Bedrog

14-05-2026 16:40 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vrij ingewikkelde situatie en ik zoek eigenlijk lotgenoten. Of mensen om erover te praten en advies. Het is behoorlijk eenzaam zo.
Het is een heel lang verhaal maar zal het proberen in een wat kortere versie te vertellen.

Ik heb een moeilijk jeugd gehad. Ben uit huis gezet . Ben toen mijn vriend tegen gekomen. Als het ware gevlucht. Mijn vriend heeft vanaf het 1e jaar tot en met nu vrij veel gelogen.
We zijn nu 20 jaar verder.
Hebben 2 kinderen van 4 en 6. Veel meegemaakt ook.

Ze zitten beide op andere scholen (sbo) en er is geen familie of netwerk. De zorg komt grotendeels op mij.

Nu is hij 3 jaar geleden vreemdgegaan. Niet fysiek maar wel emotioneel om het zomaar even te noemen. Niet een slippertje maar maandenlang. Deze vrouw heeft geld, cadeaus,sieraden, liefdesbrieven etc gehad. Ook is er online sex aan te pas gekomen. Ik heb dit zelf ondekt. Hij ontkende alles. Ik heb zelf met deze vrouw gesproken en kwam achter alle dingen. Mijn hart was gebroken. Ik was er letterlijk ziek van. Zeker omdat wij toen ook niet ruim zaten financieel was dit een dubbele klap. En het bedrog ook mede naar de kinderen maandenlang zon dubbelleven. Hij vertelde ook dat het door een probleem kwam met seks. Dus hij ging opzoek naar een sexuoloog. Nu 3 jaar later liegt hij over het contact met deze sexuoloog. Zij en haar man zijn een huis aan het bouwen en hij klust daar blijkbaar. Tegen mij zegt hij gewoon op zijn normale werk te zijn. Vorig jaar deed hij dit ook al. Het was een hel zomer. Als hij betrapt wordt op de leugens wordt hij heel gemeen draait alles om en ik krijg de schuld. Want ik doe "moeilijk". Vorig jaar had hij een kast gemaakt. Hij zei dit is voor een collega . Ik had een onderbuikgevoel. En deze kast was inderdaad voor die vrouw. Toen ik erachter kwam en hem confronteerde heeft hij de kast in de tuin kapot gezaagd waar de kids bij waren. Deze zomer is echt schadelijk geweest. Hij dreigde ook niet mee te gaan op vakantie tot het laatste moment. (Mijn zoon heeft adhd dus alleen gaan is zeer moeilijk hij weet dat). Kortom ik ben er nu wederom achter gekomen dat hij daar is.

Ik weet het allemaal niet meer. Praten heeft geen zin. Ik heb hem niet eens geconfronteerd met dat ik het weet. Het zal ruzie worden en de kids zijn de dupe. Ik ben zelf ook op. Door alle stress en leugens. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of tips of advies? Liefs en bedankt!
Patchouli, dat is voor ieder van ons die uit een lastige situatie zijn gescheiden altijd de conclusie. Maar ik herinner me nog heel goed de angst voor de toekomst en de eenzaamheid toen ik het aan het voorbereiden was.
S-Groot schreef:
14-05-2026 20:12

Ik kan je sterk aanraden om hier te blijven schrijven, er zijn al meer mensen geweest die hier hun gedachten en overtuigingen hebben getoetst (langdurig) en zo beetje voor beetje weer een beeld kregen van wat normaal is. En die daardoor stapje voor stapje meer hun eigen weg durfden te gaan belopen. Ik vermoed dat die weg voor jou ook best lang is nog, dus hopelijk blijf je schrijven.

Blijf hier idd schrijven, zodat je de realiteit bij ons kunt blijven toetsen. Voel je je geïsoleerd?
Ik vind het wel goed dat je van jezelf weet dat je jezelf niet genoeg waardeert, als je genoeg zelfvertrouwen had zou je wellicht niet in deze situatie blijven.
Probeer kleine stapjes te zetten, deel bijvoorbeeld minder zielenroerselen met hem en probeer te ervaren dat hij hierdoor wat minder grip op je heeft.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Newbee2021 schreef:
15-05-2026 00:40
Patchouli, dat is voor ieder van ons die uit een lastige situatie zijn gescheiden altijd de conclusie. Maar ik herinner me nog heel goed de angst voor de toekomst en de eenzaamheid toen ik het aan het voorbereiden was.
Oh, zeker, het is doodeng om er aan te beginnen. Niet wetend wat de toekomst brengt.
Ik denk dat TO heel veel kan hebben aan verhalen van vrouwen zoals jij, die er al doorheen zijn en die wel weten hoe de toekomst er uit kan zien. Ze is niet alleen.

Maar kleine stappen. Jij bent al zoveel verder, dat is voor TO nog niet te overzien.
Eerst loskomen.
Locos1986 schreef:
14-05-2026 20:39
Het duurde inderdaad even vanwege de vakantie. Ik denk dat ze of morgen of volgende week contact opnemen? Anders bel ik zeker!

Mijn hulpvraag was dezelfde als nu. Ook zorgen over de kinderen die de ruzies deels meekregen maar vooral een vader zagen die wegging uit het niets zonder wat te zeggen geen idee wanneer die terug kwam en een moeder die steeds verdrietiger en boos achterbleef. Ik ondertussen de kinderen weer gerust moest stellen terwijl ik ook vol adrenaline zat. En vooral zo machteloos. Want het is in mijn ogen zo onnodig dit.

Dan speelden er nog meer dingen mee. Hij heeft een aparte bankrekening met erfenis. (Met allerlei uitsluitingsclausules) waar hij mee steeds bedreigde dat hij nu toch echt weg zou gaan. En hij ging een huis kopen zelf enz enz enz waarop ik ook op een punt ben gekomen dat ik zei ga dan. Ga aub weg. Maar het is vaak alleen maar dreigen. Maar in het begin werkte die dreigementen heel verstikkend voor mij want tja ik blijf dan achter met de ellende. In mijn hoofd steeds die ellende afgespeeld en het blijft alleen maar bij dreigen.
Met periodes is het rustiger en gaat het wat ja rustiger heb er geen ander woord voor.

Tot ik nu dus wederom zie dat hij weer naar die mensen gaat en er tegen mij glashard over liegt. Sterker nog hij zegt ze amper te spreken. Terwijl hij er gisteren nog was.

Ja ik ben mijn grenzen en kompas kwijt. Ik leef hier denk ik al te lang in? Als ik deze situatie zou horen (terwijl ik er niet midden in zat) zou ik zeggen ik had hem allang buiten geschopt. Maar dat werkt niet zo. Het pakket eromheen is ook zo killing.

Dat is niet een handige hulpvraag, mijns inziens. Dat ruzie maken (wat de kinderen meekrijgen) doen jullie allebei en dan is relatietherapie aan de orde als jullie er allebei wat aan willen doen. En veilig thuis als als de situatie ernstig genoeg is. Andere instanties kunnen daar weinig mee als maar 1 ouder iets wil en als die ouder dan ook vooral wil dat de andere ouder verandert.
Ik lees natuurlijk dat hij begint met dreigen dus dat dat ontzettend kutgedrag is van hem en dat dat voor jou heel naar zal voelen en onveilig, maar dan in een ruzie belanden wanneer de kinderen meekrijgen is op dat moment wel ook jouw verantwoordelijkheid. Dus dat is iets waar jij wat aan kunt doen en waar je hulp voor kunt vragen (dus om jouw eigen gedrag te veranderen, niet het zijne).

Met 'dezelfde hulpvraag als nu' begrijp ik dat je geen resultaat hebt gezien. Dat ligt naar mijn idee niet aan de instanties maar aan je hulpvraag, dus je hoeft het vertrouwen in instanties niet op te geven! Wat je wel moet doen is gaan inzien dat jij alleen invloed hebt op je eigen gedrag, dat je daar ook een verantwoordelijkheid in hebt naar de kinderen en dat je dáár hulp bij kunt vragen en krijgen. En inzien dat je jezelf heel erg afhankelijk opstelt van je man (van wat hij denkt/wil/waarom hij liegt/waarom hij doet wat hij doet/waar hij mee dreigt/meegaan in ruzies etc).

Naar mijn idee kun je dit alleen als je stapje voor stapje steeds meer zelf uit de dynamiek gaat stappen die jullie hebben én je jezelf stapje voor stapje steeds minder afhankelijk opstelt. Dus je steeds minder mee laten zuigen in die dynamiek, steeds minder reageren zoals je al 20 jaar deed op gedrag van hem wat hij al 20 jaar doet. Steeds meer op jezelf focussen ipv op hem. Dat is heel lastig, maar zeker niet onmogelijk. En dat kan bijvoorbeeld een hulpvraag zijn: hoe stap ik uit die dynamiek en hoe word ik een onafhankelijk persoon.

Een andere hulpvraag kan zijn: hoe zou ik kunnen scheiden en hoe kom ik dan aan inkomen en een dak boven mijn hoofd (dat is in jouw situatie wellicht nog het minst moeilijke probleem: je zit al in een huurhuis, komt waarschijnlijk in aanmerking voor bijstand en allerlei toeslagen). Maar dan moet je al toe zijn aan scheiden en dat ben je nog niet echt lijkt het.

Dus ik ben het eens met Patchoulli: zorg dat je je hulpvraag duidelijk krijgt. Ik zou dat ook hier in het topic gaan doen want tot nog toe is het een te grote brij waarbij je ook nog van de ene naar de andere kant schiet, dat werkt helaas niet. Je kunt natuurlijk ook hulp vragen bij het helder krijgen van je hulpvraag, bij maatschappelijk werk bijvoorbeeld, maar als je dan blijft schieten van het een naar het ander en vooral bezig blijft met dat hij moet veranderen dan zal de uitkomst weer 'geen resultaat' zijn. Dus ik hoop dat je hier blijft schrijven, blijft zoeken naar wat je hulpvraag nou is en blijft uiten waar je zit.
Bedankt weer voor de reacties! Ik heb er veel aan om ze te lezen en jullie meningen te zien.

Ik snap dat het 1 grote brij met info is. Maar het is ook ongelooflijk veel. Er spelen veel dingen doorelkaar heen. En er komen wekelijks nieuwe dingen bij onderhand. En het speelt allemaal al heel lang. Ondertussen ben ik eigenlijk de afgelopen jaren sinds de diagnose en tot nu bezig geweest met de kinderen om alles daar zo goed mogelijk voor te regelen en dat waren veel afspraken en ook mentaal wel serieuze dingen. Mijn plan met kinderen was ook om gewoon bij de leeftijd van 4 aan het werk te gaan ik wist niet dat ik 2 scholen kreeg plus zoveel zorg en een vriend die dit keer op keer zou flikken. Daardoor ben ik mezelf niet meer ben alleen maar aan het peilen en regelen geweest etc. Daarnaast heb ik zelf een jaar lang therapie gehad vorig jaar vanwege mijn jeugd waar ook flink wat mis is in gegaan maar daar was ik zelf dus ook mee bezig. Dat is afgerond. Ik bedoel te zeggen er loopt veel door elkaar heen en het is allemaal psychisch.

Dat van de ruzies snap ik dat je dat zegt maar ik kan je zeggen dat is absoluut niet waar. 2 vechten 2 schuld is het he. Maar als ik (nu niet meer ) maar vorig jaar achter leugens kom achter bedrog achter vanalles en ik confronteer en ik voer gesprekken etc (waar de kids niet bij zijn). En de volgende dag zit hij dus totaal geïrriteerd in zijn vel waarschijnlijk omdat hij betrapt is of zijn plannen moet wijzigen? En hij flipt om het minste geringste waar de kinderen bij zijn waarop ik hem aanspreek of corrigeer en hij gooit met iets of wordt boos en vertrekt en dreigt? Lijkt me dat ik daar vrij weinig aan kan doen? Ik ben geen robot. Ik kan me niet eeuwig inhouden. Ik vind het al knap dat ik soms mezelf uren kan inhouden na de ontdekking van best heftige dingen puur voor de kinderen.
Het dreigen van die vakantie deed hij waar ze bij waren. Het enige wat ik toen kon doen is ze mee naar buiten nemen. Oid. Terwijl al dat bedrog en die leugens mij veel pijn doen. Want tussen die leugens en bedrog door speelt hij wel de normale man. Althans soms. Het gaat fout wanneer ik de dingen ondek. En ik vind het zelf dan erg om te beseffen dat toen ik dacht dat het normaal ging hij aan het liegen was.

Ik heb ook al bijna een jaar lang hoofdpijn. Stress zegt de huisarts. Trauma zei de poh. Maarja we kunnen daar niks aan doen zolang je zo zit. Maarja wat kunnen we veranderen. Day wisten ze niet. Het kastje naar de muur verhaal. Vandaar dat ik nu achter de zoveelste leugen het wijkteam maar geprobeerd heb. Want ik probeer het echt wel.

Moet er ook bij zeggen dat hij vrij onvoorspelbaar is. Vorig jaar zomer was hij te pas en te onpas weg. Hij zegt gewoon werk maar geen idee. Waardoor ik dus ook met mijn eigen afspraken soms in de knoei kwam omdat er toch iemand voor de kids moet zijn dan. Hij lijkt het fijn te vinden om daar een macht ofzo over te hebben? Hij weet dat ik sommige dingen niet alleen kan. Als ik bij de tandarts zit kan ik geen kind uit school halen. Als ik mee moet op schoolreis vanwege de problemen kan ik het andere kind niet halen. Als ik een schoolgesprek heb op school 1 kan ik niet om 12 uur bij school 2 zijn. Als ik een keer zelf naar de kapper moet dan moet er iemand thuis bij de kids zijn. Dat is die afhankelijkheid. Ik haat het maar ik ben al 3 jaar alles zelf aan het doen. Vraag hem alleen voor uiterste dingen. Maar juist dat is mij ook helemaal aan het opbreken.
Hulpvraag is ook hoe ik alles helder krijg en meer overzicht. Want het is inderdaad een chaos. Zowel in mijn hoofd als op papier.

Jullie reacties helpen mij daar zeker al bij.

Dat "onafhankelijk persoon" worden er is niets liever wat ik wil. Ver voor dit allemaal gebeurde had ik ook nooit gedacht dat mij dit zou overkomen. Dat ik zo naar beneden gehaald kon worden. Maar het is gebeurd ook mede door dat ik "vast" zit. En het helpt ook niet echt als de poh dat ook zegt tegen mij. Ipv mee kijkt hoe los te komen. Het is er langzaam ingegroeid over de jaren heen. Misschien heb ik te hard geprobeerd een gezin te zijn? Ik heb zelf een familie die overhoop ligt en gescheiden is? Had wel extra drive om zelf een normaal gezin te hebben. Gunde het de kids ook.Ik weet het niet. Of dat de reden is waarom ik nu zo zit zoals nu. Het is de enige oorzaak die ik kan bedenken.
Doordat ik met al die gebeurtenissen in de relatie alleen loop en daar giga veel over nadenk ben ik ook op een gegeven moment gaan denken misschien valt het mee. Of ik stel me aan. Of doe niet zo moeilijk? Iedereen heeft wat. Iedereen lost het op... zoiets.
Heb je psychologische ondersteuning voor jezelf? Ik betwijfel of POH voldoende is. Natuurlijk begrijp ik dat je wilt weten hoe je in deze situatie terecht bent gekomen, maar dat maakt de situatie niet anders. Voor nu is het vooral kijken hoe je uit deze situatie kunt komen en dat is al loodzwaar genoeg om over na te denken en stapjes te zetten. Het erkennen dat deze situatie niet gezond is voor jou en de kinderen is al een hele grote stap die je gemaakt hebt.

Misschien dat maatschappelijk werk je nog wat ondersteuning kan bieden, maar je zult het echt zelf moeten doen.

Sterkte,
Locos1986 schreef:
15-05-2026 10:12
Hulpvraag is ook hoe ik alles helder krijg en meer overzicht.
En ook dit is geen geweldige hulpvraag. Niemand kan in jouw hoofd kijken en ervoor zorgen dat je dingen helder krijgt, niemand weet hoe de bibliotheek van specifiek jouw hoofd werkt.
Hoe je meer overzicht krijgt is wél een goede hulpvraag, daar zouden bv geschreven schemaatjes bij kunnen werken, prioriteitenlijstjes.

Je schrijft dat je niet op hem kunt rekenen, dat hij onvoorspelbaar is. Dit betekent dat je steeds teleurgesteld bent als hij je laat zitten en in de knoei komt met afspraken.
Stel nou dat hij morgen jammerlijk onder een vrachtwagen loopt, hoe zou je het dan organiseren?
Een beetje hulpverlener is in staat om met TO samen een heldere hulpvraag te formuleren. Zou wat zijn om dat van je cliënten te verwachten zeg.
Als je dat niet lukt moet je je als hulpverlener eens stevig achter je oren krabben.
Everything is possible for the one who believes.
Locos1986 schreef:
15-05-2026 10:03

Dat van de ruzies snap ik dat je dat zegt maar ik kan je zeggen dat is absoluut niet waar. 2 vechten 2 schuld is het he. Maar als ik (nu niet meer ) maar vorig jaar achter leugens kom achter bedrog achter vanalles en ik confronteer en ik voer gesprekken etc (waar de kids niet bij zijn). En de volgende dag zit hij dus totaal geïrriteerd in zijn vel waarschijnlijk omdat hij betrapt is of zijn plannen moet wijzigen? En hij flipt om het minste geringste waar de kinderen bij zijn waarop ik hem aanspreek of corrigeer en hij gooit met iets of wordt boos en vertrekt en dreigt? Lijkt me dat ik daar vrij weinig aan kan doen? Ik ben geen robot. Ik kan me niet eeuwig inhouden. Ik vind het al knap dat ik soms mezelf uren kan inhouden na de ontdekking van best heftige dingen puur voor de kinderen.
Het dreigen van die vakantie deed hij waar ze bij waren. Het enige wat ik toen kon doen is ze mee naar buiten nemen. Oid. Terwijl al dat bedrog en die leugens mij veel pijn doen. Want tussen die leugens en bedrog door speelt hij wel de normale man. Althans soms. Het gaat fout wanneer ik de dingen ondek. En ik vind het zelf dan erg om te beseffen dat toen ik dacht dat het normaal ging hij aan het liegen was.
In dit geval vecht je niet terug maar ben je wel verantwoordelijk voor het welbevinden van de kinderen. Ik snap dat je in en ontzettend lastige positie zit omdat je afhankelijk van hem bent. Maar in dit geval heb je 2 keuzes. Wanneer je nog een toekomst samen ziet en hij ook hulp wil kunnen jullie er samen aan werken dmv relatietherapie. Wanneer dit niet het geval is moet je het groot zorgen dat de kinderen zo fijn mogelijk, zonder angst kunnen opgroeien en bij hem weg gaan.
Hij weet dat je afhankelijk van hem bent en dat stelt hem in de positie alles te doen wat hij wil, hij weet toch dat je niet weg gaat.
Het is echt aan jou om nu het heft in eigen handen te nemen en voor jezelf en de kinderen op te komen.
Hij heeft flink wat eigen vermogen, jullie wonen in een huurhuis en jij bent de hoofdperzorger van de kinderen. Grote kans dat, wanneer jij ook als hoofdhuurder in het contract staat de woning jullie zal worden toegewezen.
Ga met het wijkteam in gesprek. Zij kunnen je helpen en ondersteunen bij de stappen die je hiervoor moet zetten.
Ja ik hoop dmv het wijkteam wat wijzer te worden wat betreft mijn rechten.
Relatietherapie dacht ik 3 jaar geleden aan. Toen eruit eindelijk voor gekozen dat hij hulp zocht voor zijn eigen probleem in eerste instantie. Nou dat is dus eigenlijk uitgepakt zoals ik het hier beschrijf met zoveel leugens nu 3 jaar later liegt hij ofja hij zegt niks dat hij daar gewoon dagen lang aan het klussen is. Tegen mij zegt hij niks want hij is gewoon op zijn normale werk zegt hij. Ik weet wel beter. Met dit in mijn hoofd denk ik nouja bijna zeker dat relatietherapie ook geen kans van slagen heeft als er leugens zijn. De vraag wat ik wil is gewoon een nornaal gezin. Dat is blijkbaar niet mogelijk. En dat besef ik me ook echt wel. Wat kan er wel dat wil ik dus bespreken met dat wijkteam.

Wat als ik doe alsof hij onder die vrachtwagen is gekomen? Dat is onmogelijk want dan zou ik in ieder geval weer toeslagen krijgen financieel afhankelijk zijn en weer wat vat op mijn eigen leven hebben op dat gebied. Daarnaast is er voor een alleenstaande moeder veel meer hulp als mij nu want ik ben op papier een gezin. Het feit dat die afhankelijkheid er zit maakt mij ook het meest geïrriteerd boos en machteloos. Ik probeer daar nu met dat wijkteam ook uit te komen. Emotioneel ben ik al wel redelijk losgekoppeld. Wat ik alleen kan doe ik alleen. Maar het is allang zo en het gaat ook irriteren en maakt me boos. Want eigenlijk leeft hij een soort leven als vrijgezel. En ik moet mezelf dan maar redden maar ALTIJD met 2 kinderen erbij. Als hij naar die mensen gaat neemt hij de kinderen natuurlijk niet mee. Ik ben automatisch de "oppas" . Wil ik zelf wat heb ik de kids bij me. En ze bij hem laten is ook al zon verhaal apart. A ze zijn mega aanhankelijk naar mij en b hij kan onvoorspelbaar zijn afspraken niet nakomen en hij gaat ook heel erg slecht met adhd om. Het botst en het is ruzie.
Mijn indruk is dat je behoorlijk goed ziet wat er allemaal mis is.

Ik denk dat de problemen praktisch zijn (geld, eigen woning) en dat therapie daarbij niet helpt.

(misschien later, als je eigen woonruimte hebt).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ben je nooit eens naar die mensen toegegaan om met ze te praten ? Ik zou toch wel heel benieuwd zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Locos1986 schreef:
15-05-2026 14:56
Wat als ik doe alsof hij onder die vrachtwagen is gekomen? Dat is onmogelijk want dan zou ik in ieder geval weer toeslagen krijgen financieel afhankelijk zijn en weer wat vat op mijn eigen leven hebben op dat gebied.
Ik begrijp niet zoveel van deze zin maar waar het op neerkomt is dat als jullie uit elkaar gaan je woonruimte en een omgangsregeling voor de kids moet regelen. Kom je daar niet zelf uit kan je rechtshulp krijgen.

Hij heeft een verleden maar ook een heden van liegen. Wat mij betreft is dan de basis onder je relatie weggeslagen. Zijn gedrag zou ik zelf nooit pikken, want het houdt niet op.
In jouw situatie zou ik direct de relatie on hold zetten, je niet meer focussen op hem en snel eigen woonruimte gaan zoeken.
Een eigen advocaat kan je goed gebruiken bij deze scheiding. Deze regelt de zaken goed voor jou en je kunt alle communicatie via de advocaat laten verlopen. Ik kan nog niet goed inschatten of jezelf al aan een scheiding toe bent.
Ja al moet ik zeggen dat ik mezelf alles behalve fijn voel. Doordat hij gewoon doet alsof er niks aan de hand is en ik wel vanalles weet knaagt dat vanbinnen. Ik ga die confrontatie nu niet aan want dan krijgen we weer heel dezelfde poppenkast als vorig jaar en dat is nog erger. En dan zijn de kinderen er weer bij betrokken. Maar boosheid en irritatie zorgt ook voor hoofdpijn.

Degene waar hij vreemd mee is gegaan 3 jaar terug vanuit die vrouw kreeg ik de liefdesbrieven, cadeautjes , overboekingen van geld etc te zien. Hij zelf ontkende alles in 1e instantie sterker nog ik vroeg vanalles en hij zweerde nooit zoiets te doen. Hij zou nooit een vreemde vrouw sieraden oid geven. Nadat ik contact had opgenomen met haar kreeg ik alles te zien. In zijn eigen handschrift geschreven. Zijn bankrekeningnummer etc.

Deze sexuoloog waar hij dus hulp bij zocht heb ik via fb een bericht gestuurd in december. Toen kwam er ineens een verjaardagscadeau binnen voor hem. Van hun. Hij vond dit zo raar en was boos op ze? Het was een afgedanktkerstpakket zei die. Ik wist toen eigenlijk nog niks. Vond het alleen heel erg vreemd dat de sexuoloog een cadeau zou sturen? Dus ik heb via fb haar een bericht gestuurd. Nooit reactie op gehad. Ik denk dat ze het nooit heeft gelezen?

Achteraf zal die waarschijnlijk over die hele periode contact gehad hebben en dingen voor hun gedaan hebben. Maar dat is gissen.

Als ik het zo neertyp klinkt het helder? Maar zelf is het voor mijn gevoel een soort waas/wazig. Als je erin leeft met iemand die doet alsof ik gek ben want dat doet ie. Zodra die confrontatie er is dan is er geen berouw dan ben ik degene die moeilijk doet. Als je daar non stop in leeft is dat best iets waardoor je soms twijfelt aan je eigen waarheid.
dreuvel schreef:
15-05-2026 15:18
Mijn indruk is dat je behoorlijk goed ziet wat er allemaal mis is.

Ik denk dat de problemen praktisch zijn (geld, eigen woning) en dat therapie daarbij niet helpt.

(misschien later, als je eigen woonruimte hebt).

Ik denk dat het juist andersom is: de problemen zijn niet praktisch want zo op het oog lijkt dat echt heel eenvoudig op te lossen, het probleem is juist dat TO dat nog niet wilde en nu niet aandurft.

Waarom zeg ik dit? Als TO ook op het huurcontract staat is de kans nihil dat ze misgrijpt om de woning toegewezen te krijgen (tenzij het echt niet betaalbaar zou zijn). Woning opgelost. TO komt zeer waarschijnlijk ook in aanmerking voor bijstand en allerlei toeslagen. Inkomen opgelost.

Het enige waar het aan schort is stappen zetten en dat is een mentaal/psychisch probleem.
Locos1986 schreef:
15-05-2026 15:38
Ja al moet ik zeggen dat ik mezelf alles behalve fijn voel. Doordat hij gewoon doet alsof er niks aan de hand is en ik wel vanalles weet knaagt dat vanbinnen. Ik ga die confrontatie nu niet aan want dan krijgen we weer heel dezelfde poppenkast als vorig jaar en dat is nog erger.
Welke poppenkast?
Jij zegt dat je bij hem weggaat. Waarom stuur je überhaupt berichten naar andere vrouwen?
Locos1986 schreef:
15-05-2026 14:56
De vraag wat ik wil is gewoon een nornaal gezin. Dat is blijkbaar niet mogelijk. En dat besef ik me ook echt wel. Wat kan er wel dat wil ik dus bespreken met dat wijkteam.

Lijkt me verstandig. Succes!
S-Groot schreef:
15-05-2026 15:42
Als TO ook op het huurcontract staat is de kans nihil dat ze misgrijpt om de woning toegewezen te krijgen (tenzij het echt niet betaalbaar zou zijn). Woning opgelost. TO komt zeer waarschijnlijk ook in aanmerking voor bijstand en allerlei toeslagen. Inkomen opgelost.
Ik zie ook het probleem niet zo.
Wat ik met onafhankelijk bedoel is niet zozeer in praktische zin, maar in psychische zin. Je stelt je nu na al die jaren nog steeds afhankelijk op van hem, bent nog steeds bezig met hopen op beter (hij gaat je respecteren en waarderen en zich als een goede ouder gedragen) en telkens weer teleurgesteld worden (hij liegt, gooit geld over de balk en schreeuwt/gooit en dreigt in bijzijn van de kinderen). En je blijft je maar afvragen hoe het komt. Die afhankelijkheid doel ik op.

Locos1986 schreef:
15-05-2026 10:03
Ik heb ook al bijna een jaar lang hoofdpijn. Stress zegt de huisarts. Trauma zei de poh. Maarja we kunnen daar niks aan doen zolang je zo zit. Maarja wat kunnen we veranderen. Dat wisten ze niet. Het kastje naar de muur verhaal. Vandaar dat ik nu achter de zoveelste leugen het wijkteam maar geprobeerd heb. Want ik probeer het echt wel.

Okee, maar wat had je dan van ze verwacht? Ik denk: zolang jij in deze situatie blijft zitten kun je niet verwachten dat iemand iets voor je kan doen om de situatie te veranderen. Pas als jij stopt met hopen op verandering bij je man en besluit om van hem los te komen en te scheiden, dan pas kan er iets veranderen.

Moet er ook bij zeggen dat hij vrij onvoorspelbaar is. Vorig jaar zomer was hij te pas en te onpas weg. Hij zegt gewoon werk maar geen idee. Waardoor ik dus ook met mijn eigen afspraken soms in de knoei kwam omdat er toch iemand voor de kids moet zijn dan. Hij lijkt het fijn te vinden om daar een macht ofzo over te hebben? Hij weet dat ik sommige dingen niet alleen kan. Als ik bij de tandarts zit kan ik geen kind uit school halen. Als ik mee moet op schoolreis vanwege de problemen kan ik het andere kind niet halen. Als ik een schoolgesprek heb op school 1 kan ik niet om 12 uur bij school 2 zijn. Als ik een keer zelf naar de kapper moet dan moet er iemand thuis bij de kids zijn. Dat is die afhankelijkheid. Ik haat het maar ik ben al 3 jaar alles zelf aan het doen. Vraag hem alleen voor uiterste dingen. Maar juist dat is mij ook helemaal aan het opbreken.

En dit is gewoon ongelofelijk kutgedrag van hem. Maar wat moet iemand daaraan veranderen? Niemand die dat voor je kan doen en jou lukt het ook niet. Dus dan is er maar één conclusie en dat is accepteren dat dit het is en dáár je consequenties aan verbinden. Zolang jij dat niet doet kan een ander je ook niet helpen, niet meer dan helpen bij het leren in te zien dat dit niet okee is. Niet voor jou maar zeker niet voor de kinderen.

Moiren schreef:
15-05-2026 11:34
Een beetje hulpverlener is in staat om met TO samen een heldere hulpvraag te formuleren. Zou wat zijn om dat van je cliënten te verwachten zeg.
Als je dat niet lukt moet je je als hulpverlener eens stevig achter je oren krabben.

Tja, wat moet je als hulpverlener als iemand bij je komt om diens partner te veranderen en niet wil scheiden? Dan kun je nou eenmaal niet veel, dus dan is er ook niet echt resultaat.
Dus de seksuoloog stuurt heb een verjaardagskado en laat een cliënt al maanden bij haar huis klussen?
Ik denk niet dat dit een seksuoloog is…. Als ze dit wel is, is ze ontzettend onprofessioneel om een cliënt te betrekken in het privéleven.

Ik denk, zeker omdat je zelf achter alles moet komen en hij overal over liegt dit pas het topje van de ijsberg is.
De woning is voor bijstand niet te betalen. Daarnaast is de woning van hem. Is ook weer een verhaal apart maar ik sta alleen los ingeschreven bij de woningbouw.

Als ik single was zou ik het probleem ook zo niet zien maar ik heb 2 kinderen in het spel. En degene met het so wissel ik ook niet zomaar. Het is ook nog eens de enige so in deze regio . Met deze combinatie van scholen red ik het net aan met een speling van een minuut of 15 om beide kids op tijd van school te halen. Ga ik verhuizen wordt dat nog meer puzzel.

Beide kids op 1 school had niet zon probleem geweest. Als ik single was ook niet. Maar er spelen meer dingen mee.

Verder heb ik volgens de poh wel huurrecht etc opgebouwd maar volgens hem wegen al die praktische zaken ook sterk mee. Daarnaast kan ik mezelf ook niet in 2 delen. Het klinkt misschien zo simpel maar dat is het niet. En als ik het typ is het veel simpeler als dat je in de dynamiek leeft .

Waarom ik die vrouw een bericht gestuurd heb? Omdat ik TOEN de waarheid wilde weten. Onderbuikgevoel. Waarom ik toen niet gestopt ben ook mede door de redenen die nu spelen. En hij alles beloofde spijt betuigde en verdriet ervan had etc etc etc dezelfde periode is ook een dierbare overleden en precies toen kregen we de diagnose van de oudste dus echt sterk in mijn vel zat ik toen niet. Ik heb geloofd dat het beter werd. Helaas was dat niet zo. Dat besef ik me. En dat is nu alleen maar achteraf terug kijken maarja dat is makkelijk gezegd. Als ik wist wat ik nu allemaal weet had ik ook bepaalde keuzes nooit gemaakt maarja das verspilde energie nu. Ik kijk liever vanuit nu verder
Allereerst: besluit voor jezelf dat de relatie met je man over is. Je hoeft geen ruzie meer met hem te maken over leugens en andere vrouwen, jij hebt namelijk geen relatie meer met hem. Probeer hem echt zoveel mogelijk los te laten, beschouw hem vanaf nu als een huisgenoot. Hebben jullie een kamer over waar jij in kan gaan slapen? of is het anders een optie als je voorlopig bij een van de kinderen op de kamer gaat liggen? Jullie ruzies zijn kennelijk nogal giftig en de kinderen hebben er last van. Ophouden met ruziemaken dus en dat is makkelijker als je hem niet meer ziet als jouw partner.

Twee: als hij dreigt met vertrekken, laat hem lekker gaan. Lijkt me behoorlijk rustig voor jullie, eigenlijk. Denk je dat hij wellicht voorlopig bereid zou zijn als huisgenoten verder te leven? En je zegt dat het huis met bijstand niet te betalen is. Maar hou je er rekening mee dat hij ook zal moeten betalen aan jou als alle zorg voor de kinderen bij jou ligt? Hebben jullie toevallig een geregistreerd partnerschap of zijn jullie getrouwd? Dan is partneralimentatie ook nog een optie.

Drie: zoek inderdaad contact met stichting MEE, maatschappelijk werk en/of de huisarts. Je kan hier echt uitkomen. Maar je hebt echt hulp nodig.

En nee, je bent niet gek. Je man is een lul, dat wel.
Locos1986 schreef:
15-05-2026 16:04
Beide kids op 1 school had niet zon probleem geweest. Als ik single was ook niet.
Nou, waar wacht je op dan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven