Zwanger op vakantie - 25,26,27 weken

15-01-2010 14:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heeft er hier iemand ervaring met zwanger op vakantie gaan. Zo rond week 25,26,27 van de zwangerschap?

Ik ben zwanger en heb een reis naar China gepland in die periode van mijn zwangerschap.

Ik ga vooral naar de grote steden in China, Shanghai, Beijing, Hong Kong



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Nou, lijkt me geen probleem. Doe het rustig aan, vermijd al te erge hitte en kijk uit voor voedselvergifitiging.

Ik heb geen ervaring met dit soort reizen, maar wel met zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ben op vakantie geweest met 24 weken. Echter niet zo exotisch, het bleef bij Italie



Ging me goed af, had wel iets meer last van de hitte dan dat ik normaalgesproken zou hebben.



En bij stedentrips is het natuurlijk erg afhankelijk hoe je er op dat moment conditioneel voorstaat.



Ik kon best nog een stuk lopen, maar bv een hele dag zat er al niet meer in, dan moest ik echt ieder uur even uitrusten.



Al met al moet je zorgen dat je de mogelijkheid hebt om het rustig aan te doen op je vakantie, dus dat je niet al bent aangemeld voor allerlei excursies. Dan kan je op dat moment zelf bepalen waartoe je fysiek nog wel en niet in staat bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. China heeft zeer slecht gezondheidszorg en echt schoon is het niet.

Kijk ook of je wel mag vliegen. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen moet je een verklaring van je huisarts hebben anders laten ze je niet in het vliegtuig.

Vraag ook even aan de GGD welke vaccinaties je nodig hebt en of die wel mogen met je zwangerschap. Uit eigen ervaring weet ik namelijk dat zwangere vrouwen niet alle vaccinaties mogen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij mijn laatste zwangerschap met een week of 25 naar New Orleans geweest. Welliswaar voor werk en niet zo exotisch, maar ook een lange vlucht. Daar terplaatse zijn ging prima, maar zo'n end vliegen tijdens de zwangerschap zou ik nu niet meer doen, dat was toch wel vervelend: sneller last van benen etc, geen slaappil kunnen nemen en een driedubbele jetlag.

Maar als je dat geen probleem vind, zou ik zeker lekker gaan. China lijkt me heel bijzonder!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel nakijken of je nog mag vliegen met de maatschappij waarmee je gaat. Sommigen weigeren al heel vroeg.

Ik zou wel gaan hoor, misschien de laatste keer voorlopig dat je het nog kan doen!
Alle reacties Link kopieren
Bij de meeste grote maatschappijen mag je gewoon vliegen tot 34 a 36 weken hoor...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet beter dan dat bij de meeste maatschappijen de grens op 34/36 weken ligt, al dan niet met een verklaring van een arts/VK.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gevraagd bij KLM, daar mag je zelfs tot 36 weken vliegen......

Verder heb ik alle inentingen al....

En reiservaring in landen als India en Marokko

Verder heb ik gelezen dat China in de grote steden als Shanghai en Beijing hele goede medische voorzieningen hebben (met engelstalige artsen)

Dus voor mijn gevoel moet het wel kunnen.

Het geen waar ik me het meest zorgen over maak is hoe je je voelt bij 25 weken, het vliegen en het eten in China.

Qua vliegen als ik genoeg beweeg tijdens de vlucht en daarna in China eerst 2 dagen goed uitrust lijkt me dat wel te doen.

Met eten is het wel extra opletten.

Maar omdat ik geen idee heb hoe erg je buik al in de weg zit bij 25 weken.... dacht ik, eens polsen op het forum of er mensen zijn met zwanger op vakantie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt natuurlijk bij iedereen verschillend



maar ik had nog weinig last van m'n buik rond 25 weken (ben in totaal wel bijna 30 kilo aangekomen)

dus lijkt me niet dat je er heel erg veel last van hebt. juist de beste periode van een zwangerschap om te gaan
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft natuurlijk niet de hele tijd in je stoel te zitten tijdens de vlucht, juist beter als je af en toe even loopt.



Ik had met 25 weken nog geen 'last' van mijn buik. Hij was aanwezig, maar niet hinderlijk.



Eten in China is lastig te beoordelen denk ik. Ik zou denk ik zorgen dat je een beetje oppast wáár je gaat eten. Dus niet bij een of andere louche kraam op straat. Verblijf je in een hotel? Misschien kan je achterhalen hoe het daar gesteld is met het eten, zodat je de hotels uitkiest die goed te boek staan.
Alle reacties Link kopieren
alvast bedankt voor de tips.

En nog meer tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
De meeste vrouwen zijn natuurlijk rond 27 weken nog prima in staat om van alles te doen, maar ik werd met 28 weken en 2 dagen accuut in het ziekenhuis opgenomen, zelf in levensgevaar ivm HELLP-syndroom en dus baby ook in levensgevaar. En nee, ik had geen enkele reden om dat aan te zien komen, zat gewoon 's ochtends op mijn werk, daarna routinecontrole bij vk, doorgestuurd naar gyn en voor ik het wist lag ik in een ambulance op weg naar een academisch ziekenhuis met intensive care voor pasgeborenen.

Gelukkig komt dat niet vaak voor, maar het kan iedereen overkomen. Ik zou het dus nooit doen, een reis zo ver weg. Stel je voor dat 't je daar overkomt, dan ben je, als jullie het allebei overleven, maanden verder voor je naar Nederland kunt komen. En goede medische zorg zal best te krijgen zijn, maar het lijkt me een verdomd eenzame nachtmerrie.



Mocht je het toch willen doen, zorg dan dat je een goede reisverzekering hebt, die ook verblijfkosten en dergelijke dekt als je onverhoopt veel langer moet blijven en controleer of ze ook uitkeren als je zwanger op reis gaat.
Toeristen in China hebben bijna nooit last van voedselvergiftiging, heel anders dan toeristen in India. Chinezen warmen eten namelijk niet tig keer op. Alles wordt roergebakken, en dus enorm verhit, dat wat over is gaat naar de varkens.
quote:elska schreef op 15 januari 2010 @ 14:15:

zo'n end vliegen tijdens de zwangerschap zou ik nu niet meer doen, [...] een driedubbele jetlag.



Grappig, ik had tijdens mijn vorige zwangerschap juist minder last van jetlag dan normaal, alsof mijn lijf zich alvast aan het instellen was op gebroken nachten en slapen wanneer het kon. (tijdverschil was 9 uur)



Bij 25-27 weken heb ik nog in een tentje gekampeerd, wel aanzienlijk dichtbij huis. Ging prima, maar ik had ook een vlekkeloze zwangerschap.
Ik zou niet naar China gaan,

hier probleemloze zwangerschap, totdat ik voortijdige weeen krijgt, dan wil je volgens mij niet in china naar het ziekenhuis.



Naar een meer europees land zou ik me nog wel kunnen voorstellen, ik ben toen ik 15/16 weken was nog wel gewoon naar IJsland geweest en met 24/25 weken naar Nederland (woon zelf in Duitsland). Maar dat waren voor mij wel beide landen waar het qua gezondheidszorg in ieder geval goed geregeld is en waar ik me ook verstaanbaar kan maken/de artsen goed engels spreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op vakantie geweest met 26 weken zwanger. Heb geen last gehad van 't vliegen! Had wel veel last van de hitte (heb ik normaal gesproken geen last van) en kon niet meer zo goed lopen. maar 't ging verder goed!

Wel aan te raden is om een zwangerschapsverklaring mee te nemen (kun je van de vk krijgen). Met 25 weken had ik nog maar een heel klein buikje. Ik paste net m'n gewone kleren niet meer. Maar ook dat is bij iedereen verschillend natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ben zelf met 24 weken op vakantie geweest naar Gran Canaria. Week later ben ik rechtstreeks vanaf mijn werk in het zh beland, kind overleden, en ik zelf op het randje en op de IC. Daarvoor nooit klachten gehad, en dit kwam totaal onverwachts. Misschien een extreem verhaal, en ik wil je echt niet bang maken, maar je weet nooit wat er kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Goh, wat een nare verhalen hieronder.. Als je het zo bekijkt is het misschien idd slimmer om tijdens een zwangerschap (althans zeg na een week of 20) niet meer zo ver weg te gaan. Zoals gezegd zou ik het zelf vanwege de vlucht + jetlag niet meer doen, maar aan de andere kant.. het is wel je laatste kans op een geheel zorgeloze ver-weg vakantie voorlopig!

Ik ga zelf tijdens deze (tweede) zwangerschap met 28 weken naar Andalucie. Heel simpel hoor, gewoon in een huisje met man en kind. Later in mijn zwangerschap zou ik zelfs dat niet meer doen, denk ik. Niet vanwege angst dat er iets gebeurt, maar omdat ik na een week of 30 toch echt minder mobiel was en op vakantie hou van veel wandelen.

Tja. lastig!

Pauline, kan je niet wat eerder gaan?
Alle reacties Link kopieren
Nee, eerder gaan gaat niet lukken.....

Ik zit ook nog te twijfelen tussen 1, 2 of 3 weken.

Misschien is 3 weken echt te lang = groter risico

Dus misschien 1 of 2 weken gaan.....

Lastig ja...

Ik heb nog even om er over na te denken

Ik ga ook wel even bij de verloskundige vragen en misschien bij een reisbureau dat gespecialiceerd is in China reizen.



Ik ken iemand die met 25 weken nog naar Canada is gegaan en iemand die naar Griekenland is gegaan. Beide goede verhalen....tja..wordt een lastige beslissing
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met zwangerschap maar wel met China. Hoewel je het daar best naar je zin zult hebben, ook als je zwanger bent, vind ik het niet de meest logische keuze.



Over het eten hoef je je geen zorgen te maken: wordt enorm verhit met wokken, zelfs het eten in kleine tentjes is op die manier veilig.



Maar als je iets wilt zien van China dan krijg je te maken met het volgende: trappen.



Naar een tempel: 100 treden omhoog. Een Boedha? Die zit boven op de heuvel: 1000 treden omhoog. De Chinese muur? trap op en af en dat zijn steile trappen! Ik heb echt een hekel gekregen aan trappen van mijn reis naar China.



Verder zijn openbare toiletten, ook rondom toeristische attracties, toen ik er 10 jaar geleden was, een ramp. Een gat in de grond en echt te smerig voor woorden. Als je snel last hebt van een volle blaas zul je daar zeker mee te maken krijgen.



En tot slot: heb wel eens gehoord dat je als je zwanger bent veel gevoeliger bent voor geuren en snel misselijk kon worden.

Wat ik in China tof vond was over de markt lopen en te zien wat ze allemaal verkopen. Is prachtig en geweldig maar je hebt dan soms echt een sterke maag nodig (denk aan orgaan vlees dat in de zon te drogen ligt). En overal kom je trouwens vrij scherpe niet westerse geuren tegen.



Toch heel wat anders dan Griekenland.
Alle reacties Link kopieren
zelf zwanger, en op zoek naar en vakantiebestemming voor rond week 25. Ben (niet zwanger) in China geweest. Ben daar niet ziek geweest, itt Indonesie, waar ik toch meer darmproblemen had, en Guatemala, waar ik zelfs een doktersbezoek nodig had (op hotelkamer) en zware antibiotica kreeg). Qua vliegen maakt het me denk ik weinig uit, slaap overal wel, zeker nu. Maar ik zal zelf een minder exotische bestemming kiezen, zelfs met mijn positieve ervaring in China. Denk aan Florida/Keys/Bahama's/Carribean evt met een tussenstop bij vriendin in PA (hoewel dat weer technisch niet een logische keuze is).
Alle reacties Link kopieren
quote:mariesophie schreef op 15 januari 2010 @ 15:04:

Ik zou het niet doen. Ben zelf met 24 weken op vakantie geweest naar Gran Canaria. Week later ben ik rechtstreeks vanaf mijn werk in het zh beland, kind overleden, en ik zelf op het randje en op de IC. Daarvoor nooit klachten gehad, en dit kwam totaal onverwachts. Misschien een extreem verhaal, en ik wil je echt niet bang maken, maar je weet nooit wat er kan gebeuren.Jaches. Dat is een naar verhaal, maar ik vraag me dan wel af waarom je in het ziekenhuis belandde? Kwam dat door je vakantie of was er iets anders mis?
Alle reacties Link kopieren
Ik had een scheur in mijn baarmoeder. Ze weten niet hoe dat komt en hadden het nog nooit gezien. Ik heb ook op vakantie nergens last van gehad, en toen ik thuis kwam gewoon weer aan het werk gegaan. Dit is natuurlijk wel extreem, maar ik hoor genoeg nare verhalen. Ik zou zelf niet naar een land als China gaan als ik zwanger zou zijn.
Heb geen ervaring met zwangerschap maar wel met China.

zoals hierboven al gezegt, als je iets wilt zien, moet je veel trappen op. De openbare WC's zijn hurk WC's en soms niet meer dan een gat in de grond, zelfs in de grote steden.



Eten is prima te doen, het enige is dat je vaak niet weet wat het is, en als je op moet passen met rauw vlees enzo, is dat misschien lastig. Vragen wat je eet is niet te doen, want in de meeste restaurantjes spreken ze geen woord engels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven