Advies nodig over schoonmoeder ....

02-12-2008 12:43 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik duidelijk ben en er niet een te lang verhaal van maak ,maar zit met het volgende in mijn maag ..

Mijn schoonmoeder is nu een jaar weduwe en verwacht veel van kinderen en volwassen kleinkinderen .Samen met haar bv boodschappen doen ,kleding kopen,halen en brengen naar verjaardagen ect ect .Mijn man en ik halen boodschappen voor haar,maar dat is niet voldoende ,ze wil ze zelf kopen .Door steken onder water probeert ze bij mij ruzie te zoeken ,man was thuis en heeft gesprek[telefoon] overgenomen .Man pikt het niet meer en ze heeft hele nare verwijten geuit naar ons en onze twee kinderen .

Zo zou onze dochter alleen maar langs komen toen haar man nog leefde om geld te krijgen en nu opa dood is zag ze haar niet meer .Onze zoon belde haar nooit op [klopt] maar zij belt ook nooit om hem bv te feliciteren met zijn verjaardag .Hij woont in het buitenland .Uiteindelijk is mijn man met haar gaan praten maar ze ontkent nu dat ze dit alles heeft gezegd .Aangezien ze oud is hebben we besloten om het contact zo te houden,binnen onze grenzen .De kinderen weten van de beschuldigingen .

Zondag even boodschappen voor haar gedaan en samen met man langs gebracht .Ze had een kaart voor dochter met geld voor de kerst,of we die aan haar wilde geven .

Onze dochter wil het geld niet aannemen en zelf terug brengen .Ken mijn schoonmoeder en dat gaat dikke trammelant geven .

Bovendien wisten mijn man en ik dat onze dochter niks meer van oma wil weten ,en man had het niet moeten aannemen .

We zitten hier zo voor de feestdagen mee in onze maag .

Iemand tips ,we komen er zelf niet meer uit ?

Alvast bedankt
quote:Pauline65 schreef op 02 december 2008 @ 12:55:

Maar goed, je kinderen kunnen op z'n minst een bepaalde mate van fatsoen houden tov hun oma, zonder zichzelf al te veel geweld aan te doen. Je dochter kan makkelijk een kaartje sturen en als ze het geld van oma niet wil, geeft ze het maar aan een goed doel.

Ik vind niet dat een kleinkind de confrontatie aan moet gaan met een (hoog)bejaarde oma.

Je weet niet wat de geschiedenis is. Ik had een oma die zolang als ik me kan herinneren al iets tegen mij had. mijn zus mocht komen logeren en ik niet, mijn zus kreeg mooie cadeaus, en ik niks. Toen ik en jaar of 14 was oma te zeuren dat ik nooit op visite kwam en dat ik daarom alleen nog maar een verjaardagscadeau kreeg als ik het zelf kwam halen. Mijn moeder vond dat ik dat uit "beleefdheid" moest doen,, maar ik heb ze beiden vertelt waar oma het cadeau mocht steken.

Dat oma het probleem niet snapt betekent niet dat ik als kleinkind alles maar van haar moet accepteren. ( Oma was niet hoogbejaard trouwens, maar gewoon erg goed in manipuleren en mensen een schuldgevoel aan praten.

En verder: rustig ademhalen en proberen 'ene oor in, andere oor uit' (ja ik weet dat dat niet altijd meevalt!!!!)
Zie ook mijn 2e post; ik had de nadere info nog niet gelezen toen ik mijn verhaal typte.

Ze is ook een stuk jonger dan mijn schoonmoeder (die is 89 (47 toen ze mijn man kreeg)).

Op de leeftijd van mijn schoonmoeder hoef je echt niks meer te verwachten qua inzichten.

Wij hebben nog een jonge dochter en oma heeft echt 0,0 (nou vooruit dan 0,1) belangstelling voor dochter.

Gisteren op school had zo'n beetje de hele klas dit weekend bij opa en oma Sinterklaas gevierd en dan is dochter heel verdrietig omdat haar andere oma dood is. Van oma die nog leeft heeft ze niet eens verwachtingen.

Maar goed, jouw schoonmoeder zal misschien niet inzien dat ze grof en gemeen is geweest. En niet om haar gedrag goed te praten, maar vaak zie je bij het beginstadium van verschillende hersenziektes ook vreemd gedrag.

Maar als ze al 10 jaar dit gedrag vertoont lijkt dat niet aan de orde.

Nu even dochter naar school brengen!
Mijn ouders zijn er lang zo mee omgegaan als jullie, Plom. Nu zijn wij ouder en beslissen we zelf. Ik kan jouw dochter heel erg goed begrijpen. Ik voel ook weinig voor mijn grootmoeder. Kadootjes voelen als 'kopen'.

De enige reden waarom ik mijn fatsoen hou, is omdat als ik dat niet zou doen, mijn vader (en moeder) een hele boel gezeur zou krijgen en dat wil ik niet. Ik blijf dus beleefd, maar wel op grote afstand.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Pauline,als dit een voorbode zou zijn van bv dementie zou ik het makkelijker kunnen handelen,maar we kennen haar niet anders .Vroeger kreeg ze ruzie met mijn schoonvader als ze weer eens bezig .Maar ze wordt nu niet meer op haar plek gezet met alle gevolgen ...
@ Poezewoes

Zo denkt mijn dochter ook ,maar ze kan het geld niet aannemen .

Ze heeft al zoveel geslikt en nu is bij haar de maat vol .Bij mijn man brak er wat toen ze tijdens de laatste ruzie zo gemeen deed over de kinderen .Kijk als het alleen ons zou treffen ,prima,zijn we gewend,gewoon afstand houden .

Maar nu dus zijn de kinderen aan de beurt .Die vinden dat wij onze grenzen meer moeten bewaken .Ik nodig haar ook nooit uit ,kan het niet opbrengen .Voel mij niet schuldig gelukkig
Mijn oma is ook een vreemde vrouw. Nadat het haar is gelukt mijn moeder zwart te maken, was ik aan de beurt. Gelukkig heb ik er geen 25 jaar over hoeven doen om afstand te nemen. Ik spreek haar 1x per jaar en ga er nooit meer naar toe. Nu is mijn zusje de pineut..

Het zal wel een probleem worden wat ik moet doen als zij overlijdt..maar dat zie ik dan wel weer.
Kan me goed voorstellen dat ze het geld niet aan wil nemen. Zoals ik al zei, het voelt als kopen.

Ik heb tegenwoordig een mooie middenweg: een achterkleinkind Als mijn grootmoeder nu met geld aan komt zetten bedank ik vriendelijk en zeg dat het in de studiespaarpot van Kitty gaat.
hahaha de gouden tip Poezewoes maar ja ,relatie is net 6 mnd uit,dus nog geen baby in het verschiet
Ach, jouw dochter mag het ook best in de studiepot voor Kitty doen hoor. No problem.
ik vind het een beetje raar dat oud zijn blijkbaar een vrijbrief is om te verzuren.

ik geef je dochter groot gelijk, dat geld kon oma steken waar de zon niet schijnt.

zoals je zegt is ze grof en gemeen geweest tegen jouw dochter. in dat geval zou ik het normaal vinden dat jij de kant van jouw dochter koos.
:rofl:Primae oplossing Poezewoes en bij deze mag je mijn schoonmoeder leasen !!
O hemel, ik heb nu al zo`n schoon monster moeder en die is pas 53. Ik houd mijn hart vast voor over twintig jaar.
@ Danivo

Doe ik ook ,ik sta achter mijn kinderen ,dat weten ze

Ik probeer alleen een ander manier te bedenken met dat geld ,zodat we zomin mogelijk problemen met haar krijgen .

En volgend probleem : Zoon komt binnenkort naar huis voor kort bezoekje en heeft al gezegd zijn oma niet te willen zien .

Maar goed,eerst dat geld
@Fluffychuzzle

Noem haar ook geen schoonmoeder maar schoonloeder ,man zegt mijn loeder heeft bv gebeld....
quote:plompiedom schreef op 02 december 2008 @ 13:40:

:rofl:Primae oplossing Poezewoes en bij deze mag je mijn schoonmoeder leasen !!We kunnen ze natuurlijk samen in een flatje zetten.....
quote:plompiedom schreef op 02 december 2008 @ 13:46:

@Fluffychuzzle

Noem haar ook geen schoonmoeder maar schoonloeder ,man zegt mijn loeder heeft bv gebeld....Schoonmoeder belt mij nooit. Ze belt ALTIJD mijn man op zijn mobiel. Zelfs als we met het vaste toestel hebben gebeld, belt ze op zijn mobiel terug.
quote:plompiedom schreef op 02 december 2008 @ 13:18:

Pauline,als dit een voorbode zou zijn van bv dementie zou ik het makkelijker kunnen handelen,maar we kennen haar niet anders .Vroeger kreeg ze ruzie met mijn schoonvader als ze weer eens bezig .Maar ze wordt nu niet meer op haar plek gezet met alle gevolgen ...

Dat laatste herken ik wel van mijn ex-schoonmoeder. Ze werd al jong weduwe (48) en sloeg ook helemaal door omdat ze niet meer op haar plaats werd gezet door haar man.

Ex was enig kind en bepaald niet gewend een 'goed gesprek' met z'n moeder aan te gaan; dat is op een gegeven moment ook gigantisch geknald.

Alleen zag zij dan nog wel (gedeeltelijk) in dat ze zelf wel te ver was gegaan.

Weet even niet meer wie het schreef: oud worden is geen vrijbrief om te verzuren; maar ik merk bij ECHT oude mensen, zoals mijn schoonmoeder, dat het toch ook wel een kwestie is van het allemaal niet meer zo helder zien en begrijpen. Ze is regelmatig oprecht verontwaardigd als er gezegd wordt dat het niet klopt wat ze zegt en ze reageert dan ook zeer fel.

Denk ook dat ze misschien ergens half onbewust wel weet dat ze grip op zaken begint te verliezen en dat is natuurlijk ook moeilijk.

Op verjaardag van dochter was vriend van mijn man met gezin; zij kent die vriend ook vanuit middelbare schooltijd van mijn man. Paar maanden later kwam zijn naam ter sprake en toen zei schoonmoeder dat het echt heel lang geleden was dat ze X had gezien. Ik zei dat hij ook op verjaardag van dochter was en dat ze hem dus een 2 maanden geleden nog gezien had; nou nee hoor, dat was absoluut niet waar. Echt met grote stelligheid!!

In het verleden ging ik daar dan tegenin, maar nu denk ik "laat maar gaan" het doet verder ook allemaal niet echt ter zake.
Gewoon terug dat geld, klaar! Je dochter is zo te horen geen kleine meid meer en kan haar eigen beslissingen maken. Laat haar dat geld zelf terug brengen ipv je man. Weet oma ook meteen waar ze aan toe is!

En waarom zo je best doen om de lieve vrede te bewaren voor een mens wat jullie zo te lezen alle vier kunnen missen als kiespijn?

Is de status van oma zaligmakend ofzo?

Jullie hebben 10 jaar geen contact gehad en dit omwille van de kinderen hersteld. Nu zijn de kinderen ook klaar met haar, dus what's the problem?
Dat dan weer wel..
Hoi Plompiedom,

is het een idee om het geld te doneren aan een goed doel en dat oma 'zakelijk' te melden op een neutraal kaartje?

Zo van; Jantje Beton bedankt u vriendelijk voor de donatie van ..... euro
.
Sunshine

Daarom wil mijn dochter het geld ook zelf terug geven .Ben het helemaal met je eens ,maar voor zie een vet drama [lees acute ehbo opname ,veel telefoongesprekken,kortom hoop ellende]
Goed doel hahahaha die is leuk
Mijn schoonmoeder belt altijd naar mij,als ze mijn man aan de telefoon krijgt vraagt ze gelijk naar mij helaas .

Het is ook geen gesprek,ik hoor haar aan,belangstelling toont ze nooit ,ze weet ook niks over ons .Zet een kookwekker neer en als die gaat heb ik een smoes klaar .
quote:plompiedom schreef op 02 december 2008 @ 14:07:

Sunshine

Daarom wil mijn dochter het geld ook zelf terug geven .Ben het helemaal met je eens ,maar voor zie een vet drama [lees acute ehbo opname ,veel telefoongesprekken,kortom hoop ellende]

haha, snap het. Wat ontzettend vervelend! Maar goed, omwille waarvan probeer je een drama te voorkomen? Ze kan ook drama in haar eentje gaan maken, als jullie er verder niet op in gaan. Rest vd familie heeft waarschijnlijk dezelfde gevoelens bij oma? Zoals iemand anders al schreef, laat die ouwe zuurpruim maar in haar sop gaarkoken. Ze bezorgt jullie alleen maar ellende zo te lezen.
Dat dan weer wel..
@ Sunshine

Ze heeft nog een zoon,das haar oogappeltje Die heeft geen kinderen .Bovendien laat hij zich domineren ,vind haar zielig .Maar daar komen nu ook basten in,man heeft gebeld na aanleiding van de ruzie ,hij was op de hoogte .Vroeger zat ze altijd te klagen over haar andere zoon tegen ons,man heeft dit verteld aan zijn broer .Daar was hij wel van geschrokken en deed ook zeer kortaf tegen haar de laatste verjaardag .

Maar hij neemt haar elke week mee voor boodschappen ,toch verwacht ze van ons hetzelfde .Heb duidelijk gezegd dat ik ook mantelzorger ben van mijn eigen moeder en alleen zoals bij mijn moeder boodschappen voor haar kan meenemen .

Toen was ze geirriteerd en zei dat ze liever zelf met ons mee gaat .Heb haar duidelijk uitgelegd dat dit niet gaat gebeuren .

Krijg het verwijt dat ik wel veel voor eigen moeder doe ,wat niet waar is ,woont in zorginstelling en is dement .

Mijn moeder is ondanks dementie heel blij en dankbaar als we komen ,ook belangstellend ,kinderen gaan graag naar haar toe .Tja en dat steekt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven