Altijd de luisteraar in vriendschappen

08-07-2009 20:45 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn vriendschappen altijd de luisteraar.

Andere mensen vertellen mij hun problemen en ik luister en probeer te helpen.

Als mensen vragen hoe het met mij gaat val ik stil, ik weet dan niet wat ik moet zeggen.

Als mensen niet expliciet vragen hoe het met mij gaat, zal ik nooit uit mezelf over mezelf gaan praten.

Ik wil eigenlijk van dit patroon af.

Ik wil dat mensen ook in mijn verhalen geïnteresseerd zijn.

Als de telefoon gaat, dan wil ik inmiddels niet meer opnemen: ik ben het zat om een uur naar andermans problemen te moeten luisteren!

Hoe kom ik van dit patroon af?

Hoe kan ik leren bij mensen/vrienden ook over mezelf te praten en aandacht voor mijzelf op te eisen?

Hebben andere mensen dit ook?
quote:mamzelle schreef op 11 juli 2009 @ 22:26:

Het is dus echt waar dat mensen grosso modo zichzelf het liefste horen praten. Dat heeft werkelijk niets met jou te maken, maar alles met de selfcenteredness die een groot deel van de mensen kenmerkt.

Ja waarschijnlijk moet ik dit gewoon accepteren. de ene helft van de mensen hoort zichzelf graag praten en de andere helft van de mensen luistert, al dan niet graag :-)

Ik kan me gewoon niet voorstellen wat mensen er zo leuk aan vinden om zichzelf te horen praten, hun eigen verhaal kennen ze toch al?

Ik heb trouwens geen problemen hoor met luisteren, ik vind verhalen van mensen vaak interessant en ik vind luisteren veel minder vermoeiend dan praten; het is gewoon dat de balans op dit moment niet in orde is.
quote:binkie14 schreef op 12 juli 2009 @ 17:14:

Ik heb zelf ook veel ervaring,met die "vuilnisbakvolgooiers",om ze zo maar te noemen.Egoistische nare mensen,die zichzelf zoo geweldig vinden.Je herkent het vast ook wel,dat als jij bijvoorbeeld zegt,"Nou zeg,wat mij is overkomen vandaag,",en dat kan van alles zijn,dat de ander, dan datgene ook ALTIJD,heeft meegemaakt,en...meteen over zijn/haar eigen beleving/ervaring begint te kletsen.

Ik kap het gelijk af,door te zeggen,""Ja Hallo,ik heb even zendtijd nu,of heb jij datgene(wat ik wilde vertellen)toevallig ook meegemaakt vandaag..??.Niet aardig,wel effectief. Maar in 1ste instantie Kanarie,toch proberen,wat ruimte voor jezelf te "pakken".Er wordt wel degelijk gevraagd,hoe het met JOU gaat.,Begin maar met kleine dingetjes.En kijk of de ander daar op ingaat.Ik wens je veel succes hiermee,en niet vergeten,jij bent ook belangrijk.

Zouden de "vuilnisbakvolgooiers" door hebben hoe vervelend ze zijn:-) Ik vrees van niet! Zo frustrerend idd mensen die meteen het eerste woord wat je zegt oppikken om over zichzelf te praten. Wrahgh!!!! Ik vrees dat ik gewoon teveel van dit soort mensen om me heen heb, ik wil echt op zoek gaan naar mensen die van nature wat meer luisteraars zijn.

Maar ik heb al wel veel aan jullie tips gehad. Vandaag was ik onder de mensen en ik heb echt mezelf gedwongen over mezelf te praten en mij over blokkades heen te zetten, met wisselend succes, maar toch, de eerste stapjes waren er!

Dus alvast bedankt voor jullie tips!
ik vind het wel erg zwart-wit, er is namelijk ook nog een middenweg, namelijk mensen die over zichzelf kunnen praten en die ook kunnen luisteren.

waarom snap je dat niet, jij wilt toch ook graag over jezelf praten? wat ik niet snap is dat mensen niet de moeite nemen om zich te interesseren voor een ander van tijd tot tijd.
quote:newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 18:31:

wat had jij kunnen doen aan de situatie? je had eerder kunnen aangeven hoe het met jou was, want het feit is, hij heeft uiteindelijk wel aan je gevraagd hoe het met je was, hij heeft dus wel degelijk aan je gedacht. ook toen had je kunnen aangeven dat je het jammer vond dat hij toen pas vroeg hoe het met je ging. uiteindelijk heb je kort wat gezegd en ben je weg gegaan. hiermee maak je hem niet duidelijk wat je vervelend vind en je doet jezelf ook te kort.

Soms praten mensen de hele avond over zichzelf en pas op het allerlaatste vragen ze 'hoe is het eigenlijk met jou?' Maar dan willen ze het meestal niet ECHT weten en is het meer een beleefdheidsregel en dan praat je even een paar zinnen over jezelf en dan zegt die ander 'Nou pffff, het is al laat, ik moet maar eens naar huis!' Zo klinkt het verhaal van die vriend van Jasmina ook, was hij werkelijk geïnteresseerd in hoe het met haar was of alleen uit beleefdheid?
quote:newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 20:39:

ik vind het wel erg zwart-wit, er is namelijk ook nog een middenweg, namelijk mensen die over zichzelf kunnen praten en die ook kunnen luisteren.

waarom snap je dat niet, jij wilt toch ook graag over jezelf praten? wat ik niet snap is dat mensen niet de moeite nemen om zich te interesseren voor een ander van tijd tot tijd.je hebt helemaal gelijk newstylista, zo zwart-wit is het inderdaad niet. Maar ik vind zelf die middenweg dus wel heel erg moeilijk. Ken jij veel mensen die EN over zichzelf kunnen praten EN goed kunnen luisteren?
waaruit maak je op dat die persoon niet oprecht geinteresseerd is in jouw? heb je dat nagevraagd, of vul je dat voor die persoon in?
quote:newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 20:46:

waaruit maak je op dat die persoon niet oprecht geinteresseerd is in jouw? heb je dat nagevraagd, of vul je dat voor die persoon in?tsja, het zou best wel weer eens projectie kunnen zijn...
quote:kanarie79 schreef op 12 juli 2009 @ 20:45:

[...]

je hebt helemaal gelijk newstylista, zo zwart-wit is het inderdaad niet. Maar ik vind zelf die middenweg dus wel heel erg moeilijk. Ken jij veel mensen die EN over zichzelf kunnen praten EN goed kunnen luisteren?

nee die ken ik (nog) niet, maar ik weet zeker dat ze er zijn. ik hoop er later zelf ook één te worden

die middenweg is ook heel moeilijk, dat begrijp ik heel goed, ik probeer je alleen te laten zien, dat het niet altijd zo is, zoals het zich in jouw gedachten afspeelt.
quote:kanarie79 schreef op 12 juli 2009 @ 20:47:

[...]

tsja, het zou best wel weer eens projectie kunnen zijn...dat denk ik wel, misschien kun je het eens vragen en dat is echt heel eng, maar dan weet je het wel zeker.
ja misschien moet ik het maar eens vragen, ik ga toch meestal van het negatieve scenario uit, en waarschijnlijk klopt dat niet altijd.
quote:newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 20:48:

die middenweg is ook heel moeilijk, dat begrijp ik heel goed, ik probeer je alleen te laten zien, dat het niet altijd zo is, zoals het zich in jouw gedachten afspeelt.Ik vind het goed dat je me erop wijst dat niet alles zo is zoals ik het denk, gelukkig maar! De werkelijkheid is waarschijnlijk een stuk leuker&positiever dan die in mijn hoofd!
quote:newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 20:48:

nee die ken ik (nog) niet, maar ik weet zeker dat ze er zijn. ik hoop er later zelf ook één te worden

Op zoek naar de luisteraar die ook kan praten (en andersom)!

En een mooi streven van jou om later zo te worden!

Ik ken er trouwens wel zo eentje in mijn omgeving en ik heb heel veel bewondering voor haar. Ze is oprecht geïnteresseerd als ze luistert en ze kan ook heel goed op een fijne manier over zichzelf praten zonder zich daarbij schuldig te voelen. Ze is echt een voorbeeld voor mij. Dus ze bestaan!
quote:kanarie79 schreef op 12 juli 2009 @ 21:12:

[...]

Op zoek naar de luisteraar die ook kan praten (en andersom)!

En een mooi streven van jou om later zo te worden!

Ik ken er trouwens wel zo eentje in mijn omgeving en ik heb heel veel bewondering voor haar. Ze is oprecht geïnteresseerd als ze luistert en ze kan ook heel goed op een fijne manier over zichzelf praten zonder zich daarbij schuldig te voelen. Ze is echt een voorbeeld voor mij. Dus ze bestaan!

is het een idee om haar op te zoeken, en bij haar langzaam aan/stukje bij beetje, iets over jezelf te vertellen?

en ik vraag mij af, hoe zit dat tussen jouw & je vriend, kun je bij hem je ei kwijt, kun je bij hem jezelf zijn. (wonen juliie overigens samen?) is het een idee om hem wat meer te betrekken bij je gevoelens?
Bij haar probeer ik het wel, we wonen alleen helaas niet in dezelfde stad, dus zien elkaar niet vaak.

Ik woon samen met mijn vriend en kan op veel gebieden bij hem mijn ei kwijt maar echt begrijpen kan hij niet. Hij probeert mij wel te helpen, maar helaas: ook als je een (goede) relatie hebt, kun je die leegte blijven voelen. Een relatie is helaas geen garantie om dat gevoel van leegte niet meer te hebben (wat ik op het begin wel dacht/hoopte).
jammer dat jullie zo ver bij elkaar vandaan wonen, maar het kan ook via de mail/telefoon. begrijpt hij je niet of voelt hij niet hetzelfde, ik denk dat daar een verschil in zit.

tuurlijk blijft die leegte, helaas wel
Ik krijg nu ook een beetje het idee dat je een gesprek ziet alsof twee mensen omstebeurt over zichzelf praten.

Maar een echt goed gesprek voer je samen. De een zegt wat, de ander reageert daar op met een vraag of een aanvulling, waar de ander weer op reageert, etc. Zo bouwt een gesprek zich op en bespreek je uiteindelijk dingen waar je niet eens aan toe komt als de een een monoloog houdt tegen zo'n luisterende 'vuilnisbak'.

Ik hoop dat dit je helpt om het positieve te zien van een gesprek waarin je meer doet dan alleen luisteren. Want zo'n gesprek is uiteindelijk veel oppervlakkiger dan een gesprek waar je actief aan deelneemt. :-)
mooi omschreven Alice! maar dat is wel heel moeilijk, je moet dan ook iemand hebben waarmee je dat samen kan.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Echt goeie gesprekken heb je ook maar met weinig mensen en er zijn helaas veel mensen die zichzelf het liefste horen praten. Maar met goede vrienden moeten ze te voeren zijn.

Kanarie, je hebt vast wel een interessante mening of iets geks meegemaakt, vertel het dan gewoon! Als je niet egoistisch over wilt komen, kan je daarna aan de ander vragen naar hun mening, of ze ook wel eens zoiets hebben meegemaakt, wat zij zouden doen in jouw situatie, enz. Dat vinden mensen vaak best fijn om op te reageren (ze leren iets over jou maar merken ook dat je interesse in hen hebt) en zo krijg je een gesprek waarin je allebei op elkaar reageert , en niet alleen maar tegen elkaar aan zit te praten.

En nog een verhaal van de andere kant:

Ik ben ivm mijn werk een paar keer geinterviewd door een journalist, en dat zijn eigenlijk hele vreemde gesprekkken waarin je alleen maar over jezelf zit te praten zonder dat je ook maar iets over de journalist zelf te weten komt. Na afloop voelde ik me dan altijd een beetje schuldig en egoistisch.

Bedenk dus dat je vrienden het misschien wel veel fijner vinden als je ook over jezelf vertelt en zij aandacht aan jou terug kunnen geven.
[quote]newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 18:37:

[...]

Binkie zijn dat vrienden van je? want zo nee waarom doe je dan zo veel moeite, gewoon links laten liggen die mensen.

en sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind je wel heel hard, nu heb ik zendtijd? als iemand ooit zo tegen mij praat in die bewoording, dan kan die het schudden.

Nee hoor Newstylista,GELUKKIG zijn dit geen vrienden,bij vrienden,mag het ook nooit op de weegschaal.Soms heeft de een,en een andere x jij HEEL veel te vertellen.

Meestal zijn dit mensen op de werkvloer,waar je toch al zo.n 6 jaar mee omgaat,en waarom ik een beetje fel reageerde.In het begin was ik ook een beetje als kanarie.Te beleefd uit bescheidenheid.

T.O.mijn buro zat een collega,die nou werkelijk de hele godganse dag over zichzelf kon l....n!En allemaal onzin.In het begin durfde ik ook niets te zeggen.

Als ze nu begint zeg ik gewoon,OPHOUDEN,mijn harde schijf is vol van jouw gebazel.Ik heb mijn buro zelfs verplaatst.En dat zijn de mensen,bij wie ik soms zeg,Nu heb ik zendtijd,in die zin!.Verder hoop ik dat Kanarie,met onze "ervaringen",wat verder komt,en leuke gezellige vriendinnengesprekken gaat krijgen.

]
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:AliceV schreef op 13 juli 2009 @ 00:13:

Ik ben ivm mijn werk een paar keer geinterviewd door een journalist, en dat zijn eigenlijk hele vreemde gesprekkken waarin je alleen maar over jezelf zit te praten zonder dat je ook maar iets over de journalist zelf te weten komt. Na afloop voelde ik me dan altijd een beetje schuldig en egoistisch.

Bedenk dus dat je vrienden het misschien wel veel fijner vinden als je ook over jezelf vertelt en zij aandacht aan jou terug kunnen geven.

ja, ik kan me voorstellen dat het heel onnatuurlijk moet voelen voor iemand 'aan de andere kant' om zichzelf helemaal te kunnen legen bij een praatpaal en daar niets voor terug te doen in de zin van een gelijkaardig gesprek voeren. ik denk dat het ook lastig is bevriend te zijn met iemand die alleen maar praatpaal is, omdat je dan dus nooit echt te weten komt wat die ander denkt, voelt en meemaakt, dus heb je nooit een gelijkwaardige vriendschap.

Dus ik ga mijn best doen om mezelf naar anderen te uiten!

Maar andere mensen mogen ook best eens meer vragen stellen en oprecht geïnteresseerd zijn!
quote:AliceV schreef op 12 juli 2009 @ 22:54:

Maar een echt goed gesprek voer je samen. De een zegt wat, de ander reageert daar op met een vraag of een aanvulling, waar de ander weer op reageert, etc. Zo bouwt een gesprek zich op en bespreek je uiteindelijk dingen waar je niet eens aan toe komt als de een een monoloog houdt tegen zo'n luisterende 'vuilnisbak'.

Ik hoop dat dit je helpt om het positieve te zien van een gesprek waarin je meer doet dan alleen luisteren. Want zo'n gesprek is uiteindelijk veel oppervlakkiger dan een gesprek waar je actief aan deelneemt. :-)

dat is inderdaad mooi gezegd alice, maar zoals newstylista zegt, moet je wel iemand vinden om dat mee te kunnen doen. maar als je zo'n moment beleeft waarbij je gezamelijk over iets kunt praten en elkaar kunt aanvullen en op natuurlijke wijze allebei aan bod komt, is dat echt iets supermoois om mee te maken!

maak jij dit geregeld mee?
quote:AliceV schreef op 12 juli 2009 @ 22:54:

als de een een monoloog houdt tegen zo'n luisterende 'vuilnisbak'.

haha, ik stel me nu helemaal voor dat iemand tegen een echte vuilnisbak een monoloog staat te voeren!
quote:binkie14 schreef op 13 juli 2009 @ 11:22:

Verder hoop ik dat Kanarie,met onze "ervaringen",wat verder komt,en leuke gezellige vriendinnengesprekken gaat krijgen.]

dank je wel binkie!

fijn dat jij een manier hebt gevonden om er mee om te gaan.

Collega's kunnen inderdaad heel erg zijn, vooral als ze tegenover je zitten...
quote:binkie14 schreef op 13 juli 2009 @ 11:22:

[quote]newstylista schreef op 12 juli 2009 @ 18:37:

[...]

Binkie zijn dat vrienden van je? want zo nee waarom doe je dan zo veel moeite, gewoon links laten liggen die mensen.

en sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind je wel heel hard, nu heb ik zendtijd? als iemand ooit zo tegen mij praat in die bewoording, dan kan die het schudden.

Nee hoor Newstylista,GELUKKIG zijn dit geen vrienden,bij vrienden,mag het ook nooit op de weegschaal.Soms heeft de een,en een andere x jij HEEL veel te vertellen.

Meestal zijn dit mensen op de werkvloer,waar je toch al zo.n 6 jaar mee omgaat,en waarom ik een beetje fel reageerde.In het begin was ik ook een beetje als kanarie.Te beleefd uit bescheidenheid.

T.O.mijn buro zat een collega,die nou werkelijk de hele godganse dag over zichzelf kon l....n!En allemaal onzin.In het begin durfde ik ook niets te zeggen.

Als ze nu begint zeg ik gewoon,OPHOUDEN,mijn harde schijf is vol van jouw gebazel.Ik heb mijn buro zelfs verplaatst.En dat zijn de mensen,bij wie ik soms zeg,Nu heb ik zendtijd,in die zin!.Verder hoop ik dat Kanarie,met onze "ervaringen",wat verder komt,en leuke gezellige vriendinnengesprekken gaat krijgen.

]wat irritant! goed dat je daarin voor jezelf opkomt!
Kanarie, ja, dat maak ik wel mee met goede vrienden en mensen met wie het heel erg klikt. Maar ik hoopte dat je door mijn verhaal ook zou begrijpen dat het juist heel positief, en helemaal niet egoistisch, is om ook zelf dingen te vertellen.

Ik was vroeger veel stiller maar heb mezelf aangeleerd om meer spontaan dingen te gaan vertellen. Je kan wel gaan zitten wachten tot mensen dingen vragen, maar dan kan je vaak lang wachten.

quote:kanarie79 schreef op 13 juli 2009 @ 21:06:Maar andere mensen mogen ook best eens meer vragen stellen en oprecht geïnteresseerd zijn!

Pas op dat je die dingen niet te veel met elkaar verbindt; Als anderen mensen geen vragen stellen, hoeft dat niet perse te betekenen dat ze geen interesse hebben.

Ik heb dat wel eens uitgetest op een feestje; Ik besloot om alleen nog dingen over mezelf te vertellen als iemand daar naar zou vragen. Vervolgens ben ik dus alleen maar een luisterende vuilnisbak geweest op dat feest, met mensen die monologen tegen me hielden. En dat waren gewone aardige mensen met wie ik anders leuke gesprekken zou hebben gehad!

Niet alles wat zij zeggen vind ik interessant, niet alles wat ik zeg is voor hen interessant, maar er zit genoeg interessants tussen en intussen kletsen we wel gezellig.

Praten met elkaar is ook niet alleen het uitwisselen van interessante dingen, maar ook elkaar op de hoogte houden van wat er in je leven gebeurd en gezellig de tijd doorbrengen. Zoveel gesprekken gaan helemaal nergens over en zijn toch belangrijk.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt om wat meer ontspannen gesprekken te voeren zonder je schuldig of egoistisch te voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven