vliegangst...

03-08-2009 20:53 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook last hebben van vliegangst....????

Ik vlieg volgende week naar mallorca, maar vind het echt dood en doog eng:$

heeft iemand tips voor me??
Het is turbulentie trouwens, niet turbelentie.
Cum non tum age
het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de turbulentie zo hevig is dat de vleugels afbreken. Ten eerste proberen de piloten turbulentie en slecht weer(want daar komt het ook door denk ik?) zoveel mogelijk te vermijden. Je moet wel in heeel heeeel heeel erg in slecht weer terecht komen wil dat gebeuren wat me onwaarschijnlijk lijkt dankzij goede radars die alles precies kunnen weergeven zodat er omheen gevlogen wordt.

Ik vind vliegen ook altijd een beetje eng, maar als je bedenkt hoeveel vliegverkeer is en wat er dan neerstort..De kans om de staatsloterij te winnen is groter ;)

De tip die ik je kan geven is eens op www.vliegervaringen.com te kijken, dan kan je ook zien hoe andere mensen de maatschappij beoordelen en dat kan wellicht ook veel helpen als je alleen maar positieve reacties ziet
Probeer je tijdens de start te concentreren op het positieve van het geluid van de motoren. Dat vermogen, die power. Dat ze zoiets machtigs hebben kunnen ontwerpen. Bij de start vóel je de motoren gewoon aanzwellen, als een paard dat staat te trappelen om in galop te gaan. En het vliegtuig dat steeds sneller gaat rijden en dan ineens 'lift' heeft. Ik vind dat altijd weer een machtig moment. Ontroerend zelfs... Ik word er iedere keer weer heel blij van.

Ik blijf vliegen geweldig vinden. Althans, het opstijgen en het landen, alles daar tussen in vind ik ongelooflijk saai...

Overigens heb ik zelf behoorlijk hoogtevrees, maar niet in een vliegtuig.
Ooit begonnen met vliegen op mijn 13e en ik vond het ge-wel-dig. Paar jaar later een landing meegemaakt die ik erg eng vond maar die verder prima verliep (wat scheef op een baan neerkomen) en toen schoot de angst er ineens in.

Tijdje niet of minder gevlogen, en toen moest ik het ineens voor mijn werk. Stond elke keer strak van de zenuwen, niemand mocht met me praten tijdens take-off en landing. Gelukkig de knop al wat om kunnen draaien toen onder het mom 'moet toch'.

Afgelopen herfst in Argentinie in geweldige onweersbuien een uur of 4 gevlogen. Nog nooit zoveel turbUlentie meegemaakt, en sorry Zespri, maar sindsdien weet ik dat zo'n vliegtuig écht heel veel kan hebben. Weer zeven kleuren en blij om aan de grond te staan, maar ben nu echt nog minder bang.

Wel teveel nog steeds mens-zonder-vleugels waardoor ik me blijf beseffen dat vliegen niet iets natuurlijks is voor mensen, maar wel overtuigd van het feit dat we het technisch uitstekend aan kunnen. Helpt ook wel dat ik veel kan vragen inmiddels aan de beste vriend van TD-man die piloot is bij onze nationale blauwe trots .

MiracleGirl, maak je nou niet vantevoren bang. Je hebt nog niet gevlogen en je kunt je dus alleen maar benauwd maken met je eigen voor-onderstellingen. Laat het gewoon op je afkomen, zo'n vlucht is enorm routine. Misschien vind jij het wel he-le-maal te gek maar laat je je van die ervaring weerhouden door de angst die je jezelf nu aan zit te praten. Zou jammer zijn, nietwaar? Geniet!! Vliegen is gaaf. Echt. Vind ik ook, serieus waar.

Veel plezier!
quote:Quinty schreef op 03 augustus 2009 @ 22:38:

[...]

En waar haal jij deze informatie vandaan? Waarop is deze uitspraak gebaseerd?

Van mijn vader die die dingen ontwerpt/bouwt /in elkaar zet .. Ze worden getest op bepaalde gewichten. (Vleugels worden getest hoeveel ze kunnen houden of ze ver genoeg buigen of breken. Ze kunnen heel veeeeeeel houden en doorstaan maar er zitten grenzen aan)

Wanneer je dus in zo'n luchtzak terecht komt , daalt het vliegtuig een aantal meter en komt dan weer neer op de luchtstroom. Als die klap zodanig hard is , kunnen de vleugels breken.

Dat heeft dan weer te maken met bepaalde luchtstromen , draagkrachten en vortex e.d.

Zal het precieze verhaal nog eens uit mijn vader trekken.

De nieuwe airbusA380 bijvoorbeeld is van heel ander materiaal gebouwd dan bv de andere airbus & boeing vliegtuigen. Die zijn nog flexibeler
Vliegangst is herkenbaar. Ik ben niet zozeer bang om neer te storten (kan gebeuren, maar eerlijk gezegd voel ik me onveiliger in de auto bij mijn vader; die kan nogal agressief rijden), maar meer het claustrofobische. Je kan er onderweg niet even uit. Het vliegen zelf vind ik best aardig, het landen ook wel, maar het stijgen vind ik echt eng. Het doet ook lichamelijk iets met met en dat maakt het ook minder.

Maar goed, ik ga dus wel. In september. Naar Amerika. Met een tussenstop in Reykjavik (dus twee keer stijgen ) . Maar ik ben mezelf nu al gewoon aan het vertellen dat: a) vliegen veilig is, b) vliegen leuk is. Misschien neemt mijn geest het in september dan over .

De eerste keer dat ik vloog was op 6 september 2001. Ik heb toen - toen kon dat nog - ruim een uur in de cockpit gezeten bij 4 hele knappe piloten. Dat heeft goed geholpen. Niet dat ze knap waren, maar dat ik daar een tijdje kon zitten. Ze hebben me een heleboel dingen uitgelegd en daardoor werd het toch allemaal wat duidelijker (want het blijft me een raadsel dat zo'n ding in de lucht blijft en ook nog vooruit gaat) en ook voor mijn gevoel veiliger. De cockpit zul je niet meer inkunnen, maar misschien kun je je van te voren inlezen hoe een vliegtuig werkt. Maakt het misschien ook minder angstig.

Dat wat Quinty zegt, vind ik wel een goede tip. Even een stewardess waarschuwen. Doe ik ook altijd. Aangeven dat ik niet panisch bang ben, maar wel een beetje angstig. Meestal reageren ze er goed op. Helaas had ik op mijn laatste vlucht net de verkeerde te pakken. Ze reageerde nogal vreemd.

Laatste tip: warme melk/thee met Baileys. Te veel alcohol in de lucht is niet goed, maar een kopje kan geen kwaad. Heeft mij heel veel rust gegeven.
quote:Zespri79 schreef op 04 augustus 2009 @ 16:50:

[...]Van mijn vader die die dingen ontwerpt/bouwt /in elkaar zet .. Ze worden getest op bepaalde gewichten. (Vleugels worden getest hoeveel ze kunnen houden of ze ver genoeg buigen of breken. Ze kunnen heel veeeeeeel houden en doorstaan maar er zitten grenzen aan)

Wanneer je dus in zo'n luchtzak terecht komt , daalt het vliegtuig een aantal meter en komt dan weer neer op de luchtstroom. Als die klap zodanig hard is , kunnen de vleugels breken.

Ja, alles is mogelijk.... en hoe vaak is dit al voorgekomen? Mag ik wat percentages om deze fantastische opmerking te onderbouwen?

Dat heeft dan weer te maken met bepaalde luchtstromen , draagkrachten en vortex e.d.

Zal het precieze verhaal nog eens uit mijn vader trekken.

De nieuwe airbusA380 bijvoorbeeld is van heel ander materiaal gebouwd dan bv de andere airbus & boeing vliegtuigen. Die zijn nog flexibeler

Daarom heeft men het fenomeen 'testvluchten' uitgevonden. Tijdens dit soort vluchten gaan speciaal getrainde piloten in een vliegtuig vol met meetapparatuur de confrontatie aan met de elementen. Lees: ze vliegen met opzet gigantische turbulente weerzones binnen. En dan worden de limieten van een toestel getest en bepaald. Piloten vliegen altijd om de meest heftige turbulentie-zones heen. En het is niet zo dat er om de 3 weken een vliegtuig met een gebroken vleugel zich aandient. Sterker nog, het komt gewoon nagenoeg niet voor. Persoonlijk vind ik je eerdere posting enorme stemmingmakerij, zeker op een topic wat juist over vliegangst gaat. Zo maak je mensen juist angstig, terwijl de statistieken je posting helemaal onderuit halen.

Statistisch gezien is vliegen het veiligste vervoermiddel wat er bestaat. Punt uit.
Vliegen naar Mallorca? Dan zou ik me meer zorgen maken om de bstemming dan om de vlucht....
hey, ik heb ook vliegangst. Ik heb het nu aardig onderdrukt, omdat ik nou eenmaal vaak vlieg, maar soms kan ik het ineens weer hebben. Ik heb alles uitgeplozen mbt vliegtuigen. Ik vertrouw het materiaal namelijk niet haha. Maar inderdaad vliegen is gewoon heel veilig! Turbulentie is niet gevaarlijk, alleen maar ongemakkelijk. En als de vleugels op en neer gaan is alleen maar goed, want anders zouden ze afbreken. Een vliegtuig kan zelfs als een motor uitvalt nog verder vliegen. Er moet een heleboel gebeuren om neer te storten. OVERAL ter wereld stijgen er om de twee minuten vliegtuigen op (dat zijn er heel veel) en als er iets gebeurt met een vliegtuig is het nog steeds voorpaginanieuws. Alles wordt heel goed gecheckt en de piloten willen zelf uiteraard ook niet dood, zij hebben ook een gezin thuis. Dus probeer jezelf niet gek te maken en gewoon doen. Ik lees altijd een tijdschrift als ik het even moeilijk heb. Hoop dat je hier iets aan hebt. Ik vind het heel moedig van je dat je toch gaat vliegen!
PS: Ik snap ook niet hoe die gigantische dingen de lucht in kunnen gaan, maar het schijnt allemaal heel logisch in elkaar te zitten, volgens een vriend van mij die ingenieur is. Op een bepaalde snelheid moet dat ding wel de lucht in. Dat gaf mij ook wel een fijn gevoel, dat het minder onnatuurlijk is dan dat ik dacht zeg maar.
Misschien helpt dit:

Ik heb eens uitgezocht hoevvel vliegtuigen er, op elk moment van de dag, in de lucht hangen (wereldwijd). Dat zijn er niet honderden (zoals Elninjoo eerder schreef) maar tussen de 8000 en 13.000 (op ieder moment dus).

Zet dat aantal eens af tegen het aantal neergestortte vliegtuigen..........
quote:Bronny schreef op 09 augustus 2009 @ 19:20:

Vliegen naar Mallorca? Dan zou ik me meer zorgen maken om de bstemming dan om de vlucht....Wat een onzin antwoord. Ooit op Mallorca geweest? Een supermooi eiland met een prachtige natuur, een heerlijk klimaat, idyllische strandjes en overheerlijk eten. Waar heb je het over??
Ik heb angstige stewardessen meegemaakt

Enorme vliegangst gehad, inclusief kotsen op vliegvelden, trillen, eigenlijk willen janken, een onmeetbare hartslag, etcetera. Mijn tip: Xanax/alprazolam. Het enige wat echt hielp. Uiteindelijk heb ik een paar keer zonder gevlogen of met een paar wijntjes achter de kiezen. En heb ik die stress vantevoren niet meer. En ben ik nuchter uit een vliegtuig gesprongen (maar ik heb dan ook geen hoogtevrees, ik kan niet tegen de controle uit handen geven en dat merkte ik na een zeer vervelend voorval met een vliegtuig waar ik in zat).

Joh, neem gewoon die pilletjes (recept halen bij de arts), dan gaat alles perfect.
Neuken met een piloot die je tussen de neukbedrijven door vertelt over vliegtuigtechniek (dol op!) Ik heb alle afleveringen van Air Crash Investigation gezien, dat zal wel niet helpen zeker?

Ik droom al sinds mijn puberteit van een vliegbrevet, dat wel. Bij mij gaat het om controleverlies.
@bergie85: Ik denk dat Bronny doelt op de bomaanslagen in Mallorca...
Sorry hoor, maar voor een vlucht van pak'm beet 2 uur ga je toch niet aan de Xanax of de huppeldepupzepam?! Ipod op, boek mee, vertel dt je bang bent aan de cabinebemanning en let op ze. Zolang zij nog vrolijk rondlopen, hoef jij ook niet bang te zijn.
ik denk ook dat ze de bomaanslagen bedoelt.... maar wij zitten aan de andere kant van het eiland in een klein dorpje/stadje....
Ik ben ook geen vliegfan. Ben in mei naar San Francisco gevlogen en mocht toen in de cockpit mee vliegen zodat ik kon zien wat de piloten allemaal doen. Dat viel mee. Het is meer dat je de controle uit handen geeft zeg maar.

Over 8 dagen gaan we weer vliegen naar mijn schoonouders ( 6 uur) met een Airbus en ik heb nu al weer zo'n onbehaaglijk gevoel.

Maar als we dan aangekomen zijn dan zeg ik altijd weer "oooh was dat het nu??" Gelukkig neemt het nog geen abnormale proporties aan maar het is niet een van mijn favoriete bezigheden. Maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat ik ooit eens een slechte ervaring in een Toepolev heb gehad.
quote:sky04 schreef op 09 augustus 2009 @ 20:40:

@bergie85: Ik denk dat Bronny doelt op de bomaanslagen in Mallorca...Ohh, ok, ik dacht al!
quote:mayou schreef op 09 augustus 2009 @ 23:01:

Sorry hoor, maar voor een vlucht van pak'm beet 2 uur ga je toch niet aan de Xanax of de huppeldepupzepam?! Ipod op, boek mee, vertel dt je bang bent aan de cabinebemanning en let op ze. Zolang zij nog vrolijk rondlopen, hoef jij ook niet bang te zijn.Twee uur kan enorm lang zijn als je geconfronteerd wordt met je grootste angst, hoor. Zeker als je al eens iets hebt meegemaakt waarbij zelfs de stewardessen in paniek raakten. Dan kan een uur naar Ierland al enorm vervelend worden. Plus alle stress vantevoren.
Maar om gevoelens die kut, of een beetje kut of erg kut zijn te verdringen met pillen is een mechanisme wat niet voor iedereen logisch is. Intuitief zegt iets me, dat mensen die vliegangst verdoezelen met pillen, dit ook (makkelijker) doen met andere gevoelens die niet tof zijn.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Digitalis schreef op 11 augustus 2009 @ 12:22:

[...]

Twee uur kan enorm lang zijn als je geconfronteerd wordt met je grootste angst, hoor. Zeker als je al eens iets hebt meegemaakt waarbij zelfs de stewardessen in paniek raakten. Dan kan een uur naar Ierland al enorm vervelend worden. Plus alle stress vantevoren.TO weet niet eens of ze vliegangst heeft want ze heeft nog nooit gevlogen. Om dan al meteen naar (voorgeschreven en ook nog eens verslavende) pillen te grijpen gaat mij dan te ver.
quote:liubi schreef op 10 augustus 2009 @ 09:34:

Ben in mei naar San Francisco gevlogen en mocht toen in de cockpit mee vliegen zodat ik kon zien wat de piloten allemaal doen.

Jij mocht bij een vlucht naar Amerika in de cockpit....?

Welke luchtvaartmaatschappij was dat? Voor zover ik weet, is dat vanuit veiligheidsoverwegingen al jaren niet meer toegestaan.
quote:mayou schreef op 13 augustus 2009 @ 09:28:

[...]

TO weet niet eens of ze vliegangst heeft want ze heeft nog nooit gevlogen. Om dan al meteen naar (voorgeschreven en ook nog eens verslavende) pillen te grijpen gaat mij dan te ver.Van één pilletje op de heenweg en eentje op de terugweg raak je echt niet verslaafd, daar is meer voor nodig. Je krijgt er echt niet meer dan een paar voorgeschreven.
Bij angst is vermijden het slechtste wat je kan doen (ik ben ervaringsdeskundige haha). En om ergens ver te komen is vliegen toch vaak de enige optie. Ik was ook wel wat angstig om te vliegen, maar heb het toch gedaan, elke keer weer. Ik ben er nog steeds niet dol op hoor, ik vind vooral het gevoel van geen controle hebben naar, maar het wordt minder hoe vaker je het doet! Je kan temazepam, oxazepam of diazepam vragen dit zijn kalmeringstabletten, of inslapers. Ze zorgen ervoor dat je relaxed blijft tijdens de vlucht of lekker slaapt.(bijna alle medicatie die eindigt op Pam is een rustgever).

Succes en een fijne en relaxte vlucht allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven