Werken in Vietnam

27-11-2014 18:25 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs is mijn contract niet verlengt. Erg vervelend maar dit creëert de mogelijkheid om mee te gaan naar de stage van mijn vriend in Vietnam. Nu heb ik genoeg spaargeld om rond te komen (Alles via UWV is ook geregeld) Maar ik wou graag een zakcentje bij verdienen. Met toeriste visum mag je niet werken daar. En om een werk vergunning aan de vragen moet je eerst een baan zoeken. Nu ik ben Kunstenaar en wou daar tekenen lessen in de Natuur gaan geven aan toeristen en eventueel mijn eigen werk verkopen. Erg idealistisch, maar goed ik wil graag nu uitzoeken of dit wettelijk ook allemaal mag? Anders doe ik het niet. Volgende week gaan we naar de ambassade en kan ik het daar na vragen. Maar misschien zijn er ervaren reizigers die tips of ideeën voor mij hebben.
Je eigen werk verkopen in 'n cultuur waar alles veel goedkoper is dan hier, lijkt me erg naief. Als je nu een gevestigd kunstschilder/fotograaf ofzo bent, kun je wellicht reizen organiseren voor westerse toeristen die je ter plekke les geeft. Maar...dan zou je eigenlijk alweer bekend moeten zijn in het land zodat je ook echt de plekken die creatief gezien het meest de moeite waard zijn, kent. Je zult daar gewoon nooit veel kunnen verdienen, dus waarom niet gewoon lekker gaan rondreizen en jezelf laten inspireren zodat je er je kunst kunt maken die je later in NL kunt verkopen tegen n hopelijk normale prijs?
Ik wil de lokale prijs vragen. Als ik genoeg verdien om daar te kunnen eten dan is dat genoeg voor mij. Ik heb nul intentie om er rijk mee te worden. Ik wil in eerste instantie iets leuks te doen hebben aangezien mijn vriend gewoon stage aan het lopen is en als tweede zou het leuk zijn als ik niet al men spaargeld op moet maken. Voor de rest heb ik nu nog geen ambitie om een top carrière in de kunstsector te beginnen.
Als je de lokale prijs zou vragen werk je je juist diep in de schulden wegens de kosten van de materialen die je nodig hebt. Je kunt er voor 'n appel en 'n ei eten, dus daar hoef je niet voor te werken. En hotels kosten er ook niet zo duur en het is nog goedkoper als je in gedeelde dorms gaat slapen tijdens je reis.
quote:elninjoo schreef op 27 november 2014 @ 18:52:

Als je de lokale prijs zou vragen werk je je juist diep in de schulden wegens de kosten van de materialen die je nodig hebt. Je kunt er voor 'n appel en 'n ei eten, dus daar hoef je niet voor te werken. En hotels kosten er ook niet zo duur en het is nog goedkoper als je in gedeelde dorms gaat slapen tijdens je reis.Ik ben het er wel mee eens, behalve dan dat ik niet weet wat de materialen kosten, maar Vietnam is echt goedkoop en hoewel ik snap dat je iets om handen wil hebben en ook een zakcentje wil verdienen, denk ik dat dat lastig wordt.
Cum non tum age
Wettelijk in de zin of je je WW behoudt? Of wettelijk volgens regels in Vietnam?

Mij lijkt het makkelijker om daar gewoon in toeristenbranche wat te zoeken. Achter receptie van hotel of horecawerk. Neem aan dat je er niet al te lang bent dus echt iets opbouwen lijkt me onhaalbaar.
Toeristen zitten overigens meestal niet te wachten op tekenles. Je zou via tour-operator kunnen kijken of ze je in willen huren. Bijvoorbeeld 1 vd bootmaatschappijen in Halong Bay. Misschien zit er kunstzinnige operator tussen.
quote:vivamila schreef op 27 november 2014 @ 19:03:

Toeristen zitten overigens meestal niet te wachten op tekenles. Je zou via tour-operator kunnen kijken of ze je in willen huren. Bijvoorbeeld 1 vd bootmaatschappijen in Halong Bay. Misschien zit er kunstzinnige operator tussen.

En als ze al spontaan besluiten om daar een tekenles te volgen (want de volgende dag weer weg) dan vinden ze dat waarschijnlijk leuker met een local dan met een andere toerist.

Ga je ook zorgen voor goede verpakkingen (koker/tekenmap, hoewel je daar waarschijnlijk niet mee gaat leuren op je vakantie) als het je wel lukt om een opdracht(je) te krijgen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:occio schreef op 27 november 2014 @ 18:42:

Ik wil de lokale prijs vragen. Als ik genoeg verdien om daar te kunnen eten dan is dat genoeg voor mij. Ik heb nul intentie om er rijk mee te worden. Ik wil in eerste instantie iets leuks te doen hebben aangezien mijn vriend gewoon stage aan het lopen is en als tweede zou het leuk zijn als ik niet al men spaargeld op moet maken. Voor de rest heb ik nu nog geen ambitie om een top carrière in de kunstsector te beginnen.

Leuk ook voor de lokale bevolking die daar al alle eindjes aan elkaar moet knopen om rond te komen

Ik geloof niet dat ze dat gaan accepteren.

Ik moet ook eerlijk zeggen, ik heb maanden door Vietnam gezworven en ik heb weinig niet locals dingetjes zien verkopen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
In de fotografie bestaan er juist speciale fotoreizen die geleid worden door 'n Nederlander in het verre buitenland. Maar dan moet je als fotograaf natuurlijk al wel ervaring in het betreffende land hebben, anders kun je de amateurfotografen nog niets extra's leren. Wellicht zijn er ook wel schilderreizen naar het buitenland? Maar dan lijkt 't me ook gelden dat de cursusleider al bekend is met het reisland.
Of het een goed idee of niet wil ik in het het midden laten. Ik wil gewoon weten of dit wettelijk kan. Blijkbaar is dat een te ingewikkelde vraag.

Als het flopt dan flopt het maar. Ik wil gewoon geen gezeik.
Tsssk. Wat is dat voor een rare reactie? Wat is je vraag nu precies dan? Wil(de) best met je meedenken.
quote:occio schreef op 27 november 2014 @ 20:31:

Of het een goed idee of niet wil ik in het het midden laten. Ik wil gewoon weten of dit wettelijk kan. Blijkbaar is dat een te ingewikkelde vraag.

Google kapot?

http://www.joho.nl/landen/vietnam/

http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=1041
quote:occio schreef op 27 november 2014 @ 20:31:

Je weet dat ze in Vietnam bekend staan om hun vriendelijkheid hè

Tip: Ga daar eerst eens aan werken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wettelijk? Als je daar 'n beetje zwart bijrommelt merkt niemand er wat van. Gaat toch handje contantje en voor de wet ben je gewoon op vakantie met je vriendje.
Ik kan je aanraden om de website New Hanoian te bekijken. Dit is een website voor expats die wonen in Hanoi. Misschien kun je hier de vraag ook stellen? Zij weten waarschijnlijk meer over wat wel en niet wettelijk mag.

Maar waarschijnlijk mag het niet wettelijk. Je moet namelijk een werkvisum hebben om te werken in Vietnam. Hierbij moet de werkgever een aantal papieren afgeven aan de ambassade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven