Ben boos op mezelf!

27-09-2018 14:11 80 berichten
Heel stom, het schoot me opeens te binnen en ben boos op mezelf.

Ik ga regelmatig ergens zitten met vrienden en het afrekenen gaat vaak vanzelf zonder daar te veel woorden aan vuil te maken. Vaak krijg ik ook nog te horen: dit keer ga ik afrekenen, want je hebt afgelopen keren al betaald. Of iemand zegt: ik trakteer, want.. en geen discussie mogelijk.

Om eerlijk te zijn vind ik het veel fijner om zelf af te rekenen. Maar wanneer ik het gevoel heb dat hier misbruik van gemaakt wordt, dan is dat voor mij echt een afknapper. De mensen waarbij ik op dat gebied ben afgeknapt zie ik toevallig minder. Natuurlijk speelt er dan meer mee. Maar bij mij gaat het op de laatste plaats om geld, en veel meer over gelijkwaardigheid, waardering, eerlijkheid en vertrouwen. Misschien klinkt het overdreven, maar voor mij betekent het veel als iemand mij "beschermt" en zegt: luister, nu ben ik eens aan de beurt.

Goed, terug naar eergisteren. Een gezellig potentiële vriendin (vriendschap) leren kennen, en we drinken regelmatig wat samen. Zij is extreem afwachtend, en ik ben erg snel met portemonnee pakken. Dat had ik al geconstateerd, en probeerde af en toe iets afwachtender te zijn, maar het schoot niet op. Ik word te ongeduldig en betaal maar. Eergisteren weer. Zij wist dat ik op een bepaald moment moest vertrekken naar mijn volgende afspraak. Na twee drankjes elk (en zij neemt dan echt niet fe goedkoopste koffie), vraagt ze een aantal keer wanneer ik ookal weer moest vertrekken. Ik moest nog naar de wc, dus dat kondig ik aan. Wanneer ik opsta duikt ze in haar telefoon en leunt ze achterover. Dus 0,0 aanstalten om te gaan afrekenen. Ik loop dus terug en pak mijn portemonnee. Wanneer ik weer terug ben pakken wr onze spullen en zegt ze compleet achteloos: "Oh je hebt al afgerekend." Ik wilde nog reageren met: ja, ik kan niet zo hard rennen, maar ik zei iets als "Dan hoef ik niet twee keer te lopen."

Nogmaals, het gaat me niet om het geld, maar het voelt alsof de ander denkt dat je dom bent. En dan word ik weer boos op mezelf! Waarom moet ik altijd zo nodig ongeduldig zijn, alles afgerond willen hebben, dingen snel gedaan wil hebben en daarom maar zelf doen? Ik wil juist dat dit soort dingen vanzelf gaan, zo eerlijk mogelijk (naar draagkracht). En hierdoor ben ik nu weer enorm op haar afgeknapt, en daar baal ik van.

Ps: ze heeft het ALTIJD over geld, maar gaat regelmatig naar dure evenementen, gaat vaker weekendjes weg, heeft net promotie gemaakt dus meer inkomen, vroeg eergisteren naar mijn mening over een cursus van €1200. Dus het niet kunnen kijken in iemands portemonnee is hier niet van toepassing.

Ik wilde natuurlijk mijn hart luchten, maar als er herkenningsverhalen of tips zijn voor mij dan hoor ik het uiteraard graag :)
Alle reacties Link kopieren
waarom moet jij dan alles betalen? als ze zegt “oh heb je al afgerekend” zou ik zeggen “ja ik krijg (bedrag van haar drankjes) van je.”

Of zeg gewoon de volgende keer dat je de vorige keer hebt betaald.
Don't cry, buy a bag and move on.
Niet zo moeilijk doen over wie op dat moment betaald maar gewoon meteen zeggen : de rekening was @15 euro. Krijg ik die €7,50 van jou nu cash of stuur ik dadelijk een tikkie?
Waarom zeg je niet "ik ga naar de wc, reken jij vast af?"
Dan zeg je voortaan:
"hoe doen we dat met afrekenen?, ieder voor zich?"
En als je de volgende keer ergens gaat zitten voor je besteld zeggen “ dit keer betaal jij hè want ik heb de afgelopen keer betaald”.
Ik had in jou situatie gezegd: ja ik moet zo weg, nog even naar de wc, betaal jij even?

En de volgende keer als jullie willen afspreken kan je er alvast iets aan toevoegen zoals: leuk, trakteer jij? ;)

Allemaal leuk en aardig dat jij betaald maar dat is inderdaad niet altijd de bedoeling. Zeker niet als je het gevoel hebt dat er gebruik van je gemaakt word. En dat je haastig was kan je wel loslaten want jij had al aangegeven weer een andere afspraak te hebben.
Onze tijd is nu.
stuur je later toch een tikkie :hihi:
Je maakt jezelf lekker slachtoffer zeg. En grappig: je zegt dat je boos bent op jezelf, maar ondertussen schrijf je een epistel die er niet om liegt (passief-agressief gezien) over je kennis. Zeg gewoon: betaal jij of ik en wie stuurt het tikkie?
Natuurlijk zijn er allerlei mogelijkheden. Alsnog bedankt voor alle tips :) maar het gaat me er om dat het voelt alsof de ander het wel prima vindt zo. En wat mij frustreert is hoe ze nog deed alsof het haar verbaasde dat ik had afgerekend.

Ik bedoel, bij de meesten van mijn vrienden gaat dit vanzelf. Bij een aantal waar het echt scheef ging staan zie ik minder (eigenlijk dood laten bloeden). Misschien til ik er te veel aan, maar voor mij zegt het zoveel over een persoon. Laatst een vriendin die gelijk bij het zitten al zegt: ik betaal want jij hebt de trein hierheen moeten betalen. Ik krijg zo'n waardering voor die persoon!
Niet boos zijn als je er niets mee doet verder, dan heeft het geen enkele zin om boos te zijn. De eerste keer dat het gebeurt ken je haar niet, de tweede keer kan toeval zijn, maar de derde keer moet er toch een lampje gaan branden. Dan weet je hoe je haar moet behandelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Of je zegt reken jij even af en je gaat of je legt jouw deel neer. Jij bent verantwoordelijk voor jouw grenzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ken ook mensen waarbij het precies zo gaat zoals jij omschrijft. Dit zijn ook bij mij vaak de mensen die het meeste geld hebben,het vaakst op vakantie gaan enz ( dit moet natuurlijk ergens van betaald worden!) Als je dit weet deel je de rekening in het vervolg dus door 2.
Ook genoeg mensen waar dit gewoon helemaal prima gaat.... daar wordt om en om betaald of weet ik veel wat en wordt er nooit moeilijk gedaan.
JonathanStrange schreef:
27-09-2018 14:22
Je maakt jezelf lekker slachtoffer zeg. En grappig: je zegt dat je boos bent op jezelf, maar ondertussen schrijf je een epistel die er niet om liegt (passief-agressief gezien) over je kennis. Zeg gewoon: betaal jij of ik en wie stuurt het tikkie?
Misschien wel, omdat ik haar verbazing echt gespeeld vond. Zij maakt nooit aanstalten om te betalen en probeer nu te bedenken of ze ooit iets voor mij heeft afgerekend. Maar nog neem ik het haar niet kwalijk. Ik bedenk me dit twee dagen later, en begin mezelf erover op te winden waarom ik dit elke keer laat gebeuren. Ik heb haar dit blijkbaar aangeleerd en zij vindt het wel prima. En zij is maar een voorbeeld geen dader. En hopelijk zorgt zij ervoor dat ik hier voor eens en altijd mee stop.
nlies schreef:
27-09-2018 14:27
Niet boos zijn als je er niets mee doet verder, dan heeft het geen enkele zin om boos te zijn. De eerste keer dat het gebeurt ken je haar niet, de tweede keer kan toeval zijn, maar de derde keer moet er toch een lampje gaan branden. Dan weet je hoe je haar moet behandelen
Er is inderdaad geen sprake meer van toeval, maar eerder van een patroon.
als het volgende keer op betalen aankomt, zeg je:
"volgens mij heb ik vorige keer betaald he?, nou, dan ga ik nu even plassen hoor, tot zo"
Stuur gewoon een tikkie over de app.
Ik vind jou juist wat omslachtig. Je zegt er niks over, vertrekt naar de wc en bij terugkomst heb je ineens betaald. Ik zou me eerlijk gezegd behoorlijk genaaid voelen als je zo over me schreef. Je geeft haar niet eens de kans om te betalen en vervolgens betaal je zelf en ga je stiekem verongelijkt zitten zijn?

Ik snap dit soort gedrag echt niet.
Oh ja heel herkenbaar. Ik doe echt nooit moeilijk over geld. Ik betaal graag voor een ander, als iemand even minder geld heeft of gewoon om iemand even te ontzien of gewoon zomaar maar daardoor is het dubbel zo rot als iemand ook nog eens ‘dom’ speelt.
Toch is het ook een beetje waar dat je dit zelf in de hand heb en moet hebben want waarom zei je niks? Durf je dat niet omdat je bang bent dat je haar ‘kwetst’, betaal je daarom ook graag voor mensen zodat je hun (en daardoor jezelf) een goed gevoel wil geven? Dat is heel lief allemaal maar uit eindelijk ga je daar tegen aan lopen. Leer voor jezelf op te komen en het dus uit te spreken als je iets niet wil. (Ipv gewoon het contact te laten doodbloeden). De volgende keer als je met haar afspreekt, zeg je: nu mag jij een keertje betalen of, als je dat niet durft, wacht je net zo lang tot zij gaat betalen. Akward?, jammer dan, mensen die andere mensen hun geld uitgeven zouden zich akward moeten voelen.
Genoeg opties!

- Tikkie sturen
- Zeggen: ik heb de vorige 2x betaald, dus het is wel zo fair als jij nu een keer betaalt
- als bediening naar je toe komt zeggen: we willen apart afrekenen graag
-als je naar bediening toe loopt apart afrekenen en terug gaan naar vriendin en zeggen: we kunnen apart afrekenen, ik heb mijn deel al gepind

Of gewoon een keer zeggen dat je niet kijkt op een euro meer of minder maar dat je al zoveel keer hebt betaald en dat niet eerlijk vindt
April2018april schreef:
27-09-2018 15:03
Oh ja heel herkenbaar. Ik doe echt nooit moeilijk over geld. Ik betaal graag voor een ander, als iemand even minder geld heeft of gewoon om iemand even te ontzien of gewoon zomaar maar daardoor is het dubbel zo rot als iemand ook nog eens ‘dom’ speelt.
Toch is het ook een beetje waar dat je dit zelf in de hand heb en moet hebben want waarom zei je niks? Durf je dat niet omdat je bang bent dat je haar ‘kwetst’, betaal je daarom ook graag voor mensen zodat je hun (en daardoor jezelf) een goed gevoel wil geven? Dat is heel lief allemaal maar uit eindelijk ga je daar tegen aan lopen. Leer voor jezelf op te komen en het dus uit te spreken als je iets niet wil. (Ipv gewoon het contact te laten doodbloeden). De volgende keer als je met haar afspreekt, zeg je: nu mag jij een keertje betalen of, als je dat niet durft, wacht je net zo lang tot zij gaat betalen. Akward?, jammer dan, mensen die andere mensen hun geld uitgeven zouden zich akward moeten voelen.
Maar je kan toch gewoon aan het einde van de afspraak zoiets zeggen als: zullen we deze splitten? Of terwijl je opstaat: ik stuur je wel een tikkie.

Ik snap echt dat moeilijke gedoe niet zo.
Stuur een tikkie.
Maloochem schreef:
27-09-2018 14:26
Natuurlijk zijn er allerlei mogelijkheden. Alsnog bedankt voor alle tips :) maar het gaat me er om dat het voelt alsof de ander het wel prima vindt zo. En wat mij frustreert is hoe ze nog deed alsof het haar verbaasde dat ik had afgerekend.

Ik bedoel, bij de meesten van mijn vrienden gaat dit vanzelf. Bij een aantal waar het echt scheef ging staan zie ik minder (eigenlijk dood laten bloeden). Misschien til ik er te veel aan, maar voor mij zegt het zoveel over een persoon. Laatst een vriendin die gelijk bij het zitten al zegt: ik betaal want jij hebt de trein hierheen moeten betalen. Ik krijg zo'n waardering voor die persoon!
.
Dit vul je zelf in, je weet het pas als je het vraagt of initiatief neemt om het anders te doen. Zeg dan gewoon 'ik stuur je een tikkie', meteen opgelost. Of één van de andere tips die zijn gegeven om er in ieder geval iets over te zeggen en niet passief agressief te zwijgen, maar er wel alles van te vinden en mensen dan af te schrijven.

Je zegt dat het je niet om het geld gaat, maar ondertussen hang je wel allerlei oordelen aan de manier waarop anderen met geld omgaan. Ja, sommige mensen zijn makkelijk, maar sommige mensen zijn ook onnadenkend, minder attent, snel afgeleid, letten niet op geld enz. enz. enz.
Maloochem schreef:
27-09-2018 14:30
Misschien wel, omdat ik haar verbazing echt gespeeld vond. Zij maakt nooit aanstalten om te betalen en probeer nu te bedenken of ze ooit iets voor mij heeft afgerekend. Maar nog neem ik het haar niet kwalijk. Ik bedenk me dit twee dagen later, en begin mezelf erover op te winden waarom ik dit elke keer laat gebeuren. Ik heb haar dit blijkbaar aangeleerd en zij vindt het wel prima. En zij is maar een voorbeeld geen dader. En hopelijk zorgt zij ervoor dat ik hier voor eens en altijd mee stop.
Misschien was ze echt verbaasd hè, dacht ze dat het haar beurt was om te betalen
Gewoon netjes de helft neerleggen of voordat je betaald aangeven dat je haar zo een Tikkie stuurt.

En dat ook meteen doen.

Je maakt er inderdaad zelf een drama van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven