'regelen'?

Het sollicitatieproces van mijn broer bestond uit 4 stappen. Een stap mis en je lag eruit. En de regel van geen alcohol binnen zoveel uur bestaat toch ook al jaren? Dat weet je dan toch als je gaat solliciteren??
quote:liubi schreef op 01 september 2016 @ 07:52:

[...]

Huh, een familielid had dat geregeld? Een piloot moet toch eerst door een strenge screening en dan bij het gesprek nog met nog strengere mensen? Hoe kan iemand dat dan zomaar even 'regelen'?

Het sollicitatieproces van mijn broer bestond uit 4 stappen. Een stap mis en je lag eruit. En de regel van geen alcohol binnen zoveel uur bestaat toch ook al jaren? Dat weet je dan toch als je gaat solliciteren??Ik denk dat die ex ook geen piloot was, maar dat zijn baan werd weggekaapt door een piloot die dronken achter de knuppel was betrapt. Die piloot moest een aantal stappen terug doen en kreeg de beoogde baan van ex.
Waar komt die angst vandaan van 'geen kant op kunnen' en welke 'kant' wil je dan op kunnen in welke eventuele situaties?
quote:jules schreef op 01 september 2016 @ 07:56:

[...]

Ik denk dat die ex ook geen piloot was, maar dat zijn baan werd weggekaapt door een piloot die dronken achter de knuppel was betrapt. Die piloot moest een aantal stappen terug doen en kreeg de beoogde baan van ex.

Ik snap het nu.
quote:liubi schreef op 01 september 2016 @ 08:00:

[...]

Ik snap het nu.Het is ook nog vroeg
quote:swanlady schreef op 01 september 2016 @ 07:58:

Waar komt die angst vandaan van 'geen kant op kunnen' en welke 'kant' wil je dan op kunnen in welke eventuele situaties?Ik heb zelf geen vliegangst, maar ik denk dat je geen controle meer hebt. Rijd je in een auto, en je wilt eruit dan kan je stoppen, in een vliegtuig gaat dat wat moeilijker. Plus dat je het niet mee wilt maken dat er iets misgaat in een vliegtuig, dat je dan opgesloten zit in een vliegtuig. Voor je bij de nooduitgang bent, samen met nog 300 mensen, is wat lastig. Denk dat dit er mee bedoeld wordt.
Bij mij komt de vliegangst van geen controle hebben.

Maar ik kan ook niet tegen het opstijgen en dan dat gevoel in je buik. Word daar naar van.

Laatste keer dat ik vloog heb ik een uur jankend en hyperventileren in het vliegtuig gezeten. Opgestegen in een stormbui (waren eerste vliegtuig wat weer mocht vertrekken). Ik had het idee dat ik een uur in een achtbaan zat (daar durf ik ook niet in). Als het aan mij lag waren we omgedraaid. Na het uur werd het gelukkig rustiger en de volgende 9 uur nog wel even geslapen. Ondanks mijn angst ga ik toch ieder jaar vliegen.
Ik ben niet doodsbang maar vind het ook niet fijn, maarja je moet wat als je ergens wil komen Paar dagen van te voren heb ik wel wat zenuwen. Er is trouwens een website, flight24.com oid (zal even de preciese link moeten opzoeken) en daar kan je alle vliegtuigen volgen die nu in de lucht zijn. Als je dan ziet hoeveel dat er wel niet zijn en hoe weinig ongelukken er eigenlijk gebeuren..
quote:Bugs_Bunny schreef op 01 september 2016 @ 00:15:

Ik heb angst voor krappe beenruimte, langdurige verveling, achterover zetten van de leuning voor me, extreem obese medepassagiers, krankzinnige wachttijden en missende aansluitingen.Herkenbaar maar daar zet ik me toch elk jaar meerdere keren overheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven