Welke tent?

27-01-2020 14:13 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Onze oude tent, die al >20 jaar in de familie is gebruikt is 'op', en dus zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwe (of tweedehands) tent voor komende zomer en hopelijk nog veel zomers erna.

Ben erg benieuwd wat voor tent jullie hebben, en wat jullie hieraan zo goed bevalt (of wat je juist zou afraden).

Hoewel we nu een katoenen tent hebben, is dat absoluut geen must. Uithangen om te drogen is toch wel groot minpunt.
Wel een must is 2 slaapcompartimenten (zijn met z'n drieën) en stahoogte in de leefruimte. En liefst makkelijk op te zetten (geen 100 haringen, zo'n opblaastent lijkt me wel wat, maar geen ervaring mee).

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tent van Obelink. Lugano heet hij geloof ik. 2 slaapcabines maar we zijn maar met zijn tweetjes dus wij hebben dat middenstuk eruit gehaald.
Hij lijkt op deze maar dus niet opblaasbaar maar met 3 stokken.
https://www.obelink.nl/obelink-summer-4 ... _id%3D1318

Wat ik fijn vind is de zijdeur en dat het een dichte cabine is met bodem. Wij kunnen voorin makkelijk staan en binnen zitten s’avonds.
Ik heb er wel een aparte grote tas bijgekocht waar hij makkelijk in kan in plaats van in de zak waarin hij geleverd wordt.
Ik weet niet waar je woont, maar in winkelcentrum “ De Meerpaal” in Houten is altijd een grote tentenshow in het seizoen. Er zitten daar 2 buitensportwinkels die op de benedenverdieping heel veel tenten opzetten. Dan kunnen zelf gaan kijken, vergelijken en proefliggen.
Wij hebben een Safarica, met maar 1-slaapcabine maar wel een voorbouw waarin kan worden gestaan en gezeten (en twee ingangen + luifel) van katoen/polyester. Opzetten is vrij simpel, we zijn er blij mee, kwaliteit is erg goed (bij slag groter met 2-slaapcabines is dat net zo simpel dacht ik) Als het regent rollen de druppels er zo af, we zagen (tijdens kamperen zelf) dat bij andere tenten die de regen helemaal opzogen en daarna binnen niet meer droog waren. Wij hebben 3 grote regenbuien (met onweer) doorstaan en kunnen de ochtend erop gewoon tent droog meenemen. (in tegenstelling tot andere)

Edit; als je beetje in de buurt woont: De Wit in Schijndel is fijne mega-store, die hebben alle tenten opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Outwell tent met stokken. Als ik een nieuwe tent zou willen kopen. Zou het dezelfde zijn in de oppompversie, de rosedale 5pa.

Volgens mij zijn de Decathlon tenten ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze (weet niet of hij nog ergens te koop is, is al een jaar of 10 oud inmiddels):
https://www.obelink.nl/coleman-ridgeline-4-plus.html

Pluspunten:
- genoeg leefruimte en stahoogte in het midden
- grondzeil in het woongedeelte (bevestigd met van die houtje-touwtje knoopjes, dus kan er ook uit)
- is licht en droogt snel
- ik kan hem in mijn eentje opzetten als het echt moet (heb hem gekocht toen ik in mijn eentje met mijn dochter van toen peuterleeftijd ging kamperen, dus dat alleen kunnen opzetten was echt een must)
- alles is netjes afgewerkt
- makkelijk op te zetten in 15-20 minuten inclusief alle touwtjes

Minpunten:
- slaapgedeelte is met 2 personen wat aan de krappe kant, vooral omdat het tentdoek daar schuin loopt. Ik geloof dat er ook de 6-persoons versie hiervan bestaat, daar zijn de slaapgedeeltes vast groter.
- de luifel vind ik wat onhandig op te zetten en ook vrij klein, dus in de praktijk gebruiken we die nooit
- polyester, dus kan wel warm worden (gelukkig wel genoeg ventilatiemogelijkheden) en is kwetsbaarder dan katoen

We hebben ook nog een grote katoenen tunneltent met veel meer leefruimte. Ook heel fijn, maar daar duurt het opzetten al gauw een uur en hij is veel te zwaar en onhandelbaar om alleen op te zetten. Dus die gebruiken we alleen als we minimaal een week op 1 plek staan.
Die is wel weer prettig als het heel warm is (katoen ademt toch beter) of als het veel regent (vanwege de grote leefruimte).
Wij hebben de Sibley Protech 600. Één stok, staat strak in 10 minuten, 15 minuten in mijn eentje en te gebruiken met en zonder binnentent. Lekker veel ruimte en niet lelijk :biggrin:

Zoiets:
https://images-na.ssl-images-amazon.com ... YB-zAL.jpg
Alle reacties Link kopieren
De Wit is hier niet al te ver vandaan, gaan daar binnenkort maar eens kijken.

Die Obelink die Dolfje linkte had ik al gezien online, twijfel alleen beetje over de grootte.

Die Outwell en Safarica tenten ga ik ook eens googlen. Dank voor alle tips tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook nogal aan hoe je kampeert.
Alleen zuid - Europa (katoen fijner voor het binnenklimaat, weinig regen dus snel droog niet zo van belang) of ook noord?
Hoe lang blijf je op een plek (wij verkassen nogal eens dus wil met 10 minuten de tent hebben staan, als je 3 weken op één plek blijft is een uur opzetten misschien ook oké)?
Slaapcabines naast elkaar (je hoort alles) of juist liever wat uit elkaar zoals in een tunnel?
Met of zonder luifel?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Wij hebben Coleman Kingsley 6 tent. We zijn er erg blij mee!
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
27-01-2020 15:23
Wij hebben de Sibley Protech 600. Één stok, staat strak in 10 minuten, 15 minuten in mijn eentje en te gebruiken met en zonder binnentent. Lekker veel ruimte en niet lelijk :biggrin:

Zoiets:
https://images-na.ssl-images-amazon.com ... YB-zAL.jpg
:flirting:

Heel gaaf!
Maar is dat niet een enorm pakket om mee te nemen?
Snouth schreef:
27-01-2020 15:54
:flirting:

Heel gaaf!
Maar is dat niet een enorm pakket om mee te nemen?

Vergeleken met plastic tenten wel :) ik denk een pakket van 40x40x70/80 cm plus nog een binnentent, paal en grondzeil. We hebben geen kleine auto :-D

Maar ik heb liever wat kilo’s en centimeters meer dan dat ik in zo’n seksloze plastic fiberglasstokken rups moet kamperen :-$
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit kiezen voor een polyester tent. Polykatoen bevalt hier goed. Ventileert goed, wordt niet zo snikheet als polyester, droogt snel en is minder zwaar dan katoen. Ik heb er er een van het merk Eurotrail, gekocht bij De Vrijbuiter. Vereiste voor mij was ook een volledig dichte bodem en dat heeft mijn tent. Deuren van de meeste tenten sluiten met een soort flap of er zitten grote kieren op ritspunten waardoor toch ongedierte de tent in kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een polykatoenen tent van de Obelink. Groot genoeg voor een gezin van 4 (eentje slaapt nog in een campingbedje, maar past prima), met een ruime voortent voor de slechtere dagen (waar wij heen gaan is het meestal warm, en staan er 3 kasten en een koelkast). Ook zit er een luifel aan waar we de tafel onder hebben staan. Wij hebben ook een vast grondzeil, en géén scheerlijnen. Ideaal met kleine kinderen. We hebben zowel een voordeur als een zijdeur, beiden dicht te ritsen met een hor.

Het is een type "bungalow" tent. Maar ik kan hem niet meer op de website vinden.

Ik ben sowieso groot fan van de Obelink! Zeker ten opzichte van de Vrijbuiter mooie prijzen, en goede kwaliteit. Ze hebben ook erg fijne slaap luchtbedden.
Nelle botti piccine ci sta il vino buono
Alle reacties Link kopieren
Miss.Speeseend schreef:
27-01-2020 15:26
De Wit is hier niet al te ver vandaan, gaan daar binnenkort maar eens kijken.

Die Obelink die Dolfje linkte had ik al gezien online, twijfel alleen beetje over de grootte.

Die Outwell en Safarica tenten ga ik ook eens googlen. Dank voor alle tips tot nu toe!
Te klein of te groot? Ze hebben ook grotere nl met een extra luifel ervoor.
Alle reacties Link kopieren
@Dolfje: ik dacht misschien te klein, maar lastig inschatten op een plaatje..

Iemand stelde dat bestemming van belang is, dat katoen fijner is qua binnenklimaat e.d.
Komende jaren verwacht ik een mix van noordelijke en zuidelijke bestemmingen. Deze zomer blijven we iig in Nederland, volgend jaar wellicht Kroatië of Italië, maar wil ook weleens naar Engeland en binnen paar jaar nog eens terug naar Noorwegen (ook al weet ik niet of we dat met tent doen of kampeerhutten boeken). Maar dus echt geen garantie op stralend weer zullen we maar zeggen.
Ik neig naar polykatoen wat ik zo lees op internet.

@Beatea: wat gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een opblaastent van Kampa. Echt ideaal vind ik. Staat binnen een half uur en kan op zich in je eentje. Je hebt verschillende uitvoeringen met zowel polyester doek als polykatoen.
Alle reacties Link kopieren
Miss.Speeseend schreef:
27-01-2020 19:00
@Dolfje: ik dacht misschien te klein, maar lastig inschatten op een plaatje..

Iemand stelde dat bestemming van belang is, dat katoen fijner is qua binnenklimaat e.d.
Komende jaren verwacht ik een mix van noordelijke en zuidelijke bestemmingen. Deze zomer blijven we iig in Nederland, volgend jaar wellicht Kroatië of Italië, maar wil ook weleens naar Engeland en binnen paar jaar nog eens terug naar Noorwegen (ook al weet ik niet of we dat met tent doen of kampeerhutten boeken). Maar dus echt geen garantie op stralend weer zullen we maar zeggen.
Ik neig naar polykatoen wat ik zo lees op internet.

@Beatea: wat gaaf!
Dat was ik :D
Wij hebben een gezinstent met polyester doek, zou ik nu niet meer kiezen, eerder polycotton.

Voor onze tentjes voor fietsvakantie is het echter ideaal, licht, compact, snel droog, en je zit toch weinig 'in' je tent, alleen slapen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
27-01-2020 16:15
Vergeleken met plastic tenten wel :) ik denk een pakket van 40x40x70/80 cm plus nog een binnentent, paal en grondzeil. We hebben geen kleine auto :-D

Maar ik heb liever wat kilo’s en centimeters meer dan dat ik in zo’n seksloze plastic fiberglasstokken rups moet kamperen :-$
Ik wil ‘m!!
Maar dan moeten we eerst een andere auto... of een aanhangwagen :rofl:
Ik zou half katoen, half polyester nemen: polykatoen

katoen ademt, polyester is snel droog.

De Waard heeft ze tegenwoordig ook, zonder te veel haringen: de Bosuil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven