vliegangst...

03-08-2009 20:53 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook last hebben van vliegangst....????

Ik vlieg volgende week naar mallorca, maar vind het echt dood en doog eng:$

heeft iemand tips voor me??
Ik heb ook vliegangst

En ik vlieg nu niet en nooit niet een keer
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Diazepam.
quote:MiracleGirl schreef op 03 augustus 2009 @ 20:53:

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook last hebben van vliegangst....????

Ik vlieg volgende week naar mallorca, maar vind het echt dood en doog eng:$ heeft iemand tips voor me??Kun je specifieker zijn over wat precies je aan het vliegen eng vindt?
neerstortangst, of puur angst voor het vliegen zelf?

je kunt 'n oxazepammetje slikken om je wat minder druk te maken in elk geval
Bij Psyche heb ik even een 'oud vliegangst topic' ge-upt...
ik ga zo even kijken bij psyche... dank je wel:)

wat ik eng vind... ehm.... het neerstorten... de turbulentie... (ik zie mezelf ervooraan om het hele vliegtuig bij mekaar te gillen als dat gebeurt nl :-$:-$*schaamschaam*)

en ook de hoogte... word al duizelig als ik op een schuurtje sta en naar beneden kijk....
wat is een oxazepam???

en waar dient de diazepam voor??

ik heb wel pillen tegen wagenziekte... zo';n groen doosje van de drogist...
Niemand dwingt je om naar Mallorca te gaan toch? Dan ga je toch gewoon niet?
Tja, DE tip is natuurlijk: niet vliegen. Ik durf ook niet en ik ga dus ook niet.

Nou heb ik gelukkig ook geen enkele behoefte om naar Mallorca (of waar dan ook heen) te gaan, dat scheelt natuurlijk.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik weet het... maar ik zou dolgraag een keer richting aruba gaan.... en tsja, dan moet je vliegen... en ik wil deze angst dolgraag overwinnen....

het is al een hele stap dat ik een vlucht heb geboekt... alleen ik vroeg dus bij het reisbureau wat je ertegen kon doen (ze had het over iets lichts eten ervoor, en cola drinken????)

maar ik zat helemaal te trillen en het zweet brak me uit...
oxazepam is 'n pilletje dat de angst wat doet afnemen, je wordt relaxter en is op doktersrecept verkrijgbaar

Zelf heb ik ook hoogtevrees, maar daar heb ik in 'n vliegtuig totaal geen last van. Wel van neerstortangst en die angst is natuurlijk nooit geheel weg te nemen en ik zet me daar dus maar overheen door te bedenken dat er dagelijks honderden vliegtuigen vliegen en er maar 'n paar per jaar neerstorten dus je moet wel heel erg pech hebben wil je daar net in zitten.
quote:MiracleGirl schreef op 03 augustus 2009 @ 21:19:

ik ga zo even kijken bij psyche... dank je wel:)

wat ik eng vind... ehm.... het neerstorten... de turbulentie... (ik zie mezelf ervooraan om het hele vliegtuig bij mekaar te gillen als dat gebeurt nl :-$:-$*schaamschaam*)

en ook de hoogte... word al duizelig als ik op een schuurtje sta en naar beneden kijk....

Lieverd... rustig...

Ten eerste heet het een vlieg-tuig en geen neerstort-tuig. Ik heb 17 jaar full-time als stewardess gevlogen en ben in die 17 jaar niet één keer neergestort... Wel eens wat meegemaakt, maar goed, ik heb ook wel eens met een lekke autoband langs de kant van de weg gestaan.

Turbulentie kan heel oncomfortabel zijn, maar is niet gevaarlijk. Het wordt veroorzaakt door verschillende tegen elkaar inwerkende windstromingen in de lucht. Net zoals golven op water.

In dat topic bij Psyche heb ik ook een stukje geschreven, ik knip en plak het wel even hier naar toe...
Ik blijf best wel ontzag houden voor vliegen. Heb altijd wel lichtelijk de zenuwen. Doe altijd een schiet(dank)gebedje als we veilig geland zijn, en ik ben niet eens reli. Maar als ik in het vliegtuig stap, geef ik me er ook aan over (en nee ik geef niet over in het zakje). Ik vind het ook altijd wat onwerkelijk om hoog in de lucht te zijn. En het blijft statistisch gezien de veiligste vorm van reizen.

Als je elke dag alle ongelukken ter wereld hoorde die zich voordoen in het (auto)verkeer, zou je denk ik ook nooit meer in de auto stappen. Echt alles wat er ook maar met een vliegtuig gebeurd (zoals mensen met een paar blauwe plekken van turbulentie, zoals vandaag) is wereldnieuws.

Je moet het wel even relativeren. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn, zou toch niemand piloot, steward of stewardess willen zijn??

Oja, en vooral niet kijken naar ongeluk programma's of nieuws items over rampen en zo, die vermijd ik bewust. Ik wil mijn angst niet voeden.
Er zijn cursussen voor.
Dit is een eerdere posting van mij uit het topic in Psyche:

Vertel het cabinepersoneel dat je bang bent. Zij houden dat een oogje in het zeil. Zeker in geval van turbulentie of tijdens het dalen.

Ik werk zelf als stewardess en ga, als het mogelijk is!!, tijdens turbulentie en de daling naast de passagier in kwestie zitten. Niet iedere collega doet dat, houd daar rekening mee . Maar ik vind dat altijd heel erg prettig om te doen en de angstige passagier is er vaak erg blij mee.

Meestal leg ik dan geluiden uit, of wat voor bewegingen het vliegtuig maakt en vooral ook waarom. Dat helpt vaak al zo ontzettend veel.

Zorg ook dat je dingen van thuis bij je hebt, waardoor je je beter op je gemak zou kunnen voelen. Je eigen muziek, een goed boek, een favoriete trui (ook handig tegen de koude airco ). Verdiep je eens in ontspanningsoefeningen.

Bij de stichting Valk geven ze echt hele goede vliegangsttrainingen. Ik heb al heel vaak Valk-groepjes aan boord gehad. Ter afsluiting van de cursus maak je een korte vliegtrip.

Vliegen kan ook heel mooi zijn, versgevallen sneeuw op de Alpen, supermooie zonsondergangen, het noorderlicht, mooie kustlijnen, wie ziet als eerste de Eiffeltoren als je boven Parijs vliegt enz.
Heb je eigenlijk weleens gevlogen?
Cum non tum age
quote:noa schreef op 03 augustus 2009 @ 21:29:

Heb je eigenlijk weleens gevlogen?Goeie vraag, waardoor heb je vliegangst gekregen?
http://www.youtube.com/watch?v=Tput92YQ70E

Is toch super!

En nog eentje, Landen in/op Mallorca!

http://www.youtube.com/watch?v=-dZqTBtHJTw
ik heb nog nooit gevlogen... maar het idee al dat ik straks ga vliegen (heb het al jaren eigenlijk ) bezorgt me al enorme paniekaanvallen (oke... ik zit ook met mijn gezondheid een beetje... heb snel paniekaanvallen en ben depressief ) maar ik denk wel dat ik dan aan ga geven in het vliegtuig dat ik het enorm eng vind.. misschien weten hun nog wat dingen waar ik rekening mee kan houden ofzo...

En misschien kom ik straks in mallorca, en dan denk ik: was dit het nou?:P haha.. daar hoop ik dan maar op....

Ik neem in ieder geval wel muziek mee, en puzzelboekjes en een boek... maar je mag je telefoon toch gewoon in vliegtuigmodus aan hebben staan???? (dus dat alles uitgeschakeld is van bel/sms functies...??) want ik heb namelijk mijn muziek op mijn telefoon staan....
quote:Noorderling1 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:31:

http://www.youtube.com/watch?v=Tput92YQ70E

Is toch super!het ziet er mooi uit.. maar krijg meteen de kriebels nu ik ernaar kijk
quote:Quinty schreef op 03 augustus 2009 @ 21:30:

[...]

Goeie vraag, waardoor heb je vliegangst gekregen?waardoor....?? ik heb echt geen idee.... ik heb het al vanaf dat ik klein ben....(peuter/kleuter leeftijd...)
quote:MiracleGirl schreef op 03 augustus 2009 @ 21:33:

ik heb nog nooit gevlogen... maar het idee al dat ik straks ga vliegen (heb het al jaren eigenlijk ) bezorgt me al enorme paniekaanvallen (oke... ik zit ook met mijn gezondheid een beetje... heb snel paniekaanvallen en ben depressief ) maar ik denk wel dat ik dan aan ga geven in het vliegtuig dat ik het enorm eng vind.. misschien weten hun nog wat dingen waar ik rekening mee kan houden ofzo...

En misschien kom ik straks in mallorca, en dan denk ik: was dit het nou?:P haha.. daar hoop ik dan maar op....

Ik neem in ieder geval wel muziek mee, en puzzelboekjes en een boek... maar je mag je telefoon toch gewoon in vliegtuigmodus aan hebben staan???? (dus dat alles uitgeschakeld is van bel/sms functies...??) want ik heb namelijk mijn muziek op mijn telefoon staan....Dan weet je dus niet eens of je vliegangst hebt. Je zit je nu van alles aan te praten terwijl je niet eens weet wat het is. Of je die telefoon in vliegmodus mag, hangt van de maatschappij af, ik zou er maar op rekenen dat het niet mag.
Cum non tum age
quote:MiracleGirl schreef op 03 augustus 2009 @ 21:33:

maar je mag je telefoon toch gewoon in vliegtuigmodus aan hebben staan???? (dus dat alles uitgeschakeld is van bel/sms functies...??) want ik heb namelijk mijn muziek op mijn telefoon staan....Klopt! Flightmode... Je telefoon is er al helemaal klaar voor!
quote:MiracleGirl schreef op 03 augustus 2009 @ 21:34:

[...]

het ziet er mooi uit.. maar krijg meteen de kriebels nu ik ernaar kijk Had ook nog een linkje voor een landing op/in Mallorca geplaatst!

http://www.youtube.com/watch?v=-dZqTBtHJTw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven