Zoektocht reis-/werkervaring

06-04-2015 13:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik deze 'zoektocht' bij reizen of bij werk/studie moest plaatsen. Uiteindelijk gekozen voor reizen want ik wil tenslotte naar het buitenland, dat is het voornaamste.



In juli verwacht ik mijn (tweede) studie af te ronden. Waar ik na het afronden van de vorige studie zeker wist nog niet te willen werken en te willen verder studeren weet ik het nu niet meer. Met studeren ben ik voorlopig even klaar, echter liggen de banen (in mijn sector) ook niet voor het oprapen. Daarnaast koester ik altijd nog de kleine wens om iets van de wereld te zien, de grote paradox is echter dat ik geen echte durfal ben. Ik houd niet zo van vliegen, ben nog nooit op een ander continent geweest en zie het niet voor me om een half jaar in mijn eentje ver weg te gaan.



Waar ben ik dan wel naar op zoek? Naar (vrijwilligers)werk waarmee ik iets van de wereld zie voor een periode tusen de 4 en de 12 weken. Ik heb al eens gekeken op de site van Edukans (heb onderwijsbevoegdheid) echter spreken mij de (derde wereld)landen niet aan en kost het erg veel geld om daar bij te mogen aansluiten. Wel is zo'n soort organisatie, waarbij je weet dat alles goed geregeld is en dus veilig is, waar ik naar op zoek bent. De vraag is dan natuurlijk ook, wie helpt?



Nog even kort: ben onderwijsbevoegd, heb interesse in het (speciaal)onderwijs in het buitenland (evt uitwisseling?!). Wil niet helemaal alleen ergens op de wereld zwerven. Landen waar ik interesse in heb: USA, Canada, enkele Europese landen, Zuid-Afrika, Thailand, Vietnam en andere vergelijkbare Aziatische landen.



Kom maar op met de tips...
Alle reacties Link kopieren
Vso?

Wel 3e wereld, maar volgens mij kun je aangeven dat je naar Azie wil en dat kan je zomaar in Thailand terecht komen. Misschien Zuid Afrika ook wel, maar dan natuurlijk niet op een prestigieuze universiteit.
Niketan werkt met gehandicapte kinderen in Bangladesh. Misschien is dat wat? http://niketan.nl/informatie/vrijwilligerswerk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens leerlingen die naar China gaan om Engelse les te geven.
En nederlandstalig onderwijs in het buitenland? Hier vind je de vacatures: http://www.stichtingnob.nl/vacatures.aspx
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties! Dat is wel voor langere tijd allemaal 'vrees' ik?! Zijn wel super interessante vacatures! Ik wou dat ik een durfal was, haha.
Een derde studie, dit keer met perspectief?
Maar je bent toch nu niet gebonden aan NL? Ga gewoon zien hoe en wat zonder jezelf vast te leggen op een termijn. Wie weet bevalt het je zo goed dat het in plaats van een intermezzo je toekomst wordt.
EVS in Europa? dat is geloof ik tot 30 jaar. Welke landen binnen Europa spreken je aan?



Maar je wilt iets zien van de wereld en vrijwilligerswerk doen? Ik kan me zo voorstellen dat het meeste vrijwilligerswerk op één plaats is. Wat voor plaatje heb je in je hoofd?
Is iets van een of meerdere zomerkampen leiden niks voor je? Daar kun je misschien ook je onderwijs ei in kwijt. En er zijn heel veel soorten kampen, overal in de wereld. Misschien heb je bijvoorbeeld een hobby zoals toneel of sport, dan kun je daar vast speciale kampen voor vinden. Ook voor speciaal onderwijs zijn er vast dingen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 06 april 2015 @ 13:24:

Niketan werkt met gehandicapte kinderen in Bangladesh. Misschien is dat wat? http://niketan.nl/informatie/vrijwilligerswerkDat zou niet mijn eerste keus zijn voor iemand die nog nooit alleen heeft gereisd of een ander continent heeft bezocht en zegt dat ze geen durfal is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 06 april 2015 @ 15:26:

[...]





Dat zou niet mijn eerste keus zijn voor iemand die nog nooit alleen heeft gereisd of een ander continent heeft bezocht en zegt dat ze geen durfal is.Dat mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf dit gevonden:

http://www.projects-abroad.nl/



Zoiets lijkt me gaaf, kan zelf bepalen hoe lang. Enig puntje is dat het toch wel ver weg is dus dan zou ik liever met iemand die ik ken willen gaan. Weet niet of ik iemand daarvoor vind, maar daar kan ik altijd nog naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jenn11 schreef op 06 april 2015 @ 17:10:

Ik heb zelf dit gevonden:

http://www.projects-abroad.nl/



Zoiets lijkt me gaaf, kan zelf bepalen hoe lang. Enig puntje is dat het toch wel ver weg is dus dan zou ik liever met iemand die ik ken willen gaan. Weet niet of ik iemand daarvoor vind, maar daar kan ik altijd nog naar kijken.Volgens mij gaan veel leerlingen van mij via projects abroad. Het kost geloof ik wel een hoop duiten, want ze zijn er allemaal geld voor aan het inzamelen.
quote:Jenn11 schreef op 06 april 2015 @ 17:10:

Ik heb zelf dit gevonden:

http://www.projects-abroad.nl/



Zoiets lijkt me gaaf, kan zelf bepalen hoe lang. Enig puntje is dat het toch wel ver weg is dus dan zou ik liever met iemand die ik ken willen gaan. Weet niet of ik iemand daarvoor vind, maar daar kan ik altijd nog naar kijken.Maar dan zou ik wel met iemand gaan die je nu al goed kent. Anders loop je echt een flink risico op gezeur, bijvoorbeeld door verschillende verwachtingen of lifestyles. Ik zou dat risico niet willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het reizen zelf al zo spannend vindt, zou je dan niet eerst eens gewoon een paar weken naar een ver-weg land op vakantie gaan? Eventueel met een groepsreis als je alleen niet ziet zitten?

De niet-derde wereld landen die je noemt, zitten niet bepaald te wachten op Nederlanders die ze komen helpen met onderwijs, dat kunnen Amerikanen en Canadezen heel goed zelf. Wat wel kan, is in zo'n land op een summer-camp gaan werken. Dat is meestal ook voor een week of 8, maar natuurlijk geen echt onderwijs (alhoewel alle didactische kennis altijd handig zal zijn). Ze zoeken daar alleen vaak wel mensen die stevig in hun schoenen staan (je hebt wel de verantwoordelijkheid voor een bups kinderen), dus je moet daar niet met compleet knikkende knieeen heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 06 april 2015 @ 13:25:

En nederlandstalig onderwijs in het buitenland? Hier vind je de vacatures: http://www.stichtingnob.nl/vacation.aspxhet is een goede website! dankjewel!!!
Alle reacties Link kopieren
Als je wat van de wereld wil zien, zou ik het niet bij 1 bestemming houden. Als je het werk onderweg nodig hebt om de reis van te kunnen betalen, zou ik voor een makkelijk instapland kiezen als Thailand en van daaruit kun je wat andere zuidoost Aziatische bestemmingen bereizen (Cambodja, Laos, Vietnam). Dat is allemaal stukken goedkoper dan bijv. de VS. Voor reizen in Noord Amerika heb je een vette bankrekening nodig. Als je er een baantje zoekt, zie je nog niets van het land. Misschien eerst werken in Nederland en dan pas op reis een optie?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Een baantje zoeken in Zuidoost-Azië als buitenlander kun je haast wel vergeten, ze hebben daar zat goedkope werknemers
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in Azië wel makkelijk aan de slag als docent Engels. Dat is meestal voor langere tijd, minimaal een half jaar maar liever een jaar
Alle reacties Link kopieren
quote:groenejas schreef op 18 april 2015 @ 11:19:

Je kunt in Azië wel makkelijk aan de slag als docent Engels. Dat is meestal voor langere tijd, minimaal een half jaar maar liever een jaar

Daar heb je volgens mij wel een internationaal (TEFL?) diploma voor nodig. En dan nog verdien je weinig maar zit je wel langere tijd op 1 plek. En TO wil tussen de 4 en 12 weg.



TO, ik zou eerst eens met een georganiseerde groepsreis meegaan. Ter plekke heb je ook de gelegenheid om er alleen op uit te trekken voor een middag of dag. Dan kun je kijken hoe het buitenland en zelf dingen ondernemen bevalt.

En dan kun je later alsnog wel/niet langere tijd weg gaan, dat is niet aan wen leeftijd gebonden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een project van IBO wat voor je? (www.ibo-nederland.org) Zij hebben verschillende kortdurende projecten binnen en buiten Europa. Het is georganiseerd (in de zin dat je met een groep gaat, accomodatie etc geregeld is) maar niet overgeorganiseerd (weekenden ga je meestal samen iets doen maar hoeft niet, je bent vrij om na afloop zelf nog te gaan reizen). Projecten zijn een stuk betaalbaarder dan die van bv travelactive of projectsabroad. Ik ben een keer of vijf met IBO mee geweest en heb er heel goede herinneringen aan. IBO-projecten zijn overigens wel meestal maar 2-4 weken.



Mocht je toch langer weg willen: het eerdergenoemde EVS (European voluntary service) is een aanrader. EVS is een soort stage waarbij je tussen de 3 maand en een jaar meewerkt binnen een buitenlandse organisatie (meestal binnen Europa, maar kan in principe overal ter wereld zijn). Je reiskosten, verblijf en evt taalcursussen worden vergoed, ook krijg je gedurende je verblijf in het buitenland een aantal interculturele trainingen samen met alle andere EVS vrijwilligers die op dat moment in je regio aan het werk zijn. Er zijn heel veel verschillende projecten mogelijk, check de database om een beeld te krijgen: http://europa.eu/youth/evs_database. Ik heb via EVS een jaar in het Spaanse speciaal onderwijs gewerkt (& dat is zo goed bevallen dat ik ben blijven hangen :P)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven