Wel of niet vakantie boeken?

24-05-2021 17:18 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat eerder vanmiddag een vakantie voor mijn gezin te boeken, maar halverwege bracht mijn puber me aan het twijfelen. Onze beoogde vakantiebestemming is weliswaar geel, maar ter plekke moet je zowel binnen als buiten mondkapjes dragen, geldt een max aantal personen in restaurants en zwembaden, we zouden erheen vliegen maar nog niemand van ons is ingeënt en we weten natuurlijk geen van allen hoe Corona zich gaat ontwikkelen. Mijn puber zei dus "waarom wachten we niet tot volgend jaar, mam?"

Anderzijds ben ik ontzettend toe aan een change of scenery na 1,5 jaar thuiswerken, heb ik mezelf regelmatig voor mijn kop geslagen dat ik vorig jaar me zo streng aan alle maatregelen heb gehouden, en lijk ik in de media vooral allerlei proleten Nederlanders te zien die onbekommerd op vakantie gaan en daar de grootste lol hebben.

Vandaar mijn vraag: gaan jullie deze zomervakantie al vliegen naar een fijne bestemming?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
24-05-2021 17:28
Als ik jou was zou ik dan dit jaar in Nederland vakantie vieren, voor de change of scenery. En een vliegvakantie voor volgend jaar bewaren. Voor mij zou een vakantie met stress of het wel door kan gaan, met mondkapjes en maatregelen ter plekken en de onzekerheid of de maatregelen daar niet worden aangescherpt, de vakantievoorpret flink bederven.
Ja, zit ik nu ook naar te kijken, maar dat is fors duurder dan naar het buitenland. En dat vind ik dan ook weer zonde, om hier alsnog met misschien tegenvallend weer te zitten en ook gewoon in de Appie te lopen, maar dan in een andere plaats.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
24-05-2021 17:20
Nee, juist Griekenland.
In Griekenland hoef je buiten geen mondkapjes te dragen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
24-05-2021 17:28
Volgens mij wel ja. Zit er maar zo kort tussen de eerste en de tweede dan? In UK zit daar 12 weken tussen.
Hangt af van wat ze inspuiten.

Bij Astra ben je vertrokken voor 3 maanden.
Bij Pfizer heb je na een maand de volgende.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Alles op het vasteland is terug te reizen. Dan maar met de trein.
En in quarantaine.

Vorig jaar was ook alles open.
Ik zou niet vliegen naar een eiland.
Ik ben vorig jaar naar zes uur rijden geweest, nu naar negen uur. Dat is geen zon, zee, strand maar wel in een dag terug te rijden en dat was belangrijk voor mij.
Vorig jaar hadden we ook mondkapjes behalve als je aan tafel zat op het terras. En in je eentje naar de supermarkt.
Maar ook heerlijk een ander land, ander assortiment, ander uitzicht. Ik hou daar heel erg van heb ik gemerkt.

Als je vanuit huis kan werken mocht het fout lopen dan zou ik zeker boeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor dit jaar iets boeken wat je met de auto kan bereiken, zodat je in ieder geval niet vast komt te zitten en wellicht iets boeken wat je nog tot vlak van te voren kan annuleren.
Vorig jaar hebben wij dat gedaan met Slovenië (maar zie dat je daar nu als Nederlander niet in komt).

Wij gaan dit jaar niet (naar het buitenland in ieder geval) want ik ben in juli uitgerekend, dus dat scheelt nadenken hierover.
Alle reacties Link kopieren
Ja, geboekt naar Rhodos.
De maatregelen waren daar vorig jaar ook goed te doen, alleen mondkapjes in openbare ruimtes. Ook in het vliegtuig helaas ....
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
24-05-2021 17:29
Ik kom net uit Griekenland (oranje gebied). Ik heb totaal geen hinder ondervonden door de huidige regels. Het dragen van een mondkapje buiten is vooral in hele drukke plekken en wordt eigenlijk niet echt gehandhaafd. Ik droeg hem alleen buiten als ik door de drukke straten van de stad liep (Thessaloniki). Je draagt hem alleen als je geen afstand kan houden.
Oh echt? Dat klinkt dan wel positief. Hoe zit het met de besmettingen daar? Ik voel er ook weinig voor om na zo lang me keurig aan alle maatregelen gehouden te hebben dan alsnog in het zicht van de haven Covid op te lopen.
Am Yisrael Chai!
Star3 schreef:
24-05-2021 17:20
Spanje zeker? Wellicht een Griekenland een optie voor jullie? Meende dat de regels daar minder strikt zijn dan in Spanje.
In Spanje praat men over de mondkapjesplicht voor buiten af te schaffen. Dat zou fijn zijn.
Niet alle reacties gelezen hoor, maar waarom wacht je niet even af tot je zelf gevaccineerd bent en dat je dan zoekt naar een leuke last minute?

Dat vaccineren gaat best hard nu.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2021 17:33
Niet alle reacties gelezen hoor, maar waarom wacht je niet even af tot je zelf gevaccineerd bent en dat je dan zoekt naar een leuke last minute?

Dat vaccineren gaat best hard nu.
Ga maar uitleggen in 't Grieks in Griekenland dat je gevaccineerd bent en dus geen mondmasker meer op moet.

Als het staatswet is ginder zal je er toch écht één op moeten.
Net zoals in 't vliegtuig.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nee, voorlopig even geen buitenland. Pas weer als het hele gezelschap gevaccineerd is. Deze zomer blijven we dus in Nederland. Geen zin in gedoe met (spontane) maatregelen, kans op opname in buitenlandse ziekenhuizen, met spoed moeten vertrekken, kans op annulering etc.

Hooguit zou ik België/Duitsland/Noord Frankrijk nog overwegen met eigen vervoer als je dan per se naar het buitenland wil. Dan ben je met een paar uur iig weer in NL.
Wissewis schreef:
24-05-2021 17:36
Ga maar uitleggen in 't Grieks in Griekenland dat je gevaccineerd bent en dus geen mondmasker meer op moet.

Als het staatswet is ginder zal je er toch écht één op moeten.
Net zoals in 't vliegtuig.
Dat is helemaal niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-05-2021 17:36
Ga maar uitleggen in 't Grieks in Griekenland dat je gevaccineerd bent en dus geen mondmasker meer op moet.
Moet je nog gewoon op hoor als je gevaccineerd bent.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-05-2021 17:36
Ga maar uitleggen in 't Grieks in Griekenland dat je gevaccineerd bent en dus geen mondmasker meer op moet.

Als het staatswet is ginder zal je er toch écht één op moeten.
Net zoals in 't vliegtuig.
Daar komt de vaccinatiepas dus voor.

En buiten een mondkapje moeten dragen is zowat overal al afgeschaft of wordt binnenkort geschrapt.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar in Frankrijk waaronder Parijs viel het me erg mee.

Restaurants terrassen waren niet overvol ivm afwezigheid oa amerikanen. Een verademing. Zwembaden etc ook lekker leeg.

Wij reserveerden wel wat meer, bv zwemmen of eten of een uitje. Het voordeel is dat je dan ook lekker terecht kunt zonder geprop.

Change of scenery altijd heerlijk. Kapje op vind ik persoonlijk geen punt. Als je zit/ligt mag ie sws af.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan boeken voor september. Waarschijnlijk Spanje of Griekenland.
Ik ga er nu niet meer vanuit dat je niet thuis kan komen. Ik geloof er niks van dat er tegen die tijd allerlei vluchten gecancelled worden en je niet weg komt. Dat was tijdens golf 1 zo, maar dat zie ik nu niet meer gebeuren.

Mijn vriend krijgt over twee weken zijn tweede prik en ik heb dan waarschijnlijk net de uitnodiging binnen voor de eerste. In september zitten wij lekker in een warm land.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb om precies dezelfde redenen enorm lopen twijfelen de afgelopen dagen. Toch uiteindelijk geboekt naar Rhodos. Met omboekgarantie tot twee weken voor vertrek, geld terug garantie als het gebied ineens weer oranje wordt en een (hopelijk) goede verzekering bij Allianz. En dan maar duimen....maar ik ben het hier zo zat dat ik de gok ga wagen.
Wissewis schreef:
24-05-2021 17:36
Ga maar uitleggen in 't Grieks in Griekenland dat je gevaccineerd bent en dus geen mondmasker meer op moet.

Als het staatswet is ginder zal je er toch écht één op moeten.
Net zoals in 't vliegtuig.
Dat mondmasker ga je niet dood van. En die hoef je ook echt niet de hele dag op hoor, dat hoeft hier ook niet.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
24-05-2021 17:21
Ja hoor. Vorig jaar zomer trouwens ook gevlogen naar een Grieks eiland.

En dat er nu nog beperkende maatregelen zijn op jouw bestemming, zegt natuurlijk niks over de situatie over 2, 4 of 8 weken. Vrijwel overal worden de maatregelen de komende tijd flink afgeschaald of verdwijnen zelfs helemaal.
Dit inderdaad. De cijfers dalen nu overal als een malle, over 2 maanden ziet alles er heel anders uit, zeker weten.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
24-05-2021 17:47
Ik heb om precies dezelfde redenen enorm lopen twijfelen de afgelopen dagen. Toch uiteindelijk geboekt naar Rhodos. Met omboekgarantie tot twee weken voor vertrek, geld terug garantie als het gebied ineens weer oranje wordt en een (hopelijk) goede verzekering bij Allianz. En dan maar duimen....maar ik ben het hier zo zat dat ik de gok ga wagen.
En dit ook nog eens een keer: hele soepele annuleringsvoorwaarden, dus niks te verliezen. Ik zou het wel weten!
(Wij gaan pas in september naar Italië met eigen vervoer, dus daar ga ik helemaal vanuit dat het gewoon door kan gaan)
Nothing happens for a reason
Nee. We willen wel, maar met de auto.. en we wachten nog even met vastleggen.

Vorig jaar zijn we wel gegaan, met vliegtuig naar Spanje. Maar ik vond het zoveel minder leuk met mondkapje in de warmte, in winkels en op markten. En ergens was ik bang besmet te raken.
We moesten ook eerder terug omdat het code oranje (of rood?) werd.

Dan ga ik liever een week naar een Grieks eiland in de herfstvakantie, of skiën met kerst, of een extra stedentrip volgend jaar.. maar het plan is nu om als het kan te gaan, met de auto.
Overigens moesten wij behoorlijk bijbetalen toen we omboekten, omdat de tickets op de nieuwe data veel duurder waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die hele strenge regels over 2 maanden ook in die landen helemaal niet meer van toepassing zijn. Ze lopen ongeveer gelijk met ons wat betreft vaccineren. Dus ook daar is dan bijna iedereen die zich wil laten vaccineren ook daadwerkelijk gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
Wij (gezin met 3 pubers tussen 17 en 12) hebben deze zomer in Nederland geboekt, huisje in de duinen, dus hopen op stralend weer. Verder een lang weekend Efteling, daar maak je ze allemaal reuzeblij mee. Ik zag het nog niet zitten, het gewacht op vaccinaties/vaccinatiepaspoorten/negatieve (peperdure) PCR-testen.

Ik hoop in de herfstvakantie met het hele spul een stedentrip te kunnen doen (iets als Madrid, Barcelona of Lissabon). Anders houd ik het geld in m’n zak en boek pas voor volgend jaar meivakantie een vliegvakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geboekt voor augustus op rijafstand. Als het goed is zijn we dan wel gevaccineerd, verder ga ik ervan uit dat alles dan een stuk versoepeld is en annuleren kan vrij eenvoudig. Daarnaast kunnen we in een dag thuis zijn indien nodig. Vorig jaar Frankrijk waren de regels een stuk strikter dan hier, qua mondkapjes enzo, en dat heb ik niet als vervelend ervaren.
Vliegen zou ik denk ik niet zo snel doen, maar dat is meer omdat ik mezelf nog niet in een volgepropt vliegtuig zie zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven