als je niet even milieubewust bent...

03-02-2010 18:42 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan jullie ermee om als hij veel 'groener' is dan jij, of andersom? Zorgt dat voor spanningen in jullie relatie?

Zelf ben ik nu single, maar ik kan me voorstellen dat het een probleem word in de toekomst, ik ben namelijk best 'groen'.
quote:elninjoo schreef op 03 februari 2010 @ 20:37:

[...]

Een milieubewuste zou volgens mij elke keer lopen zeiken over het feit dat je de verwarming hoog zet, dat je rustig 'n kwartier onder 'n hete douche staat, dat je je pc aan laat, dat je je afval niet scheidt etc. etc. En als niet milieubewuste zou ik zeiken over de kou in huis e.d.Da's ook mijn beeld erbij. Enfin, ik zou denken leven en laten leven. Wat kan het mij schelen als iemand een half uur onder de douche wil staan of heel graag het afval in twaalf verschillende stromen wil scheiden. Uiteindelijk is dat volgens mij niet waar het leven om draait.
Ergens snap ik het wel, maar ik ben het ook met Tipzy eens dat je je mening of levenswijze niet moet opdringen aan anderen.

Want wat als je die superleuke vent tegenkomt, die heeft geen bordje groen of niet groen, omhangen. En moet je die man dan maar laten schieten omdat die niet zo groen is als jij bent?

Je komt er samen ook wel uit als je elkaar echt leuk vindt; als je je allebei een beetje aanpast. Je doet jezelf misschien alleen maar te kort als je die man zou laten schieten omdat ie niet zo groen is als jij.

En er zit wel verschil tussen een beetje groen (misschien niet zo groen als jij) en helemaal niet.

Zo ben ik ook wel wat bewuster dan mijn vriend. En eet ik geen vlees en hij wel. So what, moet ie gewoon zelf weten...
quote:wuiles schreef op 03 februari 2010 @ 20:45:

[...]

Da's ook mijn beeld erbij. Enfin, ik zou denken leven en laten leven. Wat kan het mij schelen als iemand een half uur onder de douche wil staan of heel graag het afval in twaalf verschillende stromen wil scheiden. Uiteindelijk is dat volgens mij niet waar het leven om draait.Ik denk het enige waar echt over gebotst zal worden het hoog zetten van de verwarming betreft. Ik zou er niet van wakker liggen als m'n partner elke keer z'n pc afsluit (zolang ie maar van de mijne afblijft!) en als ie maar 3 minuten onder lauw water wil douchen (zolang ie maar niet zeurt dat ik er 'n kwartier onder heet water sta) En afval scheiden mag ie van mij ook, zolang ie z'n bakjes dan maar ergens in de schuur bewaart en niet in m'n keuken uitstalt.
inderdaad

verwarming te hoog zetten, vergeten uit te doen als hij weg ging. elke dag half uur a 3 kwartier douchen. Afwassen met kraan open, tanden poetsen met kraan open, pc altijd aan hebben staan, tv nooit uitzetten en als het wel gebeurd niet van standby af, etc.

Heel erg vervelend en duur (in die tijd had ik ook bijna geen geld en hij ook niet maar ik was de enige die zuinig deed, ja natuurlijk wil ik ook wel eens wat langer douchen maar dan betalen we helemaal een fortuin omdat hij elke dag zolang douchte) En dan zijn er nog veel meer kleinere irritaties qua zuinig doen maar ik weet dat ik dat een ander niet kan opleggen dus daar heb ik het hier niet eens over.
Mijn tv staat op dit moment ook gewoon aan. Moet er niet aan denken dat iemand 'm de hele tijd uit loopt te zetten omdat ik op dat moment niet kijk. Zou me wezenloos ergeren. Idd wel 'n goed idee dus om je potentiele partner op (het ontbreken van) groenheid te screenen.
quote:schuim schreef op 03 februari 2010 @ 20:49:

inderdaad

verwarming te hoog zetten, vergeten uit te doen als hij weg ging. elke dag half uur a 3 kwartier douchen. Afwassen met kraan open, tanden poetsen met kraan open, pc altijd aan hebben staan, tv nooit uitzetten en als het wel gebeurd niet van standby af, etc.

Heel erg vervelend en duur (in die tijd had ik ook bijna geen geld en hij ook niet maar ik was de enige die zuinig deed, ja natuurlijk wil ik ook wel eens wat langer douchen maar dan betalen we helemaal een fortuin omdat hij elke dag zolang douchte) En dan zijn er nog veel meer kleinere irritaties qua zuinig doen maar ik weet dat ik dat een ander niet kan opleggen dus daar heb ik het hier niet eens over.

Ik was even in de war en dacht dat met 'groen' de kleur van gras werd bedoeld. Maar het gaat dus om dit groen

ik deed hem ook niet uit, ik was degene die mezelf aan het opvreten was en na 3 maanden ontplofde de bom in mij. Ik zei wel wat over verwarming niet uitzetten en ik heb een aantal keer geoppert dat hij misschien minder lang zou kunnen douchen. Maar hij voelde mijn irritatie continu omdat ik er gewoon niet tegen kan hahaha ik probeerde hem het grootste deel van de dag te ontwijken bij zaken als tandenpoetsen en afwassen ed.

(nu kan ik er wel om lachen, ben blij dat het voorbij is)
beide groen toen, nu slechts het milieu-groen (nu er meer geld is en ik nog eten kan kopen als de rekening duurder uitvalt) Ik wordt er letterlijk naar van als er water of iets dergelijks verspilt wordt. Ook bij sorteren van afval heb ik het gevoel, met hetzelfde gemak gooi je alles apart weg en bespaar je het milieu, wij geven om een mooie woonomgeving, laten we dat zo houden. Laten we natuur behouden en proberen zoveel mogelijk te recyclen dan kunnen we er langer van genieten.

(ik noem zuinig doen ook zorgvuldig omgaan met spullen en natuur als in: er zuinig op zijn)
quote:schuim schreef op 03 februari 2010 @ 21:14:

beide groen toen, nu slechts het milieu-groen (nu er meer geld is en ik nog eten kan kopen als de rekening duurder uitvalt) Ik wordt er letterlijk naar van als er water of iets dergelijks verspilt wordt. Ook bij sorteren van afval heb ik het gevoel, met hetzelfde gemak gooi je alles apart weg en bespaar je het milieu, wij geven om een mooie woonomgeving, laten we dat zo houden. Laten we natuur behouden en proberen zoveel mogelijk te recyclen dan kunnen we er langer van genieten.

(ik noem zuinig doen ook zorgvuldig omgaan met spullen en natuur als in: er zuinig op zijn)Wie zijn 'we' precies?
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 februari 2010 @ 19:33:

Joh dan ga je toch flirten bij de bio-dynamische groentekraam? Of de tweedehandswinkel/ weggeefwinkel/ antikraakbioscoop/ alto-bio-vega-eetcafe? Daar komen al die harige hippies Vind dit een vreemde aanname en bovendien neerbuigend klinken.
Only dead fish go with the flow
wij = mensen in het algemeen. Ken jij iemand die ervan houdt om in troep te leven? (en dan niet alleen eigen woning maar overal, op straat, in het bos) Ik denk dat in ieder geval meer dan de helft van de bevolking er zo over denkt. Daar moeten wij mensen dan samen aan werken (om het schoon te houden) Laten wij mensen de natuur behouden zodat wij mensen ervan kunnen genieten. (dat laatste is mijn mening) dat is wat ik ermee bedoel.
Mevrouw de Kees heeft wel een goed punt vind ik. Als je niet met een man wilt die van voetballen houdt, moet je niet rond gaan hangen bij de plaatselijke voetbalclub en een huismus vind je doorgaans niet op woensdagavond in op een clubavond in de stad tot 3 uur 's dansen.

Kijk, je weet zelf voor je hoe zwaar het weegt. Misschien val je wel niet eens op mannen die geen drol geven om iets wat voor jou belangrijk is. Ik zou me er nog niet zo druk om maken zolang diegene niet in het spel is.

Overigens heb ik met enorm milieubewuste mensen samengewoond en mensen die er minder mee hadden. Ben er altijd nog uit gekomen.
Dat snap ik wel, wat dat betreft heus niet zo'n gek idee om de ogen in de bio-super eens open te houden.

Het gaat me dan voornamelijk om de laatste opmerking, die ik overduidelijk heb gemarkeerd.
Only dead fish go with the flow
Ach, ik kom ook vaak bij zo'n winkel en voel me niet aangesproken hoor. (Ben ik mijn leven wel voor ergere dingen uitgemaakt....:))

Overigens ken ik bijzonder weinig succesverhalen van iemand ontmoeten in de supermakrt. Misschien kan je vrijwilligers werk doen? Waar ik woon (maar da's de UK) heb je bijvoorbeeld ook veel vrijwilligers werk om natuurgebieden op te knappen, of parken op te ruimen. In Nederland heb je dat vast ook wel. Dus misschien een keer een zaterdagje vrijwillig knotwilgen knotten of papiertjes prikken in het park? (Kan je zo de bossies in...:) Ja, sorry flauw, maar dat zeg ik alleen vanwege mijn avatar)
quote:zhongguo schreef op 03 februari 2010 @ 18:42:

Hoe gaan jullie ermee om als hij veel 'groener' is dan jij, of andersom? Zorgt dat voor spanningen in jullie relatie?

Zelf ben ik nu single, maar ik kan me voorstellen dat het een probleem word in de toekomst, ik ben namelijk best 'groen'.

Ik vind 't grootste nadeel van mensen die zichzelf als erg "groen" zien dat ze zo vaak doorslaan, niet kunnen relativeren, alles te serieus nemen, intolerant zijn etc.

Zou fors op mijn zenuwen werken.

Idem voor vrouwen die aangeven woest te worden van "onrecht", terwijl ze meestal niet eens beseffen dat 't geen onrecht is, maar luiheid van anderen, of gewoon logische oorzaak en gevolg dingen.

Ik geloof niet dat ik het geduld heb om een vrouw van een bepaalde leeftijd dat nog allemaal te moeten uitleggen.
Nou quatro, dat valt reuze mee hoor. Heb een hele 'groene' vriendenkring, maar een gebrek aan relativeringsvermogen of intolerantie heb ik ze nooit op kunnen betrappen. Ligt er misschien ook aan hoe volwassen mensen zijn.

Voor mij is het ook een belangrijk punt, 'groen' bezig zijn (als het dan toch zo genoemd moet worden), of in ieder geval iemand die zich bewust is van de wereld en onze impact daar op. Maar een man die heel erg of met zijn imago bezig is (in welke vorm dan ook) vind ik niks aan. Of dat imago nou groen geel of paars is.

Vind dat je milieubewuste mensen wel erg makkelijk weg zet als mensen die doorslaan en niet kunnen relativeren. Ligt misschien meer aan de mensen die jij kent.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ach het laat me niet koud, en probeer zelf ook er een beetje om te denken.

Maar wel irritant als je b.v een (ex)partner hebt die begint te bulderen als je een keer er even niet aan denkt, dan krijg je al gauw dat het een enorme druk gaat leggen, je kunt het zo zwaar laten wegen als je zelf wilt, het is wel heel vervelend als het je opgelegt wordt.

Ik denk dat iedereen zich wel bewust is van het millieu, alleen als een blad aan de boom omdraaien en aanpassen kan niet iedereen, dus ik zou zeggen laat ieder op zijn eigen tempo, en brand je partner niet af als ze een x de mist in gaat.
quote:Phoeby schreef op 04 februari 2010 @ 08:06:

Ach het laat me niet koud, en probeer zelf ook er een beetje om te denken.

Maar wel irritant als je b.v een (ex)partner hebt die begint te bulderen als je een keer er even niet aan denkt, dan krijg je al gauw dat het een enorme druk gaat leggen, je kunt het zo zwaar laten wegen als je zelf wilt, het is wel heel vervelend als het je opgelegt wordt.

Ik denk dat iedereen zich wel bewust is van het millieu, alleen als een blad aan de boom omdraaien en aanpassen kan niet iedereen, dus ik zou zeggen laat ieder op zijn eigen tempo, en brand je partner niet af als ze een x de mist in gaat.

Dan heb je gewoon een kutkarakter als je zo bent. Of dat nou bulderen is omdat je het licht aan laat, of bulderen omdat je het 'verkeerde' merk bier hebt gehaald.

Met mijn huisgenoten deed ik het gewoon op mijn manier (milieuvriendelijke waspoeder en afwasmiddel halen, spaarlampen er in draaien, dingen van de standby zetten), maar als een ander dan gewoon Dreft haalde, ga ik daar toch geen stennis om lopen schoppen? Ik snap dat een partne wel wat anders is, maar belerend tegen je vriend of vriendin doen is me sowieso een gruwel, maakt niet uit wat de context is.
heejhallo

Ja bulderen kon ie, maar tanden poetsen met kraan open he

Alles nu veel relaxter hier, nog wel een beetje hartezeer, maar merk dat zonder de druk van het goed te willen doen, het vanzelf goed gaat.

Mensen willen wel millieu bewust zijn, maar als je gaat duwen, en wat jij zei belerend gaat doen, stribbelen mensen tegen, of ze worden zenuwachtig en doen dingen die dan niet helpen.

maar idd je hebt gelijk, daar zat het bij ons ook scheef.
quote:zhongguo schreef op 03 februari 2010 @ 19:04:

He, dankje! Ik vraag me af of er ook specifieke datingsites zijn voor de zogenaamde 'groenen'?Het zou me niets verbazen als dat al bestond. Iets van Eco date ofzo? *roept gewoon een naam*
quote:schuim schreef op 03 februari 2010 @ 21:45:

wij = mensen in het algemeen. Ken jij iemand die ervan houdt om in troep te leven? (en dan niet alleen eigen woning maar overal, op straat, in het bos) Ik denk dat in ieder geval meer dan de helft van de bevolking er zo over denkt. Daar moeten wij mensen dan samen aan werken (om het schoon te houden) Laten wij mensen de natuur behouden zodat wij mensen ervan kunnen genieten. (dat laatste is mijn mening) dat is wat ik ermee bedoel.Afgezien van het feit dat ik niet graag ongevraagd in andermans kamp wordt getrokken, vraag ik me af wat dit te maken heeft met een half uur lang douchen of het scheiden van afval. Als ik mijn afval niet in negen verschillende afvalstromen afvoer, betekent dat toch nog niet dat ik tijdens een boswandeling ter plekke mijn rotzooi laat vallen?
Ik had een scharrel die hield van heeeeeeel lang en warm douchen (als onderdeel van het voorspel, samen). Ik vind dat voor een keer best lekker, maar in een relatie zou ik dat niet dagelijks doen... gaat gewoon tegen mijn gevoel in om drie kwartier die douche te laten stromen terwijl je er de helft van de tijd niet eens echt goed onder staat.

Het viel me ook op dat tijdens zijn scheer- tandenpoets e.d. ritueel de kraan 10 minuten aan stond. Zelf doe ik hem zelfs uit tijdens 1 minuut tandenpoetsen, terwijl ik hem daarvoor en daarna nodig heb.

Als mijn broer iets uit de berging pakt is het deur open - licht aan - pakken - weglopen. (niks deur dicht, licht uit... dat zit niet in zijn systeem)

Laatst logeerde ik 2 weken ergens en die mensen waren heel milieubewust. Een beetje té soms, maar ok. Dan vind ik het zo prettig dat ze vanzelf bepaalde systemen hebben in huis en dat ik daar verder niet over hoef na te denken omdat dat ook mijn systeem is.

Kijk, als ik een vent tegenkom die niet zo 'groen' is, maar verder wel geweldig, dan is de relatie heus niet gedoemd te mislukken. Maar als je wat dat betreft op één lijn zit lijkt me wel handig.
Wuiles, ik geef ook zelf al aan dat ik niet alle mensen daarmee bedoel, daar hoef jij inderdaad geen onderdeel van uit te maken. Dat wij daar samen aan moeten werken is een conclusie van het voorgaande wat ik zeg (waarvan ik toegeef dat het niet op iedereen van toepassing is) en die laatste 2 wij mensen, is mijn mening daarover wat ik ook al opschreef. Ik zei het op deze manier omdat dat mij een makkelijke / logische manier leek van opschrijven, blijkbaar had ik dit mis en hopelijk snap je wel wat ik bedoel te zeggen.

En verder, als je afval niet scheidt is er meer ruimte nodig om afval te verwerken, wat ten koste gaat van grond oppervlakte. Troep op de grond gooien op straat gebeurd ook dagelijks door velen, en dat is ook milieu-bewust denken en daar kan je je ook aan ergeren bij een partner.

En zelfs al het bovenstaande niet waar is of zou zijn, dan is het voor mij alsnog gevoelsmatig, wat Moonlight ook zegt, en kan ik niet verklaren waarom dat vervelend voelt voor mij.
O, dat van de kraan laten lopen tijdens het tandenpoetsen is heel erg herkenbaar. Het typische is dat ik qua andere dingen soms wel eens niet zo milieubewust was... (vliegreizen enzo).

Ik kan er ook niet zo goed tegen als iemand supermaterialistisch is, - ook vanwege milieuoogpunt. Herkenbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven