Wonen en werken op Curacao

14-12-2009 23:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zijn er hier mensen die op Curacao wonen en werken?. Ik ben bezig met een nieuwe job op dit prachtige eiland en zou graag wat tips willen verzamelen over wat er allemaal komt kijken bij deze onderneming.

Allereerst het werk. Salarissen op de Antillen, hoe liggen die, ik dacht lager dan hier, maar betaal je dan ook minder belasting? Hoe zijn verder de kosten van levensonderhoud. Ik ben alleen en zou nog op zoek moeten naar een huurhuisje. Is er een instantie waar ik allerlei antwoorden kan vinden ? Alvast bedankt voor jullie hulp en wellicht kunnen we hier kletsen over jullie ervaringen op Curacao ? Alvast bedankt !
Hai,

Je hebt groot gelijk om daarheen te emigreren! Hoef je iig niet meer te krabben.

Salarissen liggen idd lager maar de kosten, oa belastinggeld, zijn ook vele malen lager. eerlijk gezegd heb ik nooit daar moeten leven met een inkomen van Curacao zelf, maar met geld uit nederland (studiefinanciering) dus ik was erg rijk. Afhankelijk van het werk dat je gaat doen is dus ook afhankelijk van hoe je kan leven daar. In welke richting wil je werk gaan zoeken?

Het antillenhuis zou je evt kunnen helpen om daar werk te vinden. Daarnaast heb ik zelf wel het telefoonnummer van (betrouwbare) mensen waar ik zelf ook een jaar van heb gehuurd en die ik zelf zo zou benaderen als ik een huis daar nodig heb.

Kosten van levensonderhoud.. boodschappen lijken duur maar tis in guldens dus t lijkt meer haha.. benzine is errug goedkoop, sigaretten ook, kleding is ook goedkoop maar kwalitatief gezien is het minder. Voor goeie kleding ben je al wel ietsjes meer geld kwijt, maar ook niet heeeel veel hoor.

Wat wil je nog meer weten??
Dank je wel voor je reactie !

Ik verdien momenteel bruto 3000 euro voor een commerciele functie. Ik ben bezig met een baan maar salarisonderhandelingen moeten nog beginnen en ik vroeg mij af hoeveel iemand met mijn salaris hier op Curacao zal krijgen. En hoe is de bruto/netto verhouding. Heb jij enig idee ? En woon je er nog steeds of ben je weer terug in Nederland ?
www.dosmundos.an
Hi Frances1, ik woon zelf niet op Curacao maar wel op de Antillen en grofweg kun je zeggen dat de euro in NL de gulden hier is. Dus een commerciele functie (afh van niveau en ervaring) zal vanaf 3000 florin opleveren oplopend tot 4000. Wat voor soort baan zoek je precies en in welke branche? Belastingen zijn idd lager, benzine is goedkoper, kosten levensonderhoud gemiddeld denk ik hetzelfde als in NL (bier is hier wel duurder!) en de kosten van een appartementje zullen tussen de 1000-1300 gulden per maand bedragen schat ik in, afh weer van wat je zoekt natuurlijk. Water en electriciteit zijn wel heel duur. Maar....het leven is er heerlijk!! Succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Kadushi, dank je wel , ik zal hun site bekijken

Duna, ook dank je wel, jij woont op Aruba (florin ?

Weet jij hoeveel 3000 of 4000 bruto in netto is ? Dan kan ik berekenen hoeveel ik dan overhoudt met de huur/water/elektra kosten eraf.
quote:Duna schreef op 15 december 2009 @ 01:39:

Belastingen zijn idd lager, benzine is goedkoper, kosten levensonderhoud gemiddeld denk ik hetzelfde als in NL (bier is hier wel duurder!) !

Dat het bier duurder is is wel essentiele informatie. Ik zou er niet heen gaan als ik TO was.

Geen bier -> geen verhuizing...
ja, maar de sigaretten zijn wel goedkoper, een lastige keuze dus ;)
Van wat ik gehoord heb zijn de boodschappen sowieso erg duur. Maar als je euro's hebt dan komt het vast goed.

Ze moeten niet in de gaten hebben dat je 'nieuw' bent en euro's hebt, want dan gaan de prijzen van producten zomaar omhoog. (uit Nederland komen en euro's hebben betekent rijk zijn).

Maar wat leuk!

Lekker zeg!!
De prijzen gaan echt niet omhoog als ze merken dat je nog maar net op het eiland bent, hoor. Met goed zoeken vind je een huisje voor onder de duizend naf. Levensmiddelen kunnen heel goedkoop maar dan moet je niet alles uit Nederland willen hebben. Bier is helemaal niet duur, maar je moet niet op een terras gaan zitten.
Op nederlandse terassjes heb je altijd duur bier idd en die zijn er in overvloed. gewoon op de locale plaatsen kost het misschien 1,75..

je hebt erg veel leuke huisjes voor onder de duizend gulden, maar dit is wel moeilijker te vinden in het centrum. tenminste, als je wilt dat het in goede staat is. in principe is het niet ver, van banda bou, naar het centrum maar tis de saaine, eentoninge weg die het lang maakt.

ik vind boodschappen doen er heerlijk, allemaal lekkere dingen in de winkels!

Wel zou het fijn zijn als er een ikea was daar want het meubilaar is echt afschuwelijk!! ouwbollig tot en met!
Het ligt er maar net aan waar je boodschappen gaat doen , ga je naar Vreugdenhill of de AH tja dan betaal je meer ... Omdat je daar ook de NL merken hebt zoals Calve Pindakaas e.d.

Maar ga je gewoon naar de kleine supermarktjes ben je weer gelijk stukken goedkoper uit.

Bier duur ? Heineken & Amstel wel jah , maar Polar wordt bij de vleet gedronken daaro en is stukken goedkoper.

Hou er wel rekening mee dat je een auto echt nodig hebt daar !!! Een auto met airco is wel erg lekker !

Het ligt er aan waar je woont en hoeveel inkomen je hebt maar veel huizen zijn aangesloten op electra dmv een code. Je koopt een code voor bv 20 nafl. En daarmee heb je dan 2 weken stroom. Is je stroom op moet je als de sodemieter naar de stroomleverancier om nieuw stroom (code) te kopen die je dus intoetst op je kastje in huis. Soms best kloten wanneer je achter je pc zit en in eens valt alles uit in de avond.. Moe tje wachten tot de volgende ochtend om weer stroom/code te kopen.

Ik heb een supertijd gehad op Curacao zowel wonen als werken.. (had alleen een vreselijke schoonloeder)
quote:EmmaVictoria schreef op 15 december 2009 @ 10:58:

Van wat ik gehoord heb zijn de boodschappen sowieso erg duur. Maar als je euro's hebt dan komt het vast goed.

Ze moeten niet in de gaten hebben dat je 'nieuw' bent en euro's hebt, want dan gaan de prijzen van producten zomaar omhoog. (uit Nederland komen en euro's hebben betekent rijk zijn).

Maar wat leuk!

Lekker zeg!!

hahaha. Van wie heb je dat gehoord?

Leven op Curacao kan zo goedkoop of zo duur zijn als je maar wilt.

Als je op stand wilt leven, d.w.z. Albert Heijn, auto met airco, huis met airco, lunchen op 'Hollandse' terasjes, elke week zwemmen en duiken, ja dan wordt het duur. Pas je je aan, dan valt het allemaal heel erg mee.

Maar prijzen die omhoog gaan omdat je uit Nederland komt is echt de grootste onzin. Het is geen rimboeland hoor.

Up to you! (niks mis met airco's, Heineken en de Albert Heijn, het kost alleen capitalen!)
Dank je wel voor jullie reacties !

Kosten voor eten/drinken dat komt wel goed. Ik vroeg me met name af wat je als alleenstaande zo'n beetje per maand kwijt bent aan water, airco en autootje en huur (huur dus 1000 naf per maand)

Verder iemand enig idee hoe ik erachter kan komen wat het inkomstenbelasting tarief is ?

Als ik deze info. heb dan weet ik wat ik kan vragen aan salaris om ongeveer dezelfde levensstandaard te behouden.
quote:JohnnyCake schreef op 17 december 2009 @ 10:39:

[...]

hahaha. Van wie heb je dat gehoord?

Leven op Curacao kan zo goedkoop of zo duur zijn als je maar wilt.

Als je op stand wilt leven, d.w.z. Albert Heijn, auto met airco, huis met airco, lunchen op 'Hollandse' terasjes, elke week zwemmen en duiken, ja dan wordt het duur. Pas je je aan, dan valt het allemaal heel erg mee.

Maar prijzen die omhoog gaan omdat je uit Nederland komt is echt de grootste onzin. Het is geen rimboeland hoor.

Up to you! (niks mis met airco's, Heineken en de Albert Heijn, het kost alleen capitalen!)

Eigen ervaring, naja mijn moeder meer.

En het is zeker geen rimboeland!! Tis een prachtig eilandje!!!!
Misschien iets verkeerd geinterpreteerd? Als je ergens eet dan heb je een menu met de prijzen, als je shopt in de supermarkt dan heb je prijsjes op de producten, als een huis te koop staat dan staat de prijs erbij vermeld. Net als in Nederland. Ik snap dus niet wat voor ervaring je moeder kan hebben gehad, anders dan een incident! Maar goed, ben wel benieuwd

Wat wel zo is, is dat de huizenprijzen massaal omhoog zijn gegaan sinds de Nederlandse pensionado's grof geld willen betalen voor een huisje aan zee. Maar dat is wat anders natuurlijk.

En sporadisch hebben hotels of andere toeristische gelegenheden een 'Antillean rate' om ook de lokale bevolking te lokken die anders wat beters te doen heeft. Maar dat is dus het tegenovergestelde van wat je moeder heeft meegemaakt.
Johnny woon jij daar? kun jij mij misschien helpen met die andere vragen ?
Hoi Frances, ik kom er vandaan, heb er mijn jongere jaren doorgebracht, maar zit nu alweer veel te lang in Nederland

Ik ga wel meerdere keren per jaar terug. Het meeste advies dat ik je kan geven staat hier al op de pagina door anderen vermeld. Het boek dat je via www.dosmundos.an kunt bestellen is heel informatief. Op www.wereldstage.com staat er ook veel informatie.

Ik zou graag je specifieke vragen beantwoorden, maar ik ken Curacao dus vanuit het perspectief van een schoolgaande tiener en mijn latere bezoekjes, ik heb er nooit gewerkt. Dus de vragen over werk en belasting laat ik liever aan anderen over. Al kun je er globaal van uitgaan dat de belasting een stuk lager is dan Nederland.

Levensonderhoud is zoals gezegd zo duur als je het zelf maakt. Als jij de hele dag de airco aan hebt staan dan betaal je de hoofdprijs aan electra. Als je je Nederlandse spulletjes koopt in de Albert Heijn dan betaal je ook voor de boot die dat spul uit Nederland haalt. Als je echter bij een 'lokale' winkelketen je boodschappen doet dan ben je al de helft goedkoper uit. Een eigen auto is GEEN luxe. Afhankelijk van waar je woont en werkt is het bijna een must: er is openbaar vervoer, en het werkt redelijk, maar die komt niet in elke wijk. De mentaliteit op de eilanden is heel anders dan hier in Nederland. Vat het niet persoonlijk op als de dame achter de kassa je nauwelijks een blik waardig acht. Dat heeft niks met jou (afkomst) te maken maar met het simpele feit dat Curacaoenaars een iets andere kijk hebben op klantvriendelijkheid. Nogal te begrijpen als je ziet wat die dames verdienen, terwijl de baas... DE Curacaoenaar bestaat niet, je zult na een lange tijd zien dat er verschillende groepen zijn in de samenleving (lokale afstammelingen van slaven, Surinamers, Joden, ex-Hollanders, Arabieren, Portugezen). Deze groepen wonen en werken 'perfect' samen, delen zelfs grotendeels dezelfde cultuur, maar de verschillen in mentaliteit zijn duidelijk aanwezig. Waar je je het beste bij voelt, dat zal wel blijken. Je kunt je natuurlijk ook beperken tot de aanwezige Nederlanders. Op het eiland heb je ook een anti-Nederlandse stroming. Die is klein en te verwaarlozen, maar ze maken soms wel veel lawaai, net als Wilders vaak de aandacht trekt. Trek je daar niet te veel van aan. Een veel grotere groep heeft politieke bezwaren tegen Nederland, maar zolang jij geen Balkenende of Bijlenveld heet dan nemen ze jou niks kwalijk! Echt niet! De lokale benaming voor Nederlands is 'makamba'. Dit is geen scheldwoord, al vatten sommigen dat zo op. Nogmaals, dit is geen scheldwoord.

Ik kan zo door blijven gaan. Het beste wat je kunt doen is er heen gaan met een open mind. Ja het is een stukje Nederland, maar het is GEEN Nederland. Geduld is belangrijk, je zult je moeten aanpassen anders word je gek. En doe het vooral rustig aan, het is heet! Uiteindelijk hoor je of bij de groep mensen die er na een jaartje op uitgekeken is, of je behoort tot de mensen die tot over hun oren verliefd raken op het eiland en er nooit meer weg willen. 50-50.

Succes, en als je meer vragen hebt, dan lees ik het wel!
Mijn vader heeft gewerkt op Curacao, is gewend aan het klimaat ( hij is zelf een indo) maar is gillend weggerend na een jaar.

Hij vond de mentaliteit bagger.

Note... hij werkte bij de ALM, de luchtvaartmaatschappij.
Wat jammer trouwens dat dit hele topic alleen maar over geld gaat. Hollandsche zuunigheid.
Dat valt heel erg mee toch Zamirah, je wilt toch wel een financieel plaatje hebben voordat je ergens een nieuw leven begint.
Bedankt voor het meedenken.

Ik snap dat de airco duur is als je hem de hele dag laat aanstaan. Ik zou hem alleen in de slaapkamer willen en dan nog zal je hem niet de hele nacht aan hebben staan. Maarja, nu heb ik eigenlijk nog geen idee wat je er per maand ongeveer aan kwijt bent (water/elektra/gas). Hopelijk kan iemand mij daar nog een idee over geven.
Ik betaal voor mij en mijn kind voor electra en water ongeveer Naf. 325,00 dat is incl. airco voor 2 slaapkamer. Maar we hebben alleen maar 2 uren airco per nacht, de rest van de nacht hebben we een plafond fan aan.

Boodschappen zijn we ongeveer Naf. 175.00 per week kwijt maar daar zit dus ook schoonmaak en wasmiddelen en benzine in. En ik doe mijn boodschappen bij AH en Centrum.

Een auto is hier op Curacao een must. 1 ltr benzine kost 1.97
Dank je wel vivahappyhour !

Kan niet wachten trouwens om weer naar de happy hours te gaan :-)

Kun jij mij ook inzicht geven in de hoogte van de lonen en verschil bruto/netto. Ik heb nu 3100 bruto + telefoon + lease-auto.
Frances,

Ik heb geen idee van de hoogte van lonen hier maar ik kan je volgende week wel het verschil van brutto/netto geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven