Balans houden in vriendschap

21-11-2022 14:34 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

Volgens mij komt dit onderwerp vaker voorbij.
Maar nu zie ik het even niet scherp.

Ik heb een vriendin met medische problemen en die worstelt met gevoelens van angst, depressie en wanhoop.
Ze kan zich niet makkelijk uiten, ik ben haar enige vertrouwenspersoon.
We appen dagelijks, over koetjes en kalfjes en soms krijg ik een emotioneel beladen bericht.

En ik merk dat ik het slecht trek. De vriendschap is natuurlijk niet gelijkwaardig nu, op zich vind ik dat geen probleem. Het is normaal gesproken een lieve meid, we hebben altijd lol samen. Ik wil haar steunen. Maar ik moet goed op mezelf passen, want ik merk dat ik zelf somber word, me zorgen over haar maak en niet meer toekom aan de dingen die ik graag doe. Ik ben normaal geen apper, ben graag alleen en hecht veel waarde aan een drama-vrij leven voor zover mogelijk.

Op zich valt het qua 'drama' echt wel mee, ze houdt zich heel flink maar heeft gewoon veel angst en weinig sociale steun. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo belastend is om iemand in die situatie te steunen, ik dacht natuurlijk je kan altijd bij me terecht, maar het werkt dus niet op deze manier.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb aangegeven dat ik er voor haar wil zijn, maar dan liever bijvoorbeeld een keer met haar bel ipv dagelijks appen. Ook heb ik gezegd dat ze er goed aan doet om ook met anderen haar gevoelens te (leren) delen omdat ik er niet altijd voor haar kan zijn.

Is dat redelijk van mij?

Ze reageerde er wel goed op. Maar ze vindt bellen lastig, omdat ze emotioneel wordt en niet altijd haar gevoelens wil bespreken. Maarja, ik heb mijn grenzen en daar heb ik rekening mee te houden. We hebben nu even een pauze genomen in ons contact. Dat geeft me lucht en doet me goed, maar ik ben ook onzeker over hoe nu verder.

Vinden jullie het redelijk als ik vervolgens mijn poot stijf houd en niet meer via app communiceer met haar, maar blijf bij mijn voorstel om te bellen of bijvoorbeeld een uurtje samen thee te drinken? En anders dus maar niet? Zijn er nog andere opties?

Grenzen aangeven vind ik lastig. Helemaal als ik eigenlijk maar bar weinig kan aanbieden. Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten.

Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:39
2.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
24-11-2022 14:44
Wat goed dat jullie gepraat hebben! De uitkomst klinkt ook heel goed en een opluchting voor jullie allebei.

Ik (ook niet vrij van trauma ;-) ) vind jullie gevoelens erg herkenbaar. Goed dat je probeert haar te steunen, je grenzen probeert te bewaken en heel logisch dat er toch ongemak bij komt kijken. Zolang het niet uit de hand loopt is dat niet erg.

Iemand steunen is heel erg moeilijk. Heel fijn dat jij er zo je best voor doet en je vriendin ook.

Hier sluit ik me bij aan!
Avage schreef:
24-11-2022 15:12
Tja doorslaan, ik snap zo'n opmerking wel. Ik ben inderdaad wat zwaar op de hand en zelfs melancholisch, heb de persoonlijkheid van mijn vader geërfd wat dat betreft.

Als ik soms teruglees wat ik van me afgeschreven heb in een dagboek denk ik ook jezus til er niet zo zwaar aan. Het is de schaduwkant van een eigenschap waar ik mijn boterham verdien. Dus heb het zelf inmiddels wel geaccepteerd. En ik uit me ook niet op deze manier naar anderen, alleen in dit topic. Omdat ik weet dat er mensen zijn die begrijpen wat ik doormaak.

Het hoort nu eenmaal bij een proces van herstel denk ik, leren wat "normaal" is in hoe je te verhouden tot de dingen, en daarin soms uitglijden.

Door te mediteren was het gevoel trouwens in een kwartier opgelost en losgelaten. En toen kwam ik buiten een kennis tegen en kon ik het helemaal van me af zetten.

Het is ook inderdaad geen licht onderwerp, de gevoelens die vriendin uitte zijn behoorlijk zwart. Dus op zich niet gek dat het me raakt.

Maar fijn dat jullie me ook die spiegel voorhouden.
Het was ook niet bedoeld als verwijt hoor! Ik herken het wel, want ik heb ook mijn dingen waar ik zelf in doorsla soms, en dan vind ik het fijn als iemand me daar op wijst. Soms heb ik het ook als ik er dan achteraf op terugkijk, dat ik denk: ik heb het moeilijker voor mijzelf gemaakt dan nodig was.

Hoop dat het wat lichter voor je gaat voelen uiteindelijk.

(En ja, het is zeker begrijpelijk dat het jou raakt.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Noia schreef:
24-11-2022 15:26
Het was ook niet bedoeld als verwijt hoor! Ik herken het wel, want ik heb ook mijn dingen waar ik zelf in doorsla soms, en dan vind ik het fijn als iemand me daar op wijst. Soms heb ik het ook als ik er dan achteraf op terugkijk, dat ik denk: ik heb het moeilijker voor mijzelf gemaakt dan nodig was.

Hoop dat het wat lichter voor je gaat voelen uiteindelijk.

(En ja, het is zeker begrijpelijk dat het jou raakt.)
Volgende keer heb ik vast minder gedoe nodig om er te komen.

Maarja achteraf kijkt men een koe in de kont. Als iemand leert fietsen zeg je ook niet, doe niet zo moeilijk met die zijwieltjes joh.

Ik ga mezelf niet afwijzen daarover.

Het voelt nu al lichter en ik respecteer haar en onze vriendschap alleen maar meer. Er stond iets tussen ons in, angst om de ander kwijt te raken door iets verkeerd te doen. En nu is dat uitgesproken en begrijpen we elkaar beter, dat voelt echt goed. En ik leerde iets over mezelf.

Ik denk als je een vriendin wil steunen die ergens doorheen gaat wat zwaar is, dat je vroeg of laat zo'n soort gesprek met elkaar moet hebben. Waarin je eerlijk durft te zijn.

Ik weet nu al dat ik dat een volgende keer ook weer moeilijk zal vinden. Maar dit was alvast een goede leerervaring.

Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door je te ontdoen van je moeten, ontmoet je jezelf.

Goed gedaan en fijn dat je erover hebt kunnen praten met vriendin.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven