zwitserland in september

31-07-2010 19:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn van plan in september naar Zwitserland te gaan, provincie wallis.... Even wat vragen, misschien kunnen jullie helpen.

- Het weer: wisselende verhalen, maar we willen kamperen. Wie is er ook geweest in september en wat zijn de ervaringen met kamperen in die periode?

- Kosten: ook hier wisselende verhalen, duur of betaalbaar??

En als het duur is, waaraan merkte je dat?

- Op myswitzerland. com al veel gezien, maar wat moet je doen (actief en natuur en liever geen massatoerisme in gedachten houdend).

Moi
Ik ben jaren geleden in Zwitserland op vakantie geweest.

De plaats weet ik niet meer maar het was ongeveer 2,5 uur van Zurich vandaan en in de bergen. Het was augustus of september en al aan het sneeuwen, dus ook behoorlijk koud. De natuur was er natuurlijk prachtig en de bergen indrukwekkend en het ruikt er echt lekker maar wandelen is er niet echt fijn want je kunt alleen maar in het dal alsmaar rechtdoor lopen.

Zwitserland was altijd berucht om de prijzen van hotelkamers en is dat misschien nog steeds, dat weet ik niet.

Volgens mij is het tegenwoordig overal even goedkoop/duur.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

In het dal richting Arolla is het dan erg koud. Zon komt 's ochtends pas laat op je tent en 's avonds is hij ook weer snel weg. Je zit ook nog op 1700m ofzo. Winterkleding en goede slaapkledij zijn daar als de zon niet schijnt geen overbodige luxe. Overdag was het wel goed toeven.
quote:kopjekoffie70 schreef op 31 juli 2010 @ 19:40: maar wandelen is er niet echt fijn want je kunt alleen maar in het dal alsmaar rechtdoor lopen.

Hoezo dat? Je kan toch overal heenlopen waar je wil? Er zijn duizenden kilometers aan paden gok ik, dus alles is mogelijk en je kan ook op basis van je niveau variëren.

Qua weer is september gemiddeld stabieler dan in de zomer, de kans op onweer is kleiner. Je kan natuurlijk ook stabiel herfstweer treffen, maar Wallis is gemiddeld relatief goed. Of je laag sneeuw treft is heel erg jaarsafhankelijk. Pas er de wandelplannen een beetje op aan in elk geval.

Verder vind ik de prijzen in Zwitserland best meevallen. Campings zijn niets duurder dan elders. Alleen dingen als vlees zijn wat aan de prijs.
quote:duploo schreef op 31 juli 2010 @ 19:50:

In het dal richting Arolla is het dan erg koud. Zon komt 's ochtends pas laat op je tent en 's avonds is hij ook weer snel weg. Je zit ook nog op 1700m ofzo. Winterkleding en goede slaapkledij zijn daar als de zon niet schijnt geen overbodige luxe. Overdag was het wel goed toeven.Bijna 2000 meter zelfs, de camping van Arolla. Inderdaad kan het op hoogte goed koud worden. Als je daar niet van houdt kan je ook in het Rhonedal kamperen. Camping 'Bois de Finges' (ofzo) bij Sierre is erg mooi en zal zelfs in September nog zeer okee zijn qua temperatuur. Cultureel is Sion het enige stadje in de buurt dat een beetje de moeite waard is.
http://www.abenteuer-stroh.ch/

kamperen bij de boer of slapen in het stro in Zwitserland, vrij goedkoop

http://www.ferienhof-rueti.ch/

fam. Ruti bij Morschach een aanrader! (Niet in Wallis)

Alleen geen ervaringen in september...
Yetiman,

Er zullen vast wel plekken zijn waar je wel fijn kunt wandelen maar waar ik was zag het er ongeveer zo uit...

als je rechts op de foto kijkt, zie je een dal en tegen dergelijke bergen is niet op te lopen ( behalve voor een tekenfilm figuurtje)

Oh en waar ik was, was het helaas niet zo mooi landelijk, dus in dat dal liep ook nog een drukke autoweg.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ja, dat soort plekken heb je wel, maar als je met de auto bent of met de bus weg kan is het niet zo ingewikkeld om ergens te komen waar paden zijn. Wel is het zo dat veel wandelingen al snel veel hoogtemeters maken en bergschoenen vereisen. Dat probleem is op te lossen door of je eisen niet te hoog te stellen of gebruik te maken van 'valse' middelen als liftjes en hooggelegen weggetjes.

Waar was dit eigenlijk precies?
Deze foto is effe van internet geplukt maar het lijkt wel ongeveer.

Ja, met de auto ben je veel flexibeler, ik was toen met het vliegtuig gegaan en op de bonnefooi.

Brig-Belalp

Info m.b.t. Wallis

Nog meer over Wallis

Pak de trein vanuit Brig naar Milaan

Ben jaren geweest, wil er zeker nog eens teruggaan
Het openbaar vervoer is uitstekend in Zwitserland, kan me niet voorstellen dat je ergens niet kan komen met de bus, trein of kabelbaan. Als je in september wil kamperen, moet je er inderdaad rekening mee houden dat het op hoogte fris kan zijn, zeker 's nachts.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
moi1978, heb je al een beetje in gedachten waar in Wallis je precies heen wil? In de meeste omgevingen kan ik wel wandeltips geven denk ik :P. Heel veel meer dan wandelen, klimmen en eventueel mountainbiken is er trouwens niet te doen in Wallis, maar of dat een bezwaar is is persoonlijk.

Hier nog een tip: http://www.mapplus.ch/?size=2 bevat (detail)kaarten van heel Zwitserland. Zo kan je al heel goed zien waar je terecht komt.
Hoihoi,

Bedankt voor de vele reacties. (even uitprinten en ze gaan mee...).

We zitten nu naar meerdere onderdelen.

Vlakbij Martigny (Salvan) in een gebiedje dat Vallon de Van heet. En ook in Zermatt (of we dan in Zermatt of in Tasch of in Visp op een camping willen zitten, dat weten we nog neit zo goed). Enige nadeel van Zermatt vind ik de kosten voor liften enzo...

En Evolene lijkt ons ook prachtig...

We willen gaan klettersteigen (gemiddeld niveau) en gaan wandelen (met bergwandeldschoenen).

Ik ga me even verder verdiepen in jullie tips. Alvast bedankt!

Groet Moi

We gaan wel met de auto dus dat maakt ons wat flexibeler.
Je hoeft niet altijd de lift te pakken, lopend is ook kan ook. Hebben mijn ouders vaak genoeg gedaan met ons. Als we de lift pakten, was het altijd op de terug weg. Afwaarts vond ik persoonlijk lastiger dan opwaarts.

Zorg voor goede bergwandelschoenen en een wandelstok..
Evolene zou ik vooral voor de eenvoudig bereikbare klettersteig bezoeken. Het dorp en zijn directe omgeving vind ik eigenlijk niet heel bijzonder, het Val d'Anniviers (eentje verderop vanuit Martigny) vind ik persoonlijk mooier. De klettersteig begint met een stuk dat veel treden heeft, maar ietwat overhangt soms, het tweede deel is simpel en het derde deel is als het eerste, maar net wat zwaarder nog.

Het mattertal is natuurlijk extreem spectaculair. Ik heb daar gestaan op de camping van Randa, die eigenlijk tussen Randa en Täsch in ligt. Dat is een prettige eenvoudige camping met veel klimmers erop. De campings van Täsch en Zermatt zijn meer dorpscampings en zou ik niet kiezen als je toch een auto hebt. Vanuit Zermatt zit je er ook mee dat je telkens met de trein moet als je ergens anders heen wil. Zermatt is wel een grappig dorp om Japanse toeristen te beschouwen :D. Eulope in one week.

Voor wandelen en klettersteigen vind ik trouwens het naastgelegen Saastal leuker dan het Mattertal. Doordat het marginaal minder spectaculair is en je met de auto op meer plaatsten hoog kan komen zijn er meer opties. Bovendien zijn er twee middelzware maar lange klettersteigen. Ik heb ze zelf niet gedaan, maar wel de top waar één ervan heengaat (de Jegihorn). Alleen jammer dat de hut niet zo gezellig is (wel erg mooi), Net voorbij Saas Grund ligt een leuke camping aan de rechterkant van de weg net over een bruggetje. In de zomer is een erg leuk Belgisch stel er aanwezig als uitbater, maar helaas in september niet meer (situatie 2006),
quote:MissMuppet schreef op 01 augustus 2010 @ 19:12:

Zorg voor goede bergwandelschoenen en een wandelstok..Als je met wandelstokken loopt altijd met twee. Wandelstokken zijn er niet voor angst, maar om je knieën te ontlasten. Één stok vergroot echter het risico op knieproblemen doordat je wat uit balans loopt.
Jaja bedoelde er ook twee...ik liep er altijd met twee vooral voor het ontlasten. Bergafwaarts had ik ook altijd het meeste last van mijn knieën, maar dat hebben meer mensen..
Als ik trouwens even mee mag liften op dit topic, van mij ook nog een vraag. Wie kent de campings van

La Fouly (Val Ferret)

Champex

Bonatchiesse (achterin van de Bagnes)?

en kan zeggen of ze een beetje leuk zijn voor tentkampeerders. Wij gaan tweede helft september op vakantie en Wallis is één van de opties (afhankelijk van het weer vooral).
YetiMan - meeliften geen probleem ;)

Maar wat wij als tip door hebben gekregen is:

http://camping.raycontact.com/

een camping waar bijvoorbeeld in de avond nog een kampvuurtje aangezet mag worden en ideaal voor tentkampeerders...

Ben benieuwd naar de kenners van andere campings....
Die camping lijkt me wel erg leuk gelegen ook ja. Het enige nadeel vind ik dat je vrij lang bezig bent om in het dal te komen en er in de directe omgeving een beperkt aantal wandelopties is. Ik zal nog eens goed op de kaart kijken,

(Overigens is het Rätikon voorlopig eerste keus voor september, maar het weer is gemiddeld beter in Wallis)
...
anoniem_59936 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 10:09
Reden: mailadres verwijderd..
% gewijzigd
Adres doet het helaas niet. We zijn wat voorzichtig met hele lange wandelingen aangezien mijn vrouw wat last kreeg van haar knieën (en ik ben vast ook niet meer zo sterk als 'vroeger' *snik*).
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven