Beëindigen complexe relatie?

10-06-2023 14:36 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende: ik woon samen met mijn dochter van 3 jaar en de vader woont elders. We hebben wel een relatie maar ik wil die graag beëindigen.
Tenminste, als dat het beste zou zijn voor mijn dochter. Want mijn vriend komt alleen aanwaaien als het hem uitkomt en gaat de laatste tijd steeds vaker over grenzen heen. Als hij niet lekker in zijn vel zit dan reageert hij dat of op mij of mijn dochter af. Hij gaat hard praten of snauwen als iets m niet zint. Ik merk ook aan mijn dochter steeds vaker teleurstelling als hij niet wil spelen of afwezig reageert. Maar laatst schoot hij om iets kleins weer uit zijn slof tegrn haar, zonder eerst normaal te waarschuwen.
Mijn dochter kwam toen snel bij mij "schuilen". Omdat ze schrok van zijn reactie.
Het zit me heel erg dwars dat hij zo kinderachtig wordt en een kort lontje heeft als er dingen niet meezitten bij hem. Eigenlijk ben ik er wel klaar mee om steeds op eieren te lopen als hij komt. Maar hij kan ook lastig nee verdragen.
Dus ik vind het lastig hoe ik het aan moet pakken als ik bij hem weg wil. Ik weet niet hoe hij zal reageren daarop.
Maar bovendien: is dit het beste voor mijn dochter? Want straks wil hij wel omgang blijven houden, de leuke momenten met hem zijn voor mijn dochter ook waardevol. Maar dan heb ik helemaal geen toezicht meer als ze bij hem is..
Of is het een te rigoureuze beslissing om de relatie te beëindigen? Is het beter als we samen met een opvoed deskundige gaan praten oid. Want volgens mij heeft ie ook geen idee hoe het opvoeden enz allemaal moet. Die kan hem misschien wat meer vertellen over de peuterfase, en dat je geduldig moet blijven als ze iets stoutst doet oid.. wat denken jullie? Schiet ik er iets mee op om de relatie te beëindigen of kan ik beter inzetten op begeleiding? En waar zou ik begeleiding kunnen vinden hiervoor? Want dat er dingen moeten veranderen is me duidelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Staat hij open voor begeleiding?
Alle reacties Link kopieren Quote
Die kan hem misschien wat meer vertellen over de peuterfase, en dat je geduldig moet blijven als ze iets stoutst doet oid..
Als hij dit nog moet leren en je dochter zo bang wordt dat ze schuilt, zou ik professionele hulp als een eis zien. En dan eigenlijk iets zwaarder geschut dan wat educatie over peuters.
Wat is er misgegaan dat hij van geschikte vader naar een wandelende tijdbom is gegaan, is er psychisch iets niet in orde met hem?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je je kind aanleren dat het oke is om met iemand in een relatie te blijven waar je niet (meer) van houdt?

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
10-06-2023 15:08
Waarom zou je je kind aanleren dat het oke is om met iemand in een relatie te blijven waar je niet (meer) van houdt?

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Dat niet meer houden van lijkt me echt van ondergeschikt belang. Ik denk meer aan: waarom zou je je kind leren dat het getolereerd wordt dat iemand haar zo bang maakt dat ze moet schuilen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het een sluit het ander niet uit.
Ik zou opzoek gaan naar begeleiding en tegelijkertijd voorbereidingen treffen voor uit elkaar gaan.

Verwacht je dat hij veel voor haar wil zorgen? Wellicht vindt hij dat te veel werk en kunnen jullie uitkomen op een regeling die oké is.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
justagirly schreef:
10-06-2023 14:44
Staat hij open voor begeleiding?
Dat moet ik hem nog vragen maar ik hoop het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
10-06-2023 15:02
Als hij dit nog moet leren en je dochter zo bang wordt dat ze schuilt, zou ik professionele hulp als een eis zien. En dan eigenlijk iets zwaarder geschut dan wat educatie over peuters.
Wat is er misgegaan dat hij van geschikte vader naar een wandelende tijdbom is gegaan, is er psychisch iets niet in orde met hem?
Ja dit vind ik ook. Ik weet alleen niet goed waar ik moet beginnen met zoeken naar zo'n hulpverlener. Iemand tips?
Hij is altijd wel erg egoïstisch geweest en kort lontje gehad. Vandaar dat het ook lastig was om samen onder 1 dak te blijven wonen. Is tijdje veel beter gegaan, maar de laatste tijd gaat het met werk niet goed en dan komt meteen deze kant weer naar boven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie hebben niet eerder samengewoond?
Edit: je had dit antwoord al gegeven zie ik.
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 10-06-2023 15:59
36.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
10-06-2023 15:16
Het een sluit het ander niet uit.
Ik zou opzoek gaan naar begeleiding en tegelijkertijd voorbereidingen treffen voor uit elkaar gaan.

Verwacht je dat hij veel voor haar wil zorgen? Wellicht vindt hij dat te veel werk en kunnen jullie uitkomen op een regeling die oké is.
Ik verwacht dat niet. Hij wilde destijds toen ik zwanger bleek het weg laten halen. Ik wilde dat liever niet. Hij heeft toen wel gezegd dat de zorg op mijn schouders neerkomt. Ik ben daarmee akkoord gegaan en hoopte dat hij vanzelf wel in de vaderrol zou groeien.

Nu is hij echt wel gegroeid in sommige vader dingen. Onze dochter heeft vaak ook de grootste lol áls ze samen spelen. Maar dat ze nu soms bang van hem wordt zegt mij wel dat er iets helemaal niet goed gaat.
Waar ik bang voor ben als ik het uitmaak, is dat er nog meer boosheid en negativiteit vanuit hem bij zal komen, terwijl ik onze dochter daar juist tegen wil beschermen.
Als je uit elkaar gaat, wordt de relatie nog complexer. En je hebt minder zicht en invloed op hoe je ex met je kind omgaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar hoe moet ik deze relatie voor me zien? Hij komt af en toe op bezoek? Jullie kindje komt nooit bij hem thuis? Hij is nooit alleen met haar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel gegroeid in vaderdingen? Zoals wel eens leuk kunnen spelen?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterloo schreef:
10-06-2023 15:59
Ik verwacht dat niet. Hij wilde destijds toen ik zwanger bleek het weg laten halen. Ik wilde dat liever niet. Hij heeft toen wel gezegd dat de zorg op mijn schouders neerkomt. Ik ben daarmee akkoord gegaan en hoopte dat hij vanzelf wel in de vaderrol zou groeien.

Nu is hij echt wel gegroeid in sommige vader dingen. Onze dochter heeft vaak ook de grootste lol áls ze samen spelen. Maar dat ze nu soms bang van hem wordt zegt mij wel dat er iets helemaal niet goed gaat.
Waar ik bang voor ben als ik het uitmaak, is dat er nog meer boosheid en negativiteit vanuit hem bij zal komen, terwijl ik onze dochter daar juist tegen wil beschermen.
Het is heel rot, maar haar volledig tegen hem beschermen is een gepasseerd station. Zelfs als ze hem nooit meer ziet heeft hij invloed op haar leven als afwezige vader.
Ik zou dus gaan voor het best mogelijke. Dat lijkt mij niet een relatie met hem, want daar is hij duidelijk niet geschikt voor. Wel is het verstand met beleid uit elkaar te gaan. Ik zou de huisarts of veilig thuis benaderen voor goede tips over hoe dat aan te pakken.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
10-06-2023 16:06
Maar hoe moet ik deze relatie voor me zien? Hij komt af en toe op bezoek? Jullie kindje komt nooit bij hem thuis? Hij is nooit alleen met haar?
Dat klopt.. zijn woning is ook een (studenten)kamer. Dus niet echt geschikt voor haar om daar te komen. Hij komt bijna dagelijks
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
10-06-2023 16:05
Als je uit elkaar gaat, wordt de relatie nog complexer. En je hebt minder zicht en invloed op hoe je ex met je kind omgaat.
Ja dit is dus precies waarom ik me afvraag of dat handig is
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
10-06-2023 15:08
Waarom zou je je kind aanleren dat het oke is om met iemand in een relatie te blijven waar je niet (meer) van houdt?

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Het is ook zijn dochter (denk ik... beetje verwarrend dat TO consequent "mijn dochter" schrijft)
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
10-06-2023 16:10
Het is heel rot, maar haar volledig tegen hem beschermen is een gepasseerd station. Zelfs als ze hem nooit meer ziet heeft hij invloed op haar leven als afwezige vader.
Ik zou dus gaan voor het best mogelijke. Dat lijkt mij niet een relatie met hem, want daar is hij duidelijk niet geschikt voor. Wel is het verstand met beleid uit elkaar te gaan. Ik zou de huisarts of veilig thuis benaderen voor goede tips over hoe dat aan te pakken.
Dank voor de eye opener.
Maar wat wint ze ermee als we uit elkaar gaan? Aan de ene kant misschien dat hij minder vaak/niet over de vloer komt hier. Maar als er een regeling komt dat hij haar ook mag zien, dan heb ik er helemaal geen invloed of grip meer op
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
10-06-2023 16:55
Het is ook zijn dochter (denk ik... beetje verwarrend dat TO consequent "mijn dochter" schrijft)
Ja het is ook zijn dochter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterloo schreef:
10-06-2023 16:59
Dank voor de eye opener.
Maar wat wint ze ermee als we uit elkaar gaan? Aan de ene kant misschien dat hij minder vaak/niet over de vloer komt hier. Maar als er een regeling komt dat hij haar ook mag zien, dan heb ik er helemaal geen invloed of grip meer op
Ze wint ermee dat ze ziet dat dat mag. Dat je niet altijd hoeft toe te geven. Dat ze weet dat jij voor haar opkomt indien nodig.

En of je nu uit elkaar gaat of niet, ik zou stoppen met elke dag langs komen. Dat lijkt mij voor jullie allemaal te veel. Is het mogelijk om drie keer in de week af te spreken?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij alleen komt aanwaaien wanneer het hem uitkomt, zou hij dan überhaupt akkoord gaan met een officiële omgangsregeling, want dat brengt voor hem plichten mee die hij waarschijnlijk niet wil en dan moet hij ook alle zorg alleen doen. Ik schat zo in dat hij daar zelf geen zin in heeft, of de regeling niet zou nakomen.

Zou het geen optie zijn om de omgang te houden zoals het nu is, maar dan dat jullie samen geen relatie meer hebben? Dus dat hij gewoon af en toe langskomt om haar te zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn niet getrouwd toch? Heeft hij de ongeboren vrucht aangegeven als de zijne en heeft hij haar na de geboorte bij de rechtbank aangegeven als zijn kind?
Als dat niet zo is, heeft hij volgens mij niet zoveel te eisen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
10-06-2023 17:06
Als hij alleen komt aanwaaien wanneer het hem uitkomt, zou hij dan überhaupt akkoord gaan met een officiële omgangsregeling, want dat brengt voor hem plichten mee die hij waarschijnlijk niet wil en dan moet hij ook alle zorg alleen doen. Ik schat zo in dat hij daar zelf geen zin in heeft, of de regeling niet zou nakomen.

Zou het geen optie zijn om de omgang te houden zoals het nu is, maar dan dat jullie samen geen relatie meer hebben? Dus dat hij gewoon af en toe langskomt om haar te zien.
Ik neig ook naar dit laatste inderdaad. Inderdaad denk ik niet dat hij een officiële regeling zou willen en ergens aan vast zit. Maar helemaal zeker weet ik dat niet
Hij komt bijna dagelijks?

Wat doen ? Boos zijn ? Mee eten ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er los van jullie dochter nog sprake van een relatie tussen jullie? Houden jullie nog van elkaar? Iets? Of verdraag je hem enkel?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven