Altijd de luisteraar in vriendschappen

08-07-2009 20:45 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn vriendschappen altijd de luisteraar.

Andere mensen vertellen mij hun problemen en ik luister en probeer te helpen.

Als mensen vragen hoe het met mij gaat val ik stil, ik weet dan niet wat ik moet zeggen.

Als mensen niet expliciet vragen hoe het met mij gaat, zal ik nooit uit mezelf over mezelf gaan praten.

Ik wil eigenlijk van dit patroon af.

Ik wil dat mensen ook in mijn verhalen geïnteresseerd zijn.

Als de telefoon gaat, dan wil ik inmiddels niet meer opnemen: ik ben het zat om een uur naar andermans problemen te moeten luisteren!

Hoe kom ik van dit patroon af?

Hoe kan ik leren bij mensen/vrienden ook over mezelf te praten en aandacht voor mijzelf op te eisen?

Hebben andere mensen dit ook?
Quote Kanarie79 ;"Fijn HansHier, dat je iemand hebt ontmoet die zowel kan praten als luisteren, zo iemand moet je koesteren hoor! Er zijn er volgens mij niet veel van! En natuurlijk vind ik je mailtjes interessant, ik heb er veel aan om te horen hoe andere 'luisteraars' met dit 'probleem' omgaan."

Okay, hier deel twee. Ik had dus deze persoon ontmoet op mijn werk, en ik kwam er achter dat er inderdaad dingen waren waren we goed over konden praten. De persoon bleek in staat goed te vertellen en ook nog eens te luisteren. ( Zoals de meesten hier, ben ik meer een luisteraar dan prater.)

Dus leuk om zo 'n collega te hebben dacht ik. We hadden toevallig ook nog eenzelfde, vrij uniek probleem waarover we van gedachten konden wisselen.

Dit was dus een collega, ik ben erg voorzichtig met het woord 'vriend', hoewel ik de collega duidelijk meer als vriend zag. Ik had bijvoorbeeld haar mail adress en tel. niet. ( Alleen werk email adres.)

Vroeg daar bewust niet naar, omdat ik vind dat zoiets min of meer automatisch gedeeld moet worden, Zij had wel mijn tel. nummer en email adres.(I.v.m. het werk) Ze zou gaan verhuizen naar het buitenland, en ik nam een andere baan. Bood wel aan te helpen pakken en zo. Dit was een paar maanden geleden.

Ik stuurde nog drie mailtjes naar haar werk om te vragen hoe het ging, ze hulp bij het pakken nodig had enz. Geen antwoord. Weer twee maanden later hoorde ik via via dat ze waarschijnlijk al verhuisd is. Ik dacht nog dat ze even zonder internet zat of zo en erg druk was enz.

Nu moet ik helaas wel inzien dat ze waarschijnlijk gewoon niet meer van zich laat horen.

Ik ga hierover niet huilen, maar het was toch wel een teleurstelling te realiseren dat ik weer zo stom / naief was geweest te denken dat hier een redelijke vriendschap uit voor zou komen. Ik snap er ook geen *** van, gewoon niets zeggen en verdwijnen.

Om even terug te komen op het Topic: Gesprekken zijn waarschijnlijk overschat. Ook 'goede' gesprekken zijn vaak niet meer dan gesproken woorden. Bla bla bla dus. Wat blijft er over, naast een gesprek? Juist ja : Daden. Hierover later meer ( misschien, ik weet uiteindelijk niet of....ha!)
quote:HansHier schreef op 21 juli 2009 @ 15:20:

Hierover later meer ( misschien, ik weet uiteindelijk niet of....ha!)(Misschien...ik beloof niks, weet uiteindelijk niet of TO mijn mailtjes interessant vindt....ha ha)

Ben je bang dat je verhalen niet interessant zijn HansHier? Of bedoel je dit als een grapje? Daar is het forum toch voor, dat je gewoon vrij je verhalen erop kunt gooien, ongeacht of het interessant is of niet?
quote:AliceV schreef op 20 juli 2009 @ 00:00:

Oh, dat herken ik wel een beetje. Is het niet een controle trekje, dat je denkt dat je mensen kan helpen hun problemen op te lossen, dat je die verantwoordelijkheid meteen op je neemt?

Ik probeer mezelf dat wat af te leren en vaker te denken 'dat moeten ze zelf maar oplossen, niet mijn probleem.'

Ja, ik denk dat het inderdaad een controletrekje is. Ik denk dat er bij mij achter zit: als ik maar heel aardig ben voor mensen en goed naar ze luister en help hun problemen op te lossen, dan zullen ze hopelijk een beetje van mij houden. Want als ik gewoon mezelf ben, dan houdt er niemand van mij.

Dus luisteren in de hoop liefde te krijgen...
Wow, dat staat wel even heel heavy als je dat zo zwart-wit tikt, vind je niet? Maar wel een goed inzicht.

Het werkt vast ook goed, mensen vinden het fijn als iemand aandacht voor ze heeft en naar ze luistert. Maar je moet ook van JEZELF houden, en niet IEDEREEN hoeft van je te houden.

Al die mensen die jou alleen maar als 'vuilnisbak' gebruiken voor hun problemen en geen aandacht terug geven, die houden niet echt van je, die zijn veel te veel met zichzelf bezig.

Maar ik herken het wel, hoor, ik kan ook wel zo denken. Rationeel weet je dat het niet klopt, maar het is wel erg eng om meer ruime voor jezelf op te eisen.

Heb je nog meer kunnen 'oefenen' met meer over jezelf praten? Ik denk dat dat wel goed kan helpen, echt ervaren dat mensen je helemaal niet stom vinden of je laten vallen.
Wat 'goede gesprekken' betreft: Dit is ook niet echt een maatstaaf om de kwaliteit van een vriendschap te meten.

Naast de woorden zijn er dus daden.

Had een vriend, die niet echt een prater is , maar ook niet echt een luisteraar (!?) Iemand die afspraken vaak niet nakwam, zonder uitleg, en daar geen moeite mee had.

Mailt en belde vrijwel nooit, ook niet nadat ik zelf wel van me liet horen. Maar gaf me, toen ik eens bij hem was, spontaan een van zijn akoestische gitaren, wat ik wel waardeerde.

Ondertussen is de vriendschap helemaal verwaterd door zijn passiviteit.

Toen ik een jaar of tien geleden veel reisde, kwam ik vaak mensen tegen die me gewoon bij hen thuis uitnodigden voor meerdere dagen, zonder me te kennen.

Praktische daden dus.

Moraal; Dat gesprekken voeren is maar een klein deel van een relatie. De meeste mensen kunnen leren een gesprek gaande te houden, maar dat is op zich geen doel op zich, lijkt me.

Quote Kanarie:

Ja, ik denk dat het inderdaad een controletrekje is. Ik denk dat er bij mij achter zit: als ik maar heel aardig ben voor mensen en goed naar ze luister en help hun problemen op te lossen, dan zullen ze hopelijk een beetje van mij houden. Want als ik gewoon mezelf ben, dan houdt er niemand van mij.

Dus luisteren in de hoop liefde te krijgen...

Kanarie, ik zou ophouden jezelf te forceren 'aardig' te zijn, wees zoveel mogelijk jezelf, en als je denkt dat de mensen je niet interessant of wat dan ook vinden, is dat niet perse een probleem. Als je bewust de 'aardige, behulpzame luisteraar' speelt, geef je mensen ook niet echt het juiste beeld van je.
quote:HansHier schreef op 23 juli 2009 @ 12:10:

Kanarie, ik zou ophouden jezelf te forceren 'aardig' te zijn, wees zoveel mogelijk jezelf, en als je denkt dat de mensen je niet interessant of wat dan ook vinden, is dat niet perse een probleem. Als je bewust de 'aardige, behulpzame luisteraar' speelt, geef je mensen ook niet echt het juiste beeld van je.

Ik zou graag inderdaad niet meer dwangmatig aardig gevonden willen worden, ik vind dat een hele vervelende eigenschap van mezelf. Waarom zou iemand die ik helemaal niet interessant of leuk vind mij wel aardig moeten vinden? Daar gaat zoveel energie in zitten! Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan om dat te veranderen. Blijkbaar is de angst voor afwijzing groot. Een uitspraak die ik vaak in mijn hoofd heb, is deze:

Het is beter om gehaat te worden om wie je bent, dan geliefd te zijn om wat je niet bent.

(André Gide)

Nou, daar ben ik nog lang niet, maar ik hoop dat ik met ouder worden wat meer gewoon mezelf kan zijn.
@alice:

Wow, dat staat wel even heel heavy als je dat zo zwart-wit tikt, vind je niet? Maar wel een goed inzicht.

Het staat idd wel heavy, jammer genoeg voel ik het dus wel zo. Maar door het op te schrijven en erover te praten kan ik het wel meer relativeren en inzien dat het niet helemaal realistisch is.

niet IEDEREEN hoeft van je te houden.

Dat vind ik dus heel moeilijk. Ik doe heel erg mijn best opdat iedereen van mij houdt, zelfs de stomste lul. En daarbij raak ik mezelf volledig kwijt, en daarbij kost het me enorm veel energie. Maar blijkbaar is de angst te groot om gewoon mezelf te mogen zijn. En heb ik een soort doodsangst dat mensen een hekel aan mij hebben en mij in de steek laten (want ik heb een hekel aan mezelf omdat ik een allemansvriend ben die totaal niet bij zichzelf blijft).

Al die mensen die jou alleen maar als 'vuilnisbak' gebruiken voor hun problemen en geen aandacht terug geven, die houden niet echt van je, die zijn veel te veel met zichzelf bezig.

wanneer weet je dan of mensen wel van je houden?

Heb je nog meer kunnen 'oefenen' met meer over jezelf praten? Ik denk dat dat wel goed kan helpen, echt ervaren dat mensen je helemaal niet stom vinden of je laten vallen.

ja, ik probeer er mee te oefenen, ik heb alleen nog niet het alleen-maar-over-mezelf-praten-feest gehad :-)
Ik ben nog steeds aan het oefenen meer over mezelf te praten bij mensen, en het gaat eigenlijk wel goed. Mensen blijken gewoon te luisteren, heel wonderlijk is dat :-) Ik merk wel dat als ik ruimte krijg om te praten, ik dan heel snel ga praten omdat ik bang ben dat de aandacht al weer snel verslapt dus ik moet opschieten om mijn ding te zeggen.
Je bent wel heel eerlijk naar jezelf toe, dat vind ik best goed.

Ik herken het ook wel (en ik denk wel meer mensen); die behoefte om aardig gevonden te worden, zelfs door mensen die je zelf niet eens aardig vind! Dat verander je ook niet van de een op de andere dag.

Wat voor mij wel een eye opener was, was het besef dat IK ook mensen niet aardig mocht vinden. Dat ik niet alleen maar bezig moest zijn met zorgen dat de ander me aardig vond, maar zelf ook kon denken 'jij bent vervelend, ik heb helemaal geen zin om met jou om te gaan'. En daarna volgde dan ook de gedachte 'en het kan me niets schelen wat jij van mij vindt!'.

Want je wil eigenlijk dat die stomme lul jou aardig vindt omdat je jezelf anders niet aardig vindt. En dan helpt het om te denken 'Jij bent een stomme lul! Ik wil niet eens wat met je te maken hebben!'.

En hoe je merkt dat mensen wel echt van je houden? Als je merkt dat zij er ook voor jou zijn, en jij niet alleen voor hen.

Als je meer gaat 'eisen' van een vriendschap ipv alleen maar te geven, dan zal je merken dat de meeste mensen je helemaal niet in de steek zullen laten. Sommige wel misschien, maar dat waren dan al nooit goede vrienden.

Dat weet je zelf waarschijnlijk al lang, verstandelijk dan. Maar je moet het echt ervaren om te weten dat het waar is.

Het heeft bij mij ook lange geduurd maar door vele ervaringen (vrienden die me trouw bleven, die me helemaal niet meteen onaardig vonden als ik eens egoistisch was, die begrip toonden en me hielpen) ben ik me steeds zelfverzekerder gaan voelen.

Maar het gaat in kleine stapjes, ik ben er nog niet helemaal vanaf, maar het helpt erg om me er van bewust te zijn. Ik hoop dat je ook wat van die stapjes kunt gaan nemen, ook al is het doodeng.
En haha, ik had in het begin precies hetzelfde, van dat snelle praten! Anders moet je dat ook eens gaan uittesten, expres veel langzamer praten en kijken of mensen dan wel echt minder luisteren.

Wat ik hiervoor al schreef en wat je nu zelf al merkt; het werkt het beste als je het zelf ervaart.
quote:Jasmina schreef op 11 juli 2009 @ 14:59:

Wat ik hiermee wil aangeven, is dat het probleem niet alleen bij jou ligt, maar zeker ook bij anderen. Mensen zijn nou eenmaal erg egocentrisch ingesteld. Als je met iemand praat, probeer dan bij te houden hoe lang deze persoon aan het woord is. Geef advies of wat dan ook. En neem dan zelf het woord. Net zo lang als diegene heeft gepraat. En als die persoon niet wil luisteren: praat door en zeg gewoon: nu ben ik aan het woord! Dit ga ik ook proberen in het vervolg.

Bedenk dat jouw verhalen minstens zo interessant zijn als die van anderen en dat iedereen het nodig heeft om zijn ei kwijt te kunnen.

Of het egocentrisme is weet ik niet. Van mezelf ben ik vrij open en extravert. Soms is het dan moeilijk je voor te stellen dat een ander dan niet is, en misschien wat meer tijd of stimulans nodig heeft zijn/haar ei kwijt te kunnen. Het is niet per se onwil, meer dat de ander misschien verwacht dat wanneer je iets kwijt wil, het wel in de groep gooit.

(Overigens krijg ik wel complimenten dat ik een goeie luisteraar ben, ook al praat ik ook veel)
quote:AliceV schreef op 26 juli 2009 @ 22:42:

En haha, ik had in het begin precies hetzelfde, van dat snelle praten! Anders moet je dat ook eens gaan uittesten, expres veel langzamer praten en kijken of mensen dan wel echt minder luisteren.

Wat ik hiervoor al schreef en wat je nu zelf al merkt; het werkt het beste als je het zelf ervaart. Grappig dat je hetzelfde had! Vanaf nu ga ik in slow motion praten :-)
quote:heejhallo schreef op 26 juli 2009 @ 22:48:

Of het egocentrisme is weet ik niet. Van mezelf ben ik vrij open en extravert. Soms is het dan moeilijk je voor te stellen dat een ander dan niet is, en misschien wat meer tijd of stimulans nodig heeft zijn/haar ei kwijt te kunnen. Het is niet per se onwil, meer dat de ander misschien verwacht dat wanneer je iets kwijt wil, het wel in de groep gooit.

(Overigens krijg ik wel complimenten dat ik een goeie luisteraar ben, ook al praat ik ook veel)

Gefeliciteerd: dan ben jij de prater die ook goed kan luisteren die we zoeken :-)

Maar wel goed dat je dit hier schrijft, voor mij is het juist heel moeilijk te begrijpen dat sommige mensen niet bedenken dat ze af en toe een vraag moeten stellen. Maar nu jij het zo beschrijft, begrijp ik dat veel mensen denken dat je gewoon uit jezelf wel gaat praten. En dat het dus geen onwil of desinteresse is.
Trouwens, gisterenavond klaagde mijn vriend dat ik nooit goed naar hem luister.... Blijkt dus dat ik in het gewone leven (familie, vrienden, werk) zoveel energie steek in het luisteren naar anderen, dat ik thuis geen energie meer heb om naar mijn vriend te luisteren! Dat kwam wel hard aan! Reden te meer, om niet meer mijn energie te steken in aardig gevonden te willen worden door mensen die ik zelf eigenlijk helemaal niet leuk vind...
Hoe gaat het nu, Kanarie?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven