0,0 belangstellingvriendschap

03-04-2012 14:44 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vriendschap met een oude vriend waar ik vroeger heel veel mee omging, is verwaterd. Ik heb hem 2 jaar geleden voor het laatst gezien. Ik hoor via via nog wel eens wat over hem, laatst dat zijn contract niet verlengd word bij zijn werkgever.

Ik heb hem nog wel op Facebook en had hem een prive berichtje gestuurd. Daarin verteld dat ik het vervelend vind dat zijn contract niet verlengd word, dat ik ook momenteel op zoek ben naar werk en gevraagd hoe het verder met hem gaat.

Ik kreeg eerst geen reactie en vroeg hem of ik wat verkeerds had gezegd en dat het een kleine moeite is om een berichtje terug te sturen. Ik kreeg meteen een reactie terug.

Ik kreeg een mail terug waarin hij alleen over zichzelf praatte, dat hij in onzekerheid zat over zijn werk. Ik zei dat ik het heel vervelend vond en dat het met mij ook niet lekker liep..GEEN reactie weer op mij, alleen met dat zijn contract wel verlengd word. Hij vroeg niet hoe het met mij verder ging. Ik heb geantwoord dat ik blij was voor hem. Ik kreeg later een berichtje alleen met : papieren worden ondertekend. ik heb in iedergeval weer voor een half jaar werk. Ik heb toen kort geantwoord met gefeliciteerd.

Waarom kunnen sommige mensen alleen over zichzelf praten? Waarom doet hij zo? Is dit normaal? Achteraf gezien had ik hem liever geen berichtje gestuurd...
Tsja... Lullig maar vriendschap kun je niet afdwingen. Hij heeft blijkbaar niet zoveel interesse in je. Dat had je eigenlijk al kunnen weten toen hij in de eerste instantie niets terugstuurde maar dit pas deed toen jij aangaf dat het wel zo netjes was als hij dat zou doen. Ik snap eigenlijk ook niet dat je er nog een berichtje achteraan hebt gestuurd met de vraag of je wat fout had gedaan..
Ik vraag me dat ook vaak af. Dat er mensen zijn die zo door zichzelf opgeslokt worden en dat er in een gesprek ook weinig interesse voor de ander is. Die mensen hou ik nu op afstand, in plaats van voor de lieve vrede er mee om te blijven gaan, want ze kosten me alleen maar energie (en frustratie).
Moet hij nu gedwongen interesse tonen?

Omdat jij dat ook doet?

Lijkt me doodvermoeiend zo een vriendschap.

Ik kan me goed voorstellen dat hij het heeft laten verwateren..
Blijkbaar heeft hij / zij geen zin in je.
Je vroeg toch hoe het met hem gaat?

Nou dan.
Tsjah, vriendschappen komen en gaan. Deze is heel duidelijk gegaan. Accepteer dat.
quote:nellaaa schreef op 03 april 2012 @ 14:53:

Tsjah, vriendschappen komen en gaan. Deze is heel duidelijk gegaan. Accepteer dat.Doe ik nu ook
Ik geloof er niks van Vlinder..... Lees je OP nog eens. Die heeft niks met acceptatie te maken.
Tsja, heb ik ook wel eens meegemaakt, dat ik een oude vriend uitnodigde om eens een biertje en dat hij dat afsloeg want 'hij had het te druk'. Om dat soort dingen kan je je het beste zo weinig mogelijk druk maken, want je doet er helaas niets aan.
quote:nellaaa schreef op 03 april 2012 @ 14:56:

Ik geloof er niks van Vlinder..... Lees je OP nog eens. Die heeft niks met acceptatie te maken.Inderdaad... Hoe komt het dat je er zo door aangedaan bent als je hem toch al zo lang niet had gesproken?
quote:ster89 schreef op 03 april 2012 @ 14:56:

[...]

Inderdaad... Hoe komt het dat je er zo door aangedaan bent als je hem toch al zo lang niet had gesproken?Misschien omdat ik niet weet waarom hij zo doet. Het is gewoon verwaterd, niet door ruzie ofzo. Ik hoef geen vrienden met hem te zijn, maar ik ben gewend om interesse in een ander te tonen.
Hoeveel tijd zat er tussen jouw eerste bericht en je tweede bericht waarin je zegt dat hij toch wel iets terug kan sturen?
quote:vlindertje1989 schreef op 03 april 2012 @ 15:03:

[...]

Misschien omdat ik niet weet waarom hij zo doet. Het is gewoon verwaterd, niet door ruzie ofzo. Ik hoef geen vrienden met hem te zijn, maar ik ben gewend om interesse in een ander te tonen.De kans zit er in dat hij het niet door heeft dat het ongeïntresseerd overkomt.. Het kan ook dat hij lichtelijk geïrriteerd was door je mailtje er achteraan dat hij wel kon reageren. Het kan ook dat hij een jaloerse vriendin heeft... Maar je kan alleen maar je eigen conclusies trekken.
quote:ster89 schreef op 03 april 2012 @ 15:06:

[...]

De kans zit er in dat hij het niet door heeft dat het ongeïntresseerd overkomt.. Het kan ook dat hij lichtelijk geïrriteerd was door je mailtje er achteraan dat hij wel kon reageren. Het kan ook dat hij een jaloerse vriendin heeft... Maar je kan alleen maar je eigen conclusies trekken.Nee, dat kan.. hij was vroeger ook al een beetje zo. En nee, hij heeft geen vriendin. Bedankt voor jullie reacties.
Vlinder, laat het gewoon los. Sommige mensen doen nou eenmaal raar/apart. Weten waardoor het veroorzaakt wordt, verandert daar niks aan.
Ik vind dit gedrag niet apart / raar, alleen typerend voor een vriendschap die gewoon voorbij is.

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik een dergelijk bericht verstuurde, een reactie kreeg met alleen antwoorden. Dat is een teken dat hij / zij niet op verder communicatie zit te wachten. Dat mag.

Om eerlijk toe te geven, heb ik zelf op die manier ook wel eens gereageerd... zonder geinteresseerde vragen terug dus ... gewoon om niet de indruk te wekken dat je zin hebt om weer vaker te praten / of af te spreken. Ik word meestal al genoeg op de hoogte gehouden via via, of via sociale media.
Here I am - now what are your other two wishes...
Jouw conclusie is dat hij 'alleen maar over zichzelf kan praten', terwijl ik de conclusie trek dat hij gewoonweg geen interesse heeft in jou.

Wellicht toont hij wel interesse in andere mensen, vrienden, collega's, whatever, en kan hij over veel meer dan zichzelf praten. In het contact met jou beantwoordt hij enkel jouw vragen, trek daar je conclusies uit, zou ik zeggen...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Waarom heb je hem een berichtje gestuurd. Heb je dat gedaan omdat je oprecht wilde weten hoe het met hem gaat? Wel nu dan heb je dus je antwoord gekregen. Dan zou je nu tevreden moeten zijn.

Blijkbaar was dat niet helemaal de bedoeling maar wilde jij dat hij zou informeren hoe het met jou gaat. Dan wil je toch eigenlijk ook gewoon over je zelf praten en kan het je eigenlijk niet zo veel schelen hoe het met hem gaat.

Jij wilde jou werkloosheid vergelijken met die van hem. Eigenbelang dus.
Sluit me aan bij de reactie van sugarmiss.

Accepteer nou gewoon dat vriendschappen komen en gaan en vooral dat mensenlevens veranderen, waardoor de vriendschap ook verandert. Mijn motto is: "het is goed, zolang het nog leuk is als je elkaar ziet" en of dat nou 2x per week of eens per 2 jaar is.

De meeste mensen die ik ken (met wie ik bevriend ben) delen dit motto wel. De meeste zie ik tegenwoordig ook niet meer dan enkele keren per jaar, niemand die er moeilijk over doet, iedereen heeft immers een druk leven, ofwel met werk, relatie, kinderen. Ik woon door een verhuizing ook verder bij iedereen vandaan momenteel.

Maar toch zijn er helaas ook nog mensen die willen dat de vriendschap 'hetzelfde blijft als toen; "toen" in de zin van: we nog dichter bij elkaar woonden, we nog allebei single waren, we zeeën van vrije tijd hadden en geen verplichtingen op werkgebied. Ja toen belden we soms uren of stapten zó in de trein om bij elkaar te eten.

Nu heb ik werk en een relatie en ben ik verhuisd, maar het wordt nog steeds 'vanzelfsprekend' gevonden dat ik een hele werkdag vrij neem, want we spraken vroeger ook vaak door de week af. Als we een datum prikken kan ik vaak pas 4 weken later en dan wordt gezegd: "Jeeee, dat is nog wel héééél ver weg" waardoor ik mij schuldig ga voelen.

Die vriendin heeft wel eens gezegd: "Ik begrijp het wel, iedereen met een relatie, kinderen, werk etc. dat jullie een druk leven hebben, maar op welke plaats sta ik dan nog?" Hoe moet je dan in godsnaam zeggen dat iemand inderdaad op een andere plaats is komen te staan?

En vinden jullie het begrijpelijk/herkenbaar of toch ook wel heel lullig van mij?
@ NYC, heel herkenbaar.

Ik zit nu in de eindfase van mijn studie en enkele vriendinnen zijn al afgestudeerd en hebben een baan. Ik merk dat het afspreken niet meer zo makkelijk en vanzelfsprekend is als 'vroeger'. Toen zagen we elkaar elke dag in de collegebanken, nu gaan er weken overheen voordat we weer kunnen afspreken. Het is een andere fase waar je inkomt, waar een andere invulling van vriendschappen bijhoort. Alleen begrijpt niet iedereen dat en zijn er altijd mensen die alles het liefste bij het oude zouden willen laten.

@TO, ik snap de conclusie dat hij alleen maar in zich zelf geinteresseerd is helemaal niet. Jij stelt een vraag, hij geeft antwoord. Ik zou concluderen dat de vriendschap zijn beste tijd heeft gehad en dat pogingen om het nieuw leven in te blazen verspilde energie zijn.
quote:vlindertje1989 schreef op 03 april 2012 @ 14:44:

Ik kreeg eerst geen reactie en vroeg hem of ik wat verkeerds had gezegd en dat het een kleine moeite is om een berichtje terug te sturen.Ik zou in dat geval als ik hem was helemaal niet meer geantwoord hebben. Maar goed, hij heeft je alsnog verplicht geantwoord en toont inderdaad geen belangstelling, blijkbaar omdat hij die niet heeft. Jammer, maar de vriendschap is waarschijnlijk ook niet voor niets verwaterd. Zulke dingen gebeuren in het leven.
Jij komt met een berichtje aan uit het niets na 2 jaar, wat je via via hebt gehoord[!], en het schijnt dus anders te liggen.

Als hij niet direct reageert ga je manipuleren om toch een reactie te krijgen.

Ik zou je gelijk ontvriend hebben!

Maar gelukkig heb ik geen FB, dus ook deze onzin niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven