vrouw alleen Turkije

11-07-2010 11:22 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het najaar ga ik op vakantie en mijn oog is gevallen op Turkije. Ik wil daar alleen gaan rondreizen. Omdat ik graag langer dan twee weken weg wil en ik geen zin heb om met alleen maar 50+ers in een groep te zitten heb ik besloten dit alleen te gaan doen.

Ik ben daarom op zoek naar leuke tips, wat vinden jullie dat ik gezien moet hebben.

Ik heb tot nu toe op mijn lijstje staan

-Istanbul (duh)

-Efeze

-Capedocie

-Konya
Vooral niet: Pamukele. Ik vond daar echt niks aan, stond er twee seconden bij en had het al bekeken.

Ik weet niet of je die ook alleen kan doen, maar ik vond een boottocht bij Dalaman erg leuk. Het was een excursie. Je ging met een boot het water op, langs koningsgraven in rotsen, langs een modderbad en uiteindelijk naar een schildpadden eiland. Dat op die boot was gewoon heerlijk.
Ik ging niet alleen,lijkt me geen land om alleen als vrouw rond te reizen.

Maar goed,is jouw keuze..

Ben ooit een week in Spanje geweest met 2 kleine kinderen,moest de hitsige Spanjaarden letterlijk van me af slaan...............
Met 2 vrouwen vond ik Turkije niets dus zou nooit alleen gaan.
Estivant heeft ook een rondreis in Turkije en dat zijn echt niet alleeen 50+-ers.

Rondreis Turkije
Tinkedell, dat klinkt echt leuk, ik ga zeker kijken of dat kan.

daffyduck ik ben ook in spanje en italie geweest en dat is ook goed gegaan. Heb daar ook wel eens een man weg moeten duwen, maar dat was vooral als ik een kort rokje droeg en dat ben ik in turkije echt niet van plan. En als het wel gebeurd gewoon negeren lijkt me.
Volgens mij kun je prima alleen naar Turkije. Alleen even een goede 'attitude' ontwikkelen om flirtende Turken op afstand te houden in meer toeristische gebieden

Pamukale an sich vond ik overigens ook niet heel bijzonder, maar je hebt vlakbij ook Hiërapolis. Dat vond ik samen wel een leuke combinatie om te zien.
Peas on earth!
Wat goed dat je gaat!

Ik heb zelf alleen maar ervaring in Istanbul maar ik denk dat het alleen reizen echt wel te doen is. Ik zou me als je wat meer het achterland ingaat je kledingstijl wel even aanpassen. Gewoon conservatief kleden, niet meteen in Burka maar armen+knieën bedekt is wel zo netjes.

Veel plezier!
Heb rondreis Turkije gedaan, met Djoser ofzo. De keren dat ik alleen op pad was heb ik geen problemengehad met Turken (maar misschien vonden ze me al te oud? )Eigenlijk alleen maar leuke ervaringen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat ik zelf trouwens heel mooi en indrukwekkend vond, was Nemrut. Dat ligt mogelijk wel een beetje uit te route misschien...

Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 11 juli 2010 @ 11:55:

Volgens mij kun je prima alleen naar Turkije. Alleen even een goede 'attitude' ontwikkelen om flirtende Turken op afstand te houden in meer toeristische gebieden

Pamukale an sich vond ik overigens ook niet heel bijzonder, maar je hebt vlakbij ook Hiërapolis. Dat vond ik samen wel een leuke combinatie om te zien.Hiërapolis: was dat het amfi theater dat er bij stond?
quote:Tinkeldel schreef op 11 juli 2010 @ 11:59:

[...]

Hiërapolis: was dat het amfi theater dat er bij stond?Ja onder andere, maar Hiërapolis is veel groter (oude stad).
Peas on earth!
Overigens schijnt het gebied aan de Zwarte Zee ook heel mooi te zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.
Peas on earth!
Leuke tips allemaal. Ik ga het allemaal opschrijven en dan een route plannen, een deel er van zal zeker lukken.

iemand trouwens ervaring met treinen in turkije?
quote:varuca schreef op 11 juli 2010 @ 12:05:

iemand trouwens ervaring met treinen in turkije?

Niet persoonlijk, maar ik heb regelmatig gelezen dat treinen in Turkije ontspoorden . Leek mij daarom niet zo betrouwbaar

Turken reizen zelf vooral per bus. Grote touringcarbussen (met airco!) die enorme afstanden afleggen (zonder al teveel stops). Is ook niet erg duur. Je kunt van tevoren een kaartje kopen.
Peas on earth!
Ook in die reis inbegrepen, nachttreinreis van Ankara naar Istanbul. Hele mooie trein. 2-persoonsslaapcompartimentjes incl. een wastafeltje.

Andere treinen weet ik niet
Treinen onsporen in België ofzo ook weleens hoor . Maar in veel van 'dat soort' landen (ik weet zelf ook niet precies wat ik daar mee bedoel) is het busnetwerk vaak een stuk beter ontwikkeld en sneller. Treinen zijn vaak alleen aangelegd als transportmiddel voor grondstoffen bijvoorbeeld en verbinden daardoor niet noodzakelijkerwijs de belangrijkste troerischtische trekpleisters/bevolkingscentra.
Capadocië is ook echt een aanrader!

Verder is alleen reizen an sich geen probleem, maar hou er wel rekening mee dat er weinig engels gesproken wordt, in echt toeristenplaatsen kun je je met engels wel redden, maar ga je echt het binnenland in, wordt het wel een probleem.
En idd reizen per bus is echt goed te doen. Bussen zijn luxe, met airco en er worden regelmatig stops gemaakt bij wegrestaurants. Onderweg krijg je vaak ook koffie/thee en frisdrank.
Thanks voor die bustip dat wist ik niet.

dat ze er buiten de steden geen engels spreken weet ik. Maar dat moet met handen, voeten en een zakwoordenboek turks ook wel goed komen.
doen!

weet niet wanneer je wilt gaan, maar als het nog zomer seizoen (t/m okt) kan ik zeker fetuye en oludeniz aanraden. heel relaxed, mooie baaitjes en als je van cultuur en geschiedenis houdt, heel veel te zien en te doen. O.a ook Kalkan en Kas.

Ook Cappadocia kan ik je van harte aanbevelen. wat een pracht en praai. Konya zelf.. tja, ben er nu 2x geweest en na het mevlana klooster gezien te hebben, vond ik het wel weer okey.

Als je van musea houdt, kun je Ankara ook overwegen. Als je langer in Istanbul verblijft, kun je ook de prinseneilanden gaan bezoeken.

ik wens je heel veel plezier
Ik ben regelmatig alleen naar turkije geweest en vond het heerlijk. Ja, je moet rekeninghouden met je gedrag en kleding, maar dan kun je het echt heerlijk hebben. Reizen per bus is echt heel eenvoudig en comfortabel. Hoe lang wil je gaan?

Aanraders vind ik cappadocie en dan wel zeker 4 dagen, de roze en rode vallei zijn super mooi om te wandelen, duur maar leuk is een ballonvaart, vergeet niet naar de ilhara vallei te gaan, is wat moeilijker bereikbaar, maa echt een leuke excursie die je in combinatie kunt doen met een bezoek aan de ondergrondse steden een speciale monastry en kervansarai.

Verder zou ik naar ook naar Mt Nemrut gaan en Sanliurfa. Sanliurfa is doet een beetje arabisch aan en is echt een leuke stad

Ik heb ook een keur een dagtocht op een zeilboot gemaakt, heerlijk zwemmen en genieten van de omgeving, heb dit vanuit olympos gedaan. Goede plek om de chimaera te bezoeken (eeuwig vuur). Olympos is verder niet super bijzonder. Je hebt er geen hotel maar boomhutten waarin je slaapt en je eet op de locatie vna het buffet dat er die dag staat.Verder is er een gedeeltje met opgravingen waarlangs je loopt om naar de zee te gaan.

Pamukkale vond ik zelf wel leuk, maar vooral de ruines van hierapolis die zich achter Pamukale bevinden vond ik indrukwekkend (zijn tegen de avond echt heel mooi uitgelicht). Heb daar in een heel leuk hotel gezeten en was er toen er geen enorme massas toeristen waren.

Je zou ook nog verder richting Van kunnen en Dogubayazit, met het mooie Ishak Pasha ., maar dan moet je wel echt naar het Oosten van Turkije willen in je eentje en er tijd voor hebben je zou ook de grens bij nemrut kunnen trekken en dan kun je een prima rondje maken in zo'n 3 weken.

Enorme tegenvaller vond ik Cannakale en Troje.

Eigenlijk is er heel veel moois, geniet ervan
Ik wil 3-4 weken gaan in het najaar.
En in Istanbul met de veerboot naar de overkant varen, en daar lekker aan het water gaan zitten en naar de zonsondergang kijken. (En naar alles wat er verder nog gebeurt natuurlijk)
quote:guria schreef op 11 juli 2010 @ 12:23:

Verder zou ik naar ook naar Mt Nemrut gaan en Sanliurfa. Sanliurfa is doet een beetje arabisch aan en is echt een leuke stadEn dan naar Balikligöl natuurlijk

Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven