Arrogante mensen

11-10-2008 14:59 82 berichten
Hoe gaan jullie om met arrogante mensen?

Ik vind dat altijd heel moeilijk. Sommige van die mensen zijn heel erg met zichzelf bezig, praten veel over zichzelf en hebben altijd nét iets beters meegemaakt dan jij. De andere vorm vind ik nog lastiger, dat zijn mensen die je proberen te kleineren. Laatst hoorde ik iemand op die manier gekleineerd worden: hij had net een goed idee geopperd dat direct werd getorpedeerd in een zin die begon met "Lieverd, dat gaat natúúrlijk niet werken want...".

Ik vind het nog lastiger als het om mensen gaat die ik tegelijkertijd ook mag, omdat ze ook een aantal leuke eigenschappen hebben.
quote:eleonora schreef op 11 oktober 2008 @ 21:00:

Arrogantie, daarmee wordt ik omringd. Ik ben bevriend met mensen die arrogant genoemd kunnen worden en werk in een wereldje waar veel mensen arrogant zijn. (...) Beter wat te zelfverzekerd dan heel erg onzeker, dat vind ik lastiger en dat kost me (als vriend of collega) veel meer energie om mee te dealen.Ik weet wat je bedoelt, Leo. Die assistent-productiemedewerkers en lampenafstellers op de set van 'Onderweg naar morgen' hebben inderdaad enorme ego's . Vind ik pesoonlijk lastig om mee te dealen. (ik ben de schoonmaker)
Alle reacties Link kopieren
Mee eens (bovenstaande)

Ik heb meer moeite met mensen die zichzelf veel te serieus nemen en dit zijn vaak juist niet de zelfverzekerde mensen maar de mensen die heel onzeker zijn.

Mensen die anderen arrogant noemen zijn vaak veel te veel met zichzelf bezig en vinden vaak dat iedereen hetzelfde zou moeten zijn of denken. Als dat niet zo is dan is dat snel in het hokje arrogant te plaatsen, ook omdat deze "arrogante" mensen zich gewoon lekker niet zoveel aantrekken van wat anderen er van vinden.
Ik heb in een omgeving gewerkt waar veel arrogante mensen werkten. Meestal vond ik het niet lastig om mee om te gaan. Enkele personen hadden echter de neiging je te kleineren en dat vond ik in het begin wel heel moeilijk. Dit laatste kwam ook doordat nieuwe medewerkers nauwelijk werden ingewerkt en toch meteen een behoorlijke verantwoordelijkheid kregen. Ik wist dus zelf ook niet altijd zeker of mijn benadering wel helemaal goed was. Er speelden allerlei machtsspelletjes tussen afdelingen en ook op persoonlijk niveau, dus je kon niet zondermeer uitgaan van de integriteit van collega's... Daarbij kwam dat ik de desbetreffende arrogante collega's enkel van een afstandje kende, omdat ze op een andere afdeling zaten. Ik had alleen functioneel met ze te maken.

Arrogante collega's die me ook nog kleineerden hadden veel meer invloed op me dan ik wenste. Na verloop van tijd kwam ik er echter achter dat het hier vaak ging om mensen die zelf eigenlijk niet competent genoeg waren voor hun baan. In sommige gevallen hielp het om eens flink je tanden te laten zien. In andere gevallen hielp het om met 'arrogante neiging tot kleineren hebbende' mensen die ik regelmatig nodig had in mijn werk een informele relatie op te bouwen, bijvoorbeeld door met ze te lunchen.
quote:eve76 schreef op 13 oktober 2008 @ 10:07:

Mensen die anderen arrogant noemen zijn vaak veel te veel met zichzelf bezig en vinden vaak dat iedereen hetzelfde zou moeten zijn of denken. Als dat niet zo is dan is dat snel in het hokje arrogant te plaatsen, ook omdat deze "arrogante" mensen zich gewoon lekker niet zoveel aantrekken van wat anderen er van vinden.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je impliseert hier dat arrogantie persé als negatieve eigenschap wordt gezien, maar zoals ook eerder al naar voren is gekomen in deze discussie hoeft dat niet zo te zijn. Arrogantie kan ook heel functioneel zijn. Ik ken verschillende arrogante mensen, maar vind dit lang niet altijd storend, in tegendeel.

Verder denk ik ook niet dat 'arrogante mensen zich niet zo veel aantrekken van wat anderen van ze vinden'. Soms trekken ze dit zich juist wel heel erg aan en is dit juist de achtergrond van hun arrogantie.

Persoonlijk heb ik de meeste bewondering voor personen die goed kunnen luisteren naar anderen, zelfverzekerd zijn en genuanceerde, wijze opvattingen hebben.
"Verder denk ik ook niet dat 'arrogante mensen zich niet zo veel aantrekken van wat anderen van ze vinden'. Soms trekken ze dit zich juist wel heel erg aan en is dit juist de achtergrond van hun arrogantie".

Ik denk dat het dan juist om onzekerheid gaat en helemaal niet om arrogantie.

Ik heb ervaren dat juist onzekere mensen de meest slechte luisteraars zijn omdat ze de hele tijd bezig zijn met zichzelf en hoe ze overkomen op de ander.

Ik bedoel je iets van anderen aantrekken in de positieve zin, mensen die gewoon lekker dicht bij zichzelf blijven in wat ze zeggen en doen.

Maar in de kern zeggen we denk ik hetzelfde! en het heeft natuurlijk ook heel veel te maken met de definitie van arrogantie.
quote:eve76 schreef op 13 oktober 2008 @ 13:27:

"Verder denk ik ook niet dat 'arrogante mensen zich niet zo veel aantrekken van wat anderen van ze vinden'. Soms trekken ze dit zich juist wel heel erg aan en is dit juist de achtergrond van hun arrogantie".

Ik denk dat het dan juist om onzekerheid gaat en helemaal niet om arrogantie.

Ik heb ervaren dat juist onzekere mensen de meest slechte luisteraars zijn omdat ze de hele tijd bezig zijn met zichzelf en hoe ze overkomen op de ander.

Ik bedoel je iets van anderen aantrekken in de positieve zin, mensen die gewoon lekker dicht bij zichzelf blijven in wat ze zeggen en doen.

Maar in de kern zeggen we denk ik hetzelfde! en het heeft natuurlijk ook heel veel te maken met de definitie van arrogantie.

Ik denk dat we 'arrogantie' inderdaad verschillend definiëren. Volgens mij defineer jij 'arrogantie' zoals ik 'zelfverzekerdheid' definieer.

Arrogantie is in mijn optiek een houding en niet wat iemand daadwerkelijk voelt bij die houding. Onzekerheid en arrogantie kunnen daardoor ook prima samengaan. Zelfverzekerdheid zie je ook aan de houding, maar het gaat dieper. Iemand die zelfverzekerd is voelt zich daadwerkelijk zelfverzekerd en gedraagt zich dús zo.

Als je zou schrijven 'ik denk dat zelfverzekerde mensen zich niet zo veel aantrekken wat anderen van ze vinden' zou ik het helemaal met je eens zijn.

je hebt gelijk als je het zo bekijkt!!

Voor mijn gevoel is arrogantie dan een houding waardoor onzekere mensen zichzelf kunnen gaan overschreeuwen.

Misschien is mijn definitie van arrogant ook wel niet helemaal juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven