Welke champagnekelder Reims-Epernay

18-09-2016 00:47 18 berichten
Zit met een luxeprobleempje ...



Man en ik willen binnenkort een paar dagen richting Reims.

Paar jaar geleden ook al bezocht.

Toen hebben we de champagnehuizen gelaten voor wat ze waren ...

maar nu willen we er toch wel één (of wie weet twee - kwestie van verschil te proeven ) doen.



Maar gezien er in die regio zo veel keuze is ...

Iemand een leuke / lekkere keuze?



We logeren waarschijnlijk in Reims centrum, maar hebben een auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Dom Perignon leuk! Daar zie het oude klooster van de benedictine monniken en een stukje wijngaard. Ik was op een champagne Tour van Moët&Hennessy via mijn toenmalige werk, maar ik denk dat je ook wel losse tours kunt boeken.



Verder ben ik ook in de kelders van Moët geweest, impressive! En in hun mansion hadden we een 6 gangen diner, elke gang begeleid net een andere champagne. Het diner werd gehost door de main wijnproefster van Moët & Chandon en ik heb erg veel over champagne geleerd daar. Ondanks dat Moët niet mijn meest favoriete champagne is was deze avond ook echt fantastisch!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar Pommery. Ken de champagne niet maar de tour had goede reviews op Tripadvisor. Kelders 30 meter onder de grond met veel kunst in de kelders. In Reims zit ook Veuve cliquot, ook een bekende en Taittinger, deze zijn allemaal goed aangeschreven. Buiten Reims, tussen Reims en Epernay zitten de kleinere huizen, die schijnen minder imposant te zijn maar wel minder toeristisch en wat charmanter. Wij gaan naar Lequin et fils, in Chavot courcourt. En misschien nog 1 kleinere, maar ik kijk ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn toen naar die van Mercier geweest in Epernay, hoef je niet voor te reserveren en de rondleiding is in een automatisch rijdend karretje met een Nederlandse audio guide. Je daalt eerst af met een panoramalift en in de welkomsthal staat nog het grootste champagnevat ooit gemaakt. Wij vonden het wel handig en best een leuke attractie, maar als je op zoek bent naar een andere ervaring dan kan je denk ik beter kijken naar een kleine champagneboer.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan om de paar jaar wel naar deze streek: lekker dichtbij, prima in een lang weekend te doen. En het is er prachtig! Je hebt het gevoel diep in Frankrijk te zijn.



We hebben wel eens in een landhuis/chateaux gelogeerd - dat was erg leuk. De laatste keer in een Airbnb bij mensen thuis gelogeerd in een echt Frans brocante huis - geslapen in de slaapkamer van hun zoon. Dat was echt zo apart en gezellig! In hun oude deux cheveux zijn we piepend en krakend hun ezeltjes gaan bekijken. Er was een kleintje bij



Ik zou niet in Rheims logeren, maar in of rond Epernay. Dat is qua locatie veel handiger. Je kunt dan boven Epernay een leuke route de champagne rijden. En de andere dag onder Epernay, daar liggen zulke schattige dorpjes en de champagne (blancs des blancs) is er anders. Ik vind deze champagne zelf het lekkerst.



Ga zeker champagnehuizen bezoeken, in Epernay is de Rue de Champagne en ook het VVV kantoor met handige folders. Daar zit Moet en Chandon oa. Die is erg commercieel, je moet flink betalen voor een rondleiding met een glaasje proeven. En de flessen zijn ter plekke ook nog duur. Kijk even rond in de showroom, maar laat het daarbij.



Mijn aanbeveling is eerst 1 of 2 andere grotere Champagnehuizen te bezoeken. Mercier is inderdaad een leuke, met het treintje en de panoramalift. Castellane vond ik ook erg leuk. Bij deze grote champagnehuizen betaal je voor een rondleiding en proeverij, het fijne is dat er dan meestal wel een rondleiding in het Engels is.



Begin hiermee en ga daarna rondreiden op de route de champagne. Die staat met borden aangegeven. Overal zijn champagnehuizen. Zie je er 1 die er leuk uitziet: mooie locatie, uitnodigende binnenplaats met veel bloemen - parkeer se auto en loop gewoon naar binnen. Soms is er binnen meer te zien, soms is het heel klein. Maakt niet uit, vertel dat je graag champagne wilt proeven. Dan schenken ze allerlei glaasjes voor je in (een bodempje) en vertellen er het 1 en ander bij. Fijnst is al je een beetje Frans spreekt. De flessen kosten zo rond tussen de 12 en 18 euro - afhankelijk van de soort (en de grootte fles). Je hoeft ze niet per 6 te kopen, een enkele fles is prima. Ontzettend leuk, en je komt op prachtige verrassende plekken! Er zijn ook kleine flesjes - die vind ik heel fijn qua maat. Die trek ik thuis wat makkelijker open voor bij de borrel.



Er is in de streek ook een heel apart bos, met vreemd gegroeide bomen. Leuk om er een wandeling te maken.



Wat helemaal leuk is om tijdens de druivenpluk te gaan: les vendanges. Overal zijn ze dan bezig met plukken en persen. Je kunt gewoon gaan kijken als je een poort open ziet staan. Even nieuwsgierig vragen, en ze vertellen je er graag over.

Mijn favoriete streek in Frankrijk
Man is volledig drietalig (N-F-E), ik versta Frans. Qua taal komt het dus wel goed .



Vandaag het hotel geboekt aan de rand van 't centrum van Reims.

We willen immers toch echt ongeveer 1.5 dag Reims-city doen (op een zaterdagmiddag toekomen + de volgende dag).

En daarnaast 1 dag uittrekken voor een autoroute en champagnekelder(s).



Ik bekijk zeker de huizen / kelders die al genoemd zijn.

Moët vind ik alleen vrij duur ... 23 à 28 euro per persoon ...

Toch es kijken of er dan geen "kleinere" zijn die iets minder vragen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben ook altyd superromantische avonden in die streek. Ik wil altyd graag een avond in Epernay eten. Een restaurant daar heeft mosselen met een saus van blauwe kaas - zo lekker! Soms gaan we ook heel chic lunchen bij een prachtig kasteel. Duur maar zo gaaf!



En 1 avond gaan we in de wijngaarden bbq'en. Op de achterbank hebben we een electrische koelbox, die vullen in de middag we met lekkernijen van de supermarkt. We hebben zo'n heel klein kooksetje met een gasbusje erin en 1 pit. Een soort koffertje is dat. Een pannetje en een wegwerp bbq. Dan gaan we op zoek naar een plek met wat ruimte en een mooi uitzicht, echt tussen de wijngaarden. En daar gaan we bbq'en. Op een kleed, wat vlees en vis braden, stokbrood erbij, kopje koffie en thee maken. Prachtige zonsondergang en in het donker glinsteren alle lampjes van de dorpen en Epernay. Muziekje uit mijn telefoon - pfff wat een geweldige avonden zijn dat



Erna ruimen we alles netjes op. Water op de bbq zodat 'ie goed uit is, alle troep mee in een plastic zak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 20 september 2016 @ 02:43:

Man is volledig drietalig (N-F-E), ik versta Frans. Qua taal komt het dus wel goed .



Vandaag het hotel geboekt aan de rand van 't centrum van Reims.

We willen immers toch echt ongeveer 1.5 dag Reims-city doen (op een zaterdagmiddag toekomen + de volgende dag).

En daarnaast 1 dag uittrekken voor een autoroute en champagnekelder(s).



Ik bekijk zeker de huizen / kelders die al genoemd zijn.

Moët vind ik alleen vrij duur ... 23 à 28 euro per persoon ...

Toch es kijken of er dan geen "kleinere" zijn die iets minder vragen.



Moet zou ik echt zeker niet doen. Te duur, het is echt de naam waar je voor betaalt. De andere huizen zijn ook ontzettend leuk. Elke keer bezoeken we weer een andere, elke rondleiding is weer anders. Kijk inderdaad maar op de recensies op Tripadvisor.



Ga zeker langs bij de cathedraal in Rheims - zo veel historie! En super dat jullie Frans spreken, dat maakt het helemaal leuk. 2 dagen is wel

kort, maar de streek is niet ver weg. Je kunt altyd weer gaan



Kom je uit Belgie? Belgen gaan volgens mij meer naar die streek dan Nederlanders, ik zie ze soms echt steekkarren met dozen champagneflessen inladen in hun auto
Jep, we zijn Belgisch.



Voor ons is 't dus dichterbij dan als we vanuit Nederland zouden moeten komen.



We zijn 6 jaar geleden al geweest.

Toen geen kelders gezien. Alleen bij Charles de Cazanove effe 6 of 12 flessen champagne meegenomen.

Die zat vlakbij ons hotel toen .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er toevallig van de week geweest. Heel veel van de kleine champagnehuizen rond Reims waren nu dicht voor tours ivm de oogst. En dan bedoel ik echt 85% van waar we aanbelden. En wat wel open was was alleen tasting en de flessen alsnog vanaf 16 euro en de kwaliteit mwah. Dan zou ik als je veel wil zien eerder een privetour doen. Die van cris-event.fr werd ons aangeraden door meerdere mensen.

We hadden niks geboekt en zijn op de bonnefooi naar de kelders geweest. Taittlinger was mooi en betaalbaar. Biij veuve cliqot was pas een paar uur later plek die hebben we overgeslagen. Pommery was mooi, de kunst vond ik een aanfluiting. Was zelf erg benieuwd naar Ruisart maar die paste niet meer op de dag.

Wij hebben heel lekker gegeten bij le crypto. Ernaast zit ook le wine bar, daar hebben we de lekkerste champagne op.

Verder het museum voor moderne kunst kun je overslaan, dat stelde niet zoveel voor. Wel handig dat je Frans spreekt, ik vond de mensen er weinig Engels spreken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vond ik de kelders wel echt boeiend, ook al had je bij beide een groot deel overlap in het verhaal. Taittlinger vond ik meer sfeervol, denk klassiek, monniken. Pommery was meer industrieel maar de grote muurwerken gaven het wat extra's plus dat er heel veel innovatie heeft plaatsgevonden met een vrouw aan het hoofd wat mij erg aansprak. Alleen de toegevoegde moderne kunst vond ik niks. Maar ze hebben dus net een nieuwe expositie geopend. We hebben bij taittlinger 1 proefglas op en bij pommery 2 en waren geloof ik resp. €17 en €30 kwijt.
anoniem_212966 wijzigde dit bericht op 20-09-2016 06:41
Reden: Verduidelijkt
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Mystery schreef op 20 september 2016 @ 02:44:

We hebben ook altyd superromantische avonden in die streek. Ik wil altyd graag een avond in Epernay eten. Een restaurant daar heeft mosselen met een saus van blauwe kaas - zo lekker! Soms gaan we ook heel chic lunchen bij een prachtig kasteel. Duur maar zo gaaf.



Welk restaurant in Epernay is dat?

En welk kasteel?
Alle reacties Link kopieren
Chateaux d'Etoges



Restaurant naam weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Chateau d'Etoges ziet er prachtig uit! Gaan we heen als de kinderen ouder zijn of niet mee gaan. Wij gaan 4 dagen (2 volle dagen) in oktober. We zitten in een klein dorp bij Epernay. We gaan in ieder geval 1 dag naar Reims. Kathedraal bekijken, shoppen en bij Pommery de caves bekijken. De 2de dag nog niet ingevuld. Andere tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Rechte boven Epernay is een geheimzinnig bos met hele vreemde bomen Les Faux de Verzy - mooi bos en een leuke wandeling. De bossen zijn echt vreemd. Onderweg kom je ook nog langs een vuurtoren met mooi uitzicht.



Vanaf Epernay kun je route de champgne naar beneden volgen - de regio van de blancs des blancs champagne. Door schattige dorpjes heen: Pierry, Cramant, Oger.
Alle reacties Link kopieren
Les Faux des Verzy heb ik over gelezen. Met een champagnebar in de toppen van de bomen. Lijkt mij heel leuk! Man is dol op wandelen dus dat is een mooie combi.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-09-2017 12:06
Reden: ivm spam
98.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-06-2018 17:09
Reden: Spam, maatregelen genomen.
99.11% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven