Betaal jij mee?

woensdag 23 juli 2008 om 11:52
Even diep graven in het verleden, haha. Toen ik martini-mate leerde kennen was ik 16 en hij 21. Ik zat nog op de middelbare school en hij was net begonnen in zn eerste baan. Geloof niet dat alles toen fifty-fifty verdeeld werd..omdat ik gewoon veel minder uit te geven had.
Leuke en lieve dingen hoeven antuurlijk niet altijd geld te kosten en als de een verhoudingsgewijs meer geld heeft dan kan het ook leuk zijn om een keertje op kosten van diegene uit eten te gaan en dat de andere partij de volgende keer thuis een lekker etentje klaarmaakt..
Leuke en lieve dingen hoeven antuurlijk niet altijd geld te kosten en als de een verhoudingsgewijs meer geld heeft dan kan het ook leuk zijn om een keertje op kosten van diegene uit eten te gaan en dat de andere partij de volgende keer thuis een lekker etentje klaarmaakt..
woensdag 23 juli 2008 om 11:56
Mijn vriend heeft een beter inkomen dan ik, dus niet alles gaat 50/50, ik betaal wat ik kan en hij wat hij kan betalen. Ik denk dat je daar een beetje een middenweg in moet vinden. Hetzelfde geldt voor de huur, we betalen niet evenveel.
Ik zou me ook niet fijn voelen bij het feit dat mijn vriend bijna alles wil betalen, dat vindt hij waarschijnlijk na een lange tijd ook niet meer zo leuk.
Ik zou me ook niet fijn voelen bij het feit dat mijn vriend bijna alles wil betalen, dat vindt hij waarschijnlijk na een lange tijd ook niet meer zo leuk.
woensdag 23 juli 2008 om 12:09
woensdag 23 juli 2008 om 12:10
Wij gooien het geld gewoon op één grote hoop en delen alles. Ik denk wel dat ik meer uitgeef dan hem, dus ik ben in het voordeel, maar dat vinden we allebei prima.
En ik vond het af en toe heerlijk als hij iets helemaal voor zijn rekening nam toen we nog niet samenwoonden. Voor de een een onafhankelijkheidsgevoel, voor mij een prinsessengevoel.
En ik vond het af en toe heerlijk als hij iets helemaal voor zijn rekening nam toen we nog niet samenwoonden. Voor de een een onafhankelijkheidsgevoel, voor mij een prinsessengevoel.
woensdag 23 juli 2008 om 12:14
Ik hield altijd wel goed in de gaten of het ongeveer gelijk op ging met drankjes / etentjes enz. betalen, maar je moet het ook niet overdrijven. Ik heb lange tijd achter de bar gewerkt en maakte regelmatig mee dat één van de twee afrekende en dan bij de ander de hand ophield om de 2 euro voor het biertje te innen. Als je zo alles gaat uitpluizen vind ik dat ten koste gaan van de gezelligheid.
The time is now
woensdag 23 juli 2008 om 12:16
Ik vind het belangrijk (ik date, woon niet samen of iets dergelijks) om zelf te betalen, ook voor hem. En andersom kan ik het ook waarderen als de date iets betaalt. Afwisselen, gewoon heerlijk. Ik heb liever een grappige situatie dat je beiden naar je portemonnee grijpt, dan dat je zelf de enige bent die dat constant doet... of dat je er vanuit gaat dat de date altijd alles betaalt, omdat hij nu eenmaal een man is. Wat een kolder. Maar geloof me, er zijn er genoeg die er 'vanuit gaan' dat een man betaalt... ik heb daar niets mee, helemaal niets mee.
Overigens date ik nu iemand 9 jaar jonger dan ik. Net zijn eerste baan, ik heb behoorlijk wat meer te besteden dan hij, en toch wil hij zo graag ook voor mij betalen. Maar ik vind het fijn om het af te wisselen. Als hij bij mij thuis 'op visite' komt hoeft hij geen hoteltarieven te betalen en ontbijt is ook gratis.
Overigens date ik nu iemand 9 jaar jonger dan ik. Net zijn eerste baan, ik heb behoorlijk wat meer te besteden dan hij, en toch wil hij zo graag ook voor mij betalen. Maar ik vind het fijn om het af te wisselen. Als hij bij mij thuis 'op visite' komt hoeft hij geen hoteltarieven te betalen en ontbijt is ook gratis.
DTEEZ!
woensdag 23 juli 2008 om 12:16
Op dit moment ben ik single, maar heb wel "betaalervaringen" zeg maar
Ik ben van het om-en-om dingen betalen. Dus de ene keer betaalt hij, de andere keer ik. Wel vind ik eigenlijk dat hij bij de eerste date moet betalen (oeh wat ben ik ouderwets he), maar ik stel altijd voor om te splitten de eerste date. En als de eerste date niet bevalt, dan sta ik erop dat ik mijn eigen deel betaal. Uiteraard betaal ik de tweede date.
Dus een beetje om en om de dingen betalen vind ik wel normaal. Je voelt zelf wel aan wanneer jij weer aan de beurt bent om het wat in evenwicht te houden. En het hoeft nu ook weer niet zo dat de rekenmachine erbij moet hoor, pfft hou op! Je hebt toch een relatie?
Met mijn laatste ex was het zo dat hij heel veel betaalde. Hij heeft een zeer goed betalende baan en ik een lenende student. Ook bij hem wilde ik dingen te betalen, maar hij wilde dat niet. Hij vond dat hij dat prima kon betalen voor mij. Na enkele keren te hebben aangedrongen, liet ik het ook maar. Als hij er gelukkig van wordt om voor mij te betalen, dan vind ik het prima. Ik zorgde wel dat ik iets leuks, of regelmatig boodschappen meenam naar zijn huis om te koken, flesjes wijn voor 's avonds, andere lekkere hapjes enz, zodat ik het op die manier weer wat kon compenseren.

Ik ben van het om-en-om dingen betalen. Dus de ene keer betaalt hij, de andere keer ik. Wel vind ik eigenlijk dat hij bij de eerste date moet betalen (oeh wat ben ik ouderwets he), maar ik stel altijd voor om te splitten de eerste date. En als de eerste date niet bevalt, dan sta ik erop dat ik mijn eigen deel betaal. Uiteraard betaal ik de tweede date.
Dus een beetje om en om de dingen betalen vind ik wel normaal. Je voelt zelf wel aan wanneer jij weer aan de beurt bent om het wat in evenwicht te houden. En het hoeft nu ook weer niet zo dat de rekenmachine erbij moet hoor, pfft hou op! Je hebt toch een relatie?
Met mijn laatste ex was het zo dat hij heel veel betaalde. Hij heeft een zeer goed betalende baan en ik een lenende student. Ook bij hem wilde ik dingen te betalen, maar hij wilde dat niet. Hij vond dat hij dat prima kon betalen voor mij. Na enkele keren te hebben aangedrongen, liet ik het ook maar. Als hij er gelukkig van wordt om voor mij te betalen, dan vind ik het prima. Ik zorgde wel dat ik iets leuks, of regelmatig boodschappen meenam naar zijn huis om te koken, flesjes wijn voor 's avonds, andere lekkere hapjes enz, zodat ik het op die manier weer wat kon compenseren.
woensdag 23 juli 2008 om 12:29
Bij ons gaat t eigenlijk zoals het uitkomt, al vanaf het begin. Hangt af van de periode in de maand (ik altijd eerder blut dan hij ivm lager inkomen), van de vorige keer. De ene keer betaald hij, de andere keer ik, soms samen, ieder de helft. (avondje bios bijv: hij kaartjes, ik drankjes, hij het volgende rondje en ik de parkeergarage, zoiets) Boodschappen gaan van de gezamelijke rekening. Het gaat eigenlijk vanzelf. We hebben er geen ingewikkelde of ongemakkelijke situaties door ofzo. Denk dat het net uitkomt op 40/60. Ik iets minder. Sta nog wat in de min waar ik graag uit wil, heb ook pas net een fulltime baan, daarvoor student. Dus denk dat verhoudingsgewijs ik ietsie minder betaal. Hij rijdt bijvoorbeeld meestal, wat natuurlijk benzine kost.
woensdag 23 juli 2008 om 13:00

woensdag 23 juli 2008 om 13:08
Ik heb altijd voor mezelf betaald. We leven toch idd niet meer in het stenen tijdperk. Ik zou me er trouwens ook totaal niet prettig bij voelen. Stel dat je een date hebt met een man en hij betaalt het eten e.d. Ik zou me daar niet gelijkwaardig bij voelen, en heb dan ook het idee dat de ander nog iets tegoed van je heeft. Dat vind ik geen prettig gevoel, dus vandaar altijd zelf betaald.
"Meebetalen" klinkt idd niet erg ge-emancipeerd.
"Meebetalen" klinkt idd niet erg ge-emancipeerd.
woensdag 23 juli 2008 om 13:37
Ook hier een vriendje met meer inkomen dan ikzelf. Hij heeft een baan, ik studeer. Toen we nog niet samenwoonden zat hij vaak bij mij in het studentenhuis en betaalden we een beetje om-en-om de boodschappen. Nu we samenwonen hebben we een gezamenlijke rekening waar we evenveel op storten, maar hij betaalt het huis en de dure aankopen. Maarrrr...als ik afgestudeerd ben wordt het eerlijk verdeeld, dat vind ik niet meer dan normaal.
De ' extra' dingen als uit eten, een uitje, dingetjes voor in huis etc. verdelen we zo' n beetje, deden we ook in het begin. Niet door het exact bij te houden maar een beetje uit de losse pols. Of wie er geld in zn portemonnee had
De ' extra' dingen als uit eten, een uitje, dingetjes voor in huis etc. verdelen we zo' n beetje, deden we ook in het begin. Niet door het exact bij te houden maar een beetje uit de losse pols. Of wie er geld in zn portemonnee had
woensdag 23 juli 2008 om 14:13
Mijn vriend betaalt veel meer dan ik. Hij wil vaak graag uit eten, buiten de deur ontbijten en luchen, borrelen. Dat vind ik uiteraard ook heel leuk, maar hij heeft een erg goede baan en ik ben lenenden student, dus ik kan zijn uitgavenpatroon gewoon niet aan. Eens in de zoveel tijd neem ik hem lekker mee uit eten (zelfde "luxe" niveau als hij mij) en ik doe ook vaak boodschappen, koop een creme voor hem etc, kleine dingetjes dus. Hij is een erg slechte boodschappen-doen-persoon (nu ik in het buitenland zit ontbijt, luncht en dineert hij werkelijk alleen maar buiten de deur), dus vaak moeten we wel buiten de deur ontbijten. Financieel gezien echt schandalig, gezellig en romantisch gezien heerlijk haha! Als ik ooit een keer werk heb (duurt nog even voordat ik klaar ben) zal het een stuk eerlijker verdeeld worden, maar ik heb het geld nu eenmaal niet, dus als hij uit eten wil met mij, dan kan het gewoon niet anders dan dat hij betaalt. Gelukkig doet hij het graag en vind ie het alleen maar leuk, het legt absoluut geen druk op onze relatie (ik maak me er drukker om dan hij).

woensdag 23 juli 2008 om 14:27
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties zeg. Echt veel al in een korte tijd.
Ik zie dat veel mensen toch wel samen het eea betalen. Ik vind dat ook niet meer dan normaal. Mijn vriend vindt het ook erg leuk om lekker weg te gaan, uit eten, sauna (daar weer uit eten), bios, concerten, festivals, weekenden weg...Ik kan dat gewoon niet altijd betalen, dus zeg ik dat ook. Ih begin vond ik dat heel moeilijk, maarja, uiteindelijk toch blij dat ik dat gezegd heb. Als het kan probeer ik wel gewoon mee te betalen.
Gr.
Angel
Ik zie dat veel mensen toch wel samen het eea betalen. Ik vind dat ook niet meer dan normaal. Mijn vriend vindt het ook erg leuk om lekker weg te gaan, uit eten, sauna (daar weer uit eten), bios, concerten, festivals, weekenden weg...Ik kan dat gewoon niet altijd betalen, dus zeg ik dat ook. Ih begin vond ik dat heel moeilijk, maarja, uiteindelijk toch blij dat ik dat gezegd heb. Als het kan probeer ik wel gewoon mee te betalen.
Gr.
Angel
woensdag 23 juli 2008 om 15:27
quote:angel20000 schreef op 23 juli 2008 @ 14:27:
Hoi allemaal,
Gr.
Angel
Joh, als je vriend graag wilt en hij nodigt je uit, prima dan toch? Trakteer hem dan op een biertje die avond als dank.
betaald toch ieder wat hij kan? Als je vriend en jij daar geen problemen mee hebben, uitstekend toch?
Bij mij en vriend hetzelfde, ene maand de een meer te besteden dan de ander. Nou ja, niet iedereen verdiend hetzelfde.
Ik vind het anders wat dat als je naast je vriend een beetje blasé staat te wezen en er gewoon standaard vanuit gaat dat hij wel betaald.
Hoi allemaal,
Gr.
Angel
Joh, als je vriend graag wilt en hij nodigt je uit, prima dan toch? Trakteer hem dan op een biertje die avond als dank.
betaald toch ieder wat hij kan? Als je vriend en jij daar geen problemen mee hebben, uitstekend toch?
Bij mij en vriend hetzelfde, ene maand de een meer te besteden dan de ander. Nou ja, niet iedereen verdiend hetzelfde.
Ik vind het anders wat dat als je naast je vriend een beetje blasé staat te wezen en er gewoon standaard vanuit gaat dat hij wel betaald.
woensdag 23 juli 2008 om 15:30
Bij mij hangt het meestal een beetje af van de draagkracht... Mijn vriend leeft op dit moment van de IB-Groep, dus betaal ik vaak de helft of meer van de dingen die wij samen doen. Wel om en om hoor, we leggen geen euro's bij elkaar in een restaurant meestal. Mijn laatste ex had een goed inkomen en ik toentertijd amper, dus toen liet ik me wel door hem pamperen moet ik zeggen. Ik betaalde weleens een etentje ofzo, maar echt veel minder dan hij. Voelde ik me overigens prima bij. Het ziet ernaar uit dat mijn vriend in de toekomst meer gaat verdienen dan ik, en dan vind ik dat hij dan iets meer op zich mag nemen.

woensdag 23 juli 2008 om 16:03
Toen ik mijn vriend leerde kennen werkt ehij al en ik zat nog op school. Hij nam mij regelmatig mee uiteten of naar de bios maar ik kcgt dan bijv de popcorn en cola oid. Hij wilde ook niet vaak dat ik meebetaalde maar kocht dan na een leuke dag een mooi cadeautje ofzo zodat ik toch het idee had iets terug te doen. Nu wonen we samen hebben 2 kinderen en 1 gezamelijke rekening. Wij gaan wel eens met vrienden weg die ook een kindje hebben maar zij hebbend atniet. Als we dan uiteten gaan betaald hij bijvorbeeld de helft van de rekening (voo rhun 2 'en en wij de andere helft (voor ons) maar meestal gaat er dan vanuit haar portemonnee de helft van hun rekning weer over ind e zijne en dat vind ik niet zo gepast zeker niet om dat meteen aan tafel te regelen zeg maar..
woensdag 23 juli 2008 om 20:53
Zelf betaal ik zelden bij uitjes, (mag ook niet van hem) maar compenseer overigens wel met andere dingen zoals booschappen, cadeautjes en dergelijke.
Ik vind dit soort topics altijd zo grappig.
Dan krijg je gegarandeerd statements zoals:
"ik betaal zeker mee aan uitjes, want het is niet meer dan normaal"
Mee eens dat het normaal is --> in NEDERLAND !
Het heet ook niet voor niets going dutch haha
Ik heb veel gereisd en laat ik maar zeggen dat er hele volksstammen zijn in andere landen, waar de vrouwen en mannen het niet zo normaal vinden. Zijn al die vrouwen in jullie ogen dan allemaal profiteurs?
Ik vind dit soort topics altijd zo grappig.
Dan krijg je gegarandeerd statements zoals:
"ik betaal zeker mee aan uitjes, want het is niet meer dan normaal"
Mee eens dat het normaal is --> in NEDERLAND !
Het heet ook niet voor niets going dutch haha
Ik heb veel gereisd en laat ik maar zeggen dat er hele volksstammen zijn in andere landen, waar de vrouwen en mannen het niet zo normaal vinden. Zijn al die vrouwen in jullie ogen dan allemaal profiteurs?