vliegangst...

03-08-2009 20:53 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook last hebben van vliegangst....????

Ik vlieg volgende week naar mallorca, maar vind het echt dood en doog eng:$

heeft iemand tips voor me??
o, ja mee eens, van 1 pilletje heen en terug raak je echt niet verslaafd aan de pammetjes hoor, het wordt regelmatig voorgeschreven bij vliegen.
Ik zou voor 2 uur vliegen geen slaper nemen haha, lees nu pas dat het om een korte vlucht gaat, ik dacht naar Aruba. Je kan wel een lage dosering oxazepam nemen als je echt heel bang bent om te vliegen. Pas dan wel op met alcohol, dat kan niet samen!!!
quote:Christiane04 schreef op 13 augustus 2009 @ 09:32:

[...]

Jij mocht bij een vlucht naar Amerika in de cockpit....?

Welke luchtvaartmaatschappij was dat? Voor zover ik weet, is dat vanuit veiligheidsoverwegingen al jaren niet meer toegestaan.Als je de (co-)piloot in kwestie goed kent, mag dat wel hoor (Zo is TD-man eens in cockpit meegevlogen met vriend op een Europese vlucht)
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 15:26:

[...]

Als je de (co-)piloot in kwestie goed kent, mag dat wel hoor (Zo is TD-man eens in cockpit meegevlogen met vriend op een Europese vlucht)

Mijn broertje is piloot bij de KLM en ik ben met hem meegevlogen

Compleet met cockpit en businessclass
quote:amarna schreef op 13 augustus 2009 @ 12:32:

[...]

Van één pilletje op de heenweg en eentje op de terugweg raak je echt niet verslaafd, daar is meer voor nodig. Je krijgt er echt niet meer dan een paar voorgeschreven.Eens. Waar het mij alleen om gaat is dat TO niet eens weet of ze vliegangst heeft en dan vind ik het wat voorbarig om meteen naar de pillen te grijpen, helemaal omdat het hier om een vlucht van nog geen 2 uur gaat.
Eens met Mayou.
Cum non tum age
Hmm misschien is TO al op vakantie, maar ik reageer toch nog even.

Mijn vriend heeft agorafobie en vliegangst. Een paar jaar geleden durfde hij niet eens meer de supermarkt in, inmiddels gaat het, na jaren doorzetten, een stuk beter met hem.

Het komt vaker voor dat wanneer je al meer last hebt van paniek en depressie, je ook angsten als vlieg- of tandartsangst ontwikkelt. Ik raad je aan om professionele hulp te zoeken. Je hoeft je leven niet zo angstig door te brengen. Het is zó zonde.

Wat gebeurt er?

De angst om te vliegen is irreeel. Onbewust heb jij je lichaam geprogrammeerd om je angstig te voelen. Wat je nu voelt is anticipatieangst. Door alleen al te denken aan iets, krijg je lichamelijke symptomen. Ken je de hond van Pavlov? Die kwijlde na een tijdje alleen al als hij een belletje hoorde, omdat zijn lichaam wist dat er dan eten zou komen. Dat heet conditionering. Mensen zijn ook geconditioneerd. Van een verdrietig liedje dat we op een begrafenis hebben gehoord moeten we huilen en uit eten gaan is leuk.

Wanneer je irrieële angst hebt, heb je jezelf onbewust verkeerd geconditioneerd of geprogrammeerd. Ok, maar hoe kom je daar vanaf? Verandering kost tijd, denk daaraan. De manier om ervan af te komen is om je angst in de ogen te kijken en te zien dat het allemaal helemaal niet zo erg is. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Als je neerstort is het afgelopen, dat klopt. Maar de kans dat dat gebeurt is heeeel klein. Wat kan er wel gebeuren? Je kunt ziek worden, zweten, misselijk, diarree, hartkloppingen, overgeven etc. Heel vervelend allemaal, maar je gaat er NOOIT dood van. Je hebt een paniekaanval. Niets meer en niets minder.

Wanneer je bang bent, maakt je lichaam adrenaline aan. Hoe gestresster je daarop reageert (onee, ik voel me niet goed, zie je wel, ik durf dit niet), hoe meer adrenaline je lichaam aanmaakt. Het resultaat: meer angst. Uiteindelijk duurt een paniekaanval een minuut of twintig, daarna is je lichaam uitgeput.

Wat te doen? Je zult je gedachten moeten aanpassen en dat is erg moeilijk. Ontspannen is het toverwoord. Wees lief voor jezelf, spreek je zelf positief toe. Het is niet erg. Houd je ademhaling laag in je buik, concentreer je erop. Loop even een rondje wanneer dat kan. En bedenk: wat er ook gebeurt, het is ok.

heel veel succes
Ik heb nog wat praktische tips.

Van de lampjes boven de raampjes is er altijd wel 1 kapot, dus dat geflikker van dat licht is geen storing in het electrische circuit.

Soms hoor je een bel. Dan belt een stewardess voor in het vliegtuig met een stewardess achter in het vliegtuig, het is dus geen alarmbel.

Als het vliegtuig plotseling langzamer gaat dan wordt de landing ingezet, het betekent niet dat er een motor uitgevallen is.

De motoren van een vliegtuig kunnen tegen blikseminslag.

Als het moet dan zet de piloot het vliegtuig zelfs met heel slecht weer aan de grond.
En zelfs zonder motoren schijn je nog wel even door te kunnen vliegen. Niet te lang natuurlijk en ik heb nooit begrepen hoe, maar het schijnt te kunnen.

Ik ben het overigens niet eens met degenen die zeggen dat het onzinnig is om voor 2 uur een 'pammetje' in te nemen, zeker als je niet zeker weet of je vliegangst hebt. Ik kan me voorstellen dat je als je nog nooit gevlogen hebt je gespannen zou kunnen zijn. Een oxazepam van 10 mg kan je dan net wat extra rust geven zonder dat je knock-out raakt.
Eens met Christiane.

2 uur lang in doodsangst doorbrengen is heel lang. Als je niet weet hoe dat voelt, kun je het je ook niet voorstellen.

En daarbij: iedereen vindt vliegen spannend. Dat is normaal. De één interpreteert het als leuk spannend, we gaan op reis! De ander als eng spannend, er kan iets misgaan.
ahoy.
quote:Christiane04 schreef op 14 augustus 2009 @ 16:54:

En zelfs zonder motoren schijn je nog wel even door te kunnen vliegen. Niet te lang natuurlijk en ik heb nooit begrepen hoe, maar het schijnt te kunnen.

Ik ben het overigens niet eens met degenen die zeggen dat het onzinnig is om voor 2 uur een 'pammetje' in te nemen, zeker als je niet zeker weet of je vliegangst hebt. Ik kan me voorstellen dat je als je nog nooit gevlogen hebt je gespannen zou kunnen zijn. Een oxazepam van 10 mg kan je dan net wat extra rust geven zonder dat je knock-out raakt.Omdat het dan een soort van zweefvliegtuig is.
Cum non tum age
[quote]Christiane04 schreef op 14 augustus 2009 @ 16:54:

Ik ben het overigens niet eens met degenen die zeggen dat het onzinnig is om voor 2 uur een 'pammetje' in te nemen, zeker als je niet zeker weet of je vliegangst hebt. Ik kan me voorstellen dat je als je nog nooit gevlogen hebt je gespannen zou kunnen zijn. Een oxazepam van 10 mg kan je dan net wat extra rust geven zonder dat je knock-out raakt.[/quote

En stel dat er dan echt iets gebeurt (en nee, dit gebeurt echt bijna nooit), hoe kom jij dan dat vliegtuig uit met 10 mg pam in je mik? Als je gespannen zou kunnen zijn kun je ook ademhalingsoefeningen doen, of naar lekkere muziek luisteren of een gesprek beginnen met je buurman ofzo.
quote:mayou schreef op 14 augustus 2009 @ 21:56:

En stel dat er dan echt iets gebeurt (en nee, dit gebeurt echt bijna nooit), hoe kom jij dan dat vliegtuig uit met 10 mg pam in je mik? Als je gespannen zou kunnen zijn kun je ook ademhalingsoefeningen doen, of naar lekkere muziek luisteren of een gesprek beginnen met je buurman ofzo.Nou met 10 mg oxazepam (de andere pammetjes ken ik gelukkig niet) in je mik kun je echt nog wel functioneren hoor. Ik in ieder geval wel. Vorig jaar nog een tentamen op gemaakt (want vreselijk gespannen) en gehaald. Van dat laatste maak ik overigens geen gewoonte, maar toen was het anders niet haalbaar. Wat ik maar wil zeggen is dat met 10 mg oxazepam je je net iets rustiger voelt dan zonder zonder dat je gelijk voor pampus ligt.
Eens met post van Christiane

Ik heb echt last van een soort doodsangst met opstijgen, daarom krijg ik oxa van de huisarts.

Thuis heb ik er vast 1 genomen (ca 2 uur van te voren) en op de luchthaven de 2e(1 uur van te voren).In het toestel nog een halve. Geen enkel probleem,niet suf en slaperig maar wel meer ontspannen.
Ben ik wel benieuwd hoe Miracle Girl het vliegen heeft ervaren!!
Misschien was het zo eng dat ze daar is gebleven
quote:Noorderling1 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:20:

Niemand dwingt je om naar Mallorca te gaan toch? Dan ga je toch gewoon niet?Helemaal mee eens. Net als mensen die klagen dat sigaretten zo duur worden. Dan rook je toch niet? Niemand dwingt je om te roken.
Ik heb ook vliegangst, zit regelmatig huilend in het vliegtuig, maar ik ga wel. Ik ga me echt niet laten tegenhouden door iets waarvan ik weet dat het tussen mn oren zit. Stijgen, landen en turbulentie of niet.

Afgelopen jaar heb ik eindelijk Oxazepam gekregen en voor mijn reis naar Indonesië vraag ik die zeker weer. Ik voelde me stukken rustiger, minder angstig, beetje afgestompt misschien, maar wel nog helemaal bij.

Grappig trouwens dat Sito een topic van 2jaar oud vindt en m weer in beeld gooit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven