(Winter)slaapzak

06-12-2021 22:01 11 berichten
Er zijn er veel, in heel veel verschillende prijsklassen, maar welke is nou echt fijn?

* voor temperaturen zoals nu buiten en kouder
* lichtgewicht
* geen dons ivm dieronvriendelijkheid
* liever geen mummy
* onder de 200 euro

Pas in het voorjaar/zomer nodig, dus geen haast :)
Alle reacties Link kopieren
Mummy is juist fijn in de kou, warm hoofd helpt. Thermo-pyjama helpt ook vind ik, hoewel partner bloot in de slaapzak gaat. Warm de slaapzak in dus even springen voor je erin duikt. Synthetisch dons als je geen dons wil.
Ik heb goede ervaringen met Nomad slaapzakken, die zijn er in verschillende diktes/warmteklasse.
Alle reacties Link kopieren
NOg een pluspunt:
synthetisch dons droogt makkelijker, en is daarom populairder bij kano-vaarders.

Dit hoorde ik 25 jaar geleden.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar The North Face Cat's Meow. Heb ik al jaren en hele goede ervaring mee. Deze is ook synthetisch. Wel een mummy, maar als je echt een warme slaapzak wil ontkom je daar niet aan.
Het nadeel van een mummy is dat ik er altijd in de knoop in raak :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
06-12-2021 22:40
Het nadeel van een mummy is dat ik er altijd in de knoop in raak :hihi:
De ene mummy is de andere niet. Er zijn er inderdaad waar je zo goed als ingesnoerd ligt, maar in die van mij heb ik prima bewegingsruimte en ik ben niet smal. Je verliest echt veel warmte in een dekenmodel.
Die van mij is niet zo warm, dus daar heb je niets aan, maar ik heb ook een hele warme north face gehad. Dat was een oud model en met donzen vulling, dus heb je ook niets aan, haha.
De cat's meow hoor ik wel veel goede dingen over. Ik zou gewoon eens Googlen naar reviews op Amazon ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: een flanellen laken (laken voor slaapzak)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ja, een mummy is de standaard voor winterslaapzakken. Ik vind het heerlijk en het is zo lekker warm! Als je niet kan wennen aan een mummy en lichtgewicht wilt, kan je voor een dekenmodel quilt gaan. Mijn man heeft in -8 geslapen ermee, we werden s morgens met sneeuw op de slaapzak wakker. Ipv een lakenzak trekken we vaak een dunne merino pyjama aan, heerlijk warm. Een dikke pyjama vind ik in een mummy benauwend en krap.
Slaap je in een tent of buiten? Als je buiten slaapt is een ademende, waterdichte buitenkant belangrijk omdat je slaapzak anders nat wordt van de dauw. En dan kan je slapen in de sneeuw, heerlijk!
Ik slaap in een tent! Er zit dus verschil in mummy’s, dat is goed om te weten. Zou je ergens proef kunnen liggen? :lol:

Altijd een lakenzak? Ik slaap in merinowol. Nadeel is dat ik ‘s nachts een aantal keer moet plassen dus er snel uit moet kunnen, maar er ook snel weer in wil kunnen ;)
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
07-12-2021 14:41
Ik slaap in een tent! Er zit dus verschil in mummy’s, dat is goed om te weten. Zou je ergens proef kunnen liggen? :lol:

Altijd een lakenzak? Ik slaap in merinowol. Nadeel is dat ik ‘s nachts een aantal keer moet plassen dus er snel uit moet kunnen, maar er ook snel weer in wil kunnen ;)
Ja, bij Bever of Zwerfkei kan je wel een slaapzak passen hoor!
Ik slaap dus ook lekker in merino. Als ik s nachts ga plassen voel ik me een ninja (met vetjes) in mijn strakke zwarte pak. In een lakenzak en slaapzak wurmen vond ik te lastig, vooral midden in de nacht. De slaapzak wordt dan echt wel sneller viezig, vooral bij de voeten, maar daar zitten toch alleen maar mijn vieze voeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven