Arrogante mensen

11-10-2008 14:59 82 berichten
Hoe gaan jullie om met arrogante mensen?

Ik vind dat altijd heel moeilijk. Sommige van die mensen zijn heel erg met zichzelf bezig, praten veel over zichzelf en hebben altijd nét iets beters meegemaakt dan jij. De andere vorm vind ik nog lastiger, dat zijn mensen die je proberen te kleineren. Laatst hoorde ik iemand op die manier gekleineerd worden: hij had net een goed idee geopperd dat direct werd getorpedeerd in een zin die begon met "Lieverd, dat gaat natúúrlijk niet werken want...".

Ik vind het nog lastiger als het om mensen gaat die ik tegelijkertijd ook mag, omdat ze ook een aantal leuke eigenschappen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijker schreef op 11 oktober 2008 @ 18:11:

[...]

Dat vind ik nou juist weer helemaal geen arrogantie! Iemand die van zichzelf vind dat ze een lekker wijf is zit kennelijk erg goed in haar vel en dat zie ik graag! En dan kan het nog zo'n dik mokkel zijn dat haar maatje 44 in een krappe luipaardlegging met groene biesjes gepropt heeft, als ze uitstraalt "ik ben een lekker wijf" dan vind ik haar daar al meteen een stuk mooier door!

Nou, als Ma Tokkie roept dat ze elke vent om haar vinger kan winden en roept dat ze het toonbeeld van schoonheid is, vind ik haar belachelijk ja. En blind, dom, enzovoorts. Schoonheid is wel degelijk te meten en is zelden ontzettend subjectief.

Ik heb eens een onzekere vriendin gehad die werkelijk alles wat ik leuk vond, afkraakte. Ik zie er nu eenmaal goed uit, daar kan en wil ik niets aan doen, en zij is nu eenmaal lelijk. Sja. Maar toch moest ze keer op keer een wedstrijdje aangaan en beweren dat zij veel knapper was. Dat vind ik stom, belachelijk en misplaatste arrogantie. De vriendschap is dan ook al tijden over.
Haha Digi!

Maar dat geeft toch ook niet. Mijn vriendje doet industriele techniek en weet alles over scheikundige processen en schone energie. En soms maak ik er een opmerking over en dan word ik ronduit uitgelachen en er wordt ook weleens gezegd Oh Margaretha, doe niet zo stom!!!!! En daarna wordt het dan uitgelegd. En zo heb ik het ook bij mijn broers bv. Maar dat vind ik allemaal geen arrogantie.
Digi, dat is wat anders!

Als Ma Tokkie zegt dat ze superlekker is denk ik nou more power to you.

Als Ma Tokkie mij komt vertellen dat ze echt veel lekkerder is dan ik veeg ik haar wel even bij ja.

(en dan ben ik weer arrogant. AARRGHH!!! Maar laten we het niet over uiterlijkheden hebben, want dan word je al héél gauw als arrogant bestempeld)
quote:Margaretha2 schreef op 11 oktober 2008 @ 18:10:

[...]

Nee. Vind ik ook. Maar stel jij hebt het conflict in het Midden Oosten opgelost en dan komt er één of andere persoon vertellen dat ´die joden ook altijd....´.

Of stel jij bent oncoloog, en dan zegt iemand dat je je chakra´s goed moet onderhouden om geen kanker te krijgen.

Ik heb zelf politicologie gestudeerd en misschien is dat pech omdat iedereen daar een mening over heeft en die ook geeft, maar vrijwel altijd zijn die meningen vrij ongefundeerd. Af en toe is zo´n mening ook comleet belachelijk. Bijna altijd kan ik de meningen vrij gemakkelijk onderuit halen. Ik probeer daarbij altijd mijn fluwelen handschoentjes aan te houden, maar soms heb ik daar ook gewoon geen zin in (bijvoorbeeld omdat diegene zelf heel bot is of zelfingenomen of een stom kapsel heeft of ik ben met mijn verkeerde been uit het bed gestapt). En dan moet jij eens kijken hoeveel mensen jou arrogant vinden!!!!

En volgens mij gebeurt dat iedereen die over een bepaald onderwerp een en ander afweet vrij regelmatig. Ik heb het niet nodig om iemand naar beneden te halen, maar als iemand zichzelf belachelijk maakt, dan kan ik het best wel grappig vinden om daar de aandacht op te vestigen (zoals die man die ronduit kwam vertellen dat er vóór Hitler ook massamoorden waren gepleegd. Ik dacht hij komt met kolonisatie etc. maar nee: Saddam Hoessein). En dat is dan puur of ik iemand leuk vind ja of nee, of ik diegene dan spaar ja of nee. En dat vindt men ook arrogant.

Wel herkenbaar. ZIt zelf in de klimaatsveranderingswetenschappen zeg maar, nou, dan kan je je lol op

Het ligt eraan wie wat zegt. Als ik kan inschatten dat ze een discussie willen en WEL geinteresseerd zijn in mijn mening, dan wil ik best discussieren hoor.

Maar als het bij voorbaat al een verloren zaak is (lees: iemand is helemaal niet geinteresseerd maar wil mij de les lezen want ze hebben ook ooit es een stukje in de krant erover gelezen) dan ligt het er inderdaad aan hoe ze het brengen. Als ze 'aggressief' zijn, dan krijgen ze verbale billenkoek van me en veeg ik ze zo onder tafel met alles wat ik weet, of ontleed ik even alle drogredeneringen die ze gebruiken . ZIjn ze wat naiever, dan ben ik liever....
Of mensen die roepen filosofische gedachten te hebben, en dan meuren over 'ja, de zin van het leven, nou, goh, ja, is denk ik wel een soort ja, uh...' en 'Ja volgens Plato....' of 'Cogito ergo sum betekent gewoon ik denk dus ik ben'. Net als jij Marg studeer ik iets waarvan mensen menen een hele hoop af te weten. Dan denk ik: maat, het is een universitaire studie en vol wetenschap, en jij haalt zogezegd op een luie zondagmiddag je graad filosofie? Dan zeg ik inderdaad: dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! En, uiteraard, geniet ik daarvan
quote:Margaretha2 schreef op 11 oktober 2008 @ 18:16:

Digi, dat is wat anders!

Als Ma Tokkie zegt dat ze superlekker is denk ik nou more power to you.

Als Ma Tokkie mij komt vertellen dat ze echt veel lekkerder is dan ik veeg ik haar wel even bij ja.

(en dan ben ik weer arrogant. AARRGHH!!! Maar laten we het niet over uiterlijkheden hebben, want dan word je al héél gauw als arrogant bestempeld)

Ja ik was waarschijnlijk niet heel helder in mijn eerdere berichtje. Grappig dat mensen beweren dat het innerlijk veel belangrijker is, dat intelligentie sexy is, dat je een opleiding moet voltooiien, dat vriendschappen en succes hoger op de ladder staan dan uiterlijkheden, maar als puntje bij paaltje komt...dat een mooi uiterlijk kennelijk het enige is waar je niet trots op mag zijn vanwege het feit dat je dan een arrogante kuttekop/lullo bent. En, als je door de meeste mensen mooi wordt gevonden, dat men (vrouwen) je het liefste afkraken, terwijl lelijke vriendin A. het graf in wordt geprezen als zij haar minpunten benoemd.

Teken nu de mens maar eens.
Ja, precies Heejhallo en Digi. Maar dan word je dus wél bestempeld als arrogant!!!
Nou, ik denk niet het enige. Je mag ook niet heel trots zijn als je slim bent bijvoorbeeld, want dat is je toevallig ook maar gegeven en heb je zelf niets voor gedaan. Je mag wel trots zijn als je een super vakman bent. Eigenlijk betekent dat volgens mij dat wij slim nog atijd beter vinden dan super vakman (wat in mijn ogen dan weer heel raar is, want het gaat er toch gewoon om dat je wat doet met je talenten?).

Je mag ook niet trots zijn dat je veel geld verdient of het gemaakt hebt. Je mag wel trots zijn als je je baan hebt opgezegd en de hele dag vrijwilligerswerk doet, bijvoorbeeld.
quote:Margaretha2 schreef op 11 oktober 2008 @ 18:25:

Ja, precies Heejhallo en Digi. Maar dan word je dus wél bestempeld als arrogant!!!

Gelukkig ben ik arrogant genoeg om me daar dan geen reet van aan te trekken..:) (Ik arrogant? Zeker een projectie van je eigen negatieve zelfbeeld!!! ).

Maar vooral: dan moet je maar niet denken dat je mij te slim af kan zijn op mijn vakgebied als je er geen moer van snapt
En dat Marg, kan me helegaar niets schelen...

Ik hou me overigens wel in hoor. Bij de meeste discussies weerhoud ik mezelf van het roepen: Ad Hominem! Ad Barculem! Drogredenatie! enzovoorts. Des te meer omdat ik dan ook gewoon lekker onder de gordel kan mikken Maar iemand die quasi-interessant mij uit gaat leggen wat filosofie nu eigenlijk inhoudt, dat trek ik heel slecht. Dan open ik mijn mond wel. Nou ja, voor het dramatische effect glimlach ik eerst, op een Socratische manier doe ik alsof ik onderwezen wil worden om daarna keihard uit te halen. Ik ben wel van dit soort tactieken.

Ben ook niet te beroerd om toe te geven dat ik iets echt niet weet. Van klimaatsveranderingen weet ik echt zero, over economie kan ik niet meepraten en IT is echt te moeilijk voor me. Dat geef ik graag uit handen.
quote:Margaretha2 schreef op 11 oktober 2008 @ 18:27:

Nou, ik denk niet het enige. Je mag ook niet heel trots zijn als je slim bent bijvoorbeeld, want dat is je toevallig ook maar gegeven en heb je zelf niets voor gedaan. Je mag wel trots zijn als je een super vakman bent. Eigenlijk betekent dat volgens mij dat wij slim nog atijd beter vinden dan super vakman (wat in mijn ogen dan weer heel raar is, want het gaat er toch gewoon om dat je wat doet met je talenten?).

Je mag ook niet trots zijn dat je veel geld verdient of het gemaakt hebt. Je mag wel trots zijn als je je baan hebt opgezegd en de hele dag vrijwilligerswerk doet, bijvoorbeeld.Nou, ik ben niet trots op de hersenen die ik heb. Ik ben er wel trots op met wat ik er tot nu toe mee bereikt hebt.

Maar dat is toch ook wel erg Hollands vind ik hoor, je kop vooral niet boven het maaiveld uitsteken, niet denken dat je wat voorstelt, want je zou nog wel eens naast je schoenen gaan lopen en laten we allemaal in godsnaam toch maar vooral erg bescheiden blijven want men zou nog wel eens kunnen denken dat we arrogant zijn.
quote:Margaretha2 schreef op 11 oktober 2008 @ 18:27:

Je mag ook niet trots zijn dat je veel geld verdient of het gemaakt hebt. Je mag wel trots zijn als je je baan hebt opgezegd en de hele dag vrijwilligerswerk doet, bijvoorbeeld.Ohja, da's ook wel zo. Het gaat erom dat je iets opoffert, dat hele calvinistische idee van lijden voor Verlossing. Heb je aan mij een hele slechte Ik heb me de tyfus gewerkt om een borstvergroting te bekostigen (en dus aantrekkelijker te worden), ik heb reteslechte pillen geslicht voor een pokdalige huid zodat 'ie nu gaaf is, ik heb jarenlang aan turnen en ballet gedaan zodat mijn benen ontzettend slank en gespierd zijn, ik heb mijn haar 7 jaar laten groeien, ik ga onder de zonnebank, dus hoezo niets voor mijn uiterlijk gedaan? Zou ik willen zeggen. Ik heb 8 uur per dag geoefend om Chopin z'n walsen te kunnen spelen, ik heb gesmeekt bij mijn vader om algebra te leren toen ik klein was en dus mijn hersenen te trainen, dus...heb ik mijn aangeboren talent wel uitgebuit. Ik vind het alleen maar mooi als iemand succes heeft.
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 18:35:

[...]

Ohja, da's ook wel zo. Het gaat erom dat je iets opoffert, dat hele calvinistische idee van lijden voor Verlossing. Heb je aan mij een hele slechte Ik heb me de tyfus gewerkt om een borstvergroting te bekostigen (en dus aantrekkelijker te worden), ik heb reteslechte pillen geslicht voor een pokdalige huid zodat 'ie nu gaaf is, ik heb jarenlang aan turnen en ballet gedaan zodat mijn benen ontzettend slank en gespierd zijn, ik heb mijn haar 7 jaar laten groeien, ik ga onder de zonnebank, dus hoezo niets voor mijn uiterlijk gedaan? Zou ik willen zeggen. Ik heb 8 uur per dag geoefend om Chopin z'n walsen te kunnen spelen, ik heb gesmeekt bij mijn vader om algebra te leren toen ik klein was en dus mijn hersenen te trainen, dus...heb ik mijn aangeboren talent wel uitgebuit. Ik vind het alleen maar mooi als iemand succes heeft.Ha! Calvinisme, dat was ook het eerste wat door mijn hoofd schoot. Tja, ben opgegroeid in de bible belt en heb mijn buikje daar wel genoeg van.
Er zijn weinig dingen die mij zo in de verleiding brengen om me arrogant te gedragen, als geklaag over arrogantie. Ik vind het niet zo'n boeiend verwijt en bovendien wordt het meestal onterecht gemaakt.

Er zijn ook maar weinig dingen die ik echt arrogant zou noemen. Veel praten over jezelf is het in ieder geval niet. Dat is hooguit onzekerheid, een duidelijk teken van een sociale handicap of een grote zelfingenomenheid. Wat wel? Blunderen, ongegêneerd graaien of slechte dingen doen en vinden dat je daar gewoon mee weg kan komen.
quote:heejhallo schreef op 11 oktober 2008 @ 18:38:

[...]

Ha! Calvinisme, dat was ook het eerste wat door mijn hoofd schoot. Tja, ben opgegroeid in de bible belt en heb mijn buikje daar wel genoeg van.Dan kunnen we elkaar de hand schudden. Hier ook bible belt. En mijn buik ook zeker genoeg van! Jij woont ook in het buitenland he? Dit is het derde land waar ik woon na NL. Volgens mij heeft dat echt met onze achtergrond te maken...haha! (Overigens, over arrogantie gesproken, die grefo's kunnen er ook wat van. Stiekem roken achter de bosjes, alsof God het niet ziet! Nahja...)
quote:FritsvanEgters schreef op 11 oktober 2008 @ 18:41:

Er zijn weinig dingen die mij zo in de verleiding brengen om me arrogant te gedragen, als geklaag over arrogantie. Ik vind het niet zo'n boeiend verwijt en bovendien wordt het meestal onterecht gemaakt.

Er zijn ook maar weinig dingen die ik echt arrogant zou noemen. Veel praten over jezelf is het in ieder geval niet. Dat is hooguit onzekerheid, een duidelijk teken van een sociale handicap of een grote zelfingenomenheid. Wat wel? Blunderen, ongegêneerd graaien of slechte dingen doen en vinden dat je daar gewoon mee weg kan komen.Dan ben ik gewoon erg zelfingenomen denk ik. Ik vind weinig mensen interesanter dan ikzelf. Blunderen kom ik altijd mee weg. Niet omdat ik het vind, maar kennelijk omdat anderen het vinden
@Moonlight, ja vind ik ook wel, alleen ik zie het ook wel als mensen zelf onzeker zijn, en die praten met mensen die heel zeker zijn, dat de onzekere mensen vaak de zekere heel arrogant vinden.

En ja, ik wordt ook vaak in eerste instantie als arrogant gezien, maar dan wel door mensen die me niet kennen. Leren ze me kennen zeggen ze vaak dat ik helemaal niet arrogant ben.

Ik kan inderdaad wel vaak zeker van mn zaak zijn jah... maar das toch ook niet arrogant?
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 18:41:

[...]

Dan kunnen we elkaar de hand schudden. Hier ook bible belt. En mijn buik ook zeker genoeg van! Jij woont ook in het buitenland he? Dit is het derde land waar ik woon na NL. Volgens mij heeft dat echt met onze achtergrond te maken...haha! (Overigens, over arrogantie gesproken, die grefo's kunnen er ook wat van. Stiekem roken achter de bosjes, alsof God het niet ziet! Nahja...)

Zit hier te gniffelen achter mijn compter over dat roken......ineens allemaal flashbacks naar mijn jeugd van meiden die stiekum uitgingen en zich dan voor de deur van de disco omkleedden en opmaakten....uitgescholden worden voor snol door de grefo jongens die bij hun cathechesatie gebouwtje stonden te wachten.....grefo's die wel op zondag wat kopen, maar dan maandags pas betaalden.....Ik wordt helemaal nostalgisch hier

Woon inderdaad nu alweer een paar jaar in de UK. Kan ook een topic volklagen over wat me aan de engelse stiff upper lip mentaliteit ergert hoor, daar niet van, maar dat Hollandse calvinistische geneuzel mis ik inderdaad niet!
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 18:42:

[...]

Dan ben ik gewoon erg zelfingenomen denk ik. Ik vind weinig mensen interesanter dan ikzelf. Blunderen kom ik altijd mee weg. Niet omdat ik het vind, maar kennelijk omdat anderen het vinden Nog wel, ja. Maar wacht maar tot de siliconen zich gaan vervelen en aan een avontuurlijke wandeling door je lichaam beginnen, dan spreek ik je nog wel eens.
quote:heejhallo schreef op 11 oktober 2008 @ 18:48:

grefo's die wel op zondag wat kopen, maar dan maandags pas betaalden.....

Ik ken dit helemaal niet en vind het wel mooi!
quote:heejhallo schreef op 11 oktober 2008 @ 18:48:

[...]

Zit hier te gniffelen achter mijn compter over dat roken......ineens allemaal flashbacks naar mijn jeugd van meiden die stiekum uitgingen en zich dan voor de deur van de disco omkleedden en opmaakten....uitgescholden worden voor snol door de grefo jongens die bij hun cathechesatie gebouwtje stonden te wachten.....grefo's die wel op zondag wat kopen, maar dan maandags pas betaalden.....Ik wordt helemaal nostalgisch hier

Woon inderdaad nu alweer een paar jaar in de UK. Kan ook een topic volklagen over wat me aan de engelse stiff upper lip mentaliteit ergert hoor, daar niet van, maar dat Hollandse calvinistische geneuzel mis ik inderdaad niet!

Haha, of op zondag niet met de auto wegmogen, wachten tot het donker wordt en geruisloos wegrijden met die stationcar. Of naar school grote messen meenemen en dan 's zondags met je brave smoelwerk in je kerk zitten, driemaal per dag. Je TV onder de vensterbank hebben staan. Wel een computer hebben, geen TV. Geen broeken en make-up als meisje, maar wel een lange rok met split tot op je kut.

Wij hadden een beddenwinkel die De Heer heette. Een van mijn speelkameraadjes vertelde over z'n dooie opa. 'Ja, opa was een slecht mens, maar voor hij dood ging, heeft de Heer hem een nieuw hartje gegeven'. HUH? Ik wilde net vragen of De Heer -naast bedden, kussens en slopen- ook harten verkocht, tot de betekenis doordrong van die zin...zucht.

Frits, dat gebeurt niet. Ik heb tot in lengte van dagen mooie pronte tieten. Zelfs al hangt mijn vel op de grond van de rimpels door het roken en zonnebanken, valt mijn haar met bossen uit en heb ik zo'n gerimpeld pijpmondje, dan nog heb ik mooie prammen. Zo!
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 19:15:

[...]

Frits, dat gebeurt niet. Ik heb tot in lengte van dagen mooie pronte tieten. Zelfs al hangt mijn vel op de grond van de rimpels door het roken en zonnebanken, valt mijn haar met bossen uit en heb ik zo'n gerimpeld pijpmondje, dan nog heb ik mooie prammen. Zo!Ach, elke leeftijd heeft zijn charmes...
Arrogantie, daarmee wordt ik omringd. Ik ben bevriend met mensen die arrogant genoemd kunnen worden en werk in een wereldje waar veel mensen arrogant zijn. Zolang mensen zelfspot hebben vind ik het wel leuk, en zolang het allemaal niet ten koste gaat van anderen, die arrogantie en gewoon een beetje blaaskakerig is, geen enkel probleem mee.

Beter wat te zelfverzekerd dan heel erg onzeker, dat vind ik lastiger en dat kost me (als vriend of collega) veel meer energie om mee te dealen.
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 19:15:

[...]

Frits, dat gebeurt niet. Ik heb tot in lengte van dagen mooie pronte tieten. Zelfs al hangt mijn vel op de grond van de rimpels door het roken en zonnebanken, valt mijn haar met bossen uit en heb ik zo'n gerimpeld pijpmondje, dan nog heb ik mooie prammen. Zo!Ben je aan het vissen? Misschien even op de sexpijler?
Joh, dat is geen vissen. Ik ken de kwaliteiten van Digi's mondje maar al te goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven