ADHD in je relatie

23-11-2020 10:11 49 berichten
Hoi,
Ik heb sinds een half jaar een vriend. Hij heeft best wel behoorlijke adhd en ik heb eigenlijk geen idee wat daar precies bij hoort.
Hij geeft wel drukte in zijn hoofd aan en soms kan ik dat ook duidelijk zien. En horen want dat gaat hij in een gesprek van de hak op de tak.

Graag praat ik hier verder met andere mensen die in een relatie zitten met iemand met adhd of zelf misschien adhd hebben. Om wat inzicht te krijgen in hoe dat werkt
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 11:40
Oh, dat klopt....
(Dat kan idd ook nog zijn wat een rol speelt...)
Dank je, zeker om mee te nemen
mijn man heeft een ander tijdsbesef, hij denkt al snel dat hij overal genoeg tijd voor heeft als dit niet zo is en komt daardoor vaak te laat of doet langer over dingen. dit vraagt veel geduld.
reckless schreef:
23-11-2020 11:43
mijn man heeft een ander tijdsbesef, hij denkt al snel dat hij overal genoeg tijd voor heeft als dit niet zo is en komt daardoor vaak te laat of doet langer over dingen. dit vraagt veel geduld.
Dat speelt hier ook zeker een rol. Ik ben als we afgesproken hebben altijd de eerste. Zelfs als ik het heel veel rustiger aan gedaan heb. Nou kan ik dat wel hebben want het is toch altijd bij een van ons thuis (hij legt wel altijd de sleutel voor me klaar dus geen probleem). Het is wel fijn dat hij het dus helemaal prima vindt als ik in zijn huis op de bank zit tot hij er is.
Wat andere afspraken betreft: door de huidige Corona toestanden verder geen afspraken buiten de deur dus dat scheelt waarschijnlijk
Alle reacties Link kopieren
ja dat scheelt, corona maatregelen geven ons ook meer rust dus daarover geen klachten bij ons.

En jullie wonen nog niet samen. Als je een gezamenlijke huishouding voert komen dat soort dingen meer op de voorgrond. Vind je dat dan super vervelend? Ik heb een tijd lang mijn man op tijd aangespoord actie te ondernemen als we ergens op tijd moesten zijn. maar daar werd hij kriegel van en dan kwamen we samen ergens te laat aan en hadden we ook nog eens ruzie. Het is gelukkig wel wat verbeterd de laatste jaren, man is iets minder vaak te laat. maar als wij ergens ruzie over hebben gaat het daarover. ikzelf heb een hekel aan te laat komen en ben juist altijd veel te vroeg (okee, ik kan het ook allemaal niet goed inschatten maar ga aan de veel te veilige kant zitten) dus dat botst weleens.
Wij blijven sowieso latten want er zijn aan allebei de kanten kinderen in het spel. Dus dat wordt niet snel een probleem,
Zoals het nu is kan ik dat echt prima hebben.
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 11:01
Geeft hij dat dan aan?
Ja.
Mijn partner heeft ADHD. We wonen samen en zijn jongste kind heeft het ook.
Als die samen zijn dan tolt mijn hoofd heel soms. Als ik heb gewerkt en ik kom thuis en er komen gamegeluiden uit de tv (Playstation), heeft zoon tegelijk een film afspelen op de iPad en vertelt vriend tegelijkertijd een verhaal aan mij. Dan zeg ik: oké, kan het allemaal even wat minder.
Zij kunnen prima met zoveel geluiden omgaan.

Mijn partner praat verder veel, heel veel. Ook als ik even aan het lezen ben. Ik wijs hem er dan op dat ik bezig ben en dan is het goed.
Zijn verhalen gaan soms van de hak op de tak en vriend gaat dan over een ander onderwerp door alsof dat het hoofdonderwerp was. Hij vindt het dan fijn als ik het gesprek weer terug breng naar waar het eigenlijk over ging.
Hij slikt alleen medicatie als hij moet werken en de dagen dat hij geen medicatie slikt kan hij prima met zijn ADHD omgaan (ik ben het met hem eens).
DS1971 schreef:
23-11-2020 10:31
ADHD is een label, maar niet hoe iemand is. Je kan dus prima wat algemene info tot je nemen, maar ik zou vooral ook naar de persoon kijken en dingen waar je tegenaan loopt met hem bespreken.

En voor hem is een psycholoog wellicht een idee. Hij zal vast niet de enige ADHDer zijn die zich minderwaardig voelt, maar dat is natuurlijk nergens voor nodig.
Zelfbeeldproblematiek komt heel veel voor bij mensen die net een andere ontwikkeling doormaken en steeds (voor veel mensen negatief) ‘opvallen’. Specifiek ook meisjes met adhd, opvallend negatief over zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ADHD. Het is wie ik ben en het hoort bij mij. Maar nu ik weet wat ADHD allemaal inhoud zou ik zelf niet zo snel kiezen vokr een partner die dat heeft. De impulsiviteit, de chaos, altijd alles kwijt zijn etc. Nou ik word al gek van mezelf dus ik heb respect voor mijn vriend dat hij het volhoud met me.

Mijn vriend is het type: iemand is zoals die is. En hij accepteert mij 100 procent en probeert me noojt te veranderen. Ook niet onder het mom van mij helpen. Ik ben chaotisch dus dat is wat het is. Ik ben druk... Maar hij zegt dat hij het altijd leuk vind om naar mijn wilde hyperfocus verhalen te luisteren. Hij is zelf redelijk introvert maar hij kan gied met mijn eindeloze gebabbel omgaan.

Het appen kan je gewoon met hem bespreken toch? Overigens vind ik appen op het werk ook beetje onnodig. Ik app mijn vriend wel eens een plaatje ofzo. Als hij tijd heeft krijg ik een smilie of een kusje terug. Soms ook niks.
Alle reacties Link kopieren
reckless schreef:
23-11-2020 11:43
mijn man heeft een ander tijdsbesef, hij denkt al snel dat hij overal genoeg tijd voor heeft als dit niet zo is en komt daardoor vaak te laat of doet langer over dingen. dit vraagt veel geduld.
Ja... Ik zeg altijd dat de tijd anders is voor ADHDers. Of ik denk dat ik heel erg haast heb en iets zeker niet af krijg op tijd en dan heb ik nog 2 uur over ofzo. Of ik denk dat ik ergens makkelijk op tijd kan zijn en dan ben ik een uur te laat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ook ADHD en mijn beste vriendin ook. Bij sommige dingen kan ik nog steeds niet plaatsen of het zijn karakter is of zijn ADHD. Ik ben zelf bijvoorbeeld heel erg lui. Ik dacht dat het haast niet erger kon zijn, wel dus. Hij is heel erg passief. Hij heeft nooit echt ergens zin in en is vaak moe (ik denk door ''drukte in je hoofd'' zegmaar). Hij gamed letterlijk de hele dag door. Vanaf het moment dat die net wakker is tot hij gaat slapen. Tussendoor kijkt hij tv, of moet hij soms paar uurtjes werken. Hij maakt dingen niet af of regelt bepaalde zaken niet, tenzij er nood aan de man is, dan wel. Zegt geregeld afspraken af, kan geen werk/studie behouden. Hij is ook erg ongeduldig en als hij iets wil, dan wil hij het ook NU. Gebeurt dat niet dan blijft hij er maar over doorgaan totdat hij het heeft. Ook ruimt hij nooit op en gooit hij alles van zich af. Hij is ook heel erg impulsief qua financiële zaken en denkt daarmee nooit verder dan zijn neus lang is.
Dit zijn voornamelijk de dingen die mij opvallen/waar ik me aan stoor. Vriendin heeft aangegeven dat een groot deel hiervan dus komt door ADHD. Ik heb geen idee, ben geen arts haha.
Het heeft ook een leuke kant hoor. Hij kan dus vol passie over iets vertellen als het hem echt interesseert, of ergens helemaal in opgaan.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft ook adhd en wonen sinds 1,5 jaar samen. In het begin van de relatie had hij veel aandacht voor mee, bleek achteraf een hyperfocus te zijn, wat voorkomt bij mensen met adhd.

Dit viel na een tijdje weg en toen voelde het voor mij alsof ik niet meer interessant genoeg was. Maar dit schijnt veel voor te komen, extreme en wisselende interesses.

Bij ons is vooral de manier van communiceren soms wat moeilijk, hij is gewoon heel anders dan ik. Soms ook twijfel van wat is karakter en wat is de adhd.

Sinds hij medicatie gebruikt gaat het soepeler maar het blijft pittig op heel veel vlakken...
Alle reacties Link kopieren
Bandit88 schreef:
24-11-2020 01:13
Mijn partner heeft ook adhd en wonen sinds 1,5 jaar samen. In het begin van de relatie had hij veel aandacht voor mee, bleek achteraf een hyperfocus te zijn, wat voorkomt bij mensen met adhd.

Dit viel na een tijdje weg en toen voelde het voor mij alsof ik niet meer interessant genoeg was. Maar dit schijnt veel voor te komen, extreme en wisselende interesses.

Bij ons is vooral de manier van communiceren soms wat moeilijk, hij is gewoon heel anders dan ik. Soms ook twijfel van wat is karakter en wat is de adhd.

Sinds hij medicatie gebruikt gaat het soepeler maar het blijft pittig op heel veel vlakken...
Dit herken ik ook heel erg! Die extreme en wisselende interesses.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Bandit88, precies dat dus!
En ik zit nu dus in dat stuk dat ik niet interessant meer lijkt. Voelt helemaal niet tof, maar ik lees dus idd dat het er bij hoort.
Alle reacties Link kopieren
reckless schreef:
23-11-2020 11:43
mijn man heeft een ander tijdsbesef, hij denkt al snel dat hij overal genoeg tijd voor heeft als dit niet zo is en komt daardoor vaak te laat of doet langer over dingen. dit vraagt veel geduld.
Jep, heel herkenbaar. Mijn man heeft dat ook.
Het scheelt dat hij zelf echt een hekel heeft aan te laat komen/te laat komers, dus met de jaren heeft hij zich allerlei trucjes aangeleerd waardoor hij in 95% van de gevallen overal op tijd is. Heel soms gaat het nog wel eens mis.
Maar er zijn een heleboel dingen waarbij hij dus echt niet in kan schatten hoe lang hij eigenlijk bezig is of gaat zijn, heel frustrerend soms, maar zolang de boel niet compleet in de soep draait laat ik het gaan of help hem wel eens herinneren aan iets.

En altijd alles kwijt zijn, vind je ineens een portemonnee in de koelkast ofzo. Ik grap wel eens dat als zijn kont niet vast zou zitten hij die ook zou verliezen.

Al met al vind ik AD(h)D prima om mee te leven. Maar ja, geduld hebben is wel handig.
Nu scheelt het dat mijn sibling het ook heeft (en die is echt DRUK) dus ik ben wel wat gewend. Zet mijn man naast mijn sibling en er ontstaat geheid een hilarische chaos
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
B1loemetje schreef:
23-11-2020 17:59
Zelfbeeldproblematiek komt heel veel voor bij mensen die net een andere ontwikkeling doormaken en steeds (voor veel mensen negatief) ‘opvallen’. Specifiek ook meisjes met adhd, opvallend negatief over zichzelf.
Ik weet het, ik heb de diagnose ook. Maar dat doet niets af aan wat ik zeg. Ik denk namelijk dat je daar ook aandacht aan moet besteden, want het kan naast de ADHD problematiek voor een aanvullende problematiek zorgen.
DS1971 schreef:
24-11-2020 09:03
Ik weet het, ik heb de diagnose ook. Maar dat doet niets af aan wat ik zeg. Ik denk namelijk dat je daar ook aandacht aan moet besteden, want het kan naast de ADHD problematiek voor een aanvullende problematiek zorgen.
Ik merk het. Ik vind het het rot dat hij zo aan zichzelf twijfelt. Ik vind hem een prachtig mens.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
24-11-2020 08:51
Jep, heel herkenbaar. Mijn man heeft dat ook.
Het scheelt dat hij zelf echt een hekel heeft aan te laat komen/te laat komers, dus met de jaren heeft hij zich allerlei trucjes aangeleerd waardoor hij in 95% van de gevallen overal op tijd is. Heel soms gaat het nog wel eens mis.
Maar er zijn een heleboel dingen waarbij hij dus echt niet in kan schatten hoe lang hij eigenlijk bezig is of gaat zijn, heel frustrerend soms, maar zolang de boel niet compleet in de soep draait laat ik het gaan of help hem wel eens herinneren aan iets.

En altijd alles kwijt zijn, vind je ineens een portemonnee in de koelkast ofzo. Ik grap wel eens dat als zijn kont niet vast zou zitten hij die ook zou verliezen.

Al met al vind ik AD(h)D prima om mee te leven. Maar ja, geduld hebben is wel handig.
Nu scheelt het dat mijn sibling het ook heeft (en die is echt DRUK) dus ik ben wel wat gewend. Zet mijn man naast mijn sibling en er ontstaat geheid een hilarische chaos
Ik vind dat zelf wel grappig, die hilarische chaos. niet elke dag hoor! mijn man is niet druk, wel in zijn hoofd maar niet in zijn bewegingen, eerder 'sloom' en dromerig. Ik ben wel heel druk en ik schijn veel te praten. Als mensen bij ons thuis zijn en we zijn samen dingen kwijt vinden ze het vaak heel grappig.
Theezakjes schreef:
24-11-2020 09:07
Ik merk het. Ik vind het het rot dat hij zo aan zichzelf twijfelt. Ik vind hem een prachtig mens.
Daarom denk ik dat als hij daaraan gaat werken hij alleen maar meer kan shinen. :)
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
24-11-2020 06:33
Bandit88, precies dat dus!
En ik zit nu dus in dat stuk dat ik niet interessant meer lijkt. Voelt helemaal niet tof, maar ik lees dus idd dat het er bij hoort.
Ja kijk ik vind het soms wel moeilijk was er nou bij de adhd hoort. Sommige eigenschappen horen daar bij, maar aan veel dingen kunnen ze wel werken.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je nu gewoon lucht voor hem bent en dat dat maar oké is, omdat hij adhd heeft.

Mijn vriend vind het doen van huishouden niet leuk en hij maakt dat groter dan hetis, kijkt er dan onwijs tegenop maar dat betekend niet dat hij daar mee wegkomt haha.

Ook qua conflicten, kan mijn vriend soms erg bot reageren. Hij is anders qua zijn gevoelens uiten, deels door adhd. Maar alsnog vind ik die woedeuitbarstingen niet oké.
Partner hier ADHD.
Weinig overzicht in huishuiden en financiën. Ze heeft altijd wel enkele projectjes lopen waarvan sommigen dan blijven liggen omdat er weer iets nieuws is bijgekomen.
Toen ik haar leerde kennen was haar agenda steeds volgepropt en ging ze regelmatig haar grens over waarna de vermoeidheid toesloeg, ondertussen heeft ze dat stevig teruggeschroefd maar deze week bv. stonden er nog steeds vijf afspraken in haar agenda buiten het weekend en het werk.
Als er iets is, dan moest dat gisteren opgelost zijn, dus soms heeft ze wat weinig geduld met andere mensen.
Verder heel leuk hoor, dus verlies zeker de positieve kanten niet uit het oog.
Alle reacties Link kopieren
T-Bag schreef:
24-11-2020 01:19
Dit herken ik ook heel erg! Die extreme en wisselende interesses.
Ik heb dat ook. Ben ooit 50 kilo afgevallen en heb een marathon gelopen. Ik dacht alleen maar aan sport en ik denk dat ik meer weer over voeding dan de gemiddelde diëtist. Maar op dit moment denk ik daar nooit meer aan. Ik heb een periode gehad dar ik alles las over psychologie en dan was ik weer heel geintresseerd in kleding ofzo.

Mijn vriend zegt dat hij dat juist leuk vind aan mij.
Wij hebben morgen een hele dag samen en afgesproken vooral te gaan praten om elkaar te leren kennen, open en eerlijk.
Wel fijn :heart:

Ik neem jullie weerspiegelingen mee
DS1971 schreef:
24-11-2020 09:03
Ik weet het, ik heb de diagnose ook. Maar dat doet niets af aan wat ik zeg. Ik denk namelijk dat je daar ook aandacht aan moet besteden, want het kan naast de ADHD problematiek voor een aanvullende problematiek zorgen.
We denken hetzelfde, ik bedoelde het als aanvulling, maar kwam wellicht over als tegenstelling, excuses! Je hebt gelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven