Bang dat ik verbitterd raak

25-08-2009 12:08 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna een jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen toen hij net een lang huwelijk achter de rug had. We waren stapelverliefd, gingen samenwonen, en alles ging veel te snel. Twee maanden geleden verbrak hij onze relatie: hij had de breuk tussen hem en zijn ex nog niet verwerkt en raakte erg in de war, hij twijfelde of hij haar terug wilde. Inmiddels is hij tot de conclusie is gekomen dat zijn scheiding de juiste keuze was en hij met mij verder wil. Mijn vriend ziet het van een positieve kant: dat we weer bij elkaar zijn toont hoe sterk we samen zijn. Ik heb juist het gevoel dat het onze relatie beschadigd heeft.

Ik las in een ander topic (Pauze in een relatie... is dat wel een goed idee?) een post van Madhe: "Je vriend heeft een vaas laten vallen en de barst blijf je altijd zien. Wat ga jij doen? Hopen dat die barst verdwijnt door de vaas gewoon even in een kast weg te stoppen?

Was de vaas duur? Jammer hoor, want de werkelijke waarde van de vaas krijg je er nooit meer voor. Weet jij hoe je die vaas zo kunt herstellen dat je de barst bijna niet meer ziet? Wat is de dagwaarde in dat geval? Dus even vergeten wat hij waard was, hoe staat het er nu voor? Zou jij als je de kans had hem ruilen voor eenzelfde nieuwe vaas zonder barst? Ja he?

Maakt die de vaas er eigenlijk nog mooier op? Dan lekker doorgaan."

Nee, het maakt die vaas er niet mooier op. Ja, ik zou hem ruilen voor een vaas zonder barst. Maar is het niet nogal logisch dat hij zijn vorige lange relatie verwerken moest? Is het wel echt zo erg wat hij heeft gedaan, hij is tenslotte niet vreemdgegaan? Maar als hij echt van mij houdt en we bij elkaar horen, waarom heeft hij dan überhaupt getwijfeld en tegen me gelogen? Of is dit iets van mij en mijn ego waardoor ik elke vlek op de vaas zie als een barst? Zou het goed zijn om met een psycholoog te praten? Als hij zegt dat hij bang is dat hij me kwijtraakt dan geloof ik hem niet, volgens mij is hij gewoon bang om alleen te zijn. Ik heb het gevoel dat hij veel minder om mij is gaan geven. Misschien moet ik het zo snel mogelijk uitmaken zodat hij nog terug kan naar zijn ex. Maar ik hou zoveel van hem en ik mis hem, hij brengt structuur in mijn leven en we kunnen samen zo genieten. Ga ik verbitterd raken door deze moeilijke periode terwijl dat helemaal niet nodig is?

Ik word helemaal gek van mezelf!
Het is nooit verstandig om van de ene relatie in de andere te stappen, zeker niet als er een pijnlijke scheiding aan vooraf gegaan is. Jouw vriend heeft volgens mij niet tegen jou gelogen. Hij kreeg opeens, na de eerste roes van verliefdheid, de gevoelens van de scheiding alsnog te verwerken. Ga er maar van uit dat hij die heeft weggedrukt.

Hij geeft nu aan dat hij heeft kunnen nadenken en er van overtuigd is dat hij met jou verder wil. Het is aan jou of jij hem die periode van twijfel zal kunnen vergeven.

In mijn ogen heeft de vaas een vlekje opgelopen, maar die is met liefde en toewijding weer weg te poetsen. Mits jij hem dat vertrouwen kunt geven. Of je verbitterd raakt door deze ervaring is ook jouw eigen keuze. Je kiest ervoor om hem vertrouwen te geven zo dat hij je kan laten zien dat hij inderdaad voor jullie relatie gaat. Of je kiest ervoor hem niet meer te vertrouwen en het gebeurde steeds voor zijn voeten te gooien. It's up to you.
Ik ben het met pinksterbloempje eens hoor, en je zou pas verbitterd moeten raken als hij dit soort dingen niet met je zou delen. Hij betrekt je in zijn gevoel en gedachtengang en dat vind ik een goede zaak. Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met dat je 'denkt dat hij minder om je is gaan geven'. Waar baseer je dat op?
Als we het over vazen hebben .... ja, antieke vazen zonder barst zullen meer waard zijn, maar een antieke vaas is al meer waard dan een gloednieuwe vaas van de Blokker.

Ik vind het nogal wat om relaties met vazen te vergelijken, eigenlijk. Vazen zijn voor de sier, voor de mooi.

Een horloge wat je elke dag draagt krijgt ook krasjes ... en na jaren dragen kan zoiets gewoon een heel dierbaar sieraad worden, wat je mist als je het niet om hebt. Niet meer zo mooi als in het begin maar met een gevoelswaarde van hebikjoudaar. Wat je ook nog koestert als het niet loopt en waar je een berg geld voor over hebt om het te laten repareren.

Een gebroken arm .... het herstelde bot is zelfs sterker !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mooi gezegd BGB!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 augustus 2009 @ 12:36:

Als we het over vazen hebben .... ja, antieke vazen zonder barst zullen meer waard zijn, maar een antieke vaas is al meer waard dan een gloednieuwe vaas van de Blokker.

Ik vind het nogal wat om relaties met vazen te vergelijken, eigenlijk. Vazen zijn voor de sier, voor de mooi.

Een horloge wat je elke dag draagt krijgt ook krasjes ... en na jaren dragen kan zoiets gewoon een heel dierbaar sieraad worden, wat je mist als je het niet om hebt. Niet meer zo mooi als in het begin maar met een gevoelswaarde van hebikjoudaar. Wat je ook nog koestert als het niet loopt en waar je een berg geld voor over hebt om het te laten repareren.

Een gebroken arm .... het herstelde bot is zelfs sterker !Wow! Zelf zag ik het ook vaak als een vaas (althans...relatieproblemen dan), je laat hem vallen (om wat voor reden dan ook) en zult nooit meer alle stukjes terug kunnen vinden. Maar hoe jij het zegt, erg treffend!
Bianca....zo ga ik er ook over denken!!!

THNX
Bedankt voor jullie reacties!

Pinksterbloempje, je schrijft dat je vindt dat hij niet heeft gelogen. Maar toen ik dat schreef doelde ik niet op zijn twijfel, maar op concrete leugens. Hoe hij het heeft aangepakt verdient geen schoonheidsprijs. Hij maakte het uit met een smsje, maar kwam daar al gauw op terug. Hij wilde bedenktijd, die heb ik hem toen gegeven. Hij is toen een weekend samen met zijn ex weggegaan en heeft tegen mij gezegd dat hij dat weekend slecht bereikbaar zou zijn omdat hij bij zijn moeder in het ziekenhuis moest zijn. Hij heeft dingen die met zijn ex te maken hebben ook bewust voor mij achtergehouden, en doet dat nog steeds. Als ik hem confronteer met leugens wordt hij boos of draait er omheen. Als ik dan uitleg hoe ik me erbij voel zegt hij wel dat het hem spijt. Maar hij heeft zelf niet echt het gevoel dat hij iets ergs heeft gedaan, hij had met zijn ex al heel lang geen liefdesrelatie meer en is dus niet echt vreemdgegaan. Hij geeft mij het idee dat ik zeur en dat ik me aanstel, en dat is misschien ook wel zo. Ik vind het ook zoiets kinderachtigs hebben: hij heeft mij en zijn ex heel veel pijn gedaan om iets wat hij van tevoren ook wel had kunnen weten, ik heb hem nog zo vaak gevraagd of we niet te snel gingen. Maar hoe het ook is gegaan, je hebt gelijk. Het is aan mij of deze besmeurde vaas nog gepoetst kan worden.

quote:Bianca40 schreef op 25 augustus 2009 @ 12:24:

Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met dat je 'denkt dat hij minder om je is gaan geven'. Waar baseer je dat op?

Toen ik hem zag tijdens onze ‘pauze’ deed hij heel onverschillig en bot, hij zegt nu dat dit was omdat hij zijn gevoelens voor mij probeerde weg te stoppen. Deze houding heeft me toen heel erg gekwetst, en af en toe heb ik het idee dat hij in deze houding terugvalt. Of in ieder geval dat hij anders tegen me doet, onverschilliger, dan voorheen. Maar misschien verbeeld ik me dat ook wel, omdat al die dingen in mijn hoofd spelen.

Blijfgewoonbianca, inderdaad heel mooi gezegd. Ik vond de quote van Madhe heel treffend om het gevoel van een beschadigde relatie te omschrijven, daarom gebruikte ik die. Ik zocht al een tijdje naar de juiste woorden en ik had er überhaupt niet aan gedacht om een relatie te vergelijken met iets anders dan een relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven