Aanpassen aan grillen andere ouder, omgang kind

12-02-2020 18:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eigenlijk even mijn hart luchten.
Met de vader van mijn ene kind heb ik geen vastgelegde omgangsregeling omdat hij geen huis heeft en op een kamer woont. Hier heb ik al eerder iets over geschreven. Het heeft ook niet echt zin om deze wel vast te leggen zolang er geen geschikte woonruimte is.
Eén dag van het weekend is de vader in mijn huis om met ons kind te kunnen zijn. Dat is de dag dat ik weg ben naar vrienden of een uitstapje of werkdag plan zodat ik mij niet hoef te ergeren aan de aanwezigheid van mijn ex. Ik vind het gewoon een vervelende vent, maar wat ik voel of vind heeft niks te maken met het wel of niet omgaan met zijn kind.

Ik zorg dus voor ons kind van maandag t/m vrijdagmiddag en ga werken rond 16u, dat is al heel lang zo. Ex is dan altijd aanwezig om kind op te vangen tot de volgende dag. Twee vliegen in één klap.

Nu komt het steeds vaker voor dat de afspraak op het laatste moment verplaatst wordt. Ex besluit toch even langs zijn vriendin te gaan tot wat later op de avond of plant andere afspraken in de tijd dat hij eigenlijk voor ons kind zou zorgen. Ik moet dan stel op sprong oppas regelen voor de vrijdag omdat ik wel naar mijn werk moet. Werk is belangrijk, zeker omdat ik het alleen moet doen en wel een normaal inkomen wil hebben en behouden.

Ik draai doordeweeks ook op voor de kinderopvang en de kosten die daarbij komen. Dus ook voor de oppas op het moment dat hij niet komt opdagen. Ex betaald geen alimentatie omdat hij heel veel schulden heeft. Wat natuurlijk niks met zorgen voor kind te maken heeft, maar van een kale kip kun je niet plukken.

Ik vind het moeilijk om ex voor het blok te zetten, de reden dat wij uit elkaar zijn is zijn onberekenbaarheid. En ik ben zelf van mening dat ik alleen ons kind benadeel met ruzie en spanningen en dat wil ik niet. Maar eigenlijk vind ik dat de afspraak een afspraak is, en dat hij zelf iets moet regelen als hij plotseling besluit niet op tijd of helemaal niet te komen.

Ik kom er niet uit en ik vind zelf ook dat ik een jankerd ben die paal en perk moet stellen, maar ik ben ook moeder en ik wil ons kind niet belasten met dit volwassenengezeik.

Wie heeft er een schop onder mijn kont over? Dan kan ik orde op zaken stellen. En waar begin ik? Toch een omgangsregeling zonder huis?
Ik zou geen afspraken met hem maken waarbij jij dit risico loopt. De man is een bewezen vaagneus maak ik uit je verhaal op en helaas heeft het ouderschap hier geen effect op gehad.
Ik zou indien mogelijk je weekindeling omgooien en hem een zaterdagmiddag of iets dergelijks geven en hem niet meer in je huis willen, dan kan hij nar een park ofzoiets met kind.
Dit werkt zo niet.
Ik vind je er heel geduldig onder, respect.
Wat vervelend.
Ik denk dat je hem toch ook consequenties moet laten voelen. Dus later komen? Hoeft hij die dag helemaal niet meer te komen.
En ik zou ook willen dat de omgang anders ging ipv telkens in jouw huis.... goed dat je dat voor je kind doet, maar ik vind het voor hem wel wat erg makkelijk zo allemaal.
Werkt hij wel aan een beter leven zodat hij straks wel een eigen plek heeft om jullie kind te ontvangen? Lastig verhaal wel, ik hoop dat hier mensen reageren die betere tips hebben dan ik. Sterkte!
Dat hij vader is van je kind staat los van het feit dat hij onverantwoordelijk is.

Je wordt gebruikt.

Dus: dossier opbouwen en ballen tonen. Hup.

Jij bent als moeder vast veel leuker voor kind dan paps.
Ik denk niet dat je je kind benadeelt als je zijn vader houdt aan zijn afspraak om voor hem te zorgen. Ik denk dat je je kind benadeelt als je ermee akkoord gaat zijn vader hem als optioneel ziet.
Het was trouwens nog veel makkelijker voor hem, hoor. Hij at hier ook nog 3 dagen in de week, maar daar ben ik mee gestopt.
Feit is dat ik een hele fijne en goede baan heb waar ik op vrijdag van 16u tot 2u werk. En voor die werktijden is buitengewoon weinig animo van opa's en oma's en leuke oppasbuurvrouwen als het gaat om opvang. En omdat hij vader is en ik er ook voor zorg met kinderopvang enzo dat hij kan werken zonder zorgen, vind ik die vrijdagavond het minste wat hij terug kan doen.
Pandax schreef:
12-02-2020 18:59
Ik denk niet dat je je kind benadeelt als je zijn vader houdt aan zijn afspraak om voor hem te zorgen. Ik denk dat je je kind benadeelt als je ermee akkoord gaat zijn vader hem als optioneel ziet.
Hmm, dat weet ik. Ik heb vader vorig weekend ook naar huis gebonjourd omdat hij doodleuk vanwege de storm bleef plakken (en nu kon hij lekker met kindlief optrekken, zei hij) en lekker op de bank met zijn vriendin ging zitten appen en kind negeerde. Doet hij maar lekker thuis.

Ik vind het eigenlijk 3 keer niks, die flapdrol (hier kan ik het gewoon lekker schrijven) in mijn huis, maar ik doe het echt voor kind.
Ik wil je sterkte wensen. Ik ken wel zo'n type, maar daar heeft niets effect op. Doet wat gemakkelijk is en hem uitkomt op dat moment en anders doet hij het niet. Financiële consequenties bestaan niet, de schulden worden alleen steeds groter. Confronteren in een gesprek doet ook niks, dan blijft hij gewoon weg.
Dus, ik zou vooral inschatten welke moeite van jou iets oplevert en als het niks oplevert zou ik ook de moeite niet doen.
Zo lang jij het op blijft vangen, blijft hij dit doen. Het gebeurt steeds vaker, zeg je, dus jezelf niet meer in de positie plaatsen dat je afhankelijk van hem bent.

Je hebt meer dan je best gedaan voor hun band. Hij gooit er alsnog met de pet naar, ook al geef je hem alle mogelijkheden op een presenteerblaadje. Lullig voor je kind, maar zijn vader is een eikel.

Leer je kind niet dat iemand eindeloos over je grenzen mag gaan en je maar alles moet doen om diegene in je leven te houden.
Dat kun je wel vinden, en daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar daar koop je verder niets voor.

Ik zou op zoek gaan naar een oppas die blijft slapen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
12-02-2020 19:01
Het was trouwens nog veel makkelijker voor hem, hoor. Hij at hier ook nog 3 dagen in de week, maar daar ben ik mee gestopt.
Feit is dat ik een hele fijne en goede baan heb waar ik op vrijdag van 16u tot 2u werk. En voor die werktijden is buitengewoon weinig animo van opa's en oma's en leuke oppasbuurvrouwen als het gaat om opvang. En omdat hij vader is en ik er ook voor zorg met kinderopvang enzo dat hij kan werken zonder zorgen, vind ik die vrijdagavond het minste wat hij terug kan doen.
Zo blijf je in het circeltje. Je verwacht iets wat hij niet gaat inlossen. Je kent hem nu toch?
Dus ik zou gaan werken met wat je hebt ipv met wat je wenst. Al is het niet eerlijk en heb je volkomen gelijk.
Maar dit is je gelijk of je geluk.
12-02-2020 19:04
Hmm, dat weet ik. Ik heb vader vorig weekend ook naar huis gebonjourd omdat hij doodleuk vanwege de storm bleef plakken (en nu kon hij lekker met kindlief optrekken, zei hij) en lekker op de bank met zijn vriendin ging zitten appen en kind negeerde. Doet hij maar lekker thuis.

Ik vind het eigenlijk 3 keer niks, die flapdrol (hier kan ik het gewoon lekker schrijven) in mijn huis, maar ik doe het echt voor kind.
Ik vraag me altijd af waarom hier zo veel waarde gehecht wordt aan contact met de zaaddonor. Een vader ben je niet door dat kwakkie maar door hoe je doet.
Waarom bespaar je je kind niet een hoop ellende en laat die vent voor wat hij is.
Als kind oud genoeg is kan hij er zelf voor kiezen om afspraken met "vader" te maken. Dan is hij ook beter bestand tegen teleurstellingen.
Liever géén vader dan een lapzwans waar zo'n kind toch niets aan heeft.
Ik zou het niet lijdzaam accepteren. Niet nu, in ieder geval. Ik zou hem duidelijker voor het blok zetten. Hij past op op vrijdag, dus hij regelt het maar. Mocht na hij na expliciete stelligheid van jou nog steeds onbetrouwbaar zijn, dan kun je altijd nog andere opvang zoeken. Eerst strijd.
Pandax schreef:
12-02-2020 19:15
Ik zou het niet lijdzaam accepteren. Niet nu, in ieder geval. Ik zou hem duidelijker voor het blok zetten. Hij past op op vrijdag, dus hij regelt het maar. Mocht na hij na expliciete stelligheid van jou nog steeds onbetrouwbaar zijn, dan kun je altijd nog andere opvang zoeken. Eerst strijd.
Dat is het dubbele; ik denk aan de ene kant; sterf maar, ik regel het zelf wel zodat ik nooit van jou afhankelijk ben.
En aan de andere kant; ik regel ALLES al. Dus doe ook maar wat.
strings-attached schreef:
12-02-2020 19:15
Ik vraag me altijd af waarom hier zo veel waarde gehecht wordt aan contact met de zaaddonor. Een vader ben je niet door dat kwakkie maar door hoe je doet.
Waarom bespaar je je kind niet een hoop ellende en laat die vent voor wat hij is.
Als kind oud genoeg is kan hij er zelf voor kiezen om afspraken met "vader" te maken. Dan is hij ook beter bestand tegen teleurstellingen.
Liever géén vader dan een lapzwans waar zo'n kind toch niets aan heeft.
Hij is wel goed voor zijn kind, maar kan dat niet scheiden van het mij ook "gemakkelijk" maken. Hij vindt het een gunst dat hij er is tijdens mijn werktijden. Verder is hij er ook niet, maar dát is een gunst. Dat ook hij gewoon elke dag kan werken dankzij de opvang die ik betaal komt niet in hem op.
12-02-2020 19:19
Dat is het dubbele; ik denk aan de ene kant; sterf maar, ik regel het zelf wel zodat ik nooit van jou afhankelijk ben.

Ik zou dat laatste omarmen. Jij regelt alles al, dit is zíjn bijdrage aan het leven van zijn kind, dus hij heeft dit maar gewoon te doen.
12-02-2020 19:20
Hij vindt het een gunst dat hij er is tijdens mijn werktijden. Verder is hij er ook niet, maar dát is een gunst.

Zijn mening is volledig irrelevant. Hij past op. Punt.
En ergens ben ik ook een beetje op mijn hoede omdat hij een nieuwe liefde van zijn leven heeft -nummer 45, ongeveer- en die vrouw heeft ook 5 kinderen en hij gaat het wel makkelijk vinden als ons kind daar ook op vrijdag kan aanschuiven.
Het vervelende is dat "oud worden met elkaar" bij hem een tijdsspanne van ongeveer een maand of 10 blijkt en er dan weer een andere liefde van zijn leven in zijn mailbox opduikt, wat ik niet een heel fijn voorbeeld voor ons kind vind.
En ik weet dat bovenstaande niet relevant is. Maar het is mijn gevoel. Ook al zou hij ervoor kiezen bij zijn vriendin te logeren op de dagen dat hij zijn kind ziet, dat is natuurlijk zijn goed recht. Maar nu kan ik nog een beetje voorkomen dat kind na 4 weken weer bij een nieuw gezin wordt geintroduceerd.
12-02-2020 19:19
Het klinkt alsof je een kind hebt met mijn ex. Ik zou het gewoon zelf gaan regelen. Nu heb je er alleen maar extra stress van als hij op het laatste moment niet komt opdagen. Heb je dan niet liever dat je ALLES regelt en dat je zeker weet dat het goed is? Bij mij scheelde dat een hoop stress. Helemaal onafhankelijk en alles regelen is vele malen fijner dan afhankelijk van zo’n lapzwans en dan hopen dat hij ook iets regelt.
Pandax schreef:
12-02-2020 18:59
Kort maar krachtig. Ik sluit me aan bij deze reactie.
Het is het één of het ander, denk ik. Als je hem verantwoordelijk laat zijn voor de vrijdagavond, betekent dat inderdaad dat hij jullie kind ook mee kan nemen naar zijn scharrels. Hoe onwenselijk ook. Als jij voorwaarden stelt aan zijn zorg, is het inderdaad meer een gunst en snap ik ook dat hij zich daarin minder verplicht voelt dan wanneer hij de primaire verantwoordelijkheid had.

Het is lastig. Hij klinkt niet bijzonder geschikt als ouder, maar aan de andere kant: hij is desondanks ouder. Hij is een deel van je zoon en zolang hij je zoon geen schade toebrengt is zijn onbenulligheid ook deel van je zoons identiteit, inclusief wisselende scharrels. Maar ik snap ook dat je geen risico's wil nemen met je kind en geen zin hebt om er door nachtmerries en bedplassen achter te komen dat het niet goed zat bij die scharrel thuis.

Geen advies dus. Sterkte wel.
Ik vind ook dat hij zich gewoon aan zijn afspraken moet houden, maar helaas heb je niet zoveel invloed op zijn doen en laten dat je kan zorgen dat hij zich er ook echt aan houdt, dus levert het elke keer een hoop frustratie op, en onzekerheid of je niet met een probleem zit als je gaat werken, en waarschijnlijk moeite die je alsnog moet doen om op het laatste moment iets te regelen. Daarom zou ik toch zelf iets regelen en tegen hem zeggen dat hij verantwoordelijk is voor hoe hij zijn vaderschap invult en dat hij uiteindelijk degene zal zijn die de wrange vruchten plukt van zijn eigen gedrag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Is een student iets voor de vrijdag, dat die blijft slapen.
Lijkt me betrouwbaarder en stabieler dan de vader.
Madderijn schreef:
12-02-2020 19:45
Is een student iets voor de vrijdag, dat die blijft slapen.
Lijkt me betrouwbaarder en stabieler dan de vader.
Ja, ik vind het heel moeilijk om iemand die ik niet ken bij zoonlief en in huis te laten. Ik heb ook nog 2 vrij -ahum- ruige honden.
Als ik echt iemand zou vinden die ik 100% vertrouw, zou ik er geen seconde over na hoeven denken. Ik heb nu wel geregeld dat er één keer per maand bij mijn moeder gelogeerd kan worden en dat is echt een opluchting. Voor bijvoorbeeld een uurtje of 2 uurtjes heb ik een grote puberdochter die wel met haar broertje op pad wil, maar zij gaat dit jaar naar 2VWO, dus die krijgt heel andere roosters. En buuf is een een toppertje, maar die moet ook wel betaald worden en die heeft ook niet elk weekend tijd/zin.
Het zou theoretische een topplan zijn, in de praktijk lijkt het te wensen over omdat de man in kwestie gewend is dat ik het toch wel regel en nooit mijn kind in de kou laat staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven