Volgend jaar naar China tips?

31-07-2013 19:23 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Al jaren wil ik graag een keer naar China toe en ik zit een beetje te zoeken op internet want ik wil met een groepsreis mee.

Nu zit ik vanwege mijn werk aan de schoolvakanties vast.

Dus de zomer zou ideaal zijn omdat ik graag 29 dagen weg wil.

Maar nu lees ik dus dat de zomer in het regenseizoen is.

Ik ga graag met een singlesreis mee zodat ik niet tussen de koppels zit, maar het nadeel is dat de datums daar niet echt gunstig zijn voor me. Dus ik overweeg om toch met een gewone reis mee te gaan.

Maar ik ben bang dat ik dan buiten de boot zal vallen.

Zijn er mensen in China geweest? zo ja wat vonden jullie ervan?

Ga er nog lekker voor sparen en vast genieten van de voorpret.
quote:lilyofthevalley schreef op 31 juli 2013 @ 23:10:

O en GEEN koffer. Wordt afgeraden en is ook echt niet handig op een rondreis. Gewoon backpack.

Ligt erg aan wat voor reis je maakt. Ik had alleen last van mijn koffer tijdens nachttreinreizen. Verder heb ik alleen rondreizen gedaan met vlucht/huurauto en dan vond ik het juist prettig om met een koffer te reizen. Zorgde altijd wel voor een auto die groot genoeg was om de bagage uit het zicht te hebben.

Mijn man, moest zich er ook even mee bemoeien, geeft net aan dat koffers bij helicoptervluchten ook sucken.
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 23:42:

[...]

Zelfde hier. Maar je vindt vast wel iets te eten. Desnoods wijs je gerechten en ingredienten aan.

Zo hebben wij eens in een Chinees supermarktje een kip na staan te doen. Begrepen ze heel goed, nadat ze bij waren gekomen van het lachen.

We wilden zo'n instantnoedelsbeker kopen voor in de nachttrein en in NL staan er zo'n 25 bekers in 3 varianten. In China staan er 500 bekers in 30 varianten, allemaal even curieus.

Misschien kregen we alsnog wel een beker zonder kipsmaak, maar het was wel lekker. Voor zover dat uberhaupt lekker kan zijn.
Ik wilde eigenlijk liever veggie met kerriesmaak. Maar doe dat maar eens na.....
Wat mij ook verwonderde was trouwens de enorme hoeveelheid Chinese toeristen bij de bezienswaardigheden in Peking en Xian. Dan sta je daar met je eigen reisgezelschap en dat is hoe dan ook een zooitje ongeregeld vergeleken bij een groep Chinese toeristen. Die hebben namelijk met zijn allen (stuk of 50 meestal) dezelfde petjes op en doen allemaal precies wat de reisleider hun toeschreeuwt (door een megafoon).

Chinezen (wie niet?) vinden het erg leuk als je ze groet als je ze tegenkomt. Dat doe je natuurlijk niet in een miljoenenstad, maar als je op een landweggetje een voorbijganger tegenkomt dan groet hij/zij meestal wel terug. Met "Ni hao". Dat betekent "Hallo"/"Goedendag", uit te spreken als Nie Haow.

"Tsjetsje" is "bedankt", kun je ook overal gebruiken.

"Pieju" is "bier", kun je ook ook overal gebruiken. Steek zoveel vingers op als je d'r nodig hebt. Het Chinese bier is prima. Tsingtao is het bekendste en kun je in NL ook wel krijgen bij toko's.
Ik ben vorig jaar in China geweest, was een erg leuke vakantie! Wij zijn gewoon zelf geweest zonder een reis organisatie, is prima te doen! Volgend jaar staat Beijing gepland, ik wil zo graag die chinese muur zien!

Ik vond de mensen aardig, maar ook vies.. al dat gerochel op straat, en ik schrok van het verschil tussen arm/rijk.
quote:lilyofthevalley schreef op 31 juli 2013 @ 23:10:

O en GEEN koffer. Wordt afgeraden en is ook echt niet handig op een rondreis. Gewoon backpack.Niet noodzakelijk hoor. Bij ons waren er veel met 'n gewone koffer zonder dat dat problemen opleverde. Zelf heb ik 'n reistas met trekstang wat ik inmiddels praktischer vind dan 'n koffer. Een backpack zou niks voor mij zijn. Heb al 'n camerarugzak op m'n rug hangen. Bovendien moet je 'n backpack vaak van bovenaf inladen, waardoor je elke dag dat ding zo ongeveer moet herpakken lijkt me. Niet praktisch.
Welnee, de meeste backpacks kan je helemaal openritsen. Ook qua opbergen is een backpack praktischer. Ik heb reizen meegemaakt waar je niet eens een koffer mocht meenemen. Maar wees gerust eigenwijs hoor, heb ik geen last van
O, voor het kofferprobleem moeten we dan nog even een oplossing zoeken. We reizen de laatste jaren eigenlijk altijd met (kleine) koffers. Ik doe mijn dochter namelijk al op mijn rug onderweg, dus dan kan ik geen backpack meer dragen, wel een koffer meetrekken.

Maar goed, eerst maar eens kijken of we op reis gaan, en dan zien we daarna wel hoe we het met de bagage doen.
Nou ja toen ik naar Brazilie ging hadden ze ook een backpack aangeraden bij het reisadvies, ik lekker eigenwijs met koffer mee natuurlijk ( net zoals bijna iedereen ), maar heb er amper last van gehad. Heel soms moest ik er een trapje mee op maar de Brazilianen helpen je daarmee.

Dus denk dat ik gewoon mijn koffer mee neem, ik heb ook geen backpack en lijkt me enorm lastig om mijn kleren netjes te houden erin ( ik ben al zo slordig ).

Bedankt voor de taaltips Vlinder maar die basis woorden Chinees spreek ik al ( jaren op schiphol gewerkt dus dan leer je het wel ).

Ga vandaag even naar de bieb om boeken te halen ( ook over Vietnam, en ik zie dat er ook reizen alleen naar Laos en Cambodja gaan ).

Lijkt me wel grappig om Chinese toeristen te zien bij hun eigen bezienswaardigheden.

Oh ja ik had nog een vraag: wat was voor jullie echt het hoogtepunt op je China reis ( of meerdere )
Hoogtepunten waren voor mij: Chinese muur, terracottaleger in Xi'An, de omgeving van Yangshuo en het oude ommuurde deel van Pingyao.

Ik zou als je in nachttreinen gaat reizen, wel echt een backpack meenemen. Mijn ervaring is dat die makkelijker onder stoelen passen en koffers zijn lastiger op te bergen daar. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou verder. Gezien mijn ervaringen met reizen en openbaar vervoer in verschillende landen vind ik een backpack praktischer. Overigens pakt een backpack juist heel snel in, ik doe altijd alles in plastic tassen (tas voor broeken, tas voor topjes etc.). Zo kan ik alles snel vinden en weer opbergen en mocht er een regenbui vallen dan zijn ook niet meteen je kleren doorweekt.
Ik zit naar deze reis te kijken:

http://shoestring.nl/rond ... sreis-marco-polo-achterna

Is 29 dagen, met veel vrije tijd, enorm veel hoogtepunten waaronder slapen in een boeddhistisch klooster op grote hoogte.

En het is naar mijn idee redelijk compleet. Zou dan 28 juni gaan, als ik vakantie heb. Ik heb weinig keuze, ik kan geen maand vrij nemen van mijn werk.

Heb maar 2 collega's en die ene wil niet fulltime werken dus ik moet wel in de vakanties.
quote:rogue_1987 schreef op 01 augustus 2013 @ 11:44:

http://shoestring.nl/rond ... sreis-marco-polo-achterna

Is 29 dagen, met veel vrije tijd, enorm veel hoogtepunten waaronder slapen in een boeddhistisch klooster op grote hoogte.

En het is naar mijn idee redelijk compleet. Zou dan 28 juni gaan, als ik vakantie heb. Ik heb weinig keuze, ik kan geen maand vrij nemen van mijn werk.

Heb maar 2 collega's en die ene wil niet fulltime werken dus ik moet wel in de vakanties.Zo ontwijk je iig de "ovens". Behalve peking dan, daar is het wel errug warm.
Onder de banken in de trein is 'n dunne koffer makkelijker te plaatsen dan 'n dikke reistas.

Mijn hoogtepunten:

's Ochtends om 6 uur op het plein van Tempel of Heaven naar de activiteiten van de locals kijken.

Ballonvlucht boven Yangshuo.

Lijiang

Panda's in Chengdu

Chinese muur
Ja het trok me wel, ook vanwege het bezoek aan de kung fu school aangezien ik zelf ook kung fu gedaan heb.

Leek mij wel een mooie reis, lekker lang, veel vrije dagen en je ziet er heel veel mee.

Vandaag boeken gehaald over China in de bieb en ook over Vietnam en Thailand.
Naar 'n Chinees circus en kung fu show in Peking is erg leuk!
Ik vind het een fantastisch land, heb er een half jaartje gewoond en een maand rondgereisd. Het is heel bijzonder, en echt alles is anders. Mijn belangrijkste tip is: irriteer je niet aan andere gebruiken van de Chinezen. Ja, het rochelen en spugen is vies, ze duwen en trekken om in de metro te komen en eten ontzettend vies, maar als je je daar aan gaat irriteren, zul je daar niet vrolijker van woorden. Ik lachte er maar om.

- het weer is ontzettend afhankelijk van waar je bent. Ik heb een korte broek en en een winterjas, thermo-broek en thermo-shirt aangehad in dezelfde maand vakantie. Het regenseizoen zal wel meevallen, de warmte is iets waar je je meer zorgen om zou kunnen maken

- veel Chinezen spreken echt slecht of geen engels of zijn te bang om te praten. Als je iemand zoekt die Engels spreekt, spreek jonge mensen aan of ga naar een hostel of hotel. Als je een taxi wilt nemen, laat je bestemming in het Chinees opschrijven door iemand, ook al denk je dat je uitspraak bijna goed klinkt.

- de mensen zijn vaak heel aardig. Interessant is dat ze weinig bedelen, zoals ik heb gezien in Kenia en Tanzania. Ze proberen wel op andere manieren geld te 'verdienen' aan toeristen. Google 'chinese tourist scams' en je zult zo 5 verschillende soorten scams vinden.

- Het eten is niet zoals de Nederlandse ' Chinese' restaurants.De gebruikelijke gerechten alleen gevonden in een Indonesisch restaurant, daar herkende ik ineens alle gerechten op het menu haha.

Oh en dankjewel lijkt heel makkelijk in het Chinees, maar het schijnt dat meer dan de helft van de buitenlanders iets heel anders zegt dan dankjewel:P
In de nachttreinen hebben ze bij onze groep verschillende keren koffers proberen open te breken. Dus waardevolle spullen bij je houden in de coupe in een makkelijke tas. Er mogen ook geen vloeistoffen in de bagageruimen.

Hygiëne, ach wij gaan naar festivals, dan valt China mee.

Ben in een hotong naar de wc geweest en dat vond de Chinese reisleidster heel wat, lol. Zonder deur hurken boven een Gat.

I'll go anywhere!

Naar een Chinese supermarkt is ook een belevenis, wat je daar allemaal ziet en hoe het eraan toe gaat. Rijen met noedelsssss

Naar een zijdenmarkt is ook waanzinnig, waar je nepkleding kunt kopen. Je wordt dol echt iedereen wil aan je verkopen. Kom hier kijken, Nice lady like you.

Vergeet niet te onderhandelen!!

Eten, nogmaals heerlijk. Je kunt nooit meer Chinees van hier eten.

Dat lijkt op niks in de verste verte.

In parkjesmensen zien dansen tot diep in de avond, etc.

Geweldig.
Zijn er ook mensen hier in Thailand geweest? Zo ja wat vond je ervan? Vind dat Thailand boek ook wel leuk om te lezen.

Mijn oma kreeg een halve hartverzakking toen ze zag dat ik naar China/Vietnam toe wil. Wat een rotlanden zijn dat volgens haar, en ook helemaal niet veilig.

Ik zei al dat China heel erg veilig was. En dat ik ook in Brazilie ben geweest zonder enige problemen.

Blijft leuk al die verhalen van jullie lezen, ook lees ik reisverhalen op internet.
quote:rogue_1987 schreef op 01 augustus 2013 @ 11:44:

http://shoestring.nl/rond ... sreis-marco-polo-achternaWij hebben ongeveer dezelfde reis gemaakt maar dan zonder het stuk pingyao-Xian de hoogtepunten vond ik: chinese muur, stenen woud kunming (en dan vooral doorlopen naar achter, voor blijven alle chinezen, achterin zie je bijna geen mens), karstgebergte Yangshuo en rijstvelden pingán twee daagse trekking tiger leaping gorge. Wij zijn echter vooral natuurmensen en minder van de cultuur.
Ik vond Thailand ook mooi en leuk, maar China vond ik indrukwekkender. Mensen in China vind ik ook leuker dan de Thai, hoewel de Thai ook niet verkeerd zijn. Maar Chinezen zijn grappiger.
Oja, bijna vergeten, de 'wc's'. Als je naar de wc moet en je bent dichtbij een winkelcentrum, ga daar dan naartoe. Die zijn vaak heel schoon.

Wat ben ik blij dat ik niet meer naar die vieze wc's hoef!
quote:Vl43inder schreef op 01 augustus 2013 @ 00:08:

Chinezen (wie niet?) vinden het erg leuk als je ze groet als je ze tegenkomt. Dat doe je natuurlijk niet in een miljoenenstad, maar als je op een landweggetje een voorbijganger tegenkomt dan groet hij/zij meestal wel terug. Met "Ni hao". Dat betekent "Hallo"/"Goedendag", uit te spreken als Nie Haow.

"Tsjetsje" is "bedankt", kun je ook overal gebruiken.

"Pieju" is "bier", kun je ook ook overal gebruiken. Steek zoveel vingers op als je d'r nodig hebt. Het Chinese bier is prima. Tsingtao is het bekendste en kun je in NL ook wel krijgen bij toko's.

Als je opdringerige verkopers beu bent dan zeg je duidelijk bu shi. Net als bullshit, maar dan een paar letters inslikken.

Leer de handgebaren van 1 tot 10. Heel handig als je iets wilt kopen en/of als je wilt afpingelen. Die handgebaren staan in ieder boekje over de Taal en ook in sommige reisgidsen.
Alles komt goed
Ik helemaal niet nodig. Verkopers hebben allemaal 'n rekenmachientje en laten je het bedrag zien wat ze willen hebben en dan overhandigen ze het apparaatje aan de potentiele klant waarna je jouw bedrag kunt aangeven. En na 'n paar heen en weertjes kom je op 'n bedrag uit waar beiden zich in kunnen vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven