Antilliaanse jongens die meisjes slaan, walgelijk!

06-12-2009 12:17 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een documentaire gezien over Antilliaanse jongens die meisjes slaan. Rauw & Puur / liefde en losse handjes’ van Mildred Roethof. Walgelijk gewoon. De film blijft alsmaar door mijn hoofd spelen. Hoe is dit mogelijk? Hoe komen die jongens hiermee weg? En waarom, in godsnaam, waarom zoeken die meisjes dit ook op, voelen ze zich aangetrokken door dit "tuig", want een ander woord heb ik er niet voor. Het is een nachtmerrie voor iedere ouder met jonge meisjes in de leeftijd van 13, 14, 15 jaar..

Ik citeer uit de krant:

DEN HELDER - Meisjes van veertien, vijftien jaar in Den Helder horen er pas bij als ze een gewelddadig Antilliaans vriendje aan de haak hebben geslagen. Ze vinden het de normaalste zaak van de wereld dat ze klappen krijgen, zwanger raken of worden misbruikt door meerdere jongens. En het streelt ze als ze op internet voor ’sletje’ worden uitgemaakt.

Dat onthutsende beeld komt naar voren in de documentaire ’Rauw & Puur / liefde en losse handjes’ van Mildred Roethof, die zaterdag op tv komt. De documentaire zoomt in op de straatliefde tussen de jongens en meiden van de marinestad, maar bevat geen greintje romantiek. Vrijwel alle meiden die in beeld komen hebben te maken gehad met fysiek geweld van een vriendje, bij wie ze toch steeds weer terugkomen.

„Ze slaan je niet zacht hoor. Je wordt bang”, zegt Mandy (17). Haar ouders staan machteloos. „Je waarschuwt haar overal voor”, zegt haar moeder, „maar ze blijft ze gewoon opzoeken. Dan komt ze thuis met blauwe plekken op heel rare plaatsen – onder haar armen, in haar nek. Ze ontkent dat ze wordt geslagen. Dan zeg ik: als ik erachter kom, dan trek ik hem over straat. Maar ja, ik heb geen bewijs. En mijn dochter wil geen aangifte doen.”

„De dag nadat hij me klappen had gegeven, heeft hij gehuild”, zegt de zwangere 17-jarige Soraya over haar inmiddels ex-vriendje, de vader van haar ongeboren kindje. „Ik dacht: hij meent wat hij zegt en hij houdt van me, anders gaat hij niet huilen. Ik heb gezegd: oké, kom maar, ik hou van je en ik wil je niet kwijt. Maar hij bleef die dingen doen. Ik kon het op een gegeven moment niet meer verzwijgen voor mijn moeder.” Soraya had niet had verwacht zo jong zwanger te raken. „Ik wilde eerst een eigen kapsalon en daarna pas aan kinderen beginnen. Maar ja, het is anders gelopen.”

De 14-jarige Helderse hartsvriendinnen Jasmijn en Meghan laten trots zien hoe ze op dubieuze websites als Mamjo in de meest schunnige bewoordingen in Papiamento worden uitgemaakt voor van alles en nog wat. „Omdat we met negers staan te praten”, zeggen ze. Ze gaan liever met Antilliaanse dan met blanke jongens. Die zijn knapper, vinden ze. „Of ze me een veilig gevoel geven? Ik denk niet dat ze mij zullen afschieten.” Hoezo afschieten? „Omdat ze wel bijvoorbeeld iemand anders afschieten, daarom.”

Asley (19) is ervan overtuigd dat ze oud zal worden met Cedric (17), want die heeft speciaal voor haar net zijn andere vriendin aan de kant gezet, bij wie hij al een kindje heeft. „Dat zegt wel wat”, vindt ze.

Geen van de straatjongens ontkent dat hij een meisje heeft geslagen. Een van hen vertelt van onder zijn capuchon: „Jongens zien als kind dat hun moeder wordt geslagen. Het gebeurt veel in de Antilliaanse cultuur, daar lieg ik niet over. Zo is het, weet je. Zo is het.”

link naar de docu:

http://www.uitzendinggemi ... c2882af205cbb1979d9f46cb0
Bedankt voor je uitleg.

Verder ben ik het helemaal eens met je 2e alinea. Zo radicaal ben ik niet hoor. Ben alleen wat harder dan de gemiddelde persoon.

Ik zal vertellen dat ik in mijn omgeving zo'n meisje heb waarbij het helemaal uit de hand is gelopen. Meerdere vriendjes mishandelden haar en weet ik veel wat meer voor erge dingen. Echt hoor, hoe erg ik het ook vind, ze heeft zelf bepaalde fatale keuzes gemaakt. Dat snapt ze achteraf ook wel. Niet dat zij dus de schuld krijgt van de dingen die gebeurd zijn. Ze heeft zichzelf wel in een oveilige situatie gebracht en bij mensen die bekend stonden om dit soort dingen.
quote:Kunstomized schreef op 06 december 2009 @ 21:06:

Zonder eigenwaarde, zelfrespect, de kracht om je grenzen aan te kunnen geven en met een opvoeding van "likmevestje" eindig je op hele andere plekken dat jij en ik meegemaakt zullen hebben.

Goed, daar ben ik het heus wel mee eens, maar dan ligt het dus niet aan het soort muziek, mtv, de perreo of bubling of wat dan ook, en ook niet aan vriendjes hebben, experimenteren, etc.

Dat kan je allemaal prima doen zonder in een onveilige situatie te komen, en zo zou het ook moeten zijn (en zo is het ook volgens mij).
Omgeving speelt volgens mij wel een rol. Natuurlijk kun je alles doen zonder in onveilige situatie te komen, maar als je in een omgeving leeft waar de norm anders ligt en waar je sneller in die onveilige situaties gezogen wordt, heb je met het bovenstaande karakter toch wel meer kans op problemen.

En of dat nou in Den helder is of ergens in brabant doet er niet zo toe.

Slaapt u allen zacht. Ik ga het morgen weer eens bijlezen.
Dit probleem bestaat al lang in de arme wijken van Curacao (Seru Fortuna, Marchena). Met de mensen uit deze wijken, kwamen ook deze problemen naar Nederland. Hoewel de problematiek complex is, is de achterliggende reden uiteindelijk toch vaak de onoverbrugbare achterstand in kennis en opleidingsniveau.

De New Yorkse wijk Harlem had last van vergelijkbare problematiek. De integrale aanpak van de organisatie Harlem Children's Zone blijkt hier succesvol. President Obama noemde de Harlem Children Zone "an all encompassing, all-hands-on-deck, anti-poverty effort that is literally saving a generation of children".

Wellicht zou een dergelijke aanpak in de probleemwijken hier en in Curacao ook succesvol zijn.
Interessante post Robbie!

(Seru Fortuna, betekent dat nou echt nul geluk? Dat vind ik wel hard )
Dit is dus een 4 delige documentaire en speelt zich af in Den Helder,Twente,Amsterdam(dacht ik)en de vierde weet ik even niet meer.Dus het speelt niet alleen in Den Helder maar dat weten velen van jullie ook. Neemt niet weg dat de problemen in DH groot zijn!

Ik heb het gezien op uitzending gemist en vind het diep treurig dat die meisjes om zich op die manier te laten gebruiken. Het moet die meiden wel aan zelfrespect ontbreken iets anders kan ik er niet van maken. Zeker die twee meiden van 14 vond ik diep treurig ik hoop dat ze zichzelf op tv hebben terug gezien en hun gedachten erover laten gaan(maar ben bang). Voor de ouders moet het vreselijk zijn te weten waar je kind zich in begeeft maar eigenlijk weinig er tegen kunnen doen,behalve er voor je dochter te zijn en maar blijven praten om haar niet kwijt te raken,vreselijk gewoon....
Kom op zeg, dit speelt in heel Nederland.
quote:Margaretha2 schreef op 06 december 2009 @ 23:07:

Interessante post Robbie!

(Seru Fortuna, betekent dat nou echt nul geluk? Dat vind ik wel hard )Bijna goed, seru betekent berg (lijkt op sero wat wel nul betekent). Letterlijk betekent het dus berg van geluk.
quote:Stoeptegel schreef op 06 december 2009 @ 23:29:

Kom op zeg, dit speelt in heel Nederland.Jazeker,maar daarom niet minder erg die uitzending van gisteren! en nogmaals het is een 4delige documentaire en dus nog 3 te gaan in andere steden!!!!
Bettyboob, gaan de andere drie delen ook gezellig over Antillianen? Of zijn dan de Marokkanen en de Turken aan de beurt, want die zijn ook al een tijdje niet in het nieuws geweest...

Het zal heus gebeuren hoor, deze verhalen, maar het is wel jammer dat er in de media wederom zo'n stereotype wordt neergezet.
quote:tangerine schreef op 06 december 2009 @ 23:39:

Bettyboob, gaan de andere drie delen ook gezellig over Antillianen? Of zijn dan de Marokkanen en de Turken aan de beurt, want die zijn ook al een tijdje niet in het nieuws geweest...

Nee ook Antillianen,,vind het wel een intressante documentaire goed ik heb gisteren in de aflevering wel bepaalde dingen gemist(een wijkagent,of gesprek met hulpverlener o.i.d.)maar het geeft je wel een idee van hoe het eraan toe gaat. En ja ook hollandse jongens/mannen doen dit,maar daar gaat het helaas niet over deze documentaire!

Het zal heus gebeuren hoor, deze verhalen, maar het is wel jammer dat er in de media wederom zo'n stereotype wordt neergezet.Dit soort dingen gebeuren helaas ook!
quote:robbie75 schreef op 06 december 2009 @ 23:31:

[...]

Bijna goed, seru betekent berg (lijkt op sero wat wel nul betekent). Letterlijk betekent het dus berg van geluk.Oh, dan valt het mee, ik vond het al wrang! Tegelijkertijd viel het me in Centraal Amerika op dat veel extreem ellendige wijken ook namen hebben zoals "de Hemel" en "de Poort van Geluk",dat vond ik eigenlijk net zo wrang.
quote:tangerine schreef op 06 december 2009 @ 23:39:

Het zal heus gebeuren hoor, deze verhalen, maar het is wel jammer dat er in de media wederom zo'n stereotype wordt neergezet.Als dit ertoe bijdraagt dat er naar een oplossing gezocht wordt, vind ik het prima. Waar ik dan wel weer moe van word, is als het alleen bij "benoemen" blijft, of de kinderlijke "oplossingen" van de PVV.
Bettyboop, maar dan wordt het toch heel eenzijdig geschetst, het beeld? Je zoekt de meest troosteloze wijk op in Den Helder (en zoals Poezewoes glashelder schetst zijn daar al sinds lange tijd issues) en filmt daar je docu, dat doe je nog in 3 andere beroerde wijken van Nederland, en hoera, het stereotype Antilliaan is bevestigd...

Tuurlijk, het gebeurt, da's hartstikke erg, maar door dit soort docu's zet je een beeld neer alsof het standaard is, alsof het normaal is. Gek genoeg zijn er nooit docu's over normale mensen en ook zelden over extreem gewelddadige Nederlanders. Dus de media schetst daarmee een behoorlijk eenzijdig en stereotype beeld en dat vind ik quite frankly niet bepaald eerlijk.
quote:Margaretha2 schreef op 06 december 2009 @ 23:46:

[...]

Oh, dan valt het mee, ik vond het al wrang! Tegelijkertijd viel het me in Centraal Amerika op dat veel extreem ellendige wijken ook namen hebben zoals "de Hemel" en "de Poort van Geluk",dat vond ik eigenlijk net zo wrang.Haha precies.
Sprokkelientje, hoe kom jij trouwens aan de info dat er allerlei bendes op Curacao zouden rondlopen, die elkaar onder juichend toezicht van hun mamma's met messen te lijf gaan?
Betty, zo interessant vond ik de docu niet. Kort, eenzijdig, slechts in één wijk gefilmd en dan nog net de 'juiste' personen uitgezocht om het allemaal heerlijk schokkend neer te zetten.

Als je googelt op die docu van 'sex sells' leer je ook iets over de technieken van deze dame: je knipt gewoon de gesprekken met jongeren eruit die níet in je straatje zijn en laat hier en daar nog wat in scene zetten. Nee, ze komt niet bepaald integer over.
Van de site van de volkskrant, over 'sex sells':quote:Volgens hem en andere 'Bijlmerjongeren' wordt er in Sex Sells een verkeerd beeld geschetst: 'Wij kwamen juist met verhalen dat er hier niet alleen maar wordt geneukt', stellen ze in het filmpje. 'Er is hier ook liefde'. Rapper Kross zegt dat de documentaire zou gaan over het verschil in beleving van seksualiteit vroeger en nu

Volgens één van de jongeren is een deel van de beelden ook in scene gezet. 'Ze (de documentairemaakster Roethof, red) vroeg me om in een hoekje te gaan rommelen met een meisje. Daar werden dan shots van gemaakt.' Twijfelachtige journalistiek.
Het had in principe ook in één post gekund, maar sja, ik had weer es last van dingen willen toevoegen na ik al lang en breed op verstuur had geklikt . Sorry!
quote:tangerine schreef op 06 december 2009 @ 23:59:

Bettyboop, maar dan wordt het toch heel eenzijdig geschetst, het beeld? Je zoekt de meest troosteloze wijk op in Den Helder (en zoals Poezewoes glashelder schetst zijn daar al sinds lange tijd issues)Daar weet ik ook alles van,maar dat is niet enkel en alleen in DH.... en filmt daar je docu, dat doe je nog in 3 andere beroerde wijken van Nederland, en hoera, het stereotype Antilliaan is bevestigd...

Tuurlijk, het gebeurt, da's hartstikke erg, maar door dit soort docu's zet je een beeld neer alsof het standaard is, alsof het normaal is. Gek genoeg zijn er nooit docu's over normale mensen en ook zelden over extreem gewelddadige Nederlanders. Dus de media schetst daarmee een behoorlijk eenzijdig en stereotype beeld en dat vind ik quite frankly niet bepaald eerlijk.Het heeft niets met de meest troosteloze wijk te maken,in die wijk woont juist het gros van de Antillianen! Wat overigens niet wil zeggen dat het de troosteloze wijk van DH is...

Maar persoonlijk vind ik het wel intressant om te zien hoe die meisjes zich laten verlagen,en vind het ook doodzielig voor die meisjes maar ook voor die ouders. Zie ermaar eens los van te komen...tja dat valt nog niet mee!
quote:robbie75 schreef op 06 december 2009 @ 22:57:

Dit probleem bestaat al lang in de arme wijken van Curacao (Seru Fortuna, Marchena). Met de mensen uit deze wijken, kwamen ook deze problemen naar Nederland. Hoewel de problematiek complex is, is de achterliggende reden uiteindelijk toch vaak de onoverbrugbare achterstand in kennis en opleidingsniveau.

De New Yorkse wijk Harlem had last van vergelijkbare problematiek. De integrale aanpak van de organisatie Harlem Children's Zone blijkt hier succesvol. President Obama noemde de Harlem Children Zone "an all encompassing, all-hands-on-deck, anti-poverty effort that is literally saving a generation of children".

Wellicht zou een dergelijke aanpak in de probleemwijken hier en in Curacao ook succesvol zijn.In Nld is toch ook al een vergelijkbaar onderzoek geweest? Er werd geconcludeerd dat Antillianen die in de problemen kwamen inderdaad een onoverbrugbare afstand hadden in opleiding en kennis en dat werd vaak veroorzaakt door zwakbegaafdheid.

In Rotterdam zijn ze nu ook bezig met de problematiek rondom Antillianen. Met name wapenbezit wordt nu aan de kaart gesteld. Ze proberen nu de moeders van deze jongeren aan te spreken dat zij melding moeten maken als hun kind een wapen op zak heeft. Rotterdam kwam tot de conclusie dat het in de Antilliaanse cultuur als te vanzelfsprekend wordt beschouwd om een wapen op zak te hebben, maar ook dat ouders bang zijn om hun kidn aan te geven. Ik denk dat dit deels het bericht van Sprokkelientje ondersteund.
Dus volgens jou zijn Antillianen nu eenmaal zo, Bettyboob? Sja, dan valt er met jou ook niet echt te praten denk ik . Kortzichtig en zo...
Pompidoe, ik denk eigenlijk dat het vrij logisch is dat je familie niet makkelijk aangeeft bij de politie... Zijn hier op het vivaforum ook hele discussies over geweest, over 'wat te doen als je broer een dealer is' of als je kind je slaat, of als je partner crimineel is... Dat soort dingen zijn nu eenmaal niet makkelijk om aan te geven bij de politie, het merendeel zal dat nooit doen. Dat is niet cultuurgebonden.
quote:tangerine schreef op 07 december 2009 @ 00:09:

Dus volgens jou zijn Antillianen nu eenmaal zo, Bettyboob? Sja, dan valt er met jou ook niet echt te praten denk ik . Kortzichtig en zo...Waar zeg ik dat Antillianen nou eenmaal zo zijn? ik zeg alleen dat het merendeel van de docu in opgenomen in die wijk waar de Antillianen(althans het merendeel woont)maar zeg zeker niet dat alle Antiallianen zo zijn....waar baseer jij dat op?????
quote:tangerine schreef op 07 december 2009 @ 00:11:

Pompidoe, ik denk eigenlijk dat het vrij logisch is dat je familie niet makkelijk aangeeft bij de politie... Zijn hier op het vivaforum ook hele discussies over geweest, over 'wat te doen als je broer een dealer is' of als je kind je slaat, of als je partner crimineel is... Dat soort dingen zijn nu eenmaal niet makkelijk om aan te geven bij de politie, het merendeel zal dat nooit doen. Dat is niet cultuurgebonden.Ja tuurlijk, maar als je als ouder toelaat dat je kind met een wapen op zak loopt en je weet ervan dan is het wel cultuur gebonden (hoef dan niet enkel de Antilliaanse cultuur te zijn). Bovendien bleek dat de moeders soms ook bang waren voor hun eigen kind en ze daarom ook niet wilden aangeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven