Weekendje Madrid, iemand leuke tips.

17-03-2013 09:55 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames/heren.

20 april ga ik naar Madrid toe voor een wedstrijd van Real Madrid, die is waarschijnlijk op zondagavond.

maandag 22 april ga ik laat weer naar huis vliegen. Ik kom zaterdag erg vroeg aan in de stad. Ik heb dus 3 dagen om de stad te verkennen. Maar mijn reisgids is nog niet binnen van de bieb en ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die erg geweest zijn. Wat vond je ervan?

Zijn de bezienswaardigheden op loopafstand?

Ik zit in het oude centrum in een hostel.

Alvast bedankt.
Op zondag naar het grote stadspark, 's avondspits eten bij plaza Santa Ana, bezichtiging van het paleis.
madrid is zalig!

ik weet niet of je graag musea bezoekt?

zo ja, dan is het thyssen-bornemsza museum een echte aanrader:

http://www.museothyssen.org/en/thyssen/home

het heeft kunst van de 13de eeuw tot de 20ste, dus je hebt heel veel afwisseling in één museum (prado heeft alleen de 'oudere' kunst).

heel goeie audiogids, ook.

en vaak nog speciale, tijdelijke tentoonstellingen.

wij hebben het zo gedaan: in de voormiddag naar de gewone collectie, dan gelunched, en dan nog eens terug voor de tijdelijke tentoonstelling (was toen Hopper)

verder zorgen dat je een gids hebt waar veel wandelingen instaan, want Madrid is echt een stad om in rond te wandelen, en te verkennen wat er op je pad komt, genieten van de mooie lanen, huizen, pleinen en kerken.

zeer goed te voet te doen, hoor, we hebben wel af en toe de metro genomen, maar het meeste gewoon te voet gedaan.
Op zondag inderdaad naar El Retiro(park). De madrilenen leven echt buiten. Daarnaast eten bij Vinoteca vlakbij de opera. En ook een heerlijke shopstad.
I choose happy!
Ja ik ben gek op Musea bezoeken.

Zal dat ook zeker gaan doen, hoop dat het dan al lekker weer is. Graadje of 25 is altijd lekker.

Dat park hou ik in mijn achterhoofd. Shoppen daar geef ik niks om dus dat sla ik over.

Ben nu minder nerveus om alleen een stad te verkennen dan een paar maanden terug omdat Rome me erg goed af ging alleen. Je word er creatief van om een stad te verkennen, ga wel proberen wat Spaans te leren. De mensen spreken daar niet zo goed engels hoorde ik.

Zijn de Metro's een beetje veilig? Heb wel altijd een goed gevoel bij Spanjaarden, mee dan bij Italianen. Misschien omdat mijn opa Spaans bloed had.
Metro is top daar. Ook heel makkelijk vanaf het vliegveld. Het is een fijne stad, maar let wel goed op je portemonnee.
I choose happy!
veilig... denk het wel, wel goed op je spullen letten, hé, geen portefeuille in achterzak of rugzak enzo.

wat ook leuk is om te eten is in zo'n overdekte markthal (met verschillende 'eet'standjes) bvb mercado san miguel.

paleis hebben we niet binnenin bezocht, maar de (witte) kerk aan het paleis vond ik heel mooi en licht.
Hoe kom je vanaf het vliegveld in de stad? gewoon met de metro? hoe kom je aan kaartjes en wat kost het ongeveer?

Is het ver vanaf het vliegveld? Ik wil niet weer 50 euro heen en terug kwijt zijn met de taxi zoals in Rome.

Ja de regels wat betrekking tot geld en veiligheid ken ik wel, in Rome is dat ook allemaal prima gegaan. Had mijn geld in mijn broekzak, lange jas erover heen. Niks gebeurd.

Voelde me er enorm veilig.
Een paar jaar terug was ik 25 euro kwijt met de taxi van het vliegveld naar het centrum. Maar je kan ook de metro pakken.

Metro is net zo 'veilig' als in andere grote steden. Wij zijn er gezakkenrold in de drukte bij het instappen. Niet dat het zo druk was, maar er werd drukte gemaakt.

Sla het Plaza Mayor niet ove en r zijn genoeg andere pleintjes waar je heerlijk een terrasje kunt pakken.
quote:rogue_1987 schreef op 17 maart 2013 @ 10:29:

Hoe kom je vanaf het vliegveld in de stad? gewoon met de metro? hoe kom je aan kaartjes en wat kost het ongeveer?

Is het ver vanaf het vliegveld? Ik wil niet weer 50 euro heen en terug kwijt zijn met de taxi zoals in Rome.

Ja de regels wat betrekking tot geld en veiligheid ken ik wel, in Rome is dat ook allemaal prima gegaan. Had mijn geld in mijn broekzak, lange jas erover heen. Niks gebeurd.

Voelde me er enorm veilig.Een taxi is daar totaal niet duur. Twee jaar geleden heb ik rond 25 euro betaald vanaf het vliegveld naar de stad. Duurt ongeveer een half uur.
Madrid is een heerlijke stad. Ikzelf ben niet zo van de toeristische plekjes aflopen; ik loop liever mijn neus achterna.
Leuk, ik lees mee, ik ga over drie weken vliegen op Madrid en dan zit ik daar anderhalve week in een klein dorpje vlakbij Madrid. Prado wil ik zeker heen.

Dank voor de tips over Mercado San Miguel en El Retiro. Ik hou dit topici in de gaten!
Ik ben ook wel zo Paloma, ik loop gewoon ergens heen en ik zie het wel.

Spreken de mensen er een beetje Engels? of moet ik hard aan het spaans.

Splinter oei, gerold in de metro. Dat kan altijd gebeuren natuurlijk maar toch naar om te horen.

Plaza Mayor ga ik onthouden. Die tip over de overdekte markt ook, bedankt Aliva.
quote:Teigera schreef op 17 maart 2013 @ 10:40:

Leuk, ik lees mee, ik ga over drie weken vliegen op Madrid en dan zit ik daar anderhalve week in een klein dorpje vlakbij Madrid. Prado wil ik zeker heen.

Dank voor de tips over Mercado San Miguel en El Retiro. Ik hou dit topici in de gaten!

ik zou echt eerder voor thyssen-bornemisza kiezen, geeft een mooi overzicht en is niet gigantisch (ik ben wel nog niet in het prado geweest, moet ik eerlijkheidshalve zeggen).

vanop vliegveld hebben we gewoon de metro genomen, gaat heel vlot; ik zou daarvoor geen geld geven aan een taxi.

oh, en NIET eten op de plaza mayor. tourist trap!!
En een metrokaartje kost 2,50(tenminste in 2011), dus ook een hele besparing.
I choose happy!
Dan pak ik de metro gewoon vanaf het vliegveld.

Is plaza Mayor wel een leuk plein om gewoon rond te lopen of is het te toeristisch?
quote:aliva schreef op 17 maart 2013 @ 10:45:

ik zou echt eerder voor thyssen-bornemisza kiezen, geeft een mooi overzicht en is niet gigantisch (ik ben wel nog niet in het prado geweest, moet ik eerlijkheidshalve zeggen).

Ik kan heel wat hebben qua musea, ben o.a. in de Hermitage en British Museum geweest. Ook van die gigantische musea die je onmogelijk in een dag kunt doen, als je alles wil zien.

Ik wil sowieso naar het Prado gaan, maar ik zit maar een uurtje rijden van Madrid af dus ga waarschijnlijk wel meer dan 1 dag erheen. Thyssen - Bornemisza vond jij dus mooi, ben je toevallig ook in het Reina Sofia geweest? Want ik ben geen groot liefhebber van 20e eeuwse kunst (nou ja vanaf ong 1930 is het niet meer zo mijn ding) en in het Thyssen hangt daar vrij veel van begreep ik. En in Reina Sofia weer wat minder.
gooi je de twee niet door elkaar?

Reina Sofia is 20ste eeuwse kunst.

Daar ben ik ook geweest, maar het was voor mij een teleurstelling.

Omdat het in feite een kort tijdsbestek is, en dus veel minder afwisseling gaf. Er waren ook weinig werken die me echt aanspraken. En de audio gids was niet veel waard vond ik.

Guernica hangt er wel, dat is dan weer een plus, maar ik zou er niet terug gaan.

Thyssen - Bornemisza gaat van dertiende eeuw tot twintigste.
quote:rogue_1987 schreef op 17 maart 2013 @ 10:59:

Dan pak ik de metro gewoon vanaf het vliegveld.

Is plaza Mayor wel een leuk plein om gewoon rond te lopen of is het te toeristisch?

ja, het is een mooi plein, zeker de moeite waard.

terrasje doen, glaasje drinken... maar eten zou ik er niet meer doen.
Haha, ik geloof het wel Aliva! Ik heb het verkeerd onthouden . Maar dankjewel voor je info, Reina Sofia is dus een minder goede audioguide en niet echt een aanrader. Hoewel Guernica dan idd me wel weer aanspreekt.
Vlakbij Santa Ana is een winkel met alleen maar espadrilles, handig voor de zomer.

Vanaf Parque del Oeste kun je een kabelbaantje nemen naar de Casa de Campo (dat laatste is niet bijzonder, maar de tocht met het kabelbaantje en het zicht op de stad en de afgrond achter het paleis wel).

Het museum Cerralbo is lang dicht geweest voor restauratie, sinds een jaar of twee weer open.

Doe je aan hardlopen? Neem je schoenen mee en doe een rondje Retiro.

In het straatje achter de Corte Ingles (Sol) zit een leuje tapas bar.
Heb je ontbijt bij je hostel? Zo niet, toast met olijfolie en tomatenprutje is lekker.
Nee geen ontbijt helaas, en ik loop ook niet hard. Ben enorm lui haha.

Iemand enig idee wat voor weer ik kan verwachten eind april?

Tapas ga ik zeker eten, vind dat heerlijk. Heb er nu al zoveel zin in.
Zondagochtend naar de grote (rommel)markt. Erg leuk!
Ze spreken daar wel Engels hoor. Leuk als je een paar woorden Spaans spreekt, wordt erg gewaardeerd.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven