Betalen voor vrije dagen partner

23-11-2020 10:42 212 berichten
Situatieschets:

2 partners in een relatie, samenwonend, geen kinderen, geen studies die nog lopen. Ze verdienen en werken even veel. 1 gaat minder werken: gewoon lekker een dag extra vrij. Diegene vraagt aan fulltime werkende partner dan wel naar rato de financiele vaste lasten te verdelen. Meer huishouden doen om fulltime werkende partner tegemoet te komen is diegene niet van plan. De dag moet echt een dag vrij zijn voor hobbies en rust. Er is geen sprake van overspannenheid of grote werkdruk die als reden ten grondslag ligt. Gewoon een behoefte aan een langer weekend.

Wat vinden jullie hiervan qua hypothetische verdeling van huishouden/vaste lasten? Zou jij akkoord gaan als fulltimer in deze situatie?

TO trapt af: ik weet niet of ik dit wel eerlijk verdeeld vind. Ik zou akkoord gaan als mijn man dan iets qua huishouden overneemt zodat we beiden ervan profiteren. Daar ben je toch geen hele dag mee bezig (even stofzuigen, een was doen).

De reden dat ik dit aan jullie voorleg is dat man en ik bij dit stel op visite waren en zij dit voorlegden. Ze vroegen hoe wij het doen, alleen hebben wij een kind dus is het toch anders. Daarbaast werk ik minder maar verdien meer dan man, die fulltime werkt. Daarom konden we het niet echt vergelijken.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop! :koffie:
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat ik niet alles op een weegschaal hoef te leggen in mijn relatie. Wij doen alles op 1 hoop en betalen daar alles van.
"Diegene vraagt aan fulltime werkende partner dan wel naar rato de financiele vaste lasten te verdelen. Meer huishouden doen om fulltime werkende partner tegemoet te komen is diegene niet van plan."

Daar zou ik niet mee akkoord gaan. De partner die een vrije dag wil betaalt dat maar lekker zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog mee wegen belastbaarheid.
Mijn partner heeft een fysiek zwaar beroep. Als hij een dag minder zou werken om dingen voor zichzelf te doen en extra bij te tanken zou ik dat toejuichen daar hoeft hij geen huishoudelijke taken voor in de plaats te doen.
Ik denk dat wij daar onderling wel uitkomen. Wij zien elkaar graag gelukkig.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Is dat huwelijk nog goed?
Alle reacties Link kopieren
Allebei de helft betalen als je per fulltime werkweek ongeveer evenveel verdient. Degene die minder is gaan werken, houdt dan minder over, wel zo eerlijk. Anders betaalt de fulltime werkende voor de vrije dagen van de parttimer. Zo niet, dan zou ik inderdaad verwachten dat de partner die een dag minder werkt, thuis meer taken op zich neemt.

Verdient de een heel veel meer dan de ander, dan wordt het lastiger. Maar dan nog vind ik niet dat de fulltimer de vrije dag van de parttimer moet betalen. Lekker makkelijk om te denken dat je wel een dag thuis kunt gaan zitten en je partner daar dan wel salaris voor inlevert.
Alle reacties Link kopieren
Als je minder gaat werken, puur voor jezelf en verder fysiek/mentaal gewoon gezond bent, dan is het onredelijk om je partner op te laten draaien hiervoor. Zoals gezegd, volwassen en gezond, dan moet je gewoon zelf je broek op kunnen houden. Tenzij de fulltime partner het zelf graag wil, dan is het weer iets anders.

Daarbij zou ik eerder kijken naar de kosten dan naar het inkomen. Als je allebei prima 50% van de gezamelijke kosten kunt betalen, dan zie ik niet in waarom je dit zou wijzigen. Als je dan toch minder gaat werken, dan neem je nu eenmaal genoegen met minder vrij besteedbaar inkomen, maar nog steeds mag dit niet ten nadele van de fulltime werkende partner zijn.

Ik ben minder gaan werken voor meer vrije tijd en ik betaal nog altijd 50% van de kosten. En nee, ik ben ook niet meer in het huishouden gaan doen.
dianaf wijzigde dit bericht op 23-11-2020 10:54
28.07% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
De verdeling gewoon zo houden zoals ie was natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hoop gezeik om wat geld en het klinkt alsof je elkaar niks gunt. Ga dan lekker alleen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Als beiden voldoende verdienen en dus beiden eventueel minder zouden kunnen gaan werken, zou ik niet inzien waarom dit "gecompenseerd" moet worden. Ik gun mijn (hypothetische) partner vrije tijd want ik weet dat hij mij die ook gunt. Met een schuin oog kijken naar de voordeeltjes die iemand anders eventueel uit een situatie kan halen is niet mijn stijl.

Ik vraag me dus ook af of dat een goed huwelijk is. Het klinkt in elk geval of het stel er al aardig wat woorden aan vuil heeft gemaakt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
23-11-2020 10:46
Ik zou nog mee wegen belastbaarheid.
Mijn partner heeft een fysiek zwaar beroep. Als hij een dag minder zou werken om dingen voor zichzelf te doen en extra bij te tanken zou ik dat toejuichen daar hoeft hij geen huishoudelijke taken voor in de plaats te doen.
Hier hetzelfde. Ik gun hem dat van harte.
Ik vraag me ook af hoeveel het daadwerkelijk kost. Is het echt een probleem als er wat geld verschuift?
Alle reacties Link kopieren
Boomtak2 schreef:
23-11-2020 10:45
Ben blij dat ik niet alles op een weegschaal hoef te leggen in mijn relatie. Wij doen alles op 1 hoop en betalen daar alles van.
Wij ook.
Alle reacties Link kopieren
Als beoogde parttimer gewoon gezond is en niet tegen enorme issues op werk aan loopt ofzo zou ik hier als fulltimer niet mee akkoord gaan.

Ik heb in een relatie gezeten waar mijn partner een stuk minder verdiende omdat zijn opleidingsniveau een stuk lager was. Dan vind ik het logisch dat ik meer betaal (want samen relatie en je deelt dingen).
Maar als partner gewoon 'tijd voor zichzelf' wil vind ik dat prima maar daar ga ik niet voor betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in deze situatie zeggen: je bent beide verantwoordelijk voor de helft van de lasten en de huishoudelijke taken. Naar rato is nuttig als het inkomensverschil heel groot is, als het geen eigen keuze is, en/of als een van beide die helft simpelweg niet kan opbrengen. Als je beiden genoeg binnenkrijgt om de helft bij te dragen, waarom dan niet de lasten eerlijk delen?

Wil je voor je eigen levensgeluk minder werken? Helemaal prima, dan vervang je een financiële beloning voor een beloning in tijd en ontspanning. Het is niet eerlijk om dat ten koste van de andere partner te laten gaan. Hij (aanname) wil voor zichzelf minder werken, dat is een keuze voor minder inkomsten voor zichzelf, niet voor partner.

Als het huishouden nu gelijk verdeeld is en beide partners vinden dat goed te doen, dan zou ik niet per se verwachten dat de thuisblijver meer gaat doen. Al zou ik het ook scheef vinden dat degene die werkt 's avonds ook nog boodschappen moet doen en moet koken. Je kunt prima een vrije dag doen waar je zin in hebt en een simpele maaltijd verzorgen. Je kunt ook schuiven met taken. In een tweepersoons huishouden zonder kinderen is er sowieso geen enorme belasting toch, qua huishouden?
What a nuanced anxiety
Ik vind het dan weer niet zo liefdevol om jouw partner op te laten draaien voor de consequenties van jouw keuze. Dus prima als je minder wil werken maar waarom zou er dan in de financiën wat moeten veranderen?

Als je het nou samen besluit vind ik het wat anders maar zo klinkt het dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet allebei vier dagen gaan werken, eventueel 4x9 uur?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
23-11-2020 10:55
Als beoogde parttimer gewoon gezond is en niet tegen enorme issues op werk aan loopt ofzo zou ik hier als fulltimer niet mee akkoord gaan.

Ik heb in een relatie gezeten waar mijn partner een stuk minder verdiende omdat zijn opleidingsniveau een stuk lager was. Dan vind ik het logisch dat ik meer betaal (want samen relatie en je deelt dingen).
Maar als partner gewoon 'tijd voor zichzelf' wil vind ik dat prima maar daar ga ik niet voor betalen.
Daarnaast heb je al stel al het voordeel dat je kosten kunt delen, die lamp laten branden voor 2 personen kost niet meer dan voor 1 persoon. Dus je hebt al voordeel aan je relatie en dan moet er nog meer voordeel uit komen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als mijn partner graag andere dingen wil doen en ik wil graag veel werken, waarom zou ik hem/ haar dan niet die extra tijd gunnen en zelf wat meer betalen?

Als je eigenlijk zelf ook wat minder zou willen werken dan is het anders, dan moet je vooral ook zelf een dag minder werken toch? Dan heb je beiden lekker wat meer vrije tijd!

Je wilt je partner toch vooral ook gelukkig zien? ik krijg er een beetje een zuunig gevoel van veel reacties hier.
Alle reacties Link kopieren
zelfde verdeling als voor de vrije dag.
Als het omgekeerd was, had diegene het dan ook normaal gevonden: ten eerste net zoveel als altijd te werken en de ander feitelijk daardoor te betalen dat hij/zij meer vrije tijd heeft (2)

als de ander gaat ook dag minderen... ben je weer bij zelfde verhouding toch?
Lorrelies schreef:
23-11-2020 10:46
Ik zou nog mee wegen belastbaarheid.
Mijn partner heeft een fysiek zwaar beroep. Als hij een dag minder zou werken om dingen voor zichzelf te doen en extra bij te tanken zou ik dat toejuichen daar hoeft hij geen huishoudelijke taken voor in de plaats te doen.
Ik denk dat wij daar onderling wel uitkomen. Wij zien elkaar graag gelukkig.

Hier precies hetzelfde. En bij ons gaat alles op één hoop. Als één van ons minder wil gaan werken kijken we naar álle inkomsten, álle lasten en álle wensen. Als minder werken dan mogelijk is, gaat diegene zijn gang maar.
Beukenboominmijntuin schreef:
23-11-2020 11:00
Als mijn partner graag andere dingen wil doen en ik wil graag veel werken, waarom zou ik hem/ haar dan niet die extra tijd gunnen en zelf wat meer betalen?

Als je eigenlijk zelf ook wat minder zou willen werken dan is het anders, dan moet je vooral ook zelf een dag minder werken toch? Dan heb je beiden lekker wat meer vrije tijd!

Je wilt je partner toch vooral ook gelukkig zien? ik krijg er een beetje een zuunig gevoel van veel reacties hier.

En hier ook mee eens.

Edit: Ik vind trouwens ook dat je niet zomaar in je eentje kan beslissen om minder te gaan werken. Je hebt een verantwoordelijkheid naar het gezin (ook al bestaat dat gezin uit 2 personen). Wat mij betreft hoort dat bij samenwonen.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 11:06
17.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad of de verdeling qua lasten zo houden òf meer bijdragen in het huis.
Wij hebben voor de eerste optie gekozen toen ik van 40 naar 36 uur ging, ik wilde ook graag wat meer vrije tijd.
Nou komt het er op het moment wel op neer dat ik die dag wat meer in het huishouden doe omdat ik a) niks anders kan doen door corona en thuiswerkende man en b) er meer in het huis moet worden gedaan omdat we veel thuis zijn.
Maar mochten we straks weer meer kunnen dan zal dat niet meer van toepassing zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat dianaf precies hetzelfde zegt haha. Eens met haar dus.

Bij ons is dit trouwens aan de hand; ik werk een vast aantal uren en meer dan mijn partner. Hij werkt onregelmatig, soms veel dagen per maand, soms minder. Het komt niet eens in hem op om niet de helft bij te dragen. Andersom neem ik ook ongevraagd extra kosten voor mijn rekening.
Het lijkt me heel naar als je partner niet het beste voor jullie samen en voor jou wil. Geen fijne basishouding voor een relatie.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Beukenboominmijntuin schreef:
23-11-2020 11:00
Als mijn partner graag andere dingen wil doen en ik wil graag veel werken, waarom zou ik hem/ haar dan niet die extra tijd gunnen en zelf wat meer betalen?

Als je eigenlijk zelf ook wat minder zou willen werken dan is het anders, dan moet je vooral ook zelf een dag minder werken toch? Dan heb je beiden lekker wat meer vrije tijd!

Je wilt je partner toch vooral ook gelukkig zien? ik krijg er een beetje een zuunig gevoel van veel reacties hier.
Tuurlijk, maar in hoeverre is het fair om thuis een beetje te gaan rondhangen, niets extra te doen in het huishouden en je partner ook nog eens op te laten draaien voor een groter deel van de kosten. Dat valt nogal in de categorie vooral de lusten willen en niet de lasten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
captain_hindsight schreef:
23-11-2020 10:58
Ik vind het dan weer niet zo liefdevol om jouw partner op te laten draaien voor de consequenties van jouw keuze. Dus prima als je minder wil werken maar waarom zou er dan in de financiën wat moeten veranderen?

Als je het nou samen besluit vind ik het wat anders maar zo klinkt het dan weer niet.
Hier ben ik het mee eens. Als ik de diegene was die minder zou willen werken dan zou ik ook absoluut niet willen dat mijn partner hier financieel voor op zou moeten draaien. Dus dan gewoon de 50/50 verdeling handhaven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven