Advies gevraagd

24-06-2010 12:39 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik in gesprek met een aantal van jullie en haal ik de OP weg i.v.m. details. Topic laat ik wel staan. Denk er wel over om de titel te laten aanpassen.
Tja...ik hoop dat je geen gelijk hebt Dubiootje. Ik heb ook zo vaak stampvoetend geschreeuwd dat ik het niet meer pik, maar ondertussen deed ik dat wel, keer op keer op keer. Totdat ik het inderdaad een keer zo spuugzat was dat ik naar de politie ben gefietst, met een rotsmoes lukte het me om het huis te verlaten, daar de sleutels heb neergelegd en heb gezegd "Pak m maar op". Dat deden ze. De koek was op. Daarna nog wel een hele tijd last gehad, maar daar heb ik m wederom voor op laten pakken. En weer en weer en nog een keer. Net zolang tot ie het eindelijk snapte, Minny gaat dit niet meer pikken.

Ik hoop dat TO ook op dat punt komt.
(Aannemende dat je degene bent die ik voor ogen heb)

Neem het verleden als uitgangspunt voor je angst en niet de dreigementen over wat hij in de toekomst mogelijk zou kunnen doen. Bijvoorbeeld kun je redelijkerwijs stellen dat iemand die nog nooit de gevangenis van binnen heeft gezien op zeer volwassen leeftijd niet snel zo ver zal gaan dat hij jaren moet gaan zitten voor zijn daden. Realiseer je dat niet alleen jij, maar ook hij, heel veel verliest als hij werkelijk jou iets heel ernstigs zou aandoen. Dat hij zich geen moer interesseert voor wat er met jou gebeurt (en kennelijk ook niet zoveel voor wat er met je zoontje gebeurt) maar dat hij heel veel belang heeft bij een eigen zorgeloos leven.

In de afgelopen jaren heeft hij dus kennelijk je spullen vernield en je bedreigd. Hij heeft je als ik het goed begrijp niet fysiek aangevallen. Ook niet toen je je minder door je angst liet regeren en ook nu nog niet dat je een nieuwe vriend hebt en je zoon de nieuwe vriend en diens kinderen al gezien heeft!

Inderdaad, alleen jij kunt dit stoppen. En dat dat moeilijk is weet ik zelf ook wel (regelmatig nog last van angst als er een confrontatie is). Maar de politie staat naast je als het echt menens is, justitie houdt er ook niet van als mannen agressief doen naar hun ex, en het is toch heel erg de moeite om uit te zoeken of zijn dreigementen menens zijn ofwel gebakken lucht.

Probeer in elk geval je netwerk ervan op de hoogte te stellen dat je van plan bent om je te verzetten tegen de eeuwige dreiging, bij de politie kun je (is mijn ervaring) sowieso je verhaal kwijt voor zover het om feiten gaat dan, en nemen ze dit op in de melding/aangifte. Neem je leven terug in eigen handen, het heeft lang genoeg geduurd, die ellende met hem.
Goed van je dat je nu meteen belt! En laat je niet afschepen!

Praat aan de telefoon, maar beter is nog een afspraak te regelen, zo snel mogelijk.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 24 juni 2010 @ 15:39:

[...]

Nou, ik kan je vertellen dat ik voor een psychisch ziek persoon, ik weet niet hoe vaak de crisisdienst, politie, etc heb gebeld. Uiteindelijk is ze met een RM opgenomen, maar waren we wel een zelfmoordpoging of wat verder, gestalk naar mij toe, etc...En nee, ik ben nooit bang geweest voor haar, het was alleen zo frust dat er verdorie onderhand een hele wereld afgefikt moet zijn voor men in actie komt en dit soort mensen de juiste hulp biedt/ geeft.

(Iemand met een gebroken been laat je ook niet langs de weg liggen.)

Maar OT weer: goed zo! Maak die afspraak, zsm!Nog meer persoonlijke frustraties, wat heeft TO daar nou aan?
Niks..
Je weet toch!
quote:Cateautje schreef op 24 juni 2010 @ 15:43:

[...]

Nog meer persoonlijke frustraties, wat heeft TO daar nou aan?Dat ze geen valse hoop krijgt van advies dat niet klopt, om straks nog dieper in de put te geraken als het wéér niet helpt.
quote:minny schreef op 24 juni 2010 @ 15:45:

[...]

Dat ze geen valse hoop krijgt van advies dat niet klopt, om straks nog dieper in de put te geraken als het wéér niet helpt.tjonge, ze moet wel in die put blijven van je zeg.
Nee, Cateautje blijf vooral deze adviezen van jou in de rondte gooien. Daar komt TO een eind mee op weg!

De enige juiste weg is naar de politie, aangifte doen en NIET de weg naar een maatschappelijke werker, want die weten de helft van de tijd absoluut niet waar ze over hebben en staan alleen maar te drammen dat wat ze op school geleerd hebben in de praktijk door te willen voeren. Alleen werkt het in de praktijk niet zo!

Maar als jij dat persoonlijke frust wil noemen? Okee dan.

Eerder in dit topic beschuldigde Minny je daar ook al van, maar ik denk dat Minny er iets meer van weet dan jij. En anders: misschien kan je TO aanbieden bij haar op de bank te gaan waken voor TO's veiligheid. En kan je ondertussen mooi haar ex op andere gedachtes brengen.
Nope
Nog iets wat in me opkomt nu ik je zo lees:

Stop met jezelf laf noemen. Je creëert zo een beeld van jezelf waar je zelf in gelooft en dat je ervan weerhoudt actie te ondernemen. Dat hoeft immers niet, want je bent toch laf?

Nou, nee dus. Want al ben je bang, je bent wél bij hem weg gegaan. En je hebt contact opgenomen met de politie. Natuurlijk ben je bang, maar dat betekent niet dat je niet dapper of verstandig kan zijn. Dapper is iets doen ondanks je angst, niet zonder angst. Lafheid is niet een eeuwigdurend vonnis waar je nooit meer vanaf komt; je kunt nú besluiten dapper te zijn.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Schokkend! Dit verhaal vind ik echt schokkend! Helaas tot op bepaalde hoogte ook herkenbaar en van redelijk dichtbij gezien, dat dreigen, dreigen en nog eens dreigen wat uiteindelijk neer kwam op een belofte die uit werd gevoerd. In dit geval een bekende waarvan moeder, dochter vermoord zijn door vader omdat meneer zijn zin niet kreeg, maar ook omdat moeder er niets tegen kon doen ondanks aangifte, vluchten etcetc. Dus helaas 1 van de vele familiedrama's.

Dus zeg nooit dat een dergelijk iemand een lafaard is want van een persoon als deze is geen schets te maken. Iemand sterk maken om voor zichzelf op te komen is een ander verhaal. Je mag ten alle tijden jezelf beschermen maar als deze meneer echt zo gevaarlijk is zoals to beschrijft, zou het kunnen dat ondanks het 'sterk' zijn, hij toch tot een ernstige daad gaat komen.

Dus ja, je moet absoluut hier tegen vechten. Ja je moet absoluut je kind en jou zelf beschermen to! En ja je moet hem zeker serieus nemen in zijn dreigementen. Maar vecht met alles wat je in je hebt. En ga niet weerloos af zitten wachten want dat maakt jou zwak. En ja dan vind ik je zwak! Tuurlijk mag je bang zijn, maar je laat je toch niet verkrachten, mishandelen, je kind afnemen en erger, zonder slag of stoot! Kom op voor jezelf.

Bescherm je zelf en je kind met die gegronde angst maar juist door die angst wordt je sterk, boos en zal je jezelf verbazen wat je daadwerkelijk in je mars hebt! Er is geen winnen of verliezen. Er is een jij en je kind. Sterkte.
quote:Cateautje schreef op 24 juni 2010 @ 15:43:

[...]Nog meer persoonlijke frustraties, wat heeft TO daar nou aan?

Ik denk dat het heel goed is dat TO realistische verhalen hoort, zowel de goede als de slechte. Ja, het kan goed gaan, maar het kan ook slecht aflopen. Daarom vind ik het ook zo raar dat er hier wordt gegooid met het 'blaffende honden bijten niet' idee. Ja, de kans bestaat dat de ex van TO alleen een grote bek heeft en haar uiteindelijk niks aandoet. Maar de kans bestaat ook dat hij dat wel doet en dat is toch iets om rekening mee te houden. Daarom is het zo belangrijk dat ze zichzelf NU al indekt en niet dat ze tijdens de weg die jij aangeeft erachter komt dat het toch niet lukt om hem een IBS of RM te laten krijgen.

En ik vind niet dat dat iemand in de put praten is, dat is gewoon realistisch.
Wij proberen TO alleen maar over te halen om uit deze situatie te komen en jij roept alleen maar wat een lozer (= looser) haar ex is en dat ze zich er niets van aan moet trekken, dat het wel ophoudt dan. Lees je wel eens een krant?

TO: kom op, je kan het en zoals je al eerder hebt kunnen lezen, je komt hier alleen maar sterker uit!
Nope
TO, heb je al gebeld?

Moet nog een hoop doen, maar jouw situatie is meer dringend, dus ik zit op je reactie te wachten.
VleugjeHoop, wat een toepasselijke naam en wat een sterke post!
Persoonlijkje frustraties Cateautje?

Ervaringen van vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt!

We moeten realtisch blijven, alleen daar is TO mee gebaat. Niet met het zal zo'n vaart niet lopen.
Dames,

Als jullie willen dat ze zo bang blijft of nog banger wordt, ga dan vooral zo door.

Ik geef geen tips die haar al talloze malen zijn gegeven, want als dat nu nog niet duidelijk is, dan komt ze er nooit meer achter.

Als ex met een mes bij haar in de tuin staat en de acute dienst wordt er bij geroepen, dan wordt hij afgevoerd, dat is een feit, geen probeersel.

En inderdaad, ik als maatschappelijk werkster weet niet waar ik het over heb, dus laat vanaf nu de discussie aan de experts.

TO, sterkte.
quote:Cateautje schreef op 24 juni 2010 @ 15:46:

[...]

tjonge, ze moet wel in die put blijven van je zeg.

Zo zeg, heb je alleen de papieren voor het vak, of voer je het ook echt in de praktijk uit?

Je kan wel alles leren uit een paar boeken, maar als dat nou echt bij iedereen de oplossing zou zijn, zag de wereld er een stuk beter uit. Knap trouwens, dat jij, zonder de man gezien te hebben, kan beoordelen dat hij niet gevaarlijk is!

@TO: ik denk dat je er goed aan doet om de situatie serieus te nemen. Nogmaals contact opnemen met de wijkagent lijkt mij erg verstandig.
Ik heb gebeld: heb de naam van de wijkagent en de toezegging dat hij me gaat bellen. Ik ga het zelf later op de dag nog een keer proberen (hij zat nu in gesprek) en anders morgen weer.

Dubiootje, ik zou niet weten welke redenen ik kan hebben om je willens en wetens een rad voor ogen te willen draaien. Anders dan, gezien alles wat eraan vooraf gegaan is, mezelf niet kenbaar willen kenbaar maken? Maar goed, je hebt recht op je boosheid en ik wil je daar niet van af praten. Ik kan alleen maar herhalen dat het nooit mijn bedoeling is geweest om wie dan ook te kwetsen.

En ja, ik loop het risico dat mijn ex ook dit topic naar mij herleidt. Dat is ook soms een reden waarom ik niet meer reageer (in bijv. eerdere topics). Maar tegelijkertijd weet ik ook dat wát ik ook doe/niet doe, hij zal altijd wel een reden vinden om kwaad op me te zijn/worden/blijven. Dus.. wat maakt het uit? Hoeveel erger kan het nog worden?

Mamz, ja, je hebt de goede voor je. V.w.b. het risico wat hij neemt om wel/niet te gaan zitten, hij zal het ofwel zo regelen dat hij 'buiten schot' blijft (dus bijv. een groep yugoslaven op me af sturen) ofwel slaat hij zo door dat hij daar op dat bewuste moment niet aan denkt/te weinig waarde aan hecht. Ja, hij heeft zijn momenten dat hij zegt dat hij zich realiseert dat 'ik dan de lachende derde ben' en dat hij dan alles kwijt is. Maar hij heeft ook momenten waarop hij zegt dat hij toch alles al kwijt is en dat het hem niets meer kan schelen.Een tegenactie van mij richting hem, in welke vorm dan ook, zal zijn woede nóg groter maken, zal voor hem voelen alsof ik hem nóg meer afneem en dus zal ik moeten boeten. Hij heeft dan immers toch niets meer te verliezen, zo redeneert hij.
en grote schouderkloppen voor je!
Nope
Goed dat je gebeld hebt naar de wijkagent, idd vanmiddag nog eens bellen (ook al hebben ze gezegd dat ze terugbellen).

Juridisch loket nu?
Oke, ik lees jullie allemaal (dank overigens voor jullie betrokkenheid en goede adviezen. Het helpt echt, of het nou geloofd wordt of niet!).

Oke, jullie advies: ga wel de strijd aan, vecht terug, maar doe dit op een veilige, verantwoorde manier. Ik schrik overigens wel van de post van Vleugjehoop. Het is uiteraard niet nieuw voor me, ik ben op de hoogte van dit type verhalen en dit is dus mijn ultieme angst. En toch komt het dan weer even heel dichtbij, want zo schat ik mijn eigen situatie nl. wel in...

En ergens zit wel in mijn achterhoofd: stél dat mijn ex hier mee zou lezen of er achter zou komen. Dan doe ik er natuurlijk allesbehalve goed aan door hier te posten wat mijn stappen gaan zijn...
Isis, je hebt nu gedaan wat je moet doen. Bellen en inschakelen van de politie. Als je bang bent voor dit topic vraag de Angel of het verwijderd kan worden.

Als je wil blijven schrijven, neem een andere naam aan en pas je titel aan van het topic zodat we je kunnen bijstaan.
"Dan doe ik er natuurlijk allesbehalve goed aan door hier te posten wat mijn stappen gaan zijn..."

Maar laat je niet weerhouden de juiste stappen te ondernemen!

Heel, heel, heel veel sterkte en ik ben blij dat je een start hebt gemaakt. Kleine stappen, maar wel veel, brengen je ook een eind!

Hou je zoon voor ogen en put daar je kracht uit, dat je dit voor hem doet. Voor een beter leven, maar ook voor een beter leven voor jezelf!

Nope
quote:Cateautje schreef op 24 juni 2010 @ 15:46:

[...]

tjonge, ze moet wel in die put blijven van je zeg.Ik vind jou overkomen als een bijzonder onaangenaam persoon, je doet aannames die nergens op slaan en je hebt een vertekend beeld van hoe gevaarlijk deze mannen daadwerkelijk kunnen zijn. Ik vraag me daadwerkelijk oprecht af waarom je in de hulpverlening zit. TO bewapend met valse hoop de arena insturen met haar ex is niet alleen onrealistisch maar potentiëel levensgevaarlijk. TO heeft al meerdere malen dat haar ex, die zij wel kent en jij niet, hier zeker toe in staat is. Wie ben jij dan om op basis van een paar postings te beweren van niet?
Voor het juridisch loket moet ik echt even tijd nemen (zij zijn onbekend met mijn verhaal, i.t.t. Steunpunt Huiselijk Geweld en de politie). Dit gesprek gaat wel even duren waarschijnlijk en ik kan niet zo lang en zo vrij uit bellen vanaf mijn werk. Morgenmiddag ben ik wat eerder vrij en ga het dan proberen!

Dank voor de tip!

Ik ga ook zeker vandaag nog de wijkagent een keer proberen. Voor volgende week heb ik nu een afspraak bij Steunpunt Huiselijk Geweld gemaakt. Daarnaast ga ik bellen met Jeugdzorg. Ook reeds eerder een gesprek mee gehad.

Ik kom in actie...slowly...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven